Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 november 2012, 15:25   #21
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.693
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Modernizering en vernieuwing van treinstations is dus een typisch "belgisch" fenomeen ?

Ha ja : Rotterdam is ook een "sossenstad" & London ten tijde van de vernieuwing van het "Eurostarstation" ook. Socialisten hebben het blijkbaar voor openbaar vervoer: anderen zouden dat geld liever uitgeven aan autostrada van 2 verdiepingen en gratis parkings in de stadskernen...
Ze mogen voor mijn part alle treinsstations in Belgie vernieuwen naar een ontwerp van Calatrava. Maar zouden ze niet eerst eens zorgen dat er zo nu en dan eens een trein op tijd rijdt?

De budgetten voor de seininrichting zijn voor volgend jaar gehalveerd, met alle gevolgen van dien voor stiptheid en veiligheid. Maar 155 miljoen voor een station? Daar draaien de sossen hun hand niet voor om.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 19:11   #22
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Luik, Bergen, Antwerpen, Gent, Oostende (waar het station eveneens wordt 'gemoderniseerd'): 'sossensteden'.

Mechelen tot voor kort eveneens een 'sossennest'.

Brussel-Zuid ligt voor een stuk op het grondgebied van Sint-Gillis, raar maar waar ook al een 'sossennest'.


En wie maakt het mooie weer binnen de NMBS-SNCB?

Toch geen 'sossen', zeker?



Het is dus wellicht inderdaad géén verhaal "Vlaanderen-Wallonië", maar eerder een verhaal "sos <-> niet-sos".
Noem dan nog eens een paar andere steden ter grootte van degene die je nu hebt opgenoemd die een nieuw of vernieuwd station zouden kunnen gebruiken, en die niet door 'sossen' bestuurd worden...
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 19:19   #23
SDG
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 27 september 2010
Berichten: 8.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Logisch aangezien we in België leven. Dat heet solidariteit.
Nee, dat heeft niets met solidariteit te maken. Dat is geen geld hebben om uit te gaan, maar toch de hele avond in de dancing rondhangen en vervolgens aan de andere mensen vragen om met champagne te trakteren.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 20:25   #24
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.355
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Noem dan nog eens een paar andere steden ter grootte van degene die je nu hebt opgenoemd die een nieuw of vernieuwd station zouden kunnen gebruiken, en die niet door 'sossen' bestuurd worden...
Brugge: gewoon PRACHTIG !
Het kontrast tussen modern en oud is fantastisch.
Als je dan na een aangename wandeling komt op het "Zand" opnieuw: een ultra-modern concertgebouw + moderne fonteinen in kontrast met de middeleeuwse stadskern.
Uniek in de ganse wereld !
Niet te verwonderen dat �*lle toeristen vol lof zijn over deze parel aan onze Vlaamse kroon !!!

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 20:46   #25
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
De Waalse bonzen der spoorwegen
zijn Calatrava's plan genegen.
De prijs is OK
want 't FGTB
wil niet meer staken in de regen.



La Libre
Mooi en goed plan.
Dit zet Mons op de wereldkaart.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 20:49   #26
'XIII'
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 oktober 2012
Berichten: 1.519
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Mooi en goed plan.
Dit zet Mons op de wereldkaart.
Ja, vroeger stond dat godvergeten gat er niet op! wat een vooruitgang!
'XIII' is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 21:11   #27
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 34.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Modernizering en vernieuwing van treinstations is dus een typisch "belgisch" fenomeen ?

Ha ja : Rotterdam is ook een "sossenstad" & London ten tijde van de vernieuwing van het "Eurostarstation" ook. Socialisten hebben het blijkbaar voor openbaar vervoer: anderen zouden dat geld liever uitgeven aan autostrada van 2 verdiepingen en gratis parkings in de stadskernen...
Er is een groot verschil tussen een 'efficiënte modernisering' enerzijds en een 'puur prestige-project' anderzijds.

Dat verschil komt doorgaans tot uiting in de KOSTPRIJS van het project, en dan heb ik het niet alleen over de constructie ervan.

Om bijvoorbeeld het nieuwe station van Luik proper te houden, zullen de onderhoudsploegen halsbrekende toeren mogen uithalen, en daar zal uiteraard een navenante rekening aan vasthangen.

Wat het project in Bergen betreft: idem.
__________________
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU!
I AM your Protector and I WILL protect you.
Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU!

