Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 november 2012, 10:56   #701
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Permettre que des communautés religieuses célèbrent un « mariage » indépendamment de l’institution civile entraînera le risque, sinon la certitude, de mariages purement religieux, dont les conséquences institutionnelles seraient alors régies par le Droit Canon, la Charia ou tout autre corpus religieux sans garantie de leur compatibilité avec les principes évoqués ci-avant.
Dat klopt exact met wat ik eerder al opmerkte.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 10:59   #702
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Permettre que des communautés religieuses célèbrent un « mariage » indépendamment de l’institution civile entraînera le risque, sinon la certitude, de mariages purement religieux, dont les conséquences institutionnelles seraient alors régies par le Droit Canon, la Charia ou tout autre corpus religieux sans garantie de leur compatibilité avec les principes évoqués ci-avant.
Dat klopt exact met wat ik eerder al opmerkte.

Citaat:
Immers, ook nu zijn, zelfs al ging er een burgerlijk huwelijk aan vooraf, de huwelijken afgesloten voor een katholieke bedienaar geregeld volgens het kerkrecht. Als de verplichte burgerlijke plechtigheid wegvalt, verandert er naar canonieke toepassing niets.
Al de verschillende religieuze huwelijksafsluitingen dezelfde status geven van het burgerlijke huwelijk is blijkbaar uitgesloten, en ik vind dat terecht.
Zoals ik zei: een noodzakelijke discriminatie.
Oud 30 november 2012, 11:01   #703
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alleen weet iedereen hier ondertussen wat de wet inhoudt. Daarover discussiëren we niet. Wel over de gegrondheid, de redelijkheid van die bepaling.
Het is een noodzakelijke discriminatie
Oud 30 november 2012, 11:02   #704
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Het gaat in mijn vraag niet enkel om de CD&V, mijnheer. Zijn er in België dan werkelijk sinds het instellen van bedoelde wetsbepaling geen partijen geweest waarin uw godsdienstige groepering voldoende invloed had om die wetsbepaling te doen wijzigen en/of partijen die de door u voorgehouden "discriminatie" middels wetsvoorstellen hebben willen teniet doen ?

Overigens beschikt u zelf (of uw groepering, voor zover ze rechtspersoonlijkheid heeft) over diverse rechtsmiddelen om een “discriminatie” in de wetgeving als ongegrond cq. onwettig cq. in casu ongrondwettelijk te laten verklaren, voor zover u uiteraard het bestaan van die voorgehouden “discriminatie” kunt hardmaken. Waarom gebruikt u die rechtsmiddelen dan niet, als u er van overtuigd bent dat u het gelijk aan uw kant hebt, en/of blijkt uw groepering bedoelde rechtsmiddelen tot dusver in deze nooit te hebben gebruikt ?
Omdat zijn standpunt een minderheidsstandpunt is en dus niet hard te maken in wet.

Laatst gewijzigd door eno2 : 30 november 2012 om 11:20.
Oud 30 november 2012, 14:05   #705
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als iedereen hier weet wat de wet terzake inhoudt, zou iedereen moeten weten dat deze geen discriminatie inhoudt, vermits hij voor iedereen geldt. De wetgeving terzake stelt slechts dat een welbepaalde handeling niet mag voorafgaan aan een welbepaalde andere. U maakt daarvan dat dit een discriminatie inhoudt voor degenen die eerstgenoemde handeling willen verrichten zonder dat deze wordt voorafgegaan door de andere.

Tja, middels dergelijke redenering is elke wetsbepaling een “discriminatie” voor degenen die zich er niet willen aan houden.
En zonder dat u het eigenlijk beseft, legt u de vinger op de wonde. Ja, de overheid heeft recht zaken te bepalen, te reglementeren. Alleen heeft ze niet het recht handelingen te in haar wetten te vermelden waarover zij geen jurisdictie heeft.

Welnu, als u meent dat de overheid het recht heeft te bepalen "een welbepaalde handeling niet mag voorafgaan aan een welbepaalde andere", dan stelt u dus dat de overheid het recht heeft zich te moeien met de toegang tot zaken die haar niet aanbelangen. De overheid reglementeert hier immers de toegang tot het kerkelijk huwelijk.

