Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 september 2012, 23:30   #61
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De lingua franca in die tijd was zelfs in Rome het Grieks. Heel onwaarschijnlijk dat de apostelen de taal niet op een of ander niveau zouden beheerst hebben. Vloeiend hoeft het heus niet geweest zijn. Er zijn ook in onze tijd zoveel mensen die wat noties hebben van "steenkolenengels" en zich daardoor goed uit de slag weten te trekken.
Ik denk dat je mijn vraag niet zo goed begrepen hebt. Jij schreef:
Citaat:
Lees de Handelingen der Apostelen en je leert snel dat Grieks voor de apostelen een heel interessant communicatiemiddel was.
Hoe kan ik uit ' Handelingen ' snel leren dat Grieks de apostelen als communicatiemiddel gebruikten?

Laatst gewijzigd door Aton : 28 september 2012 om 23:31.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2012, 23:33   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht

Hoe kan ik uit ' Handelingen ' snel leren dat Grieks de apostelen als communicatiemiddel gebruikten?
U schijnt het antwoord niet zo goed verwerkt te hebben. Daarom eventjes opnieuw: "De lingua franca in die tijd was zelfs in Rome het Grieks. Heel onwaarschijnlijk dat de apostelen de taal niet op een of ander niveau zouden beheerst hebben. Vloeiend hoeft het heus niet geweest zijn. Er zijn ook in onze tijd zoveel mensen die wat noties hebben van "steenkolenengels" en zich daardoor goed uit de slag weten te trekken."
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2012, 06:33   #63
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U schijnt het antwoord niet zo goed verwerkt te hebben. Daarom eventjes opnieuw: "De lingua franca in die tijd was zelfs in Rome het Grieks. Heel onwaarschijnlijk dat de apostelen de taal niet op een of ander niveau zouden beheerst hebben. Vloeiend hoeft het heus niet geweest zijn. Er zijn ook in onze tijd zoveel mensen die wat noties hebben van "steenkolenengels" en zich daardoor goed uit de slag weten te trekken."
Wat ' Handelingen der apostelen ' hierbij komt doen is me nog steeds niet duidelijk. Maken deze geschriften duidelijk dat de apostelen koinè Grieks spraken of maak je enkel maar een veronderstelling en haal je Handelingen erbij om wat gewicht in de schaal te werpen ?
Deskundigen zijn het er anders wel over eens dat de voertaal in de Levant het Aramees was wat de gewone man sprak. Enkel de joden uit de diaspora spraken Grieks, en uiteraard ook de aristocratie en geestelijken.
Oud 30 september 2012, 09:33   #64
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat ' Handelingen der apostelen ' hierbij komt doen is me nog steeds niet duidelijk. Maken deze geschriften duidelijk dat de apostelen koinè Grieks spraken of maak je enkel maar een veronderstelling en haal je Handelingen erbij om wat gewicht in de schaal te werpen ?
Deskundigen zijn het er anders wel over eens dat de voertaal in de Levant het Aramees was wat de gewone man sprak. Enkel de joden uit de diaspora spraken Grieks, en uiteraard ook de aristocratie en geestelijken.
En toen was Jan weer verdwenen...
Oud 30 september 2012, 12:07   #65
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het valt mij tegen van Jan. Komt niet erg gedegen over. Zeer zwak feitelijk. Denkt hier met bluffen weg te komen. Lege huls dus.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2012, 17:24   #66
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Het valt mij tegen van Jan. Komt niet erg gedegen over. Zeer zwak feitelijk. Denkt hier met bluffen weg te komen. Lege huls dus.
Dit is pas de eerste vraag die ik stel en men laat het al afweten. Mooi forum zeg.
Oud 30 september 2012, 17:54   #67
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie had het over "vloeiend Grieks"? U schijnt trouwens "eenvoudige mensen" te herleiden tot "domme mensen". Geen grotere misvatting mogelijk!
Waar haal jij in godsnaam het idee dat ik "eenvoudige" mensen gelijk stel aan "domme" mensen? Ik ga er gewoonweg vanuit dat de gemiddelde "Johannes-met-de-pet" uit de Levant 2000 jaar geleden hoogstwaarschijnlijk enkel Arameens sprak en hooguit enkele woorden Grieks kon spreken en/of verstaan, en dat vermoeden is, denk ik, gegrond.
Oud 30 september 2012, 18:33   #68
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is pas de eerste vraag die ik stel en men laat het al afweten. Mooi forum zeg.
Een ieder heeft hier zo zijn eigenaardigheden. Het is vrij entree.
Maar ga zo door alstublieft.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2012, 18:39   #69
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een ieder heeft hier zo zijn eigenaardigheden. Het is vrij entree.
Maar ga zo door alstublieft.
Hallo Piero, ik heb je post doorgenomen en er zitten wel interessante ideeën tussen. Misschien pik ik later wel eens aan.
Oud 30 september 2012, 20:33   #70
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Echt weten zullen we het nooit. Maar het blijft een interessante vraag. We mogen aannemen dat Jezus zeker (meer dan?) een mondje Grieks sprak. Nazareth lag immers dicht bij de Dekapolis. Nergens spreekt het evangelie over tolken. Pilatus sprak meer dan waarschijnlijk tot Jezus in het Grieks (al weten we dat niet zeker). Paulus sprak zeker Grieks. Dat staat bijna letterlijk in Handelingen.

