![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#441 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#442 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#443 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uit wat uit de praktijk blijkt in bijvoorbeeld een land als het VK, is er niet zelden sprake van dwang en bijzonder grote groepsdruk. De vrijwilligheid is soms heel ver te zoeken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#444 |
Minister
|
![]() Huwelijken hebben praktische consequenties die altijd ook de overheid aanbelangen. Denk maar aan samenleven, gemeen bezit, erfrecht, kinderen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#445 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
M.a.w. wie als koppel niet overgaat tot een burgerlijk huwelijk maar wel een religieus huwelijk afsloot, valt voor de overheid in de categorie "ongehuwd". Voor de overheid telt het religieuze huwelijk immers niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#446 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik heb reeds meermaals aangegeven dat bedoeld naamsverschil in mijn visie slechts één doel beoogt : de maatschappelijke aanvaardbaarheid vergemakkelijken van het wettig huwelijk tussen meerderjarige personen van hetzelfde geslacht. Er is in mijn land en voor zover ik het kan inschatten ook in het uwe geen enkel probleem met het maatschappelijk aanvaarden van het wettig huwelijk tussen personen van verschillende huidskleur of ras. Er is derhalve in mijn visie geen enkele reden om aan dergelijk huwelijk een andere naam te geven. Indien en van zodra er evenmin nog een probleem is of zou zijn inzake het maatschappelijk aanvaarden van het wettig huwelijk tussen personen van hetzelfde geslacht, mag het naamsverschil voor mijn part gerust verdwijnen. Ook dat heb ik reeds meermaals gezegd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#447 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
* U geeft geen antwoord op de vraag. * Het burgerlijk huwelijk en het het kerkelijk huwelijk vormen geen "verplichte eenheid" : de wet verplicht in geen enkele mate tot het kerkelijk huwelijk. * Gelovigen hebben zoals elke burger de vrijheid om geen burgerlijk huwelijk af te sluiten. * Gelovigen hebben de vrijheid om hun partnership te celebreren zoveel als zij willen, voor zover zij zich daarbij, zoals elke burger, aan de wet houden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#448 |
Minister-President
|
![]() Wijl ik even vijf minuutjes tijd kan nemen, dit tussendoor :
Mijnheer Van den Berghe en anderen blijken absoluut de opzettelijke verwarring tussen het huwelijk in wettelijke zin (de enige relevante zin voor de wet) en in religieuze zin te handhaven. Dat is vanzelfsprekend onterecht, maar wellicht zonder het te beseffen geven ze daarmee zelf de reden aan waarom de wetgever het nodig heeft geacht om duidelijk te maken dat het huwelijk in kerkelijke zin niet als huwelijk in de wettige zin kan worden gezien : precies om mogelijke verwarring en amalgamen te vermijden. Immers, vermits veel gelovigen vroeger (en blijkbaar ook nu nog) onder "huwelijk" bleken de kerkelijke ceremonie te verstaan, wijl het burgerlijk huwelijk slechts als een accessoir en ondergeschikt bijkomertje werd gezien, bestond het gevaar dat mensen die slechts een kerkelijk huwelijk zouden afsluiten in de overtuiging zouden verkeren dat zij "gehuwd" waren, met alle wettige, fiscale, en maatschappelijke gevolgen vandien. Het is dan ook geheel logisch dat de wetgever het nodig heeft geoordeeld om deze mogelijke misvatting te vermijden door duidelijk te maken dat enkel het burgerlijk huwelijk als huwelijk in wettelijke zin dient gezien te worden, en dat geen kerkelijk huwelijk kan plaatsvinden zonder voorafgaand burgerlijk huwelijk, vermits dit laatste het enige is dat voor de wet (en dus voor de maatschappij) relevant is. De stellingen van mijnheer Van den Berghe en anderen maken duidelijk dat gelovigen bedoeld amalgaam nog steeds in stand houden, en bewijzen dat het nog steeds nodig is dat de wet mogelijke verwarring vermijdt door geen kerkelijke huwelijken toe te laten zonder voorafgaand burgerlijk huwelijk. Dat heeft niets met welkdanige beperking van de godsdienstvrijheid te maken en het is geen discriminatie vermits de wet voor iedereen geldt. Het is evenmin een inmenging in de interne regels van welkdanige godsdienstige groepering, vermits de wet geenszins de aard of het verloop van de kerkelijke ceremonie bepaalt, doch slechts het feit dat deze niet kan plaatsvinden zonder voorafgaand burgerlijk huwelijk. Mijnheer Van den Berghe en anderen doen alle mogelijke moeite om één en ander niet te begrijpen, omdat ze het eenvoudigweg niet willen begrijpen. OK, dat hoort tot hun persoonlijke vrijheid. Maar het wijzigt gelukkig niets aan de feitelijkheid van de wet terzake waaraan zij zich net zoals iedereen dienen te houden, en het toont aan dat de bepalingen van de wet, in casu het verbieden