Alleen dat is niet het terrein van de overheid. De overheid is neutraal als het op religieus vlak aankomt. Bijgevolg kan zij onder geen enkel beding bepalen dat een sacrament slechts onder een bepaalde voorwaarde kan toegediend worden. Zij doet dit niet bij doop, vormsel, eerste of plechtige communie, ziekenzalving, biecht of uitvaart. Welnu, zij heeft eigenlijk ook niets te zeggen over het kerkelijk huwelijk.

De overheid heeft hier zich een macht toegeëigend die haar, zeker in onze tijd, niet toekomt. Dat gebeurde natuurlijk in een verleden toen er zo iemand was als Napoleon die alle troeven in hand had en de Kerk volledig naar zijn hand kon plooien.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 14:07   #706
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
En zonder dat u het eigenlijk beseft, legt u de vinger op de wonde. Ja, de overheid heeft recht zaken te bepalen, te reglementeren. Alleen heeft ze niet het recht handelingen te in haar wetten te vermelden waarover zij geen jurisdictie heeft.

Welnu, als u meent dat de overheid het recht heeft te bepalen "een welbepaalde handeling niet mag voorafgaan aan een welbepaalde andere", dan stelt u dus dat de overheid het recht heeft zich te moeien met de toegang tot zaken die haar niet aanbelangen. De overheid reglementeert hier immers de toegang tot het kerkelijk huwelijk.

Alleen dat is niet het terrein van de overheid. De overheid is neutraal als het op religieus vlak aankomt. Bijgevolg kan zij onder geen enkel beding bepalen dat een sacrament slechts onder een bepaalde voorwaarde kan toegediend worden. Zij doet dit niet bij doop, vormsel, eerste of plechtige communie, ziekenzalving, biecht of uitvaart. Welnu, zij heeft eigenlijk ook niets te zeggen over het kerkelijk huwelijk.

De overheid heeft hier zich een macht toegeëigend die haar, zeker in onze tijd, niet toekomt. Dat gebeurde natuurlijk in een verleden toen er zo iemand was als Napoleon die alle troeven in hand had en de Kerk volledig naar zijn hand kon plooien.
Gebruik je democratische oppositie die nergens kan toe leiden of leg je er anders bij neer
Oud 30 november 2012, 14:08   #707
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Al de verschillende religieuze huwelijksafsluitingen dezelfde status geven van het burgerlijke huwelijk is blijkbaar uitgesloten, en ik vind dat terecht.
Euh, dat wordt ook nergens in de tekst gesteld. Ook niet in het Frans, hoor. Nergens.
Oud 30 november 2012, 14:09   #708
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gebruik je democratische oppositie die nergens kan toe leiden of leg je er anders bij neer
Wel, ik gebruik het democratisch recht mijn mening te uiten. Of hebt u daar een probleem mee?
Oud 30 november 2012, 14:10   #709
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is een noodzakelijke discriminatie
Er is niets "noodzakelijk" aan, daar het kerkelijk huwelijk nu eenmaal van een totaal andere orde is dan het burgerlijk huwelijk. Ik stipte het reeds aan: het is immers een sacramentele handeling, daar waar het burgerlijk huwelijk dat geenszins is. Er is bijgevolg geen dualiteit.
Oud 30 november 2012, 14:14   #710
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kortom, het gegeven dat enkele leden van dit forum gekant zijn tegen het huwelijk van personen van verschillend ras is voor u voldoende aanleiding om te stellen dat er een probleem is met het maatschappelijk aanvaarden van dergelijk huwelijk.

Voor mij niet, mijnheer. En kennelijk evenmin voor de bevolking van uw land, vermits ik noch betogingen, noch relletjes, noch een volksopstand in België kan waarnemen inzake bedoeld “probleem”.
Voor mij, mevrouw, is dat voldoende aanleiding om aan te nemen dat huwelijken tussen partners van verschillende rassen niet zo algemeen aanvaard zijn als u wel zo graag wil laten uitschijnen. Bovendien wil ik u er toch wel even op wijzen dat u niet in naam van de bevolking van mijn land, noch het uwe kan spreken en dat het niet aanvaarden van een maatschappelijk fenomeen zich niet noodzakelijk vertaalt in betogingen, relletjes en volksopstanden. Ook d�*t, mevrouw, is alweer een drogredenering van u.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382

