Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 oktober 2012, 14:24   #21
Bollywood
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ik weet waarom dat duurder is : omdat de kwaliteit beter is, enne ik koop inderdaad nog bij de bakker in de buurt.
Als twee bakkers in uw buurt hetzelfde brood leveren (vooraf aangekocht bij eenzelfde leverancier) en in dezelfde zak steken. En de ene vraagt 1 euro en de andere 1.5 euro. Dan zal je altijd voor de goedkoopste gaan.
Bollywood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2012, 14:24   #22
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bollywood Bekijk bericht
was van assemblagekost. Van totale kost bedraagt het minstens het dubbele van uw 6-7%
Ge zijt gewoon aan het gokken man.

Neem de productie van 1 post en het aantal man dat er aan werkt aan een kostprijs van ca. € 30 per uur.

Maar geen probleem : ik ken iemand die de productie op Ford regelt, die gaat me perfect uitleggen hoeveel auto's per uur er geproduceerd worden.

Laatst gewijzigd door Stingray : 25 oktober 2012 om 14:25.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2012, 14:25   #23
Bollywood
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dan is het verschil amper 500 € X 4000 per maand op een productie van hoeveel auto's aan een gemiddelde kostprijs van € 20.000 ?

Ik denk dat ze maar wat argument bijslepen om het toch maar uitgelegd te krijgen en finaal speelt dat allemaal geen rol meer.
De basis om een probleem op te lossen is het te erkennen.

Op jaarbasis kost de loonkost bij Fortis +- 250.000.000. Voor een bedrijf is een besparing van 1/4 (minder kost in spanje) dus al snel 60.000.000 wat voor een bedrijf aanzienlijk is als winst.

Laatst gewijzigd door Bollywood : 25 oktober 2012 om 14:26.
Oud 25 oktober 2012, 14:26   #24
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Als twee bakkers in uw buurt hetzelfde brood leveren (vooraf aangekocht bij eenzelfde leverancier) en in dezelfde zak steken. En de ene vraagt 1 euro en de andere 1.5 euro. Dan zal je altijd voor de goedkoopste gaan.
Jij wel, ik niet, ik ga voor de kwaliteit.
Oud 25 oktober 2012, 14:27   #25
Bollywood
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Jij wel, ik niet, ik ga voor de kwaliteit.
Ok daarom dat ik het niet had over dezelfde broden in dezelfde zak.

Want in België of in Spanje, uiteindelijk zal er niets verschillen aan de wagen in kwestie
Oud 25 oktober 2012, 14:29   #26
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Ok daarom dat ik het niet had over dezelfde broden in dezelfde zak.

Want in België of in Spanje, uiteindelijk zal er niets verschillen aan de wagen in kwestie
Bestel dan een Mondeo in 2014 hé man? Al eens een Transit bekeken ?
Oud 25 oktober 2012, 14:35   #27
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Ge zijt gewoon aan het gokken man.

Neem de productie van 1 post en het aantal man dat er aan werkt aan een kostprijs van ca. € 30 per uur.

Maar geen probleem : ik ken iemand die de productie op Ford regelt, die gaat me perfect uitleggen hoeveel auto's per uur er geproduceerd worden.
Bon, ik heb het antwoord al : op beste moment 102 auto's per uur. Met 4000 man in 3 posten en posten van 8 uur, was dat een totaal van 1.333 die 8 uren werkten Dus 1333 uren X 30 = 39990 € per uur voor een totaal van 102 auto's oftewel 392 € per auto.

Hoeveel kost een nieuwe mondeo ? Toch wel gemakkelijk € 20.000 kostprijs schat ik. Dus dat is 1,96 % en dan schat ik de kostprijs van een mondeo nog aan de lage kant in.

Niet meer lullen hé kwakker.

Laatst gewijzigd door Stingray : 25 oktober 2012 om 14:49.
Oud 25 oktober 2012, 14:38   #28
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
sorry had het idd over assemblagekost. Maar in percentages van de totale kostprijs komt dit snel op 10% uit, eerder zelfs 15% als ik trends mag quoten.
Daar kan men over discuteren, maar dan blijft nog steeds het feit dat de logistieke kosten met het produceren in Spanje ook opgelopen zijn.