van het kerkelijk huwelijk zonder voorafgaand burgerlijk huwelijk, voor de duidelijkheid van zaken nog steeds nodig zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#449 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En ik zie niet in waarom de kerk het alleenrecht op het gebruik van die terminologie zou moeten hebben. Niet elk burgerlijk huwelijk is een katholiek huwelijk, maar elk katholiek huwelijk is wel een burgerlijk huwelijk. Als de kerk dan toch zo veel moeite heeft om het gebruik van die terminologie te delen, dan moet ze maar consequent zijn en afstand nemen van die terminologie en ze vervangen door een andere. Of vindt u dat de hele wereld zich maar moet aanpassen aan de regeltjes van een paar ouwe venten in jurken in Rome?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#450 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar ze is er niettemin. Religie is en blijft een persoonlijke keuze, ongeacht de invloeden die tot die keuze leiden.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#451 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enneuh... Geen taboe op huwelijken tussen partners van een verschillend ras? Kijk dan nog maar eens heel goed rond op dit forum...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#452 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Voor wat uw bedenkingen omtrent een voorgehouden taboe op huwelijken tussen partners van een verschillend ras betreft : ik geef hier enkel mijn visie, niet de visie van welkdanige andere deelnemer aan dit discussieplatform : wat anderen op dit forum vinden over huwelijken tussen partners van een verschillend ras is voor hun rekening, niet voor de mijne. Overigens beschouw ik dit forum niet als “de maatschappij”. Laatst gewijzigd door Gwylan : 29 november 2012 om 20:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#453 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#454 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Je kunt het homohuwlijk bij mannen zien als twee bananen aan één tros.
Niets mis mee. ![]()
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 29 november 2012 om 22:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#455 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De andere deelnemers aan dit forum maken uiteraard deel uit van de maatschappij, maar dit forum is – zoals ik stelde – niet de maatschappij : de maatschappij is gelukkig véél en véél ruimer dan dit forum. Ook dat wist u vanzelfsprekend, maar geen erg : voor mij is het antwoord op dergelijke onzinnige vragen net zo goed een Nederlands taaloefeningetje als een reactie op ernstige vragen, dus ga uw gang. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#456 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jawel, er is wel degelijk sprake van een "eenheid". Wel dan een die slechts in één richting gaat. Daarom ook nam ik, terecht, het woord 'discriminatie' in de mond. Gelovigen worden immers door de wet ook tot het burgerlijk huwelijk verplicht. En voor het overige: voortdurend herhalen "dat is de wet", brengt niets bij. Iedereen weet immers hoe de wet in België in elkaar steekt. Dat is dan ook geen punt van discussie, wel motivering ervan. En tot op heden gaat u daar niet op in. Op welke gronden meent u dan wel dat de overheid deze koppeling hoort op te leggen? Tip: een antwoord als "dat is de wet", is geen argumentatie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#457 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 Laatst gewijzigd door Raf : 29 november 2012 om 23:06. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#458 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Al evenmin verwarrend is de stelling die ik naar voorschuif, nl. dat naar Belgisch (en ook Frans) recht gelovigen vandaag de dag gediscrimineerd worden. Of ze het nu immers willen of niet, als ze tot een religieus huwelijk overgaan, dwingt de wet hen tot een burgerlijk huwelijk. Niet-gelovigen mogen thuis, in een feestzaal, onder vrienden... zoveel niet-godsdienstige ceremoniële of rituele plechtigheden houden als ze maar willen, op basis van die rituelen worden zij niet gedwongen tot het burgerlijk huwelijk. De gelovige echter die kiest voor een religieuze huwelijksplechtigheid, wordt door de wet wel in die richting gestuurd. Verplicht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#459 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#460 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor God en voor Zijn Kerk zijn we bijgevolg door het kerkelijk huwelijk in de echt verbonden en worden we in genade gezegend. De overheid heeft zich niet te begeven op dit terrein, daar het de staat niet toekomt te oordelen over reine theologische opvattingen. Als burger zou het onze normale vrijheid zijn nu al dan niet over te gaan tot een burgerlijk huwelijk en daarbij al dan niet de wettelijk vastgelegde plichten en rechten te aanvaarden. Die vrijheid hebben we nu niet. |
|
![]() |
![]() |