Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 oktober 2012, 22:03   #321
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Leg het dan eens uit op het niveau dat jij mij inschat.
zo dan : .
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2012, 22:03   #322
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
N-VA kan daarom het best niet samen klitten met het VB. Zelfs niet in de gemeentepolitiek.
In het huidige heersende politieke landschap van België betekent het samenwerken met het VB gewoon de doodsteek van de N-VA. Ze zullen -in het kielzog van het VB- als een racistische partij afgeschilderd worden.
Net daarom is het ooh zo belangrijk dat -bij het uitdragen van de Vlaams-nationalistische boodschap- zij publiekelijk afstand nemen van het VB.

In het huidige heersende politieke landschap van België is het onontbeerlijk om net wél samen te werken met de 'gevestigde' partijen.
Het VB heeft in zijn beginjaren ook de Vlaams-nationale gedachte uitgedragen, maar werd door de ander partijen via hun extreem-rechtse ideeën verstoten en bestempeld als racistisch. En zovele jaren later lijkt het alsof hun Vlaams-nationalistische inborst van toen geheel verdwenen is en dat het VB nu nog slechts een anti-islampartij geworden is.

Net daarom moet de N-VA niet samenwerken met het VB, maar wel met die andere partijen.
En vanbinnenuit -als een Trojaans paard- het systeem beinvloeden - veranderen - omverwerpen.

Bij Franco-partijen en 'Vlaamse' Belgofr-partijen helpt de 'rede' niet. Als het niet van buitenuit beinvloed kan worden, dan maar van binnenin.
Een Trojaanse evolutie.

Ongeacht de uitslag van de N-VA, de partijen, en de kranten zullen de uitslag van de N-VA altijd als een nederlaag brengen.

De toekomst zal beslist uitwijzen dat de N-VA een politieke evolutie teweeg heeft gebracht. Een zachte en trage (r)evolutie weliswaar, maar m.i. is de manier van hun handelen geschoeid op de leest van hun tegenstrevers. Maar dan wel in die verstande dat hun tegenstrevers zelfs nog niet wisten dat ze nog een leest hadden.
Zeker geen slechte analyse, job, maar ik heb zo m'n twijfels of het de NVA gaat lukken, om op Trojaanse wijze het perfide Belgique kan veranderen tot het gestelde doel van confederalisme bereikt is.
Ik vraag me ondertussen ook af, wat NVA zoal gepresteerd/bereikt heeft in collabo.., heu, samenwerking met de Belgo-partijen in de 'Vlaamse' regering, waarvoor een Vlaming terecht de borst vooruit kan steken.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2012, 22:06   #323
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoezo, "van den domme"? Ik zie geen schuld die bij het Vlaams Belang moet worden gelegd. Wel zie ik een ondemocratische reflex bij bepaalde mensen en groepen om het debat met andere ideeën uit de weg te gaan.
Dat is ook zo, desalniettemin is het hun eigen schuld. Ook nu kan je die problemen aankaarten op een andere manier waardoor die schutskring niet bestendigd zou hoeven te worden. VB heeft de traditio's de mogelijkheid gegeven om ze achter een ondemocratische schutskring te plaatsen. Uiteraard hebben ze die schutskring niet zelf geplaatst. Dus is groen evenzeer verantwoordelijk. Maar de oorzaak ligt bij het VB zelf. Maar dat ziet u wellicht anders en dat is uw goed recht.
Oud 11 oktober 2012, 22:08   #324
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Zeker geen slechte analyse, job, maar ik heb zo m'n twijfels of het de NVA gaat lukken, om op Trojaanse wijze het perfide Belgique kan veranderen tot het gestelde doel van confederalisme bereikt is.
Ik vraag me ondertussen ook af, wat NVA zoal gepresteerd/bereikt heeft in collabo.., heu, samenwerking met de Belgo-partijen in de 'Vlaamse' regering, waarvoor een Vlaming terecht de borst vooruit kan steken.
Wat de toekomst gaat brengen weet ik ook niet. Maar voorlopig geef ik N-VA hiervoor meer kansen dan het VB. Toch minstens tot 2014.
Oud 11 oktober 2012, 22:09   #325
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
zo dan : .
Jouw niveau van discussie reikt niet verder dan: "Racist !". Je bent hier goed ingeburgerd.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 11 oktober 2012 om 22:09.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2012, 22:11   #326
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Jouw niveau van discussie reikt niet verder dan: "Racist !". Je bent hier goed ingeburgerd.
Jij bent degene met de meest racistische uitspraak hier op deze draad, dat hebben de VB-ers hier zelfs nog niet gedaan.
Oud 11 oktober 2012, 22:11   #327
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is ook zo, desalniettemin is het hun eigen schuld. Ook nu kan je die problemen aankaarten op een andere manier waardoor die schutskring niet bestendigd zou hoeven te worden. VB heeft de traditio's de mogelijkheid gegeven om ze achter een ondemocratische schutskring te plaatsen. Uiteraard hebben ze die schutskring niet zelf geplaatst. Dus is groen evenzeer verantwoordelijk. Maar de oorzaak ligt bij het VB zelf. Maar dat ziet u wellicht anders en dat is uw goed recht.
Mijn gedacht, net zoals de N-VA zich op het federale niveau achter een "ondemocratische schutskring" liet plaatsen.

