![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
|
![]() Citaat:
Inderdaad! Nu zal men direct het onderste uit de kas willen halen. Het zou me niet verbazen of de eerste contacten met de immokantoren in het buitenland (Spanje, of Oost-Europa daar is alles nog goedkoper, ...) en men lonkt al naar zijn paradijselijk luilekker leven met het geld dat men bij Ford "verdiend" heeft ... Ten tweede ... we zijn bij mijn weten nog lang niet in 2014 of eind 2013. Dat is nog een jaar. In dat jaar zouden wanneer men nu gewoon zou aankondigen dat men ging sluiten zonder over Sinterklaascadeautjes te beginnen, er al een heel deel mensen kunnen zoeken naar een andere, alternatieve job. God weet hoe groot is het deel dat er al lang met tegenzin werkt, sowieso al langer liever niet gaat werken, sowieso al overweegt halftijds te gaan werken of thuis te blijven voor de kinderen of een zieke grootouder, ... er zal een deel zijn dat overweegt of droomt een eigen zaak te starten of te helpen in de zaak van een ander, een deel dat nog andere opportuniteiten heeft gezien en die overweegt, ... Wie weet had een groot deel van deze mensen zelf ontslag genomen en ander werk gevonden. Dat zou een besparing zijn van ongeveer 100 000 dollar die Ford voor mijn part zeker wel nog moet geven maar die men dan werkelijk fair zou kunnen verdelen over �*lle ècht ontslagen werknemers die van de ene dag op de andere te horen krijgen dat hun bedrijf failliet is, en ten tweede zou dat niet betekenen dat zeer veel geld naar die outplacement firma's en al het andere HR en VDAB personeel dat erbij te pas komt, gaat ... wat kosten zijn die allicht voor de overheid zijn. Over het brugpensioen op 50 ... dat men daar zelfs over dùrft spreken vind ik schokkend. ![]()
__________________
Bedankt!
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.876
|
![]() Citaat:
Trouwens voor hetzelfde geld zou men kunnen stellen. Waarom heeft Ford indertijd gekozen om een fabriek in Genk neer te poten, rekening houdende met het feit dat de Belgische markt toch niets voorstelt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 56.833
|
![]() Netto, misschien wel ; Brutto zeker niet, in tegendeel.
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus) ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
|
![]() Citaat:
Het is altijd makkelijker om een stijgend inkomen te hebben, dan dat je je inkomen ziet dalen en plots met minder moet zien rond te komen. Zeker als er nog evenveel monden te voeden zijn. Echter, laten we ernstig blijven, mensen maken keuzes en daarvan zouden ze de gevolgen toch moeten inschatten. Ik ken mensen die bewust niet bouwen, of zeer goedkoop wonen, al werken ze met twee. Waarom? Ze beseffen dat één van hen ontslaan kan worden, dat één van hen ziek kan worden, dat men kan scheiden, ... en dan wil men niet volledig in de knoop zitten en alles afgeven om het huis te kunnen bouwen. Mensen moeten leren dat er ook andere wegen zijn dan een weg met een bepaalde vorm van welvaart. Het is toch geschift en er zit toch iets zeer hard fout, als mensen het het einde van de wereld vinden dat ze moeten verhuizen omdat ze, misschien slechts tijdelijk, minder gaan verdienen. Het is nu trouwens echt niet zo dat men nergens anders werknemers vraagt hoor ... integendeel, in veel bedrijven smeekt men om werknemers. Ook om on- of laaggeschoolden, ook in Limburg. Trouwens ook die on- of laaggeschooldheid is destijds een keuze geweest. De overheid heeft echter genoeg middelen ter beschikking gesteld om dit op te lossen. Je moet oplossingen of andere wegen ook willen zien. Mensen zitten soms zo stug in hun levensverhaal dat alles blijkbaar plots stopt of moet stoppen voor hun als er eens iets anders gaat dan verwacht. Terwijl je nu echt niet kon verwachten van ford of toeleveringsbedrijven dat ze nog tien jaar zouden blijven bestaan. Hoeveel mensen ken ik niet die on- of laaggeschoold zijn en constant van job moeten wisselen omdat ze interimmer zijn, die single zijn en die er zelfs niet moeten aan denken om een krotwoning te kopen want dat kunnen ze niet betalen. En voor een sociale woning of -lening komen ze niet in aanmerking want ze verdienen te veel. Die maanden dat ze toevallig eens werken toch. Die mensen hebben nog nooit een vast contract gezien ... Alle begrip en de situatie van de fordwerknemers is een luxe tegenover al de andere niet-ford-werknemers, maar zelfs dan ... sorry maar ... Iedereen moet sparen tijdens de crisis en er zijn ergere dingen in het leven. Dit kon je bovendien nog verwachten ook. Sorry, op dat vlak heb ik geen medelijden, zeker niet voor zelfmoordplegers die hun familie dan ook nog eens laten stikken. Als het gelukt was, was die vrouw pas goed gezien. D�*n had zij p�*s écht miserie en een reden tot klagen! Dan zat ze ongewild als alleenstaande moeder met twee kinderen opgescheept. Dat is een situatie waar je niet voor kiest en die je ook helemaal niet kan zien aankomen. ![]()
__________________
Bedankt!
