Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Is één Vlaams en neutraal onderwijsnet beter?
Ja, ik ben voor één Vlaams en neutraal onderwijsnet 9 52,94%
Neen, drie netten zijn beter want het is duurder 2 11,76%
ik wil ofwel katholiek ofwel pluraistisch onderwijs 3 17,65%
andere 3 17,65%
Aantal stemmers: 17. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 20 oktober 2012, 12:05   #21
Antiochos
Vreemdeling

Antiochos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom zou de vrijheid van onderwijs achterhaald zijn? Financieel heeft het huidig systeem trouwens heel wat voordelen voor de overheid: de overheid betaalt per leerling immers een veel lager bedrag in het vrij onderwijs dan in haar eigen, gemeenschapsonderwijs.
Waar in godsnaam beweer ik dat de vrijheid van onderwijs achterhaald is?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
In een ideale wereld zou er slechts één onderwijsnet mogen zijn, namelijk een onderwijsnet waar iedereen zich thuis kan voelen.
Binnen een democratie zoals in België is dit niet mogelijk, want deze democratie gebaseerd op een grondwet dient rekening te houden met iedereen, dus niet enkel met de mening van een meerderheid.
Er is zelfs geen "net" nodig om het onderwijssysteem in te organiseren. Zo'n structuur is log en gevoelig voor politiek en religie.

Laatst gewijzigd door Antiochos : 20 oktober 2012 om 12:08.
Antiochos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 14:06   #22
neutron
Banneling

neutron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Hoe ga je dat verwezenlijken?
Katholieke scholen hebben volgens mij toch nog een hoger niveau dan staatsscholen.
Dat is de algemene opinie,

maar wat is daar de oorzaak van en

hoe kan dan het niveau van het GO! verbeterd worden?
neutron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 14:09   #23
neutron
Banneling

Standaard

Citaat:
En wat zou het verschil zijn tussen een Vlaams net en het Vlaamse GO! , of tussen een Vlaams net en het Vlaams katholiek onderwijs ?
Het onderwijs is toch een materie van de gemeenschappen ?
Ik vind je voorstel nogal achterhaald en doorprikt.
Grappige analyse

zijn de schoolzuilen niet eerder achterhaald?
Oud 20 oktober 2012, 14:16   #24
neutron
Banneling

Standaard

Citaat:
In België is er vrijheid van onderwijs, wat inhoudt dat er verschillende actoren op de 'markt' zijn. Die kunnen elk hun klemtonen leggen.

Die klemtonen liggen vooral bij de aanstellingen en de benoemingen van directeurs.

Daardoor wordt niet aan kwaliteit gedacht,
maar aan leerlingen binnenhalen en binnenhouden,
zo mogen islamieten in het katholiek onderwijs les volgen,
en worden er zoveel mogelijk leerlingen binnengehaald, omdat die geld opbrengen, leerlingen buizen mag niet, het niveau verlaagd, de normen en waarden worden veronachtzaamd

de SP.a denkt dat het GO! van hen is,
de CD&V beheerst het vrije net,

andersdenkenden worden zoveel mogelijk geweerd
Oud 20 oktober 2012, 14:18   #25
neutron
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antiochos Bekijk bericht
Het denken in "netten" is volkomen achterhaald en is een typisch voorbeeld van het aggregaatsdenken van de overheid. Een flexibel systeem waar individuele (weliswaar goed presterende) scholen gesubsidieerd worden is de toekomst.