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
Oud 11 oktober 2012, 22:13   #328
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn gedacht, net zoals de N-VA zich op het federale niveau achter een "ondemocratische schutskring" liet plaatsen.
Neen dat is niet zo. Een schutskring is ten eerste al algemeen, er bestaat niet zoiets als een federale schutskring. Of zit groen ook achter een federale schutskring en open vld achter een vlaamse schutskring.
N-VA is op democratische weize langs de kant gezet. Op belgisch democratische manier welteverstaan. Omdat DeCroo zich is gaan verstoppen voor de Dexia afaire achter de onderhandelingstafel. Net als CD&V, SPA, en de waalse partijen.

Laatst gewijzigd door stuyckp : 11 oktober 2012 om 22:15.
Oud 11 oktober 2012, 22:18   #329
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij bent degene met de meest racistische uitspraak hier op deze draad, dat hebben de VB-ers hier zelfs nog niet gedaan.
Honi soit qui mal y pense.

Als men het weergeven van feiten als racistisch beschouwt dan ga jij het Vlaams Belang altijd onterecht blijven beschuldigen van racisme. Niet alleen het Vlaams Belang trouwens, ook ieder die onverbloemd zonder achting voor politieke correct woordgebruik zijn mening zegt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 11 oktober 2012 om 22:19.
Oud 11 oktober 2012, 22:30   #330
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Wat de toekomst gaat brengen weet ik ook niet. Maar voorlopig geef ik N-VA hiervoor meer kansen dan het VB. Toch minstens tot 2014.
Als ze in 2014 mogen meedoen, hoop ik ieg dat ze het beter doen dan totnogtoe in de Vlaamse, want daar is de NVA alvast de braafste en de stilste leerling van de klas.

En wat gaat er gebeuren als NVA, zonder 50+ meerderheid (stel dat ze in het beste geval net geen 40% halen) op federaal vlak serieuze veranderingen wil doorvoeren en hierbij op de gekende Belgo-weerstand stuit van de traditio's, zoals bij de vorige besprekingen, waar zelfs le Roi met z'n jichtige vuistje zich onwettelijk kwam moeien ?
Zou Bart dan nog steeds het VB mijden als de pest, als die dan op 12-13% uitkomen ?

Want ik vrees dat het confederale model nog lang op zich zal laten wachten, gezien de Belgo's hierbij dan veel te veel postjes en -tig mandaten te verliezen hebben.
Ze zullen de NVA mediatiek dan op gelijke voet zetten als het VB, zoals dat reeds bij de vorige verkiezingen/besprekingen gebeurt is.
Ondertussen blijven de transfers ea structurele onrechtvaardigheden lustig doorgaan.