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 21:14   #28
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Brugge: gewoon PRACHTIG !
Het kontrast tussen modern en oud is fantastisch.
Als je dan na een aangename wandeling komt op het "Zand" opnieuw: een ultra-modern concertgebouw + moderne fonteinen in kontrast met de middeleeuwse stadskern.
Uniek in de ganse wereld !
Niet te verwonderen dat �*lle toeristen vol lof zijn over deze parel aan onze Vlaamse kroon !!!

Ik heb eerder al Brugge aangehaald als een voorbeeld van een geslaagde renovatie zonder extravagantie. Maar ik zie niet in hoe het de stelling over de 'sossen' onderbouwt: ook hier is een hoop geld in het station geïnvesteerd (zo'n 58 miljoen) en het verschilt op zich niet echt van 'sossen' steden zoals Leuven of Gent, andere steden waar, zoals in Brugge, het oude stationsgebouw behouden is gebleven en vooral de perronzone is of wordt aangepakt.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 21:18   #29
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 34.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Noem dan nog eens een paar andere steden ter grootte van degene die je nu hebt opgenoemd die een nieuw of vernieuwd station zouden kunnen gebruiken, en die niet door 'sossen' bestuurd worden...
Ik was Leuven nog vergeten. Ook al een 'sossennest' met een 'nieuw' station



Aalst wordt binnenkort slechts voor een klein stukje door 'sossen' bestuurd, en me dunkt kan die stad toch wel een nieuw/vernieuwd station gebruiken.

Ook het station van Geraardsbergen is dringend aan vernieuwing toe, in Kortrijk is ook nog werk aan de winkel/het station, en laten we Lokeren niet vergeten.

De stations van Denderleeuw en Lier liggen er ook maar triestig bij, vind ik.


Misschien wordt het toch wel tijd dat er ook naar die steden wat smeergeld vloeit.
__________________
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU!
I AM your Protector and I WILL protect you.
Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU!

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 21:24   #30
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Mooi en goed plan.
Dit zet Mons op de wereldkaart.
Wat is het beste 'project':
-155 miljoen in dit station steken, en tientallen andere stations en haltes waar je je nu in Albanië waant, met stenen net niet uit mekaar vallende schuilhokjes waar al jaren geen ramen meer in staan, en grindperronnetjes van 15cm hoog waar de oudere mensen zich amper op de trein getrokken krijgen nog een paar decennia langer laten verkommeren, OF;
-Bergen moderniseren, maar op een minder prestigieuze manier, genre Brugge, voor pakweg 75 miljoen, en dan de andere 80 miljoen gebruiken om tientallen andere stationnetjes en haltes uit het stenen tijdperk de 21e eeuw binnen te halen?

Mij is het wel duidelijk wat het beste idee is...
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 21:28   #31
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dit zet Mons op de wereldkaart.
En net nu Brugge een Spaanse voetbaltrainer krijgt mag Calatrava daar toch ook iets uit de grond stampen, zeker !

Kwestie van de wafelijzerpolitiek van Martens weer in ere te herstellen.

Luik (Reynders) versus Leuven (Tobbac)
Mons (Di Rupo) versus Brugge (... euh ... Dehaene/Van Gheluwe ?)
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 21:58   #32
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik was Leuven nog vergeten. Ook al een 'sossennest' met een 'nieuw' station



Aalst wordt binnenkort slechts voor een klein stukje door 'sossen' bestuurd, en me dunkt kan die stad toch wel een nieuw/vernieuwd station gebruiken.

Ook het station van Geraardsbergen is dringend aan vernieuwing toe, in Kortrijk is ook nog werk aan de winkel/het station, en laten we Lokeren niet vergeten.

De stations van Denderleeuw en Lier liggen er ook maar triestig bij, vind ik.


Misschien wordt het toch wel tijd dat er ook naar die steden wat smeergeld vloeit.
De steden die je opnoemt zitten niet in dezelfde groottecategorie als de eerder genoemde steden. En daar toon je meteen het grote pijnpunt aan van de NMBS-politiek: men vernieuwt de grote stations (wat nodig is / was, daar niks van), soms voor te veel geld, terwijl de rest te veel wordt verwaarloosd.

