Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 oktober 2012, 20:23   #381
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Er begon reeds vroeg een zekere tweespalt op dit vlak dan. Tenminste indien we Handelingen mogen geloven.
Mogen we niet.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 21:14   #382
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Mogen we niet.
Tja dan... Dus u gooit Handelingen in zijn geheel in de prullenbak. Eigenlijk gooit u ook de evangelies in hun geheel in de prullenbak. Dan wordt het natuurlijk moeilijk, of ...heel gemakkelijk. Eigenlijk doet u hetzelfde,als een dogmatisch katholiek maar dan in omgekeerde richting.

En ja, we mogen nooit iets uitsluiten zolang als we geen echte historische zekerheid hebben. Noch het ene noch het andere.

Laatst gewijzigd door system : 13 oktober 2012 om 21:16.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 21:48   #383
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Tja dan... Dus u gooit Handelingen in zijn geheel in de prullenbak. Eigenlijk gooit u ook de evangelies in hun geheel in de prullenbak. Dan wordt het natuurlijk moeilijk, of ...heel gemakkelijk. Eigenlijk doet u hetzelfde,als een dogmatisch katholiek maar dan in omgekeerde richting.

En ja, we mogen nooit iets uitsluiten zolang als we geen echte historische zekerheid hebben. Noch het ene noch het andere.
Waar beweer ik Handelingen in zijn geheel in de prullemand te gooien ? Waardoor kom jij op het idee dat ik de evangelies in de prullemand gooi ??
Laat me dit al zeggen Jij zal nooit het doorzicht en het begrip verwerven dan ik op dit eigenste ogenblik reeds heb. Als je nog verder met mij wil van gedachten wisselen zal uw toon drastisch moeten veranderen. Ik haat leugens en verdraaien van woorden. OK ?
Oud 13 oktober 2012, 21:55   #384
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het is zelfs zo dat, chronologisch bekeken, de Orale Torah eerst aan Mozes werd geopenbaard. Hetgeen waarmee Mozes van Sinaï afdaalde was niet de volledige schriftelijke Torah maar de Tien geboden. Een schriftelijke Torah heeft Mozes slechts definitief genoteerd op het einde van zijn leven wanneer hij in de vlakte van Moab zijn laatste predikingen hield. Dit staat duidelijk in Deuteronomium.
Staat in Deuteronomium.... Deuteronomium is zowat 700 jaar na Exodus geschreven. Heb je nog andere bronnen dan deze?

Laatst gewijzigd door Aton : 13 oktober 2012 om 21:56.
Oud 13 oktober 2012, 22:40   #385
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het Christendom vertrekt evenzeer van het bestaan van een God. Maar daar is de kern verschoven naar de "Christologie", m.a.w. de enige mogelijkheid tot vervolmaking en heiliging ligt niet meer in het naleven van de geopenbaarde levenscode maar in een onvoorwaardelijk geloof in een ter dood gebrachte joodse rabbi.
Wat u hier schrijft, is een bepaalde vorm van protestantisme. Rooms-katholicisme, orthodoxie noch oud-oosterse gemeenschappen leren dit. Van oudsher leert ons de onverdeelde Kerk dat het geloof in de Heer niet los kan gezien worden van onze goede werken, en omgekeerd. Juist het protestantisme heeft hier een aspect uitgehaald, wat u evenwel als geldend voor het christendom naar voorschuift.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2012, 01:41   #386
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Beweringen zijn er, bewijzen niet!
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2012, 08:05   #387
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat u hier schrijft, is een bepaalde vorm van protestantisme. Rooms-katholicisme, orthodoxie noch oud-oosterse gemeenschappen leren dit. Van oudsher leert ons de onverdeelde Kerk dat het geloof in de Heer niet los kan gezien worden van onze goede werken, en omgekeerd. Juist het protestantisme heeft hier een aspect uitgehaald, wat u evenwel als geldend voor het christendom naar voorschuift.
Die "goede werken" zijn in de Katholieke Kerk altijd een zeer wollig begrip gebleven. Vele katholieken associëren dit met "liefdadigheid". Maar dat lijkt mij erg mager en kan zeker niet de vergelijking doorstaan met de veel concretere mitzvoth die het Judaïsme vanuit de Torah heeft meegekregen.
Oud 14 oktober 2012, 09:34   #388
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar beweer ik Handelingen in zijn geheel in de prullemand te gooien ? Waardoor kom jij op het idee dat ik de evangelies in de prullemand gooi ??
Laat me dit al zeggen Jij zal nooit het doorzicht en het begrip verwerven dan ik op dit eigenste ogenblik reeds heb. Als je nog verder met mij wil van gedachten wisselen zal uw toon drastisch moeten veranderen. Ik haat leugens en verdraaien van woorden. OK ?
Ja maar u zegt zelf dat we Handelingen niet mogen geloven. Dus gooit u Handelingen in de prullenbak.