Via het parlement de onafhankelijkheid van Vlaanderen stemmen (met VB) zou alleszins de politiek/financiele lijdensweg een pak verkorten en is perfect wettelijk.
Enfin, we zullen wel zien binnen 2 jaar, hoe 'Vlaams' de NVA in wezen is.
Oud 12 oktober 2012, 01:53   #331
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als ze in 2014 mogen meedoen, hoop ik ieg dat ze het beter doen dan totnogtoe in de Vlaamse, want daar is de NVA alvast de braafste en de stilste leerling van de klas.

En wat gaat er gebeuren als NVA, zonder 50+ meerderheid (stel dat ze in het beste geval net geen 40% halen) op federaal vlak serieuze veranderingen wil doorvoeren en hierbij op de gekende Belgo-weerstand stuit van de traditio's, zoals bij de vorige besprekingen, waar zelfs le Roi met z'n jichtige vuistje zich onwettelijk kwam moeien ?
Zou Bart dan nog steeds het VB mijden als de pest, als die dan op 12-13% uitkomen ?

Want ik vrees dat het confederale model nog lang op zich zal laten wachten, gezien de Belgo's hierbij dan veel te veel postjes en -tig mandaten te verliezen hebben.
Ze zullen de NVA mediatiek dan op gelijke voet zetten als het VB, zoals dat reeds bij de vorige verkiezingen/besprekingen gebeurt is.
Ondertussen blijven de transfers ea structurele onrechtvaardigheden lustig doorgaan.

Via het parlement de onafhankelijkheid van Vlaanderen stemmen (met VB) zou alleszins de politiek/financiele lijdensweg een pak verkorten en is perfect wettelijk.
Kleine nuance niet de onafhankelijkheid dient gestemd maar een verklaring waarbij Vlaanderen zich een soevereine 'confederale' deelstaat van België beschouwt binnen haar grondgebied, inclusief al haar rechten en bezittingen in de gemeenschappelijke hoofstad en elders, alle taken van het federale overneemt (belastinginning, sociale zekerheid, pensioenen, justitie, politie ...) en Wallonië uitnodigt hetzelfde te doen, zodat kan besproken worden wat men wenst gezamenlijk te doen. Zowel nationaal als internationaal is dit de beste uitgangspositie. En aldus dwingt men meteen het confederalisme af zonder gepalaver.

Zowel Wallonië en Brussel zullen zonder beslag te kunnen leggen op de Vlaamse centen snel in geldnood zitten. Dat zal hen aanzetten tot een redelijker houding. Gaan ze hier niet mee akkoord, dan kan Vlaanderen Wallonioë helpen onafhankelijk te worden. Brussel kan de keuze krijgen tussen een speciaal statuut binnen Vlaanderen (tweetalig ...) of binnen het armlastige Wallonië (ook tweetalig) (Beulemans zal wel voor zijn portemonnee kiezen) of een Europees district worden (internationaal practisch onmogelijk).
Het motto is met België als het kan, zonder België als het moet.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2012, 05:56   #332
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Honi soit qui mal y pense.

Als men het weergeven van feiten als racistisch beschouwt dan ga jij het Vlaams Belang altijd onterecht blijven beschuldigen van racisme. Niet alleen het Vlaams Belang trouwens, ook ieder die onverbloemd zonder achting voor politieke correct woordgebruik zijn mening zegt.
En wanneer ga je aantonen dat ik het VB heb beschuldigd van racisme ? Ik heb de uitspraak van FDW racistisch genoemd. Dat is nog niet hetzelfde. Dus ik wacht. Ik zeg wel dat het VB islamofoob is. Of ga je dat ook ontkennen ?
Oud 12 oktober 2012, 08:11   #333
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Ook Nederland houdt rekening met de NVA

citaat volkskrant
Zondag stemmen de Belgen voor de gemeenteraden, maar het lijkt wel alsof het landelijke verkiezingen zijn. Dat komt door de Vlaamse rechts-nationalisten van N-VA.