Er hebben meerdere factoren gespeeld, maar de hoofdzaak is te weinig productie om de hoge investeringen te rechtvaardigen op een moment dat de verkoop totaal ingestort is = veel te weinig return. En de veel te hoge kost om bestaande productie van elders te verhuizen gezien die pas recent vernieuwd zijn geweest en nog een aantal jaren cyclusleeftijd hebben. Terwijl men nu alleen de investeringen doet in Valencia om de nieuwe produktie op te vangen. In Genk moest men in een gelijkaardige scenario eerst investeren voor de nieuwe modellen en achteraf ook voor de bestaande modellen van Valencia, terwijl men ook al rekening moest gaan houden met de investeringen voor de opvolgers hiervan in 2016, 2017.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2012, 14:44   #29
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Daar kan men over discuteren, maar dan blijft nog steeds het feit dat de logistieke kosten met het produceren in Spanje ook opgelopen zijn.

Er hebben meerdere factoren gespeeld, maar de hoofdzaak is te weinig productie om de hoge investeringen te rechtvaardigen op een moment dat de verkoop totaal ingestort is = veel te weinig return. En de veel te hoge kost om bestaande productie van elders te verhuizen gezien die pas recent vernieuwd zijn geweest en nog een aantal jaren cyclusleeftijd hebben. Terwijl men nu alleen de investeringen doet in Valencia om de nieuwe produktie op te vangen. In Genk moest men in een gelijkaardige scenario eerst investeren voor de nieuwe modellen en achteraf ook voor de bestaande modellen van Valencia, terwijl men ook al rekening moest gaan houden met de investeringen voor de opvolgers hiervan in 2016, 2017.
Ik denk niet dat in Spanje een systeem van economische werkloosheid bestaat. Dus het zal daar een alles of niets situatie zijn voor de arbeiders.
Oud 25 oktober 2012, 14:48   #30
Bollywood
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Bon, ik heb het antwoord al : op beste moment 102 auto's per uur. Met 4000 man in 3 posten en posten van 8 uur, was dat een totaal van 1.333 die 8 uren werkten op 102 auto's. Dus 10.664 uren X 30 = 319920 € per uur voor een totaal van 102 auto's oftewel 3136 € per auto.

Hoeveel kost een nieuwe mondeo ? Toch wel gemakkelijk € 20.000 kostprijs schat ik. Dus dat is 15 % en dan schat ik de kostprijs van een mondeo nog aan de lage kant in.

Niet meer lullen hé kwakker.
http://trends.knack.be/economie/nieu...0198368467.htm
Oud 25 oktober 2012, 14:50   #31
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Had mij nog verrekend, was 1,96 % maar ik ben zeker dat de pers het beter kan weten dan iemand die de productie van de auto's moest regelen.
Oud 25 oktober 2012, 15:09   #32
Bollywood
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Had mij nog verrekend, was 1,96 % maar ik ben zeker dat de pers het beter kan weten dan iemand die de productie van de auto's moest regelen.
Natuurlijk zijn uw berekeningen meer accuraat dan de boekhouding van een bedrijf.
Oud 25 oktober 2012, 15:14   #33
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk zijn uw berekeningen meer accuraat dan de boekhouding van een bedrijf.
Als de lonen van de kaderleden zo hoog zijn als van die van de banken, dan valt daar inderdaad nogal ernstig over te discussiëren.

Voorts zie ik dat ze de kostprijs van de onderdelen van leveranciers daar ook al bijtellen. Zo kunnen we natuurlijk allemaal de kostprijs opkloppen.

Laatst gewijzigd door Stingray : 25 oktober 2012 om 15:15.
Oud 25 oktober 2012, 15:21   #34
Bollywood
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Als de lonen van de kaderleden zo hoog zijn als van die van de banken, dan valt daar inderdaad nogal ernstig over te discussiëren.

