Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 oktober 2012, 15:25   #101
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hot_rod Bekijk bericht
Ik zal u dat heel simpel uitleggen Bobke.

Er is zijn verkozenen (al dan niet rechtvaardig, dat laat ik in het midden) die een oud, log en onverantwoord systeem blijven aanhouden om administrators klasse A (universitair niveau) op diploma aan te werven en niet op kennis ter zake. Met andere woorden, een master in de filosofie kan perfect baas worden van de dienst ICT van overheid A boven een perfect ingewerkte bachelor ICT met ervaring (Laat het zelfs een perfect goede programmeur zijn zonder bachelor, die bestaan ook), gewoon omdat de enige eis voor die functie het bezit van een master diploma is.
Die administrator moet op zoek naar een goed informaticasysteem om de belastingen vlotter en efficiënter te innen. Hij moet, volgens de wetgeving, minstens 3 offertes verzamelen van bedrijven die dit aanbieden of kunnen maken. Aangezien hij niks van informatica kent, Socrates gebruikte nog geen computer, kan hij niet weten welke struikelblokken in het oog gehouden moeten worden. Hij krijgt de 3 offertes na 3 maanden van openstaande aanbesteding. Hij moet daaruit de goedkoopste selecteren, want ook dat is wet voor een openbare aanbesteding.(meestal wel een of andere kennis van een verkozene, maar dat laat ik ook in het midden).
De aanbesteding wordt gesloten en de geselecteerde firma gaat aan het werk. Meestal zijn die firma's niet echt koosjer aangezien ze alles aan een wel zeer lage prijs aanbieden en ze via India ginder met goedkope programmeurs werken enz... Na enkele veranderingen wordt het systeem getest en niet echt goed bevonden, er zitten nog fouten in. Maar aangezien een aanbesteding slechts 3 jaar geldig is moet er voortgemaakt worden en wordt het systeem toch geïnstalleerd in afwachting van de nodige aanpassingen. De werkdruk loopt ondertussen op, want de brieven wachten niet en er moet dus dubbel gewerkt worden om alles er door te krijgen. Na 3 jaar is de 'firma' er nog steeds niet in geslaagd de fouten er uit te werken. Maar wet is wet en om geen schadevergoedingen op te lopen, moet een nieuwe aanbesteding uitgeschreven worden. Een andere firma gaat deze keer goedkoper en dus wordt bij wet deze andere firma aangesteld voor de volgende 3 jaar. Die kennen het initiële systeem niet en modderen maar wat aan enz... Ondertussen weet die administrator van toeten of blazen en vraagt hij gewoon een ander jobke binnen diezelfde overheid en is hij er vanaf, maar krijgt toch dezelfde goed betaalde wedde klasse A verder zonder gevolgen en klimt zelfs op in de ladder.
De mensen beginnen ondertussen meer en meer te morren dat hun aangifte niet op tijd verwerkt wordt, dus om in de gunst van de kiezer te vallen bij de nakende verkiezingen, verhoogd de verkozene het aantal in te vullen plaatsen bij die diensten. Gevolg, nieuwe aanwervingen en meer personeel om die dubbele werklast, gecreëerd door de administrator, op te vangen.
En dan zwijg ik nog van het geld dat ondertussen de deur is uitgegaan aan die 2 firma's, zonder resultaat.

Dit is slechts 1 verhaal, er zijn genoeg voorbeelden binnen in die diensten en andere diensten. Alles begint en eindigt met de Klasse A en daarboven de verkozenen.

Jij zou dan, als gewone ambtenaar, misschien ook na een tijdje uw gazet nemen en gewoon lezen om een depressie te vermijden denk ik.
Ik zeg niet dat er geen enkele tussen zit die niks kan, maar die heb je ergens anders ook.

BTW ik ben geen ambtenaar hé, ik ken er wel een paar, en allemaal hebben ze, onafhankelijk van elkaar, hetzelfde triestige verhaal te vertellen. Het loopt totaal mis bij de top.
Uiteraard is de top, en dit in nauwe samenwerking met de politiek, verantwoordelijk voor gans dit gebeuren.
Maar dat praat het allemaal niet volledig goed. Heb trouwens nog geen enkele vakbond weten protesteren tegen deze gang van zaken. Ze beginnen pas te protesteren/staken als hunne top daar verandering wil in brengen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2012, 15:27   #102
demonen
Banneling

Standaard

demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2012, 15:38   #103
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Juist ... en dat is bruto hé gastjes.

