![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#601 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#602 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De tekst luidt in dit verband: "De herkomst van Jezus Christus was deze. Zijn moeder Maria was verloofd met Jozef, en voordat ze bij elkaar gingen wonen, bleek zij zwanger te zijn van de heilige Geest. [19] Jozef, haar man, was een rechtvaardige. Omdat hij haar niet in opspraak wilde brengen, kwam hij op de gedachte om in stilte van haar te scheiden." Indien we naar de essentie gaan, dan luidt de tekst: "Zijn moeder Maria was verloofd met Jozef, en voordat ze bij elkaar gingen wonen, bleek zij zwanger te zijn. Omdat hij haar niet in opspraak wilde brengen, kwam hij op de gedachte om in stilte van haar te scheiden." Jozef gaat natuurlijk niet van Maria scheiden indien hij zelf Maria heeft zwanger gemaakt. Zelfs al zou deze zwangerschap ontstaan zijn door tussenkomst van Jozef en wel op het ogenblik dat het paar nog niet getrouwd was. Dat lijkt me toch evident. Neen, Jozef denkt er ernstig aan te scheiden omdat, niettegenstaande het zijn verloofde was, Maria zich heeft laten zwanger maken door iemand anders. Voor Mattheus is de dader de ‘Heilige Geest’, maar een goed verstaander weet wel beter. Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 21 oktober 2012 om 17:54. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#603 | |||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Aton : 21 oktober 2012 om 18:22. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#604 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In die dagen – en ook nog daarna – leefden er reuzen op de aarde, doordat de zonen van God gemeenschap hadden gehad met de dochters van de mensen en zij hun zonen hadden gebaard." Er waren dus godenzonen, die dus ook God waren. En natuurlijk waren de engelen magische wezens. En goden waren het in oorprong zeker. Zo staat er in de oude Hebreeuwse tekst voor Ps. 8,5: "Gij hebt hem weinig minder gemaakt dan goden ." De Septuagint maakt ervan: "Gij hebt hem weinig minder gemaakt dan engelen." Zo probeert de Septuagint elke verwijzing naar een veelgodendom te elimineren door deze te verdonkermanen. Maar in feite zijn de ‘angeloi’ van de Septuagint ‘goden’. En dus, het Oude Testament is doorspect met verwijzingen die ons zeggen dat naast de oppergod, er ook nog andere goden zijn. Laatst gewijzigd door system : 21 oktober 2012 om 19:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#605 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als u gelooft dat Jezus kwalen van het volk genas waarom gelooft u dan niet dat hij door de duivel werd verzocht? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#606 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 21 oktober 2012 om 19:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#607 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 21 oktober 2012 om 19:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#608 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 21 oktober 2012 om 19:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#609 | |||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Even Bereshit erbij halen ( Genesis ): Zoals je kan zien heeft men G-d al in enkelvoud, maar wat hij zegt in meervoudsvorm: - Bereshit 1:26 And G-d said: 'Let us make man in our image, after our likeness Ik kan je ook nog de oorspronkelijke Sumerische tekst geven hoor, en daar staat wel degelijk dat er meerdere goden waren. Maar niet meer in de Judese tijd. Komt er van leentje buur te spelen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#610 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 21 oktober 2012 om 19:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#611 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#612 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat betreft die engelen: Dat was een exclusieve farizeese aangelegenheid. En nu nog die " ongeziene verering " ?? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#613 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
"Enwichklungsstadien der jüdischen Engelglaubens in vorrabbinischer Zeit." van Michael Mach is het meest omvattend werk op dit vlak. Hierin zegt de auteur o.a. blz 115: "Die Apokalyptik werd der wesentliche Quell für die voll ausgeprägte Angelologie. Hier werd die Sicht des Kosmos, d.h. nicht nur der diseitigen Welt , sondern auch der himmlischen, zu ständigen Begegnung met Engeln führen die dann die verschiedene Augfaben erfüllen." Laatst gewijzigd door system : 21 oktober 2012 om 20:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#614 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#615 |
Banneling
|
![]() Uw interpretatie van de Heilige Geest raakt kant noch wal. Ik zie 'bij God' niet in hoe u aan zulke interpretatie komt. Waarschijnllijk werd u (of wordt u nog steeds) bijgestaan door een demon.
Laatst gewijzigd door system : 21 oktober 2012 om 20:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#616 | |
|
![]() Citaat:
Als u alle verhalen in het NT stript totdat u overhoudt wat volgens u historisch is dan kan u inderdaad een historische Jezus produceren. Dat is dan wel uw persoonlijke historische Jezus. Maar wat schieten we daar mee op? Heeft u dan een bewijst dat die uitgeklede historisch Jezus werkelijk heeft bestaan? En heeft zo een figuur nog iets te betekenen? Ik denk het niet. U pelt een ui en ontdekt dat er geen kern in zit. Jammer van de moeite. Bekijk het ook eens van de andere kant. Als het NT grotendeels fictie is, wat was dan het motief om deze fictie te produceren? Hoe is dat in zijn werk gegaan en wat waren geschikte historische feiten om die fictie aan op te hangen? Laatst gewijzigd door Piero : 21 oktober 2012 om 21:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#617 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#618 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bij mij gaat het erover een zo 'zuiver' mogelijke' historische' tekst te distilleren. Meer niet. Laatst gewijzigd door system : 21 oktober 2012 om 21:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#619 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dan moet jij vast een betere interpretatie kennen. Laat eens horen wat jij verstaat onder de betekenis ' Geest ' in deze context.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#620 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ga er evan van uit dat niet alles wat in het NT staat fictie is. En daarom schrap ik deze passage wel (ik heb daar mijn reden voor natuurlijk) en andere passages niet. Ik beperk me hier wel tot het Evangelie van Mattheus. |
|
![]() |
![]() |