Citaat:
Mogen we niet.

Laatst gewijzigd door system : 14 oktober 2012 om 09:35.
Oud 14 oktober 2012, 09:58   #389
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet zo hoogst hoor, en zeker niet mijn persoonlijke interpretatie. maar goe, ik zal nog maar eens een poging doen dit misverstand uit te klaren.

Juist. Dat heb je al begrepen.

Als je ' deze joden ' de achterban van Jakobus bedoeld zit je weer juist.

En hier moet je nog even de tekst erbij nemen. Onder de heidenen wonen in de zin van ' mijn buurman is een moslim ' wordt hier niet bedoeld, want dan had Jakobus hierover geen reden om te klagen. Zijn buurman kan best ook een Pers geweest zijn. Hier wordt bedoeld , de omgang met en overnemen van de Hellenistische cultuur. Dat is net waar Paulus geen probleem van maakte en zelfs de besnijdenis te verwerpen.

Weer juist. Blijkbaar tot hier hebben we dezelfde interpretatie. Nu zijn we al met twee met dezelfde mening.

Ha ja, nogal wiedes, hij was een nazarese fundamentalistische Torah-getrouwe jood zoals zijn broer zaliger.

Later heeft men Handelingen geschreven en heeft niks, maar dan ook niks met historische verslaggeving te maken. De Rooms orthodoxe strekking heeft hemel en aarde verzet om Paulus als één van hen te verkopen, ondanks het feit dat Paulus niks te maken had met Jakobus en co. Paulus kwam iets vertellen wat de Roomse orthodoxe strekking voldoende herwerkt heeft tot wat we nu het N.T. noemen. Wat wel dichtbij de strekking van Paulus stond kennen we nu als de ketterse evangeliën zoals o.a. we in de Nag Hammadi manuscripten kunnen lezen.

En over welk geloof zouden ze het hier hebben denk je ?
En toch laat Paulus Thimotheus besnijden. En toch zegt Paulus in Handelingen : ik ben een Farizeeër, geboren uit Farizeeërs. En Farizeeërs hielden zich aan de Wet. Handelingen spreekt zich wat tegen.
Oud 14 oktober 2012, 10:50   #390
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En toch laat Paulus Thimotheus besnijden. En toch zegt Paulus in Handelingen : ik ben een Farizeeër, geboren uit Farizeeërs. En Farizeeërs hielden zich aan de Wet. Handelingen spreekt zich wat tegen.
EX-farizeeër Joh !
En er is een verschil tussen ' argwaan ' en ' verwerpen ' he joh ! Weet je eigenlijk wel wie de auteur van Handelingen was m'n beste ? Zoek maar eens op.
Oud 14 oktober 2012, 11:23   #391
system
Banneling

Standaard

Citaat:
EX-farizeeër Joh !
En er is een verschil tussen ' argwaan ' en ' verwerpen ' he joh ! Weet je eigenlijk wel wie de auteur van Handelingen was m'n beste ? Zoek maar eens op.
Niemand weet echt wie de auteur van Handelingen is. De naam of de persoon 'Lucas' is gewoon een hypothese.

Laatst gewijzigd door system : 14 oktober 2012 om 11:24.
Oud 14 oktober 2012, 11:29   #392
system
Banneling

Standaard

Citaat:
EX-farizeeër Joh !En er is een verschil tussen ' argwaan ' en ' verwerpen ' he joh ! Weet je eigenlijk wel wie de auteur van Handelingen was m'n beste ? Zoek maar eens op.
Toen Paulus zichzelve betitelde als "een farizeeër geboren uit farizeeërs", was hij zijn prediking en ronselen al een tijdje bezig. Dus beschouwt hij zichzelf nog altijd als een farizeeër. En dus leefde hij volgens de Wet.

Laatst gewijzigd door system : 14 oktober 2012 om 11:31.
Oud 14 oktober 2012, 12:06   #393
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Niemand weet echt wie de auteur van Handelingen is. De naam of de persoon 'Lucas' is gewoon een hypothese.
Niemand weet wie de evangelieën geschreven hebben.
Oud 14 oktober 2012, 12:09   #394
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Toen Paulus zichzelve betitelde als "een farizeeër geboren uit farizeeërs", was hij zijn prediking en ronselen al een tijdje bezig. Dus beschouwt hij zichzelf nog altijd als een farizeeër. En dus leefde hij volgens de Wet.
Moet je eens zijn brieven lezen. Je hebt dus blijkbaar nog geen idee wat het betekende volgens de Wet te leven.
Oud 14 oktober 2012, 12:18   #395
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Niemand weet wie de evangelieën geschreven hebben.
Nochtans hebben we een onrechtstreekse bron (Papias) die vermeldt dat Mattheus het eerste schreef. Ook dat Marcus een evangelie schreef en dat hij letterlijk de woorden van Petrus opschreef. Papias heeft het van de 'presbyter' Johannes (de apostel?), zo beweert hij. Nu, Papias leefde (relatief) niet zo lange tijd na de apostelen vermits hij nog mensen kon ontmoeten die de apostelen zelf hadden gekend. Tenminste dat laat Eusebius hem zeggen.

