Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 december 2012, 04:05   #1301
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Is het niet zo dat in de rechtspraak de woorden enorm belangrijk zijn en dat er al rechtszaken zijn gewonnen omdat de terminologie niet eenduidig was?
Dat is inderdaad zo. Daarom heeft, zoals ik hier reeds vele posts geleden aangaf, het Belgisch Hof van Cassatie in 1876 de terminologie van de bedoelde toen geldende grondwetsbepaling bij arrest verduidelijkt.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2012, 04:07   #1302
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Graag een korte uitleg van die stelling.
In zijn werkje "De grondwet toegelicht" stelt professor Rimanque (Universiteit Antwerpen) zelf de vraag of het niet beter is dat we dat relict uit het verleden schrappen. M.a.w. zo onzinnig is het allemaal niet de burgerlijke trouw niet langer te koppelen aan een religieuze ceremonie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2012, 04:08   #1303
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad zo. Daarom heeft, zoals ik hier reeds vele posts geleden aangaf, het Belgisch Hof van Cassatie in 1876 de terminologie van de bedoelde toen geldende grondwetsbepaling bij arrest verduidelijkt.
Wat hebben ze geschreven over de betekenis van het woord "eredienst"?
Oud 2 december 2012, 04:10   #1304
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Alleen heeft mijnheer Raf dat nooit beweerd, mevrouw Gwylan. Uw zoveelste drogredenering in dit topic. Ik ben de tel inmiddels kwijt geraakt.
Wil herlezen :

http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1234
http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1238
http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1246
Oud 2 december 2012, 04:12   #1305
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat hebben ze geschreven over de betekenis van het woord "eredienst"?
Dat kunt u gerust zelf nagaan, mijnheer Van den Berghe. Daarvoor hebt u mij niet nodig.
Oud 2 december 2012, 04:15   #1306
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kunt u gerust zelf nagaan, mijnheer Van den Berghe. Daarvoor hebt u mij niet nodig.
Dit arrest is alvast niet te vinden op de webstek van het HvC.
Oud 2 december 2012, 04:16   #1307
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
In zijn werkje "De grondwet toegelicht" stelt professor Rimanque (Universiteit Antwerpen) zelf de vraag of het niet beter is dat we dat relict uit het verleden schrappen. M.a.w. zo onzinnig is het allemaal niet de burgerlijke trouw niet langer te koppelen aan een religieuze ceremonie.
En wat heeft dat te maken met uw eigenaardige stelling in post 1161 waar u stelt dat de ondergeschiktheid van het kerkelijk huwelijk aan het burgerlijk huwelijk nog veel scherper kan worden gesteld, nl. door de huidige regeling volledig af te schaffen ?
Oud 2 december 2012, 04:18   #1308
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat heeft dat te maken met uw eigenaardige stelling in post 1161 waar u stelt dat de ondergeschiktheid van het kerkelijk huwelijk aan het burgerlijk huwelijk nog veel scherper kan worden gesteld, nl. door de huidige regeling volledig af te schaffen ?
Alles. Het bewijst in ieder geval dat uw bewering geen hout snijdt, als ook professor grondwettelijk recht het als een bepaling zien uit vroeger tijden die nu geen enkel belang meer heeft.
Oud 2 december 2012, 04:23   #1309
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dit arrest is alvast niet te vinden op de webstek van het HvC.
Het gaat om een arrest van 26 december 1876, mijnheer Van den Berghe.
Oud 2 december 2012, 04:24   #1310
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat om een arrest van 26 december 1876, mijnheer Van den Berghe.
Ja, dat zie ik. En ik herhaal: het is niet online te consulteren.
Oud 2 december 2012, 04:24   #1311
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Alles. Het bewijst in ieder geval dat uw bewering geen hout snijdt, als ook professor grondwettelijk recht het als een bepaling zien uit vroeger tijden die nu geen enkel belang meer heeft.
Hoe bewijst het dat, zoals u beweert, de ondergeschiktheid van het kerkelijk huwelijk aan het burgerlijk huwelijk nog veel scherper kan worden gesteld, nl. door de huidige regeling volledig af te schaffen ??
Oud 2 december 2012, 04:26   #1312
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe bewijst het dat, zoals u beweert, de ondergeschiktheid van het kerkelijk huwelijk aan het burgerlijk huwelijk nog veel scherper kan worden gesteld, nl. door de huidige regeling volledig af te schaffen ??
Dan is heel duidelijk dat alleen het burgerlijk huwelijk enig belang heeft voor de overheid. Met religieuze riten wordt geen enkele rekening gehouden. Op geen enkele manier. Heel scherp. Heel duidelijk. Onmiskenbaar eenduidig.
Oud 2 december 2012, 04:38   #1313
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja, dat zie ik. En ik herhaal: het is niet online te consulteren.
In uw post 1289 had u het over een “inzegening” (niet over een “eredienst”), waarna het spelen met woorden begon.

Het arrest van 26 december 1876 stelt dat “inzegening van een huwelijk” (cfr. inmiddels in Art 21GW “huwelijksinzegening”) van toepassing is op elk soort religieus huwelijk. De bepaling in Art. 21GW slaat derhalve op elk huwelijk dat niet door een burgerrechtelijk bevoegde instantie wordt verricht.
Oud 2 december 2012, 04:47   #1314
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dan is heel duidelijk dat alleen het burgerlijk huwelijk enig belang heeft voor de overheid. Met religieuze riten wordt geen enkele rekening gehouden. Op geen enkele manier. Heel scherp. Heel duidelijk. Onmiskenbaar eenduidig.
Stel dat u en ik belast worden met een wijziging van Art. 21 van uw grondwet.