Vinden jullie dat zo hoog ? Voor dergelijke topmensen ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2012, 15:42   #104
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

.
Men kan natuurlijk ook het ambtenaarspensioenen van een gestatuteerde kuiser publiceren, naast het arbeiderspensioen van ne kuiser met dezelfde kwalificaties en jaren dienst
Oud 30 oktober 2012, 15:45   #105
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:

.
Kijk eens de bedragen rechts nl vastbenoemde ambtenaren, privésector en zelfstandigen!

Het pensioen van de laagst betaalde vastbenoemde ambtenaar na een volledige loopbaan benadert daardoor het hoogste wettelijk werknemerspensioen (bijna 1.500 euro). http://www.standaard.be/artikel/deta...=GP5QV3
Oud 30 oktober 2012, 16:07   #106
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:

.
Topmensen? Zijn dat topmensen dan? Er zijn massa's mensen in de privé die een pakmeer "top" zijn, die op 1500 max zitten...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2012, 16:11   #107
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Bijna enkel en alleen magistraten en hoge legerofficieren...
Nogal representatief van de doorsnee ambtenaar, moet ik zeggen...
Oud 30 oktober 2012, 16:15   #108
Another Jack
Banneling

Standaard

Ik vind die openheid van lonen en pensioenen een goede zaak.
Voor de volledigheid zou het wel eens praktisch zijn te inventariseren en openbaar maken hoeveel onroerend goed de behoeftige zelfstandigen tijdens hun werkjaren bijeen hebben "gespaard".

Laatst gewijzigd door Another Jack : 30 oktober 2012 om 16:16.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2012, 16:22   #109
Hot_rod
Lokaal Raadslid

Hot_rod's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Uiteraard is de top, en dit in nauwe samenwerking met de politiek, verantwoordelijk voor gans dit gebeuren.
Maar dat praat het allemaal niet volledig goed. Heb trouwens nog geen enkele vakbond weten protesteren tegen deze gang van zaken. Ze beginnen pas te protesteren/staken als hunne top daar verandering wil in brengen.
Ik heb zelfs weet van openlijk protest tegen deze gang van zaken door niet politiek gekleurde vakbonden (de zogenaamde a-politieke vakbonden) binnen bepaalde categorieën van ambtenaren, nl. de brandweer (ik heb familie daar) en verschillende administraties op stadsniveau en federaal niveau op hun, wat zij noemen, Basis overleg comité (waar a-politieke vakbonden trouwens, mede door de gekleurde vakbonden en politici zo veel als mogelijk geweigerd worden door verbuiging van bepaalde wetgeving). Maar deze worden door de top en de politici afgedaan als irrelevant, niet aan de orde en ronduit populistisch. Je kan echt niet blijven vechten tegen een verloren zaak hé of dacht je dat ze vrijwillig hun hand uit hun honingpot gingen halen dan?

Laatst gewijzigd door Hot_rod : 30 oktober 2012 om 16:24.
Hot_rod is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2012, 16:41   #110
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hot_rod Bekijk bericht
Je kan echt niet blijven vechten tegen een verloren zaak hé of dacht je dat ze vrijwillig hun hand uit hun honingpot gingen halen dan?
In Griekenland, Spanje, Italië en Portugal is dat wel gebeurd
Als je ziet dat Nederland, met een veel lagere staatsschuld, een paar 10.000den miljarden aan pensioenfondsen, een grote gasvoorraad reeds meer dan 100 miljard heeft bezuinigd sedert 2008 en Di Rupo op zoek is naar 3.5 miljard (vooral belastingen en eenmalige maatregelen), hoelang denk je dat het gaat duren vooraleer de troika hier de lakens komt uitdelen?
Oud 30 oktober 2012, 16:50   #111
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Wat moeten die ambtenaren op dat lijstje niet hebben aan "loon" voor ze in pensioen gaan?

