Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2012
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2012 Lokale verkiezingen voor gemeente en (afhankelijk van de plaats) districtsraden. Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de gemeenteraadverkiezingen 2012.

Discussietools
Oud 6 november 2012, 16:16   #401
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ik heb de ganse nota deze morgen (nou ja, vorige morgen, gezien het huidig uur) gelezen, en dus ook het gedeelte inzake de haven. Terzijde : heel eerlijk gezegd kan ik mij daarbij niet ontdoen van het achterliggend gevoel dat de puur lokale politiek in België mij eigenlijk héél weinig interesseert, maar goed, kennelijk is de belangrijkheid van het geval Antwerpen in België op nationaal niveau getild, dus tja, als ik een beetje de Belgische toestanden wil volgen moet het dan maar.

Ik vind heel veel gedeelten van de nota, onder andere ook het gedeelte inzake het voor externe bestuurders openstellen van de raad van bestuur van het havenbedrijf, erg makkelijk aanpasbaar zonder de hoofdgedachte van het bedoelde onderwerp aan te tasten. In casu volstaat het bijvoorbeeld om de vlakken van "aantoonbare expertise" van de eventuele externe bestuurders wat in te perken om de depolitisering heel zacht te laten verlopen, vermits aldus de eigenlijke beslissingsmacht in ruime mate bij de door de meerderheidspartijen geplaatste mannetjes kan blijven. Kortom, daar lijken mij weinig of geen mogelijke breekpunten in te zitten.

Ik ben het met u eens dat de door De Wever beoogde coalitie ongetwijfeld deze is die u aangeeft, maar ik ben van mening dat wie op de trein wil stappen niet al te onwillig zal mogen zijn (Van Peel, om maar eens iemand te noemen), want er zijn andere mogelijkheden.

Laat de ene en de andere binnen de Stadspartij nog maar een aantal weken in eigen nat gaar stoven, en dan zal er gegarandeerd eieren voor het geld worden gekozen zonder al te veel poespas.

Of ik het zelf zo lang kan volhouden om het zaakje te blijven volgen is een ander paar mouwen, maar goed, dan bekijk ik het resultaat achteraf wel.
Dat is volgens mij een grote misrekening. PJ heeft hier de sleutel vast, en niet de katholieken. Vergeet het maar dat hij de cd&v los gaat laten.
peter1962 is offline  
Oud 6 november 2012, 16:16   #402
'XIII'
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Ik vroeg je geen bewijzen, ik vroeg je een link van de pagina's waarin La Libre Belgique en Le Soir lovend deden over de nota van Bart De Wever. Ik geloofde je, en wou uit interesse zelf die editorialen ook lezen.

Nu blijkt dat ik je ten onrechte geloofd hebt, en dat je het eigenlijk had over wat lezersreacties. Je hebt mij met andere woorden mooi voor de gek gehouden.
Dat was nochtans niet de bedoeling. Ik wou alleen maar aantonen dat zelfs een waalse kiezer de nota van De Wever te pruimen vindt, zelfs als een voorbeeld aanhaalt voor bestuursmodellen in stefden over de taalgrens.
'XIII' is offline  
Oud 6 november 2012, 16:18   #403
'XIII'
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Dat is volgens mij een grote misrekening. PJ heeft hier de sleutel vast, en niet de katholieken. Vergeet het maar dat hij de cd&v los gaat laten.
Als de CD&V echt wil, kan Janssens NIETS doen. De CD&V kunnen andere posten krijgen die niet door decreten of gemeentewetten geblokkeerd worden. Pech voor PJ.
'XIII' is offline  
Oud 6 november 2012, 16:20   #404
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 'XIII' Bekijk bericht
Och, je vergeet eigenlijk dat er als puntje bij paaltje komt en de onwil van links blijft voortduren er gemakkelijk een coalitie met TWEE partijen kan en zal mogen gevormd worden en dan... stat de hele santeboetiek op stelten. een mens zou gaan hopen dat het daarop uitdraait.
Zoiets klinkt niet eens als een bedreiging, het is gewoon lachwekkend.
peter1962 is offline  
Oud 6 november 2012, 16:25   #405
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nood breekt wet. en daar de belgische grondwet zelfs voor degenen die er steeds mee schermen een vodje papier is zal dat wannneer de pure onwil van de linkies dik in de verf is gezet geen probleem zijn vermoed ik. De mensen zullen tevreden zijn dat ze een centrum-rechts bestuur krijgen en dat ze af zijn van dat verpamperende linkiegezever.
Als jij het vlaams blok bij centrum rechts rekent, dan zegt dat iveel over je denkbeelden.
peter1962 is offline  
Oud 6 november 2012, 16:29   #406
'XIII'
Banneling