Zou u akkoord kunnen gaan met het vervangen van het huidig tweede lid “Het burgerlijk huwelijk moet altijd aan de huwelijksinzegening voorafgaan, behoudens de uitzonderingen door de wet te stellen, indien daartoe redenen zijn” door “Geen enkel huwelijk dat niet door een burgerrechtelijk bevoegde instantie wordt ingesteld heeft wettelijke waarde, of kan als een wettig huwelijk worden aanzien”.

Als u daarmee akkoord gaat mag u het kacheltje aansteken voor de witte rook, want daar zou ik het meteen mee eens zijn.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 2 december 2012 om 04:48.
Oud 2 december 2012, 08:03   #1315
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zou u akkoord kunnen gaan met het vervangen van het huidig tweede lid “Het burgerlijk huwelijk moet altijd aan de huwelijksinzegening voorafgaan, behoudens de uitzonderingen door de wet te stellen, indien daartoe redenen zijn” door “Geen enkel huwelijk dat niet door een burgerrechtelijk bevoegde instantie wordt ingesteld heeft wettelijke waarde, of kan als een wettig huwelijk worden aanzien”.

Als u daarmee akkoord gaat mag u het kacheltje aansteken voor de witte rook, want daar zou ik het meteen mee eens zijn.
Los van de overmijdelijke problemen die opduiken bij een dergelijk voorstel, maar een paar dagen geleden had ik al iets in die aard geopperd :
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Even los van de vraag of het huwelijk in zijn huidige vorm al dan niet achterhaald is, even een kleine vingeroefening :

Een religieus huwelijk zonder te worden voorafgegaan door een burgerlijk huwelijk is toegestaan doch heeft geen enkele juridische waarde. Zaken zoals erfrecht, eventuele belastingsvoordelen, enzovoort, enzovoort, zijn niet (langer) van toepassing. Enkel en alleen bij een burgelijk huwelijk.

M.a.w. de overheid trekt zich terug uit het religieuze. Analoog hieraan dient het religieuze zich op haar beurt uiteraard terug te trekken uit de seculiere wetgeving en aldus alle aanspraken op voordelen komende uit een burgelijk huwelijk te laten varen.

Ofwel het één ofwel het ander. Niet van twee walletjes snoepen. Consequent zijn. Zo kan meteen de discussie over een "homo"huwelijk de prullenmand in. Dus ook géén oproepen meer van bisschoppen om hiertegen te protesteren. Iden dito wat betreft abortus en euthanasie. Religieuzen moeien zich niet langer met het burgerlijke, remember?

JVDB hoeft zich eveneens niet langer gediscrimineerd te voelen want de overheid moeit zich niet met het religieuze en het religieuze moeit zich niet met de overheid.
Helaas is JVDB zeer selectief te werk gegaan in zijn antwoord (één zin als quote en de rest bleef onaangeroerd).

Ben benieuwd.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 2 december 2012 om 08:05.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2012, 09:38   #1316
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

En wat kunnen we uit uw herlezing concluderen, mevrouw Gwylan? Precies! Mijnheer Raf heeft nergens over art. 21 G.W. gesproken, enkel over de strafwet.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2012, 09:43   #1317
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Prachtig! Heeft u daar werkelijk 50 bladzijden voor nodig gehad, om dan tot de vaststelling te komen dat we het eigenlijk al de hele tijd over hetzelfde hebben?
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 2 december 2012, 09:44   #1318
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Los van de overmijdelijke problemen die opduiken bij een dergelijk voorstel, maar een paar dagen geleden had ik al iets in die aard geopperd : Helaas is JVDB zeer selectief te werk gegaan in zijn antwoord (één zin als quote en de rest bleef onaangeroerd).

Ben benieuwd.
Welke problemen zouden er zoal kunnen opduiken?

Citaat:
Oud 2 december 2012, 10:22   #1319
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Welke problemen zouden er zoal kunnen opduiken?
Ik denk dat er nog één potentieel probleem rest, nml dat men een huwelijk zou kunnen voorstellen als zijnde wettelijk terwijl het dit niet is. Dit zou kunnen opgelost worden door te eisen dat er bij eender wel ceremonieel huwelijk duidelijk en ondubbelzinnig gecommuniceerd wordt naar de huwende partijen toe dat dit enkel een ceremonieel huwelijk is en geen enkel wettelijk belang heeft met een referentie naar het wettelijk huwelijk voor het geval men wenst te kiezen voor een huwelijk met wettelijke impact.

Voor de rest ben ik het volledig eens met de stelling van Esperanza, vooral met de bemoeienissen van de kerk in burgerlijke zaken.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2012, 10:40   #1320
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik denk dat er nog één potentieel probleem rest, nml dat men een huwelijk zou kunnen voorstellen als zijnde wettelijk terwijl het dit niet is. Dit zou kunnen opgelost worden door te eisen dat er bij eender wel ceremonieel huwelijk duidelijk en ondubbelzinnig gecommuniceerd wordt naar de huwende partijen toe dat dit enkel een ceremonieel huwelijk is en geen enkel wettelijk belang heeft met een referentie naar het wettelijk huwelijk voor het geval men wenst te kiezen voor een huwelijk met wettelijke impact.

Voor de rest ben ik het volledig eens met de stelling van Esperanza, vooral met de bemoeienissen van de kerk in burgerlijke zaken.
Er zullen altijd mensen zijn die de wet niet begrijpen of ze verkeerd interpreteren en dat geldt voor elke wet. Het is onbegonnen werk om voor iedere rechtshandeling die de burger stelt ook nog eens een cursus inleiding tot het recht te gaan verschaffen. De burger wordt geacht de wet te kennen.

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be