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
|
![]() Citaat:
- Massa's on- of laaggeschoolde werklozen die goedkoop tewerkgesteld kunnen worden, meestal vreemd of van vreemde afkomst, die werkloos waren geworden na de sluiting van de mijn --> vacatures zouden snel ingevuld geraken - Arme regio met weinig concurrentie --> idem: vacatures snel ingevuld - infrastructuur: het kanaal ligt vlakbij voor de aan- en toelevering van goederen, er ligt een spoorlijn voor hetzelfde, grote toegangswegen naar autosnelwegen zijn niet ver, ... Duitsland en Nederland zijn slechts op zeer geringe afstand!! En in die omgeving kan je een beetje doen wat je wil, omdat er al sterk vervuilende industrie aanwezig is en de bevolking lageropgeleid is ... - De demografie van Limburg die specifiek is (20% allochtone herkomst, meestal lageropgeleid, al zijn ze wel van Limburgse herkomst, en met alle respect in het noorden een ook minder ontwikkelde regio (de Kempen) waar nog steeds veel boerderijen zijn): het publiek waarop Ford met zijn middenklasse wagens mikte ... Meteen dus ook een grote afzetmarkt. (Alleen heeft men denk ik niet kunnen voorspellen dat de Turkse, Marokkaanse, Italiaanse, Griekse en Spaanse gezinnen al snel zijn gaan rondrijden met tweedehands mercedessen, audi's en bmw's. Want dat is eigenlijk heel snel gebeurd.) Gezien de overheid een groot probleem had als Ford er niet zou vestigen (toen zullen we het ook wel gewonnen hebben van een andere locatie die toen minder interessant is, net zoals we het nu verliezen...) namelijk torenhoge werkloosheid bij moeilijk inzetbare on- of laaggeschoolden, vaak met een zwakke talenkennis etc. ... mag je er zeker van zijn dat er ook mooie belastingsvoordelen en allerlei andere voordelen door de overheid aan de Ford-top werden beloofd. Dat is een feit. De overheid keek echt niet op een villa'tje minder of meer ergens in het Franse om te schenken, kwestie van het hun zeker naar de zin te maken. Geen ford betekende immers een quasi-doodde regio en een enorme druk op de sociale zekerheid en armoede... terwijl al die mijnwerkers net hun gezin hadden herenigt ...
__________________
Bedankt!
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 27 oktober 2012 om 17:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
|
![]() Citaat:
Als je dan beseft dat er mensen met een hoog diploma soms 3 uur onderweg zijn voor verplaatsing alleen (toch minstens enkele jaren, maar er zijn er ook die het een pak langer volhouden!) dan vraag je je toch af of dat dan op kosten van de overheid moet gebeuren? ![]()
__________________
Bedankt!
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Banneling
Geregistreerd: 3 oktober 2012
Locatie: Rotselaar
Berichten: 1.187
|
![]() Citaat:
Dank U wel alstublieft! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
|
![]() Weet je wat het is: ze staan luid te schreeuwen voor de poorten van Ford Genk, er komen tranen aan te pas, tot in het parlement waar dit zelfs op applaus wordt onthaald. De vakbonden schreeuwen moord en brand en staan dag en nacht aan de barricades. Dit allemaal in de hoop er zo veel mogelijk voordeel uit te slepen: een vette ontslagpremie, brugpensioen op 50, nog een hoop subsidies links en rechts in Limburg en iedereen is weer tevree.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Banneling
Geregistreerd: 14 december 2009
Berichten: 741
|
![]() toen sabena failliet ging zag je 2 soorten mensen, de eerste soort ging direct op zoek naar nieuw werk en hoorde je eigenlijk niet, de 2de soort stond te wenen en brand te roepen.
toen BGS (groundhandling), LSG (catering) en SN brussels de doorstart maakten waren die voor 80% bevolkt met die eerste soort en 20% nieuw bloed. de rest koos voor een andere sector. die 2de soort bleef luid roepen en aan de dop staan |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Banneling
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
|
![]() Citaat:
En de totale loonkost per uur is volgens de media die de vergelijking maakt 46€ in genk tegen 24€ in valencia. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
|
![]() Elk getal dat je die multinational afhandig maakt om te investeren in individuen, is een bedrag dat deze onderneming die blijkbaar veel jobs creëert, al is het voor ons nu op de verkeerde plaatsen, niet elders kan investeren om tewerkstelling te creëren of om een breder nut te dienen dan één individu.