Daarom zou het een zeer grote vondst zijn de boeken (of copieën) van Papias terug te vinden. Want dan zou het in ieder geval vaststaan dat de namen van Mattheus en Marcus, als evangelisten, reeds zeer vroeg worden genoemd.

Laatst gewijzigd door system : 14 oktober 2012 om 12:19.
Oud 14 oktober 2012, 12:46   #396
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nochtans hebben we een onrechtstreekse bron (Papias) die vermeldt dat Mattheus het eerste schreef. Ook dat Marcus een evangelie schreef en dat hij letterlijk de woorden van Petrus opschreef. Papias heeft het van de 'presbyter' Johannes (de apostel?), zo beweert hij. Nu, Papias leefde (relatief) niet zo lange tijd na de apostelen vermits hij nog mensen kon ontmoeten die de apostelen zelf hadden gekend. Tenminste dat laat Eusebius hem zeggen.
Als Eusebius dat gezegd heeft zal dat dan zo wel zijn.

Citaat:
Daarom zou het een zeer grote vondst zijn de boeken (of copieën) van Papias terug te vinden. Want dan zou het in ieder geval vaststaan dat de namen van Mattheus en Marcus, als evangelisten, reeds zeer vroeg worden genoemd.
Begin al eens met wat men al gevonden heeft.
Oud 14 oktober 2012, 12:54   #397
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Als Eusebius dat gezegd heeft zal dat dan zo wel zijn.
Begin al eens met wat men al gevonden heeft.
Neen, maar we mogen dit niet uitsluiten. Hetgeen u eigenlijk nu al doet. Dat is volgens mij een verkeerde houding terzake.

Indien ik nu zou poneren:
Wij weten niet of het waar is wanneer iemand beweert dat we niet weten wie de evangelies heeft geschreven”,

dan lijkt met dit intellectueel een meer eerlijke opstelling.

Laatst gewijzigd door system : 14 oktober 2012 om 12:54.
Oud 14 oktober 2012, 16:03   #398
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Neen, maar we mogen dit niet uitsluiten. Hetgeen u eigenlijk nu al doet. Dat is volgens mij een verkeerde houding terzake.

Indien ik nu zou poneren:
Wij weten niet of het waar is wanneer iemand beweert dat we niet weten wie de evangelies heeft geschreven”,

dan lijkt met dit intellectueel een meer eerlijke opstelling.
Intellectueel correct is je eerst eens wat beter te informeren.
Oud 14 oktober 2012, 16:09   #399
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Intellectueel correct is je eerst eens wat beter te informeren.
Neen, 'intellectueel eerlijk' is staven wat men beweert. Kan men dit niet staven, dan moet men spreken in een hypothetische zin. Bijgevolg, als u zegt dat men de namen niet weet van de evangelisten, dan moet u dit kunnen staven, zwart op wit bewijzen. En dat heb ik u nog niet zien doen. En vermits u dat niet kunt doen, moet u dat ook niet beweren.

U geeft de indruk dat u klakkeloos overneemt hetgeen in bepaalde boeken staat. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.

Laatst gewijzigd door system : 14 oktober 2012 om 16:16.
Oud 14 oktober 2012, 16:26   #400
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Neen, 'intellectueel eerlijk' is staven wat men beweert. Kan men dit niet staven, dan moet men spreken in een hypothetische zin. Bijgevolg, als u zegt dat men de namen niet weet van de evangelisten, dan moet u dit kunnen staven, zwart op wit bewijzen. En dat heb ik u nog niet zien doen. En vermits u dat niet kunt doen, moet u dat ook niet beweren.
O, vertel mij dan maar eens wie de auteurs van de evangeliën zijn. En hoe zit het met Paulus de farizeeër ? Nog steeds een trouwe volger van de Wet ?

Citaat:
U geeft de indruk dat u klakkeloos overneemt hetgeen in bepaalde boeken staat.
Gezien ik er niet bij was is de enige mogelijkheid na te gaan wat deskundigen uit die hoek te vertellen hebben. En bij mij gaat dit niet om ' bepaalde boeken ', maar een complete bibliotheek. En gezien uw antwoorden en beweringen zit je nog een heel eindje achterop.
Citaat:
Maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Dat doe je reeds een tijdje ja.

Laatst gewijzigd door Aton : 14 oktober 2012 om 16:27.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be