Dat gezegd zijnde: voor zowel Denderleeuw als Lier zijn er moderniseringsplannen (in Lier spreken ze er zelfs van de boel ondergronds te maken).
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 22:07   #33
SDG
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 27 september 2010
Berichten: 8.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Brussel-Zuid ligt voor een stuk op het grondgebied van Sint-Gillis, raar maar waar ook al een 'sossennest'.
Kan zijn, maar als iemand die dagelijks om den brode naar Brussel spoort ben ik persoonlijk toch de mening toegedaan dat de algehele toestand van de drie grote stations aldaar in schril contrast staan met de 'vraie dimension' die de bestuurders van 'Bruxelles' aan hun stad/gewest willen toekennen.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 22:12   #34
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 34.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Kan zijn, maar als iemand die dagelijks om den brode naar Brussel spoort ben ik persoonlijk toch de mening toegedaan dat de algehele toestand van de drie grote stations aldaar in schril contrast staat met de 'vraie dimension' die de bestuurders van 'Bruxelles' aan hun stad/gewest willen toekennen.
Als iemand die in Brussel WOONT kan ik uw mening alleen maar volmondig beamen

Me dunkt dat die 'vraie dimension' vergelijkbaar is met de verzameling van de 'negatieve' getallen, als het al niet die van de 'irrationele' of, nog erger, de 'imaginaire' getallen is
__________________
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU!
I AM your Protector and I WILL protect you.
Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU!

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 22:22   #35
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Kan zijn, maar als iemand die dagelijks om den brode naar Brussel spoort ben ik persoonlijk toch de mening toegedaan dat de algehele toestand van de drie grote stations aldaar in schril contrast staan met de 'vraie dimension' die de bestuurders van 'Bruxelles' aan hun stad/gewest willen toekennen.
Da's nog zacht uitgedrukt: als het regent moet je in Brussel Zuid bij wijze van spreken zigzaggend over het perron lopen om de lekken in de overkapping te ontwijken...
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 22:41   #36
E. Migrant
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 oktober 2011
Berichten: 1.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
In plaats van iets sober en functioneel...
Een paar stevige afdaken. Meer dan 155.000€ moet dat toch niet kosten?

Of wel?
E. Migrant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 22:45   #37
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Er is een groot verschil tussen een 'efficiënte modernisering' enerzijds en een 'puur prestige-project' anderzijds.

Dat verschil komt doorgaans tot uiting in de KOSTPRIJS van het project, en dan heb ik het niet alleen over de constructie ervan.

Om bijvoorbeeld het nieuwe station van Luik proper te houden, zullen de onderhoudsploegen halsbrekende toeren mogen uithalen, en daar zal uiteraard een navenante rekening aan vasthangen.

Wat het project in Bergen betreft: idem.
Halsbrekende toeren die expliciet verboden zijn door het ministerie voor arbeid en veiligheid.
Vreemd genoeg lopen die altijd ergens anders rond in hun dienst.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 22:57   #38
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Migrant Bekijk bericht
Een paar stevige afdaken. Meer dan 155.000€ moet dat toch niet kosten?

Of wel?
Als je er de handtekening van Calatrava onder wil, het staal in AISI 316 Inox en een onderbouw in exclusief witbeton op basis van hoogwaardige cement uit het Henegouwse Antoing dan moet je er wat voor over hebben.

Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 15 november 2012 om 22:57.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 23:12   #39
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 71.098
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Als je er de handtekening van Calatrava onder wil,
Waarom willen we dat? Ik vind knappe gebouwen knappe gebouwen, maar waarom zou iedereen ervoor moeten betalen?

Citaat:
het staal in AISI 316 Inox
Ik vind Cor-Ten staal veel knapper, en heeft dezelfde functionaliet zonder overdreven chemische eigenschappen. Trouwens, voor gebouwen die niet aan zout water onderhevig zijn is RVS 304 goed genoeg.
Citaat:
En een onderbouw in exclusief witbeton op basis van hoogwaardige cement uit het Henegouwse Antoing dan moet je er wat voor over hebben.
Als de cement dan niet made in China is , en herverpakt gemixt in Antoing, vind ik dat nog niet zo'n verkeerde keuze.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 23:53   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Brugge: gewoon PRACHTIG !
Het kontrast tussen modern en oud is fantastisch.
Als je dan na een aangename wandeling komt op het "Zand" opnieuw: een ultra-modern concertgebouw + moderne fonteinen in kontrast met de middeleeuwse stadskern.
Uniek in de ganse wereld !
Niet te verwonderen dat �*lle toeristen vol lof zijn over deze parel aan onze Vlaamse kroon !!!

Wie als buitenlander Brugge en Gent aandeed, kiest steevast voor Gent. Brugge is nu eenmaal niet authentiek: er is veel meer 19e eeuws dan middeleeuws. Het Brugs concertgebouw is een gedrocht, ook naar moderne architecturale normen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be