![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#421 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Alles wijst erop.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#422 | ||||
Banneling
|
![]() Verlicht mijn geest.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Excorisme was in die tijd een algemene praktijk. Zie het evangelie. Niks te 'propaganda' dus. Lukas 8. 8:2 En sommige vrouwen, die van boze geesten en krankheden genezen waren, namelijk Maria, genaamd Magdalena, van welke zeven duivelen uitgegaan waren; Mensen geloofden dus dat wie ziek was, bezeten was door een onreine geest. En de christenen geloofden dat de heidenen ook bezeten waren van onreine geesten. Of dat de kans hiertoe zeer groot was. En een bekeerling moest dus eerst worden geëxcorciseerd. Zowel de voorstellingen van de enen als van de anderen berustten op bijgelovigheid. Noem het voor mijn part 'lichtgelovigheid'. Laatst gewijzigd door system : 16 oktober 2012 om 13:09. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#423 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 16 oktober 2012 om 13:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#424 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Moet je zelf doen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En nu kom ik terug bij de les: - Je zegt zelf dat Jakobus een vrome jood was. Juist ? - Ik toon aan dat Jezus niks kwam veranderen aan de Wet van Mozes. Juist ? Dus was hij ook een vrome jood toch ? Of moeten we Matt.5:17 maar gelijk schrappen? Dat vroeg ik je toch ook, niet ? - Als Jezus en zijn broer Jakobus beiden vrome joden waren, wat kon Jezus dan gepredikt hebben wat zijn ' verwanten ' als knettergek beschouwden ? - Ben je er nu al over van het idee dat ook Paulus een praktiserende farizeese jood was en besnijdenis volgens hem niet meer nodig was ? Een farizeeër die besnijdenis niet meer nodig achtte ? Staat in het N.T. én in het boekje van Lüdeman. Tiens, en volgens Jezus en Jakobus hoefde dat nog steeds, of kun je het tegendeel aanwijzen ? - Als Jakobus en Jezus ( zie Matt.5:17 ) vrome joden waren, wat stond Jezus dan te verkondigen om als gek te worden aanzien. Weet je 't niet ? Dan weet je niks. Laatst gewijzigd door Aton : 16 oktober 2012 om 13:20. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#425 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zo drijft Jezus geesten uit op een sabbat. Hij houdt zich niet aan de reinheidsgeboden. Hij verwerpt het oude Oud-Testametisch standpunt: oog om oog, tand om tand. Hij vast niet zoals de joden dit doen. Hij laat de familie als hoeksteen van de maatschappij vallen. Hij houdt zich op met 'zondaars'. Hij zet de joden aan belasting aan de keizer te betalen terwijl er maar één heer was over Israel en dat was God (in casu geldt alleen de Tempel-belasting). Hij beschimpt de farizeeën. Een vrome jood zou dit nooit doen. Laatst gewijzigd door system : 16 oktober 2012 om 13:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#426 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#427 |
Banneling
|
![]() Het heeft ermee te maken omdat we het hadden over de opwekking van Lazarus. U gaf hier een andere betekenis aan. Ik zei dat men dit wonder en alle andere wonderen moest zien in het kader van de levensfilosofie in die dagen. De cultus der wonderen, het algemeen verbreid geloof in het magische was inherent aan deze maatschappij. En daarom af en toe een spectaculair wonder in de evangelies, duiveluitdrijvingen (Jezus is ook zeer vaak een excorcist), enz. Dat heeft het ermee te maken.