ik denk dat uw idee aansluit bij mijn voorstel
Oud 20 oktober 2012, 14:23   #26
neutron
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom zou de vrijheid van onderwijs achterhaald zijn? Financieel heeft het huidig systeem trouwens heel wat voordelen voor de overheid: de overheid betaalt per leerling immers een veel lager bedrag in het vrij onderwijs dan in haar eigen, gemeenschapsonderwijs.
Eén onderwijsnet is nog voordeliger, bvb gebouwenonderhoud,
confessionele vakken kunnen buiten de school gegeven worden,
want die betekenen nu een enorme kost, bvb één leerling islam per klas, één protestantse per school, enz.
Oud 20 oktober 2012, 14:29   #27
neutron
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, meer Vlaams, minder Latijn.
Onderwijs is een bevoegdheid van de gemeenschappen. Niets belet een inrichtende overheid - nieuw of reeds bestaand - deze klemtonen aan te passen.
Als je iets wilt veranderen dan stel je je toch eerst vragen over de mogelijke meerwaarde. Tot nu toe zie ik die meerwaarde niet.
De meerwaarde is vooral organisatorisch, financieel, leegstand vermijden, vermijden dat er 5 lln latijn in het GO! zitten en een km verderop ook 5 lln latijn, of hout, of metaal, ..

Wat de talen betreft,
zou het niet beter zijn al van jongsaf, bvb vanaf de kleuterklas, Engels te leren in Vlaanderen?
Omdat we nu als tweede taal Frans hebben geraken onze jongeren internationaal achterop tov bvb Nederland, Duitsland en de rest van de wereld.
Oud 20 oktober 2012, 14:31   #28
neutron
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
De vrije scholen die effectief confessioneel zijn of een bepaalde methode volgen (de niet-confessionele vrije scholen dus), die kunnen behouden blijven. Al de rest kan verenigd worden. Dat zorgt dus voor één groot neutraal net, en een erg klein vrij net.
Dat zou idd al een grote verbetering zijn
Oud 20 oktober 2012, 14:36   #29
neutron
Banneling

Standaard

Citaat:
Bon, we stemmen allemaal alvast niet op Sp.a in 2014.

Lang leve de N-va in dit geval!

Door op N-VA te stemmen kan je wel de greep van de SP.a op het Vlaamse Gemeenschapsonderwijs (GO!) verminderen.

Het GO! zou echt neutraal moeten zijn.
Oud 20 oktober 2012, 15:23   #30
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door neutron Bekijk bericht
Wat de talen betreft,
zou het niet beter zijn al van jongsaf, bvb vanaf de kleuterklas, Engels te leren in Vlaanderen?
Omdat we nu als tweede taal Frans hebben geraken onze jongeren internationaal achterop tov bvb Nederland, Duitsland en de rest van de wereld.
Nochtans doen onze jongeren het voor Engels absoluut niet slecht, integendeel, ze scoren bij de besten in Europa, een heel stuk beter dan bv. de Nederlanders (en zo ongeveer alle anderen, op de Zweden na).

Er zijn trouwens al proefprojecten met Engels in de basisschool (5e en 6e leerjaar).

Laatst gewijzigd door Scorpio : 20 oktober 2012 om 15:24.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 15:26   #31
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door neutron Bekijk bericht
confessionele vakken kunnen buiten de school gegeven worden,
want die betekenen nu een enorme kost, bvb één leerling islam per klas, één protestantse per school, enz.
Je zou een minimumaantal leerlingen kunnen instellen. Indien het vereiste aantal niet bereikt wordt, moet de leerling ofwel mee zedenleer volgen, ofwel een hoop leerlingen van één regio op woensdagnamiddag of zaterdagvoormiddag de laten volgen op één locatie.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 15:33   #32
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Je zou een minimumaantal leerlingen kunnen instellen. Indien het vereiste aantal niet bereikt wordt, moet de leerling ofwel mee zedenleer volgen, ofwel een hoop leerlingen van één regio op woensdagnamiddag of zaterdagvoormiddag de laten volgen op één locatie.
En wat doen die paar leerlingen (bv. protestantse godsdienst) dan op het moment dat hun klasgenootjes zedenleer volgen? Twee uur met de duimen draaien?

Nee, dan ben ik er eerder voorstander van de verschillende levensbeschouwelijke vakken af te schaffen, en te vervangen door één neutraal vak, zoals vorig jaar reeds voorgesteld is voor de derde graad secundair.
Oud 20 oktober 2012, 16:43   #33
neutron
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
En wat doen die paar leerlingen (bv. protestantse godsdienst) dan op het moment dat hun klasgenootjes zedenleer volgen? Twee uur met de duimen draaien?