Wie de afgelopen weken door Vlaanderen reisde, zou gezworen hebben dat er zondag nationále verkiezingen plaatsvinden. Overal affiches van Vlaams-nationalistisch partijvoorzitter Bart De Wever, urenlange debatten op de nationale televisie, programma's vol standpunten over migratie en justitie. Vreemd, want het gaat 'slechts' om gemeenteraadsverkiezingen.

'De N-VA heeft het nationale er heel expliciet in weten te brengen', zegt Dave Sinardet (37), politicoloog aan de Universiteit Antwerpen en de Vrije Universiteit Brussel. 'Strategisch gezien is dat logisch. Partijen die nationaal sterk staan, proberen dat altijd lokaal uit te spelen. Maar dit keer is het wel heel extreem. De N-VA zegt letterlijk: u kunt nu tegen premier Di Rupo stemmen.'

'In Vlaams-nationalistische kringen worden de verkiezingen van 2014 gezien als het ultieme moment om België te breken', zegt Sinardet. 'De verkiezingen van zondag zijn een opstap daarnaartoe. Voor de N-VA komt het er nu op aan lokaal verankerd te raken, zodat de partij 2014 versterkt ingaat.'

In de peilingen ziet het er goed uit voor de N-VA. De partij, die tot voor kort nauwelijks lokale afdelingen had, scoort in alle belangrijke steden 15 tot 25 procent. In Antwerpen, waar alle ogen op kandidaat-burgemeester Bart De Wever zijn gericht, leidt de N-VA de peilingen met 30 procent.
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2012, 08:22   #334
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Kleine nuance niet de onafhankelijkheid dient gestemd maar een verklaring waarbij Vlaanderen zich een soevereine 'confederale' deelstaat van België beschouwt binnen haar grondgebied, inclusief al haar rechten en bezittingen in de gemeenschappelijke hoofstad en elders, alle taken van het federale overneemt (belastinginning, sociale zekerheid, pensioenen, justitie, politie ...) en Wallonië uitnodigt hetzelfde te doen, zodat kan besproken worden wat men wenst gezamenlijk te doen. Zowel nationaal als internationaal is dit de beste uitgangspositie. En aldus dwingt men meteen het confederalisme af zonder gepalaver.

Zowel Wallonië en Brussel zullen zonder beslag te kunnen leggen op de Vlaamse centen snel in geldnood zitten. Dat zal hen aanzetten tot een redelijker houding. Gaan ze hier niet mee akkoord, dan kan Vlaanderen Wallonioë helpen onafhankelijk te worden. Brussel kan de keuze krijgen tussen een speciaal statuut binnen Vlaanderen (tweetalig ...) of binnen het armlastige Wallonië (ook tweetalig) (Beulemans zal wel voor zijn portemonnee kiezen) of een Europees district worden (internationaal practisch onmogelijk).
Staat dat niet, met zoveel woorden, in de huidige grondwet? artikel 35? Dat door de franstaligen, en hun meelopers, al enkele 10-tal jaren straal genegeerd wordt? EN dat gaat u afdwingen ???? kracht van de verandering ???

http://www.const-court.be/nl/basiste..._grondwet.html
Artikel 35

De federale overheid is slechts bevoegd voor de aangelegenheden die de Grondwet en de wetten, krachtens de Grondwet zelf uitgevaardigd, haar uitdrukkelijk toekennen.
De gemeenschappen of de gewesten zijn, ieder wat hem betreft, bevoegd voor de overige aangelegenheden onder de voorwaarden en op de wijze bepaald door de wet. Deze wet moet worden aangenomen met de meerderheid bepaald in artikel 4, laatste lid.

Overgangsbepaling

De wet bedoeld in het tweede lid bepaalt de dag waarop dit artikel in werking treedt. Deze dag kan niet voorafgaan aan de dag waarop het nieuw in titel III van de Grondwet in te voegen artikel in werking treedt dat de exclusieve bevoegdheden van de federale overheid bepaalt.

Laatst gewijzigd door rookie : 12 oktober 2012 om 08:27.
rookie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2012, 09:21   #335
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe ga je dat bepalen met de persoonsgebonden verworven rechten ten laste van de overheid ?