Als je het totaalbedrag van ongeveer 100 000 euro per werknemer aan zo'n 4 500 werknemers eens berekend en in plaats van de helft aan de overheid die het opsoupeert in onzichtbare resultaten en individuen die het opleven op de één of andere manier, zou investeren ... is het in Valencia waar de nood zeer hoog is of hier ... dan krijg je heel andere koek. Solidair zijn ja, maar moet dat eenrichtingsverkeer zijn? Sommigen lijken het alleenrecht te hebben op solidariteit. Maar oh wee als ze dreigen een cent minder te krijgen...
__________________
Bedankt!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
|
![]() Citaat:
In België ongeveer een 10 000 om de twee weken of per maand ... Hoor ik u daarover zaniken? Of worden die mensen tegengehouden om ander werk te zoeken, zie één van de 95 000 vacatures op de VDAB.be? Door de vakbonden misschien? ![]()
__________________
Bedankt!
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Banneling
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
|
![]() Citaat:
en "hoger secundair" ingegeven. Daar ik niet geïnteresseerd ben in afroepjobs of kelner op donderdag voor 3 uur en ik ook geen student ben (studentenjobs) en ik full-time wens te werken heb ik "vaste jobs" aangevinkt. Voor heel België levert dit 7.500 jobs en voor Vlaanderen 6.500. Meerdere vacatures stonden meermaals in de aanbieding dus is het aantal aangeboden jobs veel lager. Ik vond : - service engineer elektronica - bouwkundig tekenaar - rusthuisdirecteur - proces-operator - hoofdverpleegkundige - software developer - etc Als je dan de vacature bekijkt zijn de diplomavereisten veel hoger dan secundair onderwijs en dus loopt er wel degelijk iets mank aan die vacaturedatabase. Nu goed, de bouwsector zei dat ze voor 500 Fordarbeiders vacatures heeft. Donderdag jl na het nieuws op radio 1 werd die voorzitter vd bouwfederatie geïnterviewd. Hij nuanceerde meteen en zei dat de doelgroep Fordmensen betreft met een zelfstandigheid in bijberoep in de bouwsector die zich dan volledig zelfstandig maakten. Hij gaf ook toe dat het niet realistisch is om bandwerkers van 50 jaar en ouder om te scholen tot bijv. metser. Laatst gewijzigd door demonen : 27 oktober 2012 om 19:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Banneling
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
|
![]() Van alle Vlaamse werkzoekende vijftigplussers vond in de eerste helft van 2009 maandelijks slechts 2,7 procent een job. Het gemiddelde voor alle niet-werkende werkzoekenden ligt op 9,2 procent. Dat blijkt uit het Trendrapport 2009 van het Departement Werk en Sociale Economie (WSE) en het Steunpunt WSE, dat donderdag gepubliceerd wordt.
De kans op werk is het hoogst voor jongeren (15%) en hooggeschoolden (13,6%), terwijl naast de ouderen vooral arbeidsgehandicapten en langdurig werkzoekenden (elk 3,6%) het moeilijk hebben op de arbeidsmarkt. Gecombineerd zijn de cijfers het duidelijkst. Zo vond tijdens de eerste twee kwartalen van dit jaar maandelijks bijna één op drie hooggeschoolde jongeren een job (31,2%), terwijl de kans op werk van laaggeschoolde ouderen slechts 2,3% bedroeg. Laatst gewijzigd door demonen : 27 oktober 2012 om 19:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.876
|
![]() Citaat:
Uiteindelijk zal gans de discussie draaien rond de vraag "hoe ver mogen de eisen van het individu gaan, als de gemeenschap de kosten moet dragen ?" of misschien nog beter gezegd "tot waar is het solidariteit, en vanaf waar begint de luxe ?". Persoonlijk ben ik altijd voor een minimum aan solidariteit geweest, met een overgang van enkele maanden van uitgebreide solidariteit (maar daarna alleen zij die moeten geholpen worden, en daar blijft het bij - en heerlijk gezegd vervult het ocmw eigenlijk deze functie), waarmee dan ook een minimum aan kosten zullen gepaard gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Banneling
Geregistreerd: 30 juli 2012
Locatie: den Boelvaar Sigaar
Berichten: 991
|
![]() 4300 x 77000 is 331100000 euro
daarvan gaat de staat met de helft lopen dat zal de begroting wat opsmukken |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.876
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.876
|
![]() Citaat:
Het staat op dat punt op hetzelfde niveau als een sell and leaseback operatie, of zelfs als een overname van een pensioenfonds. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Banneling
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
|
![]() Ford betaalt jaarlijks 320 miljoen Euro ALLEEN aan patronale bijdragen en rsz afhoudingen.Bron : Ter zake
|
![]() |
![]() |