Nee, dan ben ik er eerder voorstander van de verschillende levensbeschouwelijke vakken af te schaffen, en te vervangen door één neutraal vak, zoals vorig jaar reeds voorgesteld is voor de derde graad secundair.

Dat zijn idd details die gemakkelijk kunnen opgelost worden,

het basisidee is dat één neutraal net mogelijk moet zijn,
zonder de huidige politieke en confessionele (wat dat nog zou betekenen?) verzuiling
Oud 20 oktober 2012, 17:01   #34
Scorpio
Minister-President

Standaard

Hoewel ik op zich zeker geen tegenstander ben van een 'ontzuiling', moeten we wel steeds bewaken dat de vrije schoolkeuze niet in het gedrang komt. We mogen niet in Amerikaanse toestanden vervallen, waar er ook één groot neutraal 'net' is (enfin, per staat toch), en ouders op vele plaatsen geen keuze hebben: woon je op die plaats, dan moeten je kinderen naar die school (tenzij je voor peperdure privé-scholen opteert). Da's een slechte school? Spijtig, had je maar in een betere wijk moeten wonen.

Dat soort toestanden moeten we hier absoluut vermijden: concurrentie tussen scholen moet mijns inziens blijven bestaan. Wanneer je als school verzekerd bent van je leerlingen, en je geen concurrentie meer hebt, is er ook geen 'incentive' meer om te vernieuwen. Mijn vrees is dat we met het gewoon overschakelen op één 'net' wel die kant opgaan. Op vele plaatsen zijn nu al de Katholieke scholen aan het samensmelten tot ware mastodonten. Bij een ontzuiling vrees ik dat je dan gaat zien dat op vele plaatsen de GO!-scholen dan ook nog zullen opgaan in die mastodont, en je een feitelijke monopolist overhoudt. En dat vind ik geen goed idee.
Oud 20 oktober 2012, 18:37   #35
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In de studiezaal, hé.

Trouwens zullen de meeste protestanten/orthodoxen/moslims zich wel bevinden in de grote steden, en zal het probleem zich niet voordoen.

Citaat:
Nee, dan ben ik er eerder voorstander van de verschillende levensbeschouwelijke vakken af te schaffen,
En dan een hoop mensen zonder werk zetten?
Oud 20 oktober 2012, 18:51   #36
Rollercoaster
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Katholieke scholen hebben volgens mij toch nog een hoger niveau dan staatsscholen.
Uit wat concludeer je dit? GO-scholen hebben even goed eindtermen en einddoelen te verwezenlijken. In GO-scholen is er even goed inspectie.
Op het einde van het 6e leerjaar krijgen de leerlingen een soort maturiteitsproef om te bepalen of ze klaar zijn voor het secundair.
Er is geen enkel bewijs dat leerlingen uit het GO lager zouden scoren dan leerlingen uit het katholiek onderwijs.
Ik heb mijn kinderen bewust naar een GO school gestuurd om te vermijden dat ze met al dat katholiek geleuter geïndoctrineerd worden.
Rollercoaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 19:00   #37
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Kunnen we trouwens ook ineens wat werken aan de slechte staat van de leerboeken.

Nu heb je een hoop verschillende boeken met verschillende methodes, waarvan er geen enkel echt effectief lijkt te zijn. De leerkrachten die ik had die wél goed les gaven, die hadden meestal hun eigen cursus. Het is tijd om de effectieve cursussen van leerkrachten te verzamelen, te vergelijken en dan samen te voegen, zodat we komen tot betere handboeken.