Dat verklaart waarom de "Gemiddelde Pensioenen" van ambtenaren redelijk hoog liggen, zo de helft hoger van wat iemand in de prive maximaal kan hebben.
Let wel, "gemiddeld" tegenover "maximaal".

Maar, er is een hele meute ambtenaren die een pensioen gaan hebben gelijk aan dat van een doorsnee arbeider.
Het zijn ook die ambtenaren die het echte werk doen gok ik. De concierge, de kuisvrouw, de koffiemadam, de stempelzetter in't archief, etc etc.
Oud 30 oktober 2012, 17:19   #112
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Maar, er is een hele meute ambtenaren die een pensioen gaan hebben gelijk aan dat van een doorsnee arbeider.
Het zijn ook die ambtenaren die het echte werk doen gok ik. De concierge, de kuisvrouw, de koffiemadam, de stempelzetter in't archief, etc etc.
Hangt er enkel vanaf of ze statutair zijn of niet. Ne statutaire koffiemadam... zal
het dubbele pensioen hebben, van een equivalente koffiemadam... in de privé.
De pensioenen van de hogere ambtenaren daarentegen zijn moeilijker vergelijkbaar, omdat equivalente jobs in de privé meestal over een groepsverzekering zullen beschikken. Groepsverzekering die onze privé koffiemadam... niet zullen hebben.
Oud 30 oktober 2012, 18:48   #113
Hot_rod
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Wat moeten die ambtenaren op dat lijstje niet hebben aan "loon" voor ze in pensioen gaan?

Dat verklaart waarom de "Gemiddelde Pensioenen" van ambtenaren redelijk hoog liggen, zo de helft hoger van wat iemand in de prive maximaal kan hebben.
Let wel, "gemiddeld" tegenover "maximaal".

Die ambtenaren op dat lijstje gaan niet met pensioen, die gaan zoals o.a. CEO's 'op rust'. Dat is eigenlijk een wettelijke term om te zeggen dat je tijdens je pensioen gewoon je wedde blijft door verdienen. (het enige verschil met CEO's is dat die gasten dan een meer dan royale uittredensvergoeding ontvangen met daar bovenop nog een gans pakket aan aandelen. Die ambtenaren krijgen dat niet, maar worden gewoon doorbetaald.) Met andere woorden, de bedragen die je daar ziet, zijn doorgaans ook hun eindweddes.
Verder hebben die gasten er meestal ook voor gezorgd dat ze nog een of ander politiek mandaat kunnen opnemen en daarbovenop dus ook nog eens daarvoor vergoed worden. (tijdens hun pensioen welteverstaan, want de meesten van die vermelde ambtenaren mogen tijdens hun loopbaan geen politiek mandaat van enig belang nastreven wegens belangenvermenging volgens de wet der onverenigbaarheden, go figure.)
Een doorsnee keuterambtenaarke krijgt deze gastronomische bedragen niet en het gemiddelde pensioen dat je in de kader ziet is idd een optelsom van de gewone weddes en de grote weddes van de hogere functies.
Laten we een kat een kat noemen, ambtenaren hebben een goed leefbaar pensioen, maar we moeten eerlijk zijn en zeggen dat het aan de privé is om dat van hen naar boven te trekken. (desnoods via harde acties t.o.v. de beleidsvoerders, want via stemming gaan we er nooit komen vrees ik) Ik zelf wens niemand een afname van zijn zuurverdiende pensioen toe.
Zoals ik eerder al zei, de kleine ambtenaarkes die het eigenlijke werk doen kunnen daar weinig of niks aan veranderen.

Laatst gewijzigd door Hot_rod : 30 oktober 2012 om 18:54.
Hot_rod is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2012, 19:52   #114
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Men kan natuurlijk ook het ambtenaarspensioenen van een gestatuteerde kuiser publiceren, naast het arbeiderspensioen van ne kuiser met dezelfde kwalificaties en jaren dienst
Maar d�*�*r ga ik mee akkoord.

Het pensioen van een warenhuiskassierster, poetsvrouw .. in de privé is beschamend laag.