Wat de apostelen betreft, lijkt het eerder onwaarschijnlijk dat zij courant Grieks spraken. Maar ook dat weten we niet zeker. Nu was Aramees in het toenmalige 'Romeinse Syrië' wel degelijk ook een lingua franca. En toch werden de evangelies in het Grieks gesteld, zo lijkt het toch. Met een vroege Mattheus als uitzondering misschien, want hij schrijft voor de Joden (-christenen). Alles draait in feite om het antwoord op de vraag: wanneer werden de evangelies geschreven en waar. Voor het Johannes-evangeling is dit zonder meer duidelijk: in een Grieks milieu. Het is dan ook logisch dat de tekst in het Grieks werd opgesteld.

Laatst gewijzigd door system : 30 september 2012 om 20:45.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2012, 20:44   #71
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Echt weten zullen we het nooit. Maar het blijft een interessante vraag.
Ik had daar zo mijn reden voor. Een " bokken-scheiden-van-de-geiten "- kwestie.
Citaat:
We mogen aannemen dat Jezus zeker (meer dan?) een mondje Grieks sprak. Nazareth lag immers dicht bij de Dekapolis.
Juist, maar ik denk niet dat hij in Nazareth woonde. Eerder in de omgeving van Jeruzalem. Werd uiteraard ook Grieks gesproken. Het zou best kunnen dat hij reeds drietalig was.
Citaat:
Nergens spreekt het evangelie over tolken. Pilatus sprak meer dan waarschijnlijk tot Jezus in het Grieks (al weten we dat niet zeker). Paulus sprak zeker Grieks. Dat staat bijna letterlijk in Handelingen.
Zeker, maar ik staar me verder niet zo blind op het evangelie. Bezie het als een ui pellen.
Oud 30 september 2012, 20:50   #72
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Juist, maar ik denk niet dat hij in Nazareth woonde. Eerder in de omgeving van Jeruzalem. Werd uiteraard ook Grieks gesproken. Het zou best kunnen dat hij reeds drietalig was.

Zeker, maar ik staar me verder niet zo blind op het evangelie. Bezie het als een ui pellen.
Interessant is het bijvoorbeeld vast te stellen dat bij het gebeuren van Pinsteren, er vermeld wordt dat de apostelen vreemde talen konden spreken. Handelingen somt bijvoorbeeld een hele reeks vreemde volkeren op die de woorden van de apostelen konden verstaan in hun eigen taal. Maar nergens worden de Grieken vermeld. Het is precies of de taal van de Grieken of Griekssprekenden (die er zeker zullen geweest zijn in Jeruzalem in deze tijd van het jaar) niet echt gezien wordt als een vreemde taal is. Tenminste, zo zou het kunnen overkomen.

Nu moeten we opletten dat we ons door Handelingen (mogelijkerwijze) niet laten misleiden. Handelingen werd laat geschreven. Door 'Lucas' zo wordt aangenomen (maar we weten het niet echt). Men neemt aan dat de man een Griek was. Het werd dus geschreven in een Grieks milieu. Vrij normaal dan dat hij in Handelingen het Grieks niet beschouwd als een 'vreemde' taal.

Laatst gewijzigd door system : 30 september 2012 om 21:17.
Oud 30 september 2012, 21:11   #73
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Jezus had denkelijk zijn hoofdkwartier in Kafarnaum toen hij begon te prediken.

Maar dat hij in Nazareth gewoond heeft, staat buiten kijf. Tenminste indien we doorgaan op het evangelie. Want daar wordt vermeld dat Jezus wordt verjaagd uit dit dorp door zijn (vroegere) dorpsgenoten.

