![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1301 |
|
Minister-President
|
Dat is inderdaad zo. Daarom heeft, zoals ik hier reeds vele posts geleden aangaf, het Belgisch Hof van Cassatie in 1876 de terminologie van de bedoelde toen geldende grondwetsbepaling bij arrest verduidelijkt.
|
|
|
|
|
|
#1302 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
In zijn werkje "De grondwet toegelicht" stelt professor Rimanque (Universiteit Antwerpen) zelf de vraag of het niet beter is dat we dat relict uit het verleden schrappen. M.a.w. zo onzinnig is het allemaal niet de burgerlijke trouw niet langer te koppelen aan een religieuze ceremonie.
|
|
|
|
|
|
#1303 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wat hebben ze geschreven over de betekenis van het woord "eredienst"?
|
|
|
|
|
|
#1304 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1234 http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1238 http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1246 |
|
|
|
|
|
|
#1305 |
|
Minister-President
|
|
|
|
|
|
|
#1306 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#1307 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1308 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Alles. Het bewijst in ieder geval dat uw bewering geen hout