![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#741 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#742 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
( had ik je dat al eens niet proberen uitleggen ? ° |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#743 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#744 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#745 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#746 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zoals ik vroeger al zei kan men twee mogelijke opvattingen hebben over Eusebius als geschiedschrijver: 1) Eusebius is "de eerste door en door onoprechte geschiedschrijver." 2) Eusebius is "naar de normen van zijn tijd behoorlijk objectief." Ik heb zo het gevoelen dat u eerder voor 1) kiest. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#747 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#748 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat is juist. Maar ik wil er wel nog aan toevoegen dat deze ' Mithras ' versie een variant is op de Perzische Mitra cultus die men terugvind in de Parsi religie. http://nl.wikipedia.org/wiki/Parsi wat dan weer verwant is aan het veel oudere Mazdaïsme. De Judeeërs hebben hiermee kennis gemaakt tijdens en na hun ballingschap. http://nl.wikipedia.org/wiki/Cyrus_II_de_Grote Het Zoroastrisme was de eerst bekende monotheïstische cultus waarin licht ( vuur en zon ) het symbool was van waarheid en duisternis voor leugen. Kort erna en waarschijnlijk onder invloed van deze cultus http://nl.wikipedia.org/wiki/Amarna-brieven zien we dit monotheïsme met de zonneschijf als symbool van licht tijdens de Achnaton revolutie. Dit symbool zien we ook in het christendom: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aureool
Niks nieuws dus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#749 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#750 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het ligt hier naast me en de titel luidt: Historica Ecclesiastica. Als u dit vrij omvangrijk werk leest, is het wel degelijk geschiedschrijving. Eusebius is dan ook niet over één nacht ijs gegaan. Hij haalt omvangrijk bronnenmateriaal aan (hetgeen het boek zeer interessant maakt) en door het overvloedig produceren van details bewijst hij dat hij daar een ware studie van gemaakt heeft, een historicus waardig. Voor die tijd een grootse prestatie. Eusebius schreef ook andere geschiedkundige werken. Zoals zijn ‘Wereldkroniek’ die tevens zeer waardevol is. Maar Eusebius was een veelzijdig man en ook onderlegd in de filosofie en theologie, maar daar schitterde hij toch minder in dan in zijn historische werken. Is Eusebius objectief? Is hij een eerlijk historicus? Hij schreef volgens de normen van zijn tijd en het is een christelijke bisschop... Maar als men het boek leest, dan kan men zich niet van de indruk ontdoen dat hij probeert zo volledig mogelijk te zijn en hij brengt vaak nuances aan. Zo heeft hij het ook vaak over ‘men zegt’. Daarmee geeft hij zelf meteen aan dat wat hij schrijft niet voor 100% zeker is of dat de historische bronnen vaag zijn. En dat is een goed teken. P.S. Ik raad u toch aan uw horizont wat verder te verleggen dan de inhoud van Wikipedia... Laatst gewijzigd door system : 23 oktober 2012 om 18:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#751 |
Banneling
|
![]() Zoals ik zei, er zijn twee verschillende diametraal tegenovergestelde meningen over Eusebius als geschiedschrijver. Ik heb het boek meerdere malen gelezen en elke keer verbaas ik me over dit boek en doet het me denken aan een zekere vorm van moderne geschiedschrijving.
Het is natuurlijk wel zo dat men nooit moet vergeten dat hij een adept blijft van een zekere kerk. Ik zeg ' van een zekere kerk' want Eusebius kreeg veel last van en met die kerk. A propos, hebt u het boek gelezen? Laatst gewijzigd door system : 23 oktober 2012 om 17:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#752 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Doe jij toch ook niet he ? Ben jij een negatief ingesteld nummer zeg ! En nu nog Piero zijn patroniserend vingertje en de week is uit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#753 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#754 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#755 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#756 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#757 |
Banneling
|
![]() U zou toch moeten weten dat Eusebius werd betrokken in de strijd tegen het Arianisme. En er waren veel aanhangers van Arius. De christelijke kerk in die tijd bestond uit verschillende facties.
Laatst gewijzigd door system : 23 oktober 2012 om 19:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#758 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#759 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#760 |
Banneling
|
![]() Het ging over het bedoelde werk van Eusebius. En dat heb ik gelezen ja.
|
![]() |
![]() |