Laatst gewijzigd door system : 30 september 2012 om 21:11.
Oud 30 september 2012, 21:21   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, Jan is er inderdaad niet op zondag voormiddag. Dan is het tijd voor de Heer.
Oud 30 september 2012, 21:25   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Echt weten zullen we het nooit. Maar het blijft een interessante vraag. We mogen aannemen dat Jezus zeker (meer dan?) een mondje Grieks sprak. Nazareth lag immers dicht bij de Dekapolis. Nergens spreekt het evangelie over tolken. Pilatus sprak meer dan waarschijnlijk tot Jezus in het Grieks (al weten we dat niet zeker). Paulus sprak zeker Grieks. Dat staat bijna letterlijk in Handelingen.
Jezus sprak inderdaad met talrijke niet-Joden. Daar Grieks nu eenmaal de lingua franca van dit tijd was, is het meer dan aannemelijk dat Jezus zich van het Grieks bediende om bijvoorbeeld met de honderdman te spreken. Ook met de weinige woorden die Hij wisselde met Pontius Pilatus zullen wel niet in het Aramees geweest zijn. En op een bepaald moment lezen we in het evangelie dat een groep Grieken Jezus willen ontmoeten en met Hem spreken. Enzovoort.
Oud 30 september 2012, 21:26   #76
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
idd
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2012, 21:29   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Waar haal jij in godsnaam het idee dat ik "eenvoudige" mensen gelijk stel aan "domme" mensen? Ik ga er gewoonweg vanuit dat de gemiddelde "Johannes-met-de-pet" uit de Levant 2000 jaar geleden hoogstwaarschijnlijk enkel Arameens sprak en hooguit enkele woorden Grieks kon spreken en/of verstaan, en dat vermoeden is, denk ik, gegrond.
Waarop is uw vermoeden dan wel gebaseerd? De eenvoudige volksmens uit een landelijke gemeente als Voeren sprak, naast zijn 'Veurs', ook een mondje Luikerwaals. Meer dan een mondje zelfs, want er waren intensieve contacten met Wezet en met de Luikse industrie. Net zo lag Palestina niet geïsoleerd in het Romeinse Rijk en maakte deel uit van een heel doorgangsgebied waar Grieks de taal was onder anderstaligen. Ongetwijfeld zullen velen het niet vloeiend gesproken hebben, maar een niet onaardig aantal zal zich wel in het Grieks hebben uitgedrukt. Ook al omdat men ook Griekstalige Joden had die ook naar Palestina afzakten bij bepaalde feesten.
Oud 30 september 2012, 21:30   #78
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Jezus sprak inderdaad met talrijke niet-Joden. Daar Grieks nu eenmaal de lingua franca van dit tijd was, is het meer dan aannemelijk dat Jezus zich van het Grieks bediende om bijvoorbeeld met de honderdman te spreken. Ook met de weinige woorden die Hij wisselde met Pontius Pilatus zullen wel niet in het Aramees geweest zijn. En op een bepaald moment lezen we in het evangelie dat een groep Grieken Jezus willen ontmoeten en met Hem spreken. Enzovoort.
Inderdaad. Alhoewel we voorzichtig moeten zijn met het begrip 'Grieken'. Het kunnen ook Griessprekende joden geweest zijn, die misshien ook wat Aramees kenden.

Laatst gewijzigd door system : 30 september 2012 om 21:31.
Oud 30 september 2012, 21:30   #79
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Jezus had denkelijk zijn hoofdkwartier in Kafarnaum toen hij begon te prediken.

Maar dat hij in Nazareth gewoond heeft, staat buiten kijf. Tenminste indien we doorgaan op het evangelie. Want daar wordt vermeld dat Jezus wordt verjaagd uit dit dorp door zijn (vroegere) dorpsgenoten.
Zoals ik al schreef; ik ben niet zo bijbelvast. Wil je de historische of de mythologische versie? De historische versie zal je niet in Nazareth vinden, maar in de omgeving van Jeruzalem. Dichterbij het " brandpunt " van de politiek-religieuze wereld. En nog dit; zijn vader was geen timmerman.
Oud 30 september 2012, 21:35   #80
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoals ik al schreef; ik ben niet zo bijbelvast. Wil je de historische of de mythologische versie? De historische versie zal je niet in Nazareth vinden, maar in de omgeving van Jeruzalem. Dichterbij het " brandpunt " van de politiek-religieuze wereld. En nog dit; zijn vader was geen timmerman.
Zijn vader was een 'tektron'. Eigenlijk is dit een soort (kleine) aannemer. Dit hield ook hout- en timmerwerk in natuurlijk. Ook hier moeten we voorzichtig zijn met het woord 'timmerman'. Zoveel hout was er niet te vinden in het Palestina van toen.

Laatst gewijzigd door system : 30 september 2012 om 21:36.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be