Toen Bart De Wever in alle ernst met Elio Di Rupo de splitsing van de sociale zekerheid wou onderhandelen werd hij zelfs door Voka teruggefloten.

Oud 12 oktober 2012, 09:23   #336
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wanneer ga je aantonen dat ik het VB heb beschuldigd van racisme ?
Dat laat ik je zelf doen:

Citaat:
Ik heb de uitspraak van FDW racistisch genoemd. Dat is nog niet hetzelfde. Dus ik wacht. Ik zeg wel dat het VB islamofoob is. Of ga je dat ook ontkennen ?

Oud 12 oktober 2012, 13:41   #337
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Dat had ik ook al graag zien gebeuren, maar dat staat quasi gelijk aan VL-onafhankelijkheid en dat zullen de VL-collabopartijen niet echt graag zien gebeuren, gezien ze tot nog toe geen enkele insinuatie hierover hebben gemaakt.
Die noodzakelijke verklaring én de uitvoering daarvan staat dus nog op het nivo van wishfull thinking.
Onze 'VL-partijen' gaan tot niet van slag op dag hun Waalse zusterpartijen afvallen ?
Men zou de boter op hun corrupte koppen nogal zien smelten en juist dat gegeven weerhoudt hen voor Vlaanderen op te komen.

Citaat:
Klopt ook, maar gezien Wallonië nu al als armlastig kan beschouwd worden binnen de Europese context, zullen de vrienden van het EU-apparatski er alles aan doen, om een Vlaamse uitstap te voorkomen, gezien dat een signaal zou zijn voor de andere Europese regio's die onafhankelijkheid van hun stiefmoederlijke landen nastreven.

Ik zie de NVA zich dus niet zo direct profileren als een harde partij, alhoewel met een pak hoopgevende verklaringen op de tong, die haar vuist op de Belze onderhandelingstafel knal zal laten neerdoefen.
Daarvoor zijn haar topleden niet gedreven genoeg.

Ik hoop dat ik het bij het verkeerde eind heb, echt, maar het verleden van die partij is nu niet direct van dien aard, om daar vertrouwensvol mee naar nen oorlog te gaan, as a matter of speak.
Oud 12 oktober 2012, 13:48   #338
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roderik Bekijk bericht
Ook Nederland houdt rekening met de NVA
Mocht Vlaanderen het op haar eigen grondgebied het voor het zeggen hebben, dan zou er minder Belze obstructie zijn met bv de Ijzeren Rijn of de Schelde-uitdieping.
Nederland heeft ook in het verleden de nodige tegenstand ondervonden, zoals bv met Sabena, waar de KLM kandidaat-overnemer was of iets recenter met de Fotis saga, want de voorkeur van Bruxelles ging steeds naar Parijs uit, trouw aan hun kolonisators.

Voorts zouden VL en NL in een aangehaald samenwerkingsverband mooie vruchten plukken met elkaars gemeenschappelijke economie.
Nog even geduld dus.
Oud 12 oktober 2012, 14:14   #339
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

@Diego Raga

Inzake Fortis ging de voorkeur helemaal niet uit naar Parijs. De voorkeur ging uit naar een Benelux oplossing waar Nederland zich echter uit terug trok met de woorden: "Dan kan België hun eigen rommel oplossen".

Oud 12 oktober 2012, 14:20   #340
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Hoe ga je dat bepalen met de persoonsgebonden verworven rechten ten laste van de overheid ?
Toen Bart De Wever in alle ernst met Elio Di Rupo de splitsing van de sociale zekerheid wou onderhandelen werd hij zelfs door Voka teruggefloten.
De overheid is deze instantie, die de belastingen en sociale lasten int waaruit de rest betaald wordt. In het voorliggende geval wordt dat de deelstaat. Vanuit een helder fraudeveilig basisprincipe is alles veel eenvoudiger en goedkoper te realiseren. Duizenden verdeelsleutels met uitzonderingen en speciale aanpassingen verdwijnen. Iedereen buiten de sjoemelaars en de parasieten zal hierbij tevreden zijn.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be