Maar verwijt dat de vakbonden van de privé.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 30 oktober 2012, 20:02   #115
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Topmensen? Zijn dat topmensen dan? Er zijn massa's mensen in de privé die een pakmeer "top" zijn, die op 1500 max zitten...
Allez gij:
mag die hoogste magistraat niet vergeleken worden met een top-advocaat of top-jurist in een bank of verzekeringsinstelling ?

mag dat hoofd van de medische dienst niet vergeleken worden met een dekaan van de fakulteit geneeskunde van één van de universiteiten?

mag die opperbevelhebber-piloot van de luchtmacht niet vergeleken worden met de opperpiloot van een private luchtvaartmaatschappij ?

en om over te springen naar de laagste op de lijst:

mag die vrederechter niet vergeleken worden met de lokale bankdirecteur van een grootbank; met de directeur van eenderwelk succesvol middelgroot bedrijf ?

En voor de duizendste keer: je kan onderdelen van dat loonbeleid niet apart vergelijken. Wel het geheel.

Ikzelf, bijvoorbeeld, kom geregeld nog eens samen met de kameraden uit mijn humaniora. En ik klaag niet, zeker niet, maar ik heb wel ogen in mijn kop.

.

Oud 30 oktober 2012, 20:11   #116
Vigilante VL
Banneling

Standaard

Die hoge lonen, tot daar aan toe, maar dan overal nog lekker zitten cumuleren bij de intercommunales, gemeenteraden, provincieraden, commissies, vzw'tjes, ocmw'tjes etc.

Het zijn zotten die werken, godverdomme.
Vigilante VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2012, 20:15   #117
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Allez gij:
mag die hoogste magistraat niet vergeleken worden met een top-advocaat of top-jurist in een bank of verzekeringsinstelling ?
Again, is dat de top? En ook daar: 1500 max vs die bedragen?

Citaat:
mag dat hoofd van de medische dienst niet vergeleken worden met een dekaan van de fakulteit geneeskunde van één van de universiteiten?
Gaan we dat hoofd van de medische dienst eens vergelijken met het hoofd van een groot, onafhankelijk ziekenhuis?

Citaat:
mag die opperbevelhebber-piloot van de luchtmacht niet vergeleken worden met de opperpiloot van een private luchtvaartmaatschappij ?
In het Belgische leger? dat zou die luchtmacht-kerel ietwat overschatten vrees ik

Citaat:
en om over te springen naar de laagste op de lijst:

mag die vrederechter niet vergeleken worden met de lokale bankdirecteur van een grootbank; met de directeur van eenderwelk succesvol middelgroot bedrijf ?
Waarom zou je die vergelijking uberhaupt maken? Die (vrede)rechter tipt nog niet aan de hielen van zo'n kerels.

Citaat:
En voor de duizendste keer: je kan onderdelen van dat loonbeleid niet apart vergelijken. Wel het geheel.

Ikzelf, bijvoorbeeld, kom geregeld nog eens samen met de kameraden uit mijn humaniora. En ik klaag niet, zeker niet, maar ik heb wel ogen in mijn kop.

.
Waarom gaat een doorsnee ambtenaar dan wel steevast verwijzen naar onderdelen van een loonbeleid dat niet eens geldig is voor een grote meerderheid van de privé?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2012, 20:19   #118
Vigilante VL
Banneling

Standaard

550 Parlementariërs ... Moet er nog zand zijn?

In Bosnië hebben ze er anno 2012 met 3 (vrijwel) volledig zelfstandige entiteiten met 3 presidenten nog maar een 120-tal in de Federale assemblee.
Vigilante VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2012, 20:32   #119
Hot_rod
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Waarom gaat een doorsnee ambtenaar dan wel steevast verwijzen naar onderdelen van een loonbeleid dat niet eens geldig is voor een grote meerderheid van de privé?
Misschien dat het feit dat hier cijfers en lijstjes circuleren met duizelingwekkende cijfers waar de meeste doorsnee ambtenaren enkel maar kunnen van dromen wel meespeelt in die verdediging.
Oud 30 oktober 2012, 20:59   #120
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar d�*�*r ga ik mee akkoord.

Het pensioen van een warenhuiskassierster, poetsvrouw .. in de privé is beschamend laag.

Maar verwijt dat de vakbonden van de privé.
Maar het gekke van heel de situatie is, dat zowel de privé als de ambtenaren worden vertegenwoordigt door dezelfde vakbonden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be