![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#421 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#422 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#423 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#424 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
mits een meerderheid van twee derden in het parlement, kan dat ja.
|
|
|
#425 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar kom, schaf de provincies af (die zijn toch overbodig), en ge gaat het zelfs met minder kunnen doen dan Nederland. Maar als ge dan toch dien toer opwil. Vergelijk dan met Zwitserland. |
|
|
|
|
|
|
#426 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#427 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
De franstaligen hebben 2 regeringen (Franstalige gemeenschap en Waals parlement), de vlamingen hebben er 2 (Vlaamse gemeenschap en Vlaams parlement) en de Duitstaligen hebben er ook eentje. Daarboven hangt de federale nog eens. Ik geef toe, ik was fout, het zijn er 6 Ik zal het duidelijk stellen om alle misverstanden te voorkomen inzake sarcasme en zo. Van mij mogen er 5 weg en ik heb er momenteel zelfs weinig problemen mee om de twee landshelften feitelijk te splitsen.
|
|
|
|
#428 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
De grondwet zou dus een beetje dik worden om die daar allemaal in op te nemen.
|
|
|
|
#429 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#430 |
|
Lokaal Raadslid
|
Naar ik heb opgezocht en geïnformeerd zijn die onderhandelingen voor brandweer en civiele veiligheid nu bezig. Zij zullen dus als eerste in een ander pensioenstelsel gaan vallen. Persoonlijk vind ik wel dat die gasten een mooi pensioen verdienen.
|
|
|
#431 |
|
Banneling
|
Ambtenaren hebben een statuut geen contract.
Net omdat het een statuut is kan de inrichtende macht het loon bij wet aanpassen. Dat hebben ze trouwens op gemeentelijk vlak gedaan periode 1982 oa in Liège vermindering met 10% In Antwerpen oa met verminderen van aantal effectieven en blokkeren van bevorderingen. In principe kan de inrichtende macht een wedde tot 0 zero terugdraaien en toch zal men moeten komen werken. http://www.juridischforum.be |
|
|
|
|
|
#432 |
|
Banneling
|
De staat is ook een werkgever met vele werknemers.
De overeenkomsten tussen de ambtenaren en de staat werden opgesteld tussen werkgevers en werknemers. Als de werkgever dreigt failliet te gaan o.a. door te hoge lonen en pensioenen voor te veel ambtenaren dat zijn er twee keuzes : verder verkeerd blijven doorwerken of gezonder worden. De oplossing is niet : de niet-ambtenaren moeten het geld bijpassen zodat de staat zonder correctie kan verder kan werken zoals ze nu bezig is. In Wallonie werkt 1 op 4 werkenden voor de "officiele" sector. Bij de Spoorwegen werken ze kunstmatig met 10.000 man te veel. Het is een geval van politiek dienstbetoon : werkverschaffing aan de trouwe familieleden van de juiste politieke strekking. De staatsambtenaren moeten niet denken dat de sterkte van de Titanic statutair op papier kan vastgelegd worden . Als er onderweg een ijsberg opdaagt dan moet het schip veiligheidshalve een andere koers varen. De kapitein moet aan zijn roerwiel draaien en geen tijd verliezen door aan zijn baas te vragen dat deze de advocaten inschakelt om uit te zoeken of een kortgeding kan ingespannen worden tegen de eigenaar van de ijsberg. In Griekenland werden de lonen en pensioenen verlaagd. En 30000 ambtenaren zijn of zullen ontslagen worden. Ik ben akkoord dat er zeer hardwerkende ambtenaren zijn. Moesten alle ambtenaren zoals zij zijn, dan kon het verder blijven gaan zoals nu gaande is. Ik ken twee gepensioneerde koppels waarvan elk op pensioen was of ging op 55 jaar. Het zijn tweemaal hetzelfde profiel : mevrouw was licentiate hoger onderwijs en meneer was hoger officier belgisch leger. Beiden koppels hebben 4000 euro netto per maand. Waarom zoeken de kleinere ambtenaren niet eerst steun van de meer begoede ambtenaren voordat ze gaan aankloppen bij de werknemers van de prive en bij de zelfstandigen. De vele arbeiders en bedienden van kleine KMO's van West-Vlaanderen die nu met 60 jaar op pensioen gaan en waarvan de vrouw niet ging werken om voor de kinderen te zorgen moeten het stellen zonder de 3e peiler van de werkgever, want die deed daar niet mee aan. Dus moeten ze het de volgende 20 jaar stellen met 1300 netto voor een koppel. |
|
|
|
|
|
#433 |
|
Banneling
|
Sinds jaren worden er door de staat allerhande interne studies besteld ..