Op vlak van wiskunde bijvoorbeeld merkte professor Raymond Boute van de UGent dit op: "De wiskundeboeken die leraren nu gebruiken zijn bedrieglijk. Wiskunde stoelt op precisie en dat is in deze boeken niet terug te vinden. De auteurs gaan slordig om met begrippen. Dat is pedagogisch onverantwoord. Het ligt niet aan de middelbareschoolleerlingen. Zij zijn bereid om te werken. Maar ze raken niet gepassioneerd door wiskunde, omdat de boeken chaotisch en onduidelijk zijn." [1]
Oud 20 oktober 2012, 19:02   #38
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rollercoaster Bekijk bericht
Ik heb mijn kinderen bewust naar een GO school gestuurd om te vermijden dat ze met al dat katholiek geleuter geïndoctrineerd worden.
Als je dat wilt vermijden is het net veiliger ze wél naar het katholieke onderwijs te sturen.
Oud 20 oktober 2012, 19:12   #39
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
In de studiezaal, hé.
Twee uur vaste studie per week extra, én op woensdagnamiddag of zelfs in het weekend naar school moeten terwijl de anderen thuis zitten, enkel en alleen omdat je niet met genoeg bent? Nee sorry, niet akkoord.

Citaat:
Trouwens zullen de meeste protestanten/orthodoxen/moslims zich wel bevinden in de grote steden, en zal het probleem zich niet voordoen.
Je vergeet dat die dan niet alleen in dezelfde school, maar ook in dezelfde klas moeten zitten.

Citaat:
En dan een hoop mensen zonder werk zetten?
Ook wanneer je ze allemaal samenzet tot je voldoende leerlingen hebt op woensdagnamiddag of zaterdag gaat dat een hoop jobs kosten. Elke wijziging in studieaanbod heeft het potentieel om mensen zonder werk te zetten, dus dat vind ik eigenlijk niet echt een argument. Velen kunnen, mits wat bijscholing, dat nieuwe neutrale vak geven. De regenten onder hen hebben allemaal nog minstens een tweede, en vaak ook een derde vak dat ze mogen geven, en kunnen daarin aan de slag. Als je weet hoe moeilijk het op dit moment vaak is om leerkrachten te vinden, ben ik er van overtuigd dat de overgrote meerderheid van hen al snel terug aan de slag zal kunnen.

Ook voor LBV is het vaak zeer moeilijk om mensen te vinden. Recent voorbeeld van bij ons: tijdelijke vervanging van een leerkracht RKG. Lang gezocht, niemand met het juiste diploma gevonden. Kandidaat gevonden die het wou doen, maar niet het diploma had, dus: bisdom gebeld (het zijn zij, niet de school, die de leerkrachten RKG aanstellen). Zij hadden maar één voorwaarde opdat hij de godsdienst mocht geven; hij moest gedoopt zijn. Was hij, dus hup, voor de klas...
Oud 20 oktober 2012, 19:30   #40
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Twee uur vaste studie per week extra, én op woensdagnamiddag of zelfs in het weekend naar school moeten terwijl de anderen thuis zitten, enkel en alleen omdat je niet met genoeg bent? Nee sorry, niet akkoord.
Moet je godsdienst gewoon op de laatste uren van een dag zetten, kunnen de leerlingen in kwestie vroeger weg.
Citaat:
Je vergeet dat die dan niet alleen in dezelfde school, maar ook in dezelfde klas moeten zitten.
De lessenroosters gewoon wat beter op elkaar afstemmen. Ze moeten dan gewoonweg in het zelfde jaar zitten.

Citaat:
Velen kunnen, mits wat bijscholing, dat nieuwe neutrale vak geven.
Er is al een neutraal vak, zedenleer.
Citaat:
Ook voor LBV is het vaak zeer moeilijk om mensen te vinden. Recent voorbeeld van bij ons: tijdelijke vervanging van een leerkracht RKG. Lang gezocht, niemand met het juiste diploma gevonden. Kandidaat gevonden die het wou doen, maar niet het diploma had, dus: bisdom gebeld (het zijn zij, niet de school, die de leerkrachten RKG aanstellen). Zij hadden maar één voorwaarde opdat hij de godsdienst mocht geven; hij moest gedoopt zijn. Was hij, dus hup, voor de klas...
De bisdomadministraties zijn dan ook erg ongelovig, en de inhoud van de vakken is slechts zelden christelijk.

Ik zou het echter jammer vinden dat de Orthodoxe, Protestantse of Islamitische godsdienstlessen, die nog wel effectief religieus zijn, zouden moeten sneuvelen omwille van de katholieke desinteresse in de eigen religie.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be