![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#421 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#422 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Voorde kerk bestaat er maar een soort dacht ik Wat ik begin te denken is dat jij veronderstelt dat aan dat kerkelijke huwelijk bepaalde consequenties hangen die tegen de wet in zouden druisen maar die in een burgerlijk huwelijksstelsel nog net wel kunnen ? Dat is misschien ooit een issue geweest maar zover ik weet niet meer |
|
|
|
|
|
|
#423 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
De wetgeving beperkt trouwens over het algemeen de "gehele vrijheid" van burgers, verenigingen en bedrijven. Dat is niet méér dan normaal. En een aantal aspecten van de wetgeving (of zelfs ganse wetten) zijn op specifieke zaken gericht, maar dat is geen reden om dat als "discriminatie" te zien. Een voorbeeld, zonder het over details te hebben : de wetgeving reguleert via allerlei wetten, en zelfs via het strafwetboek de nochtans grondwettelijke vrijheid van pers. Moeten journalisten zich daarom gediscrimineerd voelen ? Betekent het dat er geen persvrijheid is ? Begeeft de overheid zich op het terrein van de pers ? |
|
|
|
|
|
|
#424 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
U mist dus compleet waarover mijn opmerking gaat. |
|
|
|
|
|
|
#425 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Let wel, in een discussie over louter godsdienstige zaken zal ik op uw pad moeten komen wandelen, en ik zal dat in voorkomend geval doen. Maar hier nu even niet, want het gaat over een wettelijk gegeven, met name over het huwelijksstelsel. Laatst gewijzigd door Gwylan : 29 november 2012 om 03:35. |
|
|
|
|
|
|
#426 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat is wat de overheid doet in haar bepalingen m.b.t. het religieuze huwelijk. |
|
|
|
|
|
|
#427 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#428 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#429 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Voor alle duidelijkheid : kom niet nog eens met de bepaling dat geen kerkelijk huwelijk kan gesloten worden zonder voorafgaand burgerlijk huwelijk. Ik heb u inmiddels voldoende uitgelegd dat dit volstrekt geen discriminatie is, en ik heb u de redenen uitgelegd waarom de wet dit bepaalt. Laat ik u een zeer eenvoudige vraag stellen : zou u willen dat gelovigen enkel een kerkelijk huwelijk kunnen sluiten zonder burgerlijk huwelijk, maar dat dit toch aanzien zou worden als een wettig huwelijk met alle wettelijke, fiscale, en maatschappelijke voor- en nadelen vandien ? Met andere woorden : zou u willen dat de kerk zich op het vlak van het wettig huwelijk in de plaats kan stellen van de overheid ? Laatst gewijzigd door Gwylan : 29 november 2012 om 03:50. |
|
|
|
|
|
|
#430 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Een religieus huwelijk zonder te worden voorafgegaan door een burgerlijk huwelijk is toegestaan doch heeft geen enkele juridische waarde. Zaken zoals erfrecht, eventuele belastingsvoordelen, enzovoort, enzovoort, zijn niet (langer) van toepassing. Enkel en alleen bij een burgelijk huwelijk. M.a.w. de overheid trekt zich terug uit het religieuze. Analoog hieraan dient het religieuze zich op haar beurt uiteraard terug te trekken uit de seculiere wetgeving en aldus alle aanspraken op voordelen komende uit een burgelijk huwelijk te laten varen. Ofwel het één ofwel het ander. Niet van twee walletjes snoepen. Consequent zijn. Zo kan meteen de discussie over een "homo"huwelijk de prullenmand in. Dus ook géén oproepen meer van bisschoppen om hiertegen te protesteren. Iden dito wat betreft abortus en euthanasie. Religieuzen moeien zich niet langer met het burgerlijke, remember? JVDB hoeft zich eveneens niet langer gediscrimineerd te voelen want de overheid moeit zich niet met het religieuze en het religieuze moeit zich niet met de overheid. Iedereen tevreden. Tot zover de vingeroefening. In de praktijk zie ik evenwel behoorlijk wat problemen ontstaan. Het ontstaan van een parrallel lopende "wetgeving" is overmijdelijk. Denk bijvoorbeeld aan een sharia "rechtbank". Zoiets is in een seculier geleide samenleving uiteraard onaanvaardbaar.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 29 november 2012 om 06:09. |
|
|
|
|
|
|
#431 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Nee, daarover heeft u het inderdaad niet. U wenst dus een verschillende naamgeving voor de verbintenis tussen mensen van hetzelfde geslacht; een verbintenis die verder in niets verschilt met de verbintenis tussen mensen van verschillend geslacht. U vindt dat dat "onderscheid" mag benoemd worden. De vraag die Praha hier terecht stelt, is waarom u alleen d�*t onderscheid wenst te benoemen en niet het onderscheid tussen blanke mensen en anderskleurige mensen bijvoorbeeld. Dat "onderscheid" is immers even reëel als het onderscheid tussen de geslachten... Begrijpt u het nu?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." De langverwachte outing van duveltje382 |
|
|
|
|
|
#432 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Overigens is er niets dat uw (of om het even welke andere) religie verhindert om een ritueel in het leven te roepen om het "samenleven" van een man en een vrouw te bevestigen. Alleen mag dat ritueel niet de naam "huwelijk" dragen en heeft het geen enkele juridische betekenis.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." De langverwachte outing van duveltje382 Laatst gewijzigd door Raf : 29 november 2012 om 08:18. |
|
|
|
|
|
|
#433 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En ja, het zou inderdaad goed zijn, mochten gelovigen de vrijheid hebben, net als wie niet gelooft, geen burgerlijk huwelijk af te sluiten maar hun partnerschap wel te celebreren in een ceremonie naar hun keuze. |
|
|
|
|
|
|
#434 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Natuurlijk heeft het kerkelijk huwelijk geen juridische waarde voor de seculiere overheid. |
|
|
|
|
|
|
#435 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#436 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat kan zijn, maar de naam "huwelijk" slaat nu in de eerste plaats op de burgerlijke, contractuele verbintenis tussen twee partners van om het even welk geslacht. Als de religieuze overheden zich niet met die realiteit kunnen verzoenen, moeten zij maar een ander ritueel met een andere naam verzinnen.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." De langverwachte outing van duveltje382 |
|
|
|
|
|
#437 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
En dat hoeft ook niet. De sharia-rechtspraak heeft immers geen enkele juridische relevantie. Wie zich aan sharia-rechtspraak onderwerpt, doet dat vrijwillig.
|
|
|
|
|
#438 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#439 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#440 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In hoeverre moet onze maatschappij daarop reageren, rekening houden uiteraard met andere wettelijke bepalingen (zoals de regels inzake kinderverkrachting) die van toepassing zijn? Als antwoord zou ik een veralgemeend standpunt van Jan overnemen: de overheid heeft zich daar niet mee te moeien.
|
|