Laatst gewijzigd door Raf : 30 november 2012 om 14:16.
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 14:15   #711
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Euh, dat wordt ook nergens in de tekst gesteld. Ook niet in het Frans, hoor. Nergens.
Ik stel het

En het is zo
Oud 30 november 2012, 14:18   #712
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Er is niets "noodzakelijk" aan, daar het kerkelijk huwelijk nu eenmaal van een totaal andere orde is dan het burgerlijk huwelijk. Ik stipte het reeds aan: het is immers een sacramentele handeling, daar waar het burgerlijk huwelijk dat geenszins is. Er is bijgevolg geen dualiteit.
Als het van een ander orde is, kan het niet gelijkgesteld worden. Daarmee ondergraaf je je eigen argument. De staat gaat je nooit kerkelijk laten trouwen zonder eerst burgerlijk. Ze gaan je nooit gelijkstellen door alleen kerkelijk te trouwen. Je argumenteert zelf, dat het niet hetzelfde is.
Oud 30 november 2012, 14:19   #713
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is noodzakelijk voor het incorporeren van het kerkelijke huwelijk in de burgerlijke orde.
Oud 30 november 2012, 14:20   #714
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel, ik gebruik het democratisch recht mijn mening te uiten. Of hebt u daar een probleem mee?
Neen.Het leidt alleen praktisch nergens toe. Leg je erbij neer.
Oud 30 november 2012, 14:25   #715
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik stel het

En het is zo
Iets wat niemand nastreeft? Wat is het nut dan om zoiets te poneren?
Oud 30 november 2012, 14:27   #716
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is noodzakelijk voor het incorporeren van het kerkelijke huwelijk in de burgerlijke orde.
Waarom zou u een kerkelijke, sacramentele handeling in "de burgerlijke orde" incorpereren?
Oud 30 november 2012, 14:30   #717
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen.Het leidt alleen praktisch nergens toe. Leg je erbij neer.
Vrij onzinnig wat u stelt. Ik hoef me nergens bij neer te leggen. Kijk, er is nu een zeker gedoogbeleid ten opzichte van drugs, iets wat evenwel niet inhoudt dat ik mijn opvattingen over drugs zou moeten wijzigen.
Oud 30 november 2012, 14:31   #718
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als het van een ander orde is, kan het niet gelijkgesteld worden. Daarmee ondergraaf je je eigen argument. De staat gaat je nooit kerkelijk laten trouwen zonder eerst burgerlijk. Ze gaan je nooit gelijkstellen door alleen kerkelijk te trouwen. Je argumenteert zelf, dat het niet hetzelfde is.
Misschien beseft u het niet, maar mag ik u nogmaals vragen: waar heb ik dan wel gesteld dat kerkelijk en burgerlijk huwelijk aan elkaar gelijk zijn of aan elkaar gelijkgesteld moeten worden? Waar?

Ik zal u alvast het antwoord geven: zoiets stelde ik niet.
Oud 30 november 2012, 18:11   #719
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom zou u een kerkelijke, sacramentele handeling in "de burgerlijke orde" incorpereren?
Dat is nu de situatie door de verplichting eerst burgerlijk te trouwen.

Jij wil daarvan af.

DE variante zou zijn, dat het kerkelijk huwelijk meteen ook geldt als burgerlijk.
Oud 30 november 2012, 18:14   #720
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Misschien beseft u het niet, maar mag ik u nogmaals vragen: waar heb ik dan wel gesteld dat kerkelijk en burgerlijk huwelijk aan elkaar gelijk zijn of aan elkaar gelijkgesteld moeten worden? Waar?

Ik zal u alvast het antwoord geven: zoiets stelde ik niet.
Wil jij een kerkelijk huwelijk zonder burgerlijke verplichtingen noch gevolgen?

Dat ga je NOOIT krijgen. Je zou hoogstens een kerkelijk huwelijk kunnen voorstellen dat meteen ook als burgerlijk geldt. Zodat je niet twee keer moet trouwen. Maar ook dat ga je niet krijgen.

Luister eens: je staat voor het blok. Je raakt nooit van je discriminatie af. De zaak is hier volledig uitgesproken en ze interesseert me verder niet meer. Het is jouw probleem.

Toon je een vent en accepteer het, ipv te janken.

Laatst gewijzigd door eno2 : 30 november 2012 om 18:19.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be