Voorts zie ik dat ze de kostprijs van de onderdelen van leveranciers daar ook al bijtellen. Zo kunnen we natuurlijk allemaal de kostprijs opkloppen.
Tuurlijk want aan de kostprijs van de onderdelen van leveranciers zijn geen loonkosten verbonden.
Oud 25 oktober 2012, 15:34   #35
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Tuurlijk want aan de kostprijs van de onderdelen van leveranciers zijn geen loonkosten verbonden.
De lonen van de toeleveranciers liggen een stuk lager. Ik ben er zeker van dat ze in Spanje niet veel minder gaan betalen.
Oud 25 oktober 2012, 16:19   #36
Bollywood
Gouverneur

Standaard

Citaat:
De lonen van de toeleveranciers liggen een stuk lager. Ik ben er zeker van dat ze in Spanje niet veel minder gaan betalen.
Oh het zijn niet enkel de nettolonen, men moet kijken naar de brutolonen en naar de werkgeversbijdrage op de brutolonen (35%). Als ik kijk naar wat de werkgever betaalt en mijn nettoloon is er een overheidsbeslag van 61%. In spanje zou dit voor mijn loon 45% (inclusief werkgeversbijdrage) zijn. Dus als we een arbeider in spanje 1000 euro netto willen geven betalen we als wergever 1818 euro en voor een belg 2564 of een verschil van meer dan 40%. Toch al eens de moeite om over na te denken als bedrijf. Zelfs zonder rekening te houden met nettolonen en lonen van toeleveranciers kan Ford door in Spanje te produceren al direct veel besparen.
Oud 25 oktober 2012, 17:21   #37
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oh het zijn niet enkel de nettolonen, men moet kijken naar de brutolonen en naar de werkgeversbijdrage op de brutolonen (35%). Als ik kijk naar wat de werkgever betaalt en mijn nettoloon is er een overheidsbeslag van 61%. In spanje zou dit voor mijn loon 45% (inclusief werkgeversbijdrage) zijn. Dus als we een arbeider in spanje 1000 euro netto willen geven betalen we als wergever 1818 euro en voor een belg 2564 of een verschil van meer dan 40%. Toch al eens de moeite om over na te denken als bedrijf. Zelfs zonder rekening te houden met nettolonen en lonen van toeleveranciers kan Ford door in Spanje te produceren al direct veel besparen.
De échte reden is de capaciteit. Een autoassemblage-bedrijf moet kunnen produceren aan 75 % van z'n capaciteit. Door Genk te sluiten zal Ford in gans Europa aan een gemiddelde komen van 76 %.
Dus...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2012, 18:59   #38
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb het al eens eerder gezegd, maar ik ga het je nog een keertje zeggen : die geciteerde 30 € komt van een schadegeval met bedrijfsschade in een bedrijf in de metaalsector. De werknemer houdt daar bruto ongeveer 15-17€ van over en daarvan dus netto ongeveer 8-10 €. Ga maar na.
Oud 25 oktober 2012, 19:13   #39
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik hoor net dat:
Men in Valencia werkt voor 1500 euro netto per maand, waar dat in Genk 2000 is.
De fabriek in Valencia op enkele km van een grote haven ligt, zeer aantrekkelijk voor uitvoer buiten Europa.

Tja Als ge dan uw wagens van Genk via Antwerpen moet transporteren is dat natuurlijk een nadeel.
De auto's die in Genk gemaakt worden zijn voor de EU markt. Die zijn duurder dan elders omdat ze moeten voldoen aan alle regels en wetten van de EU en dus buiten de EU onverkoopbaar zijn. In Spanje worden ze relatief goedkoop (loonkosten) gemaakt voor export naar buiten de EU.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2012, 19:54   #40
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In de Kamer hield Meryame Kitir een heel konkrete toespraak over de menselijke kant van Ford-Genk.
Een enorm kontrast met de "toespraak" van de CEO van Ford Europa gisteren.
Het verschil is MAXIMAAL !!!
Stephen Odell is een vent met een kasseisteen i.p.v. een hart in z'n lijf.
Meryame Kitir is een vrouw met een gróót hart !
Ze verdient de bewondering van ons allem�*�*l.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be