Laatst gewijzigd door system : 16 oktober 2012 om 13:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#428 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#429 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ga door op datgene wat er in het Nieuwe Testament staat. Dat is de enige basis waarvan we kunnen vertrekken. Bijvoorbeeld, wanneer u zegt dat Jezus een wetsgetrouwe jood is en u haalt het fragment aan waarin Jezus zegt dat hij geen iota zal veranderen aan de Wet, dan hebt u gelijk. Tenminste voor wat uw fragment betreft. Maar voor hetzelfde geld kunnen we fragmenten aanhalen waaruit blijkt dat Jezus niet zo'n wetsgetrouwe jood is. Dat is steevast het geval in het Nieuwe Testament. Men kan altijd een tegenvoorbeeld geven. Dat maakt het ook zo moeilijk om Jezus als persoon te definiëren. Dat heeft dus niets te maken met de letterlijke of niet-letterlijke interpretatie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#430 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dan heb je zeker moeite met begrijpelijk lezen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Aton : 16 oktober 2012 om 16:34. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#431 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#432 | |||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() [quote=system;6369690]
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Zo zie je maar duidelijk wie deze evangelies heeft geschreven: Gehelleniseerde joden uit de diaspora. Zelfs Paulus gebruikte enkel de Septuagint en niet de Torah. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#433 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#434 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#435 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#436 | |
|
![]() Citaat:
![]() Of Jezus mentaal labiel was kan natuurlijk niet aan de hand van deze drie documenten worden vastgesteld. Er wordt hem daarin waarschijnlijk heel wat in de schoenen geschoven waar hij niets mee te maken had. Ik veronderstel bijvoorbeeld dat hij de wonderen die aan hem werden toegeschreven niet heeft verricht. Maar daarover mag men gerust met mij van mening verschillen en dat wekt bij mij niet de lust om iemand voor gek te verklaren. Als we de kerkvaders er bij betrekken wordt het er niet eenvoudiger op. Want die hebben geen kritische analyse van de gecanoniseerde evangeliën achtergelaten. Dus lijkt mij het enige wat er nog op zit is te onderzoeken welke opvattingen en teksten van bestaande strekkingen van Joden en Grieken in de eerste eeuw een plaats gevonden hebben in de evangeliën. Maar de ware Jezus zullen we niet vinden. Daarvoor is het nu toch echt te laat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#437 |
|
![]() ---
Laatst gewijzigd door Piero : 16 oktober 2012 om 17:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#438 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat er tegenstrijdigheden in het N.T. zitten heb ik al op verschillende wijze duidelijk gemaakt. Men moet het onderscheid kunnen maken tussen een historische figuur, een mythologische figuur en de versmelting van beiden. Dit laatste heeft zich langzaam voltrokken op het eind van de 2e eeuw door wat men de ' kerkvaders ' pleegt te noemen. De historische figuur Jezus heeft niks te maken met het chistendom, maar staat op naam van Paulus van Tarsus, een gehelleniseerde farizeese jood. Aanvankelijk bedoeld om de ' afvallige joden ' ( heidense joden ) ook een mysterie-cultus te verschaffen zoals er toen reeds enkele bestonden. De historische Jezus heeft Paulus gebruikt om zijn cultus aan op te hangen zoals bv. de mindere Griekse god Dionysos gebruikt is door Pythagoras om de Dionysus-cultus aan op te hangen. Er zitten dus al drie Jezus-figuren verweven in het christendom : de historische, de mythologische en de Rooms-dogmatische. Nemen we het O.T. er nog bij wordt het al helemaal een hectisch boek. Het O.T. bevat Sumerisch/Babylonisch, Egyptisch, Perzische en Kanaanitische verhalen, elk met hun goden en later tot één Judaïstisch monotheïsme samengesmolten. Wat denk je, dat dit zomaar in enkele postings kan worden weergegeven? Realistisch genoeg ? Ik hoop dat je mijn sarcasme begrijpt als men gaat mekkeren over bijbelquotes zonder enige kennis van deze puzzel. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#439 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() niks bijzonders: hele volksstammen zijn gehuwd....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#440 | |||||
|
![]() Dat denk ik niet. Met een sarcastische toon zal u nooit iemand kunnen overtuigen. Je kan er wel heel goed een discussie mee eindigen.
Citaat:
Citaat:
Kan u het vroegste geschrift van Paulus aanwijzen en de passages daarin waaruit blijkt dat hij 'aanvankelijk bedoelde zijn cultus aan Jezus op te hangen.' Citaat:
Wat wordt een hectisch boek? Dat is niet duidelijk. Citaat:
Citaat:
Een beetje meer afstandelijkheid lijkt mij nuttig. |
|||||
![]() |
![]() |