Als de gegevens onaangenaam zijn voor de vakbonden en hun leden worden ze niet bekendgemaakt .. Af en toe geraakt het aantal verlof- en studie- en ziekte-dagen van een ambtenaar bekend als er letterlijk doden vallen bij de burgerbevolking door de "wettelijke" niet-aanwezigheid van een diensthoofd. Het hoofd van de Leuvense gerechtelijke politie André Allard van de cel Annick Van Uytsel was in 2008 130 dagen ( honderddertig ) afwezig. O.a. door 60 dagen syndicaal verlof. De moordenaar Ronald Jansens die ze hadden moeten vinden, wegens 3 x getipt door 3 verschillende bronnen, heeft eerst nog Shana en Kevin vermoord. Ronald Janssen, als ambtenaar, heeft zijn volle loon blijven ontvangen tot 21 maanden na zijn laatste moorden. Nochtans zat hij al die tijd in de gevangenis. Een magazijnier-mechanieker die fysisch ongeschikt werd verklaard voor zijn job als magazijnier werd in deze cel aangesteld om het dossier digitaal bij te houden opeen PC. De man wist niet eens hoe een PC op te starten. Vervolgens na enige hulp van collega's heeft deze een enkel supergroot word-bestand aangemaakt met alle mogelijke opstapeling van gegevens waarbij geen intelligent opzoekwerk naar verbanden en bronnen mogelijk was. En in de belgische gevangenissen zijn er per dag 50 cipiers afwezig door het syndicaal verlof. |
|
|
|
|
|
#434 |
|
Banneling
|
ik heb ooit meegemaakt dat 1500 man avondschool volgde , bij VW
|
|
|
|
|
|
#435 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar sinds wanneer hebben de Vlamingen twee regeringen ? En deze van de Duitstaligen is trouwens onbeduidender dan deze van eender welke provincie (men noemt het dan ook de Duitse raad). BTW, in Belgie heeft men : -Kamer -Senaat -Vlaams parlement -Duitse raad -Frans gemeenschapsparlement -Waals parlement -Brussels parlement (overwegend franstalig) -Negen provincies, met allemaal hun eigen deputés |
|
|
|
|
|
|
#436 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
volgens mij is het genoeg dat er een eens deftig procedeert tegen de discriminatie tussen pensioen van ambtenaren en privé en ze hebben het zitten. |
|
|
|
|
|
|
#437 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#438 | ||
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
Citaat:
Dat houdt trouwens niet echt in dat de pensioenen gaan verminderen, het houdt eerder in dat de Vlaamse regering nog meer zou moeten bijdragen voor die pensioenen waarvoor zij een gunstregeling afdwingen. Zoals ik hierboven al kwam te zeggen, de eerste onderhandelingen over een echte verandering van pensioensysteem zit hem nu bij brandweer en civiele veiligheid, waar hun personeel een volledig nieuw statuut zal gaan krijgen. (en die trouwens ook niet meer als echte ambtenaar aanzien zal worden)
|
|
|
|
#439 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Alle andere opties zijn uitgesloten. De bedrijven zijn massaal aan het afdanken en/of vertrekken. |
|
|
|
|
|
|
#440 | ||
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
Citaat:
Ik was al eventjes aan het puzzelen waar ik u moest plaatsen, maar het wordt stilaan duidelijk nu. Mede door uw lang betoog tegen ambtenaren en dit vooral gesteund door waarheidsgetrouwe perfect gecontroleerde krantenartikels, in diezelfde krant of websites geplaatst door zeer bekwame mensen die van dit alles perfect op de hoogte zijn. ( Laten we vooral niet vergeten dat de pers bekend staat om zijn onberispelijke staat van neutrale verslaggeving naar de absolute waarheid) En laten we vooral de persoonlijke ervaring niet vergeten, gestoeld op een kennis van 4 ambtenaren. In combinatie met uw onberispelijke kennis van de geldelijke werking van topjobs als CEO lijkt u mij perfect in staat deze complexe materie te beheersen. Nu weet ik tenminste dat ik uw berichten in de sectie gek en onbezonnen mag gaan plaatsen, zonder er verder veel rekening mee te moeten houden. U kan misschien in het vervolg eens een voorbeeld nemen aan de goeie bijdragen van de meeste anderen op dit onderwerp, die meer gebaseerd op echte gegevens en gerelativeerde waarnemen en ideeën stoelen.
|
|