Standaard

Citaat:
Als jij het vlaams blok bij centrum rechts rekent, dan zegt dat iveel over je denkbeelden.
Ik kan ook stellen dat groen extreemlinks is. En dat is nog waar ook. Alleen ze heeft zich met de hulp van de anderen in de pluche gehesen en worden bedankt door het establishment om 'bewezen diensten aan het vaderland'.
'XIII' is offline  
Oud 6 november 2012, 16:30   #407
'XIII'
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoiets klinkt niet eens als een bedreiging, het is gewoon lachwekkend.
Neen, maar wel als een laatste uitweg. Of wil je Antwerpen onbestuurd achterlaten? Of laten besturen door een regeringscommissaris? En welke kleur mag die dan hebben?

Kijk, ik weet dat je het VB haat en verafschuwt, maar als je spelletjes speelt en die dan nog openlijk goedkeurt, dan moet je ook kunnen op je bek gaan.

Laatst gewijzigd door 'XIII' : 6 november 2012 om 16:32.
'XIII' is offline  
Oud 6 november 2012, 16:36   #408
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
De vraag is hoe de nota zich verhoudt tot het programma van N-VA, Stadslijst en Groen. Als ze te verafstaat van het N-VA-programma begaat N-VA kiezersbedrog. Als het te verafstaat van Stadslijst & Groen, dan kunnen zij ook niet over de brug komen zonder kiezersbedrog te plegen.

Jullie moeten eindelijk eens beseffen dat de kiezer de kaarten heel moeilijk heeft geschud in Antwerpen, i.p.v. steeds opnieuw jullie populistische Calimero-gejank aan te heffen.
Je komt nu aan de kern van wat een coalitievorming eigenlijk is : iets waarbij elke partij in het begin alles relateert tot het eigen gedachtengoed, en dan gaandeweg door onderhandeling moet doen opschuiven naar het punt dat het voor iedereen "aanvaardbaar" is. Vervolgens moeten alle coalitiepartners de ruimte krijgen om elk op enkele domeinen te kunnen scoren zodat ze daarmee naar de eigen achterban kunnen trekken.
Wie denkt dat hij zijn eigen programma voor pakweg 80% zal terugvinden in het uiteindelijke compromis, is naief. Ik ga er voor geen millimeter van uit dat BDW en PJ naief zijn. Laat het schimmenspel nog maar enkele weken duren, die twee geraken er wel uit.
peter1962 is offline  
Oud 6 november 2012, 16:40   #409
'XIII'
Banneling

Standaard

Citaat:
Je komt nu aan de kern van wat een coalitievorming eigenlijk is : iets waarbij elke partij in het begin alles relateert tot het eigen gedachtengoed, en dan gaandeweg door onderhandeling moet doen opschuiven naar het punt dat het voor iedereen "aanvaardbaar" is. Vervolgens moeten alle coalitiepartners de ruimte krijgen om elk op enkele domeinen te kunnen scoren zodat ze daarmee naar de eigen achterban kunnen trekken.
Wie denkt dat hij zijn eigen programma voor pakweg 80% zal terugvinden in het uiteindelijke compromis, is naief. Ik ga er voor geen millimeter van uit dat BDW en PJ naief zijn. Laat het schimmenspel nog maar enkele weken duren, die twee geraken er wel uit.
Toch lijkt het voor weinigen duidelijk te zijn dat dit een basisnota voor onderhandelingen is. Zelfs Groen snapt dat niet.
'XIII' is offline  
Oud 6 november 2012, 16:41   #410
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch lijkt het voor weinigen duidelijk te zijn dat dit een basisnota voor onderhandelingen is. Zelfs Groen snapt dat niet.
Noem het dan geen nota, geef gewoon toe dat je stukken NVA standpunten van de website hebt gecopypaste en in een word documentje hebt gepleurd. Om een nota te zijn moet je ook standpunten van je mogelijke coalitiepartners opnemen.
Oud 6 november 2012, 16:43   #411
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Sleutelwoord of beter sleutelcijfer: 2014
Dat BDW eerst maar zijn job doet in antwerpen en daar een coalitie op de been brengt, dat zal al veel zijn.
peter1962 is offline  
Oud 6 november 2012, 16:45   #412
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat BDW eerst maar zijn job doet in antwerpen en daar een coalitie op de been brengt, dat zal al veel zijn.
Tja hij is alvast aan het bewijzen dat PJ van slechte wil is. Een andere verklaring voor de gigantische spreidstand van de SP.A is er niet.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 6 november 2012, 16:47   #413
giserke
Banneling

Standaard

Hij moet enkel hetzelfde zeggen wat op Vlaams niveau overeengekomen is ook met de SPA in Antwerpen.
Hierdoor sluit het net zich rond SPA.
giserke is offline  
Oud 6 november 2012, 16:47   #414
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Tja hij is alvast aan het bewijzen dat PJ van slechte wil is. Een andere verklaring voor de gigantische spreidstand van de SP.A is er niet.
Welke spreidstand? Hoe is de nota afkeuren een spreidstand?
Oud 6 november 2012, 16:47   #415
'XIII'
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Noem het dan geen nota, geef gewoon toe dat je stukken NVA standpunten van de website hebt gecopypaste en in een word documentje hebt gepleurd. Om een nota te zijn moet je ook standpunten van je mogelijke coalitiepartners opnemen.
Ik denk dat jij dus niks gelezen hebt, want dat copy-pasten is larie: er zijn wel stukken uit het programma mee overgenomen (mag dat niet misschien?) En nog iets het document is geen Word-document maar een pdf, waaruit nogmaals blijkt dat je het niet eens bekeken hebt.
'XIII' is offline  
Oud 6 november 2012, 16:48   #416
'XIII'
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat PJ daar dan CONSTRUCTIEF in plaats van OBSTRUCTIEF aan meewerkt.

Laatst gewijzigd door 'XIII' : 6 november 2012 om 16:48.
'XIII' is offline  
Oud 6 november 2012, 16:49   #417
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
De kaarten liggen moeilijk vanwege
1. Patrick Janssens. Die het niet genoeg vond om CD&V te gijzelen, en nu ook Groen gijzeld.
2. De traditionele partijen die een cordon hebben uitgesproken rond het VB.

De kiezers hebben daar niks mee te maken.

Maar geen probleem voor BDW percies. Ik geniet met volle teugen van elke zet van de twee kanten. Het is echt stratego aan het worden. Daar hou ik wel van.
En BDW heeft nog een troef achter de hand. Welke, geen idee, maar Groen niet meer uitnodigen nadat PJ zei dat de stadslijst ondeelbaar blijft, kan alleen als er nog ergens een troef zit.
ligt nochtans voor de hand. BDW die zegt tegen PJ : "laat ze vallen, en het schepenambt dat anders naar groen zou zijn gegaan, komt extra naar jullie".
peter1962 is offline  
Oud 6 november 2012, 16:50   #418
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
Bart zet nu ook al Groen aan de kant, naar mijn weten kan hij nu niets anders dan samen met de stadslijst van Patrick Janssens in zee te gaan...
meen je dat nu echt ? Dat je daar ook maar één seconde aan twijfelde ?
peter1962 is offline  
Oud 6 november 2012, 16:54   #419
'XIII'
Banneling

Standaard

Citaat:
ligt nochtans voor de hand. BDW die zegt tegen PJ : "laat ze vallen, en het schepenambt dat anders naar groen zou zijn gegaan, komt extra naar jullie".
Bij Sp.a gaat het dus om de postjes. Bedankt, Peter om dat nog eens duidelijk te stellen. Dat van die worst in die hotdagkraam is dan toch waar????

Laatst gewijzigd door 'XIII' : 6 november 2012 om 16:55.
'XIII' is offline  
Oud 6 november 2012, 16:57   #420
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als de CD&V echt wil, kan Janssens NIETS doen. De CD&V kunnen andere posten krijgen die niet door decreten of gemeentewetten geblokkeerd worden. Pech voor PJ.
BDW mag alle postjes van de wereld beloven aan de cd&v, dat lost zijn probleem niet op om een schepencollege met meerderheid samen te stellen.
Je gaat me toch niet wijsmaken dat je gelooft in een minderheidskabinet met gedoogsteun ? Dat is science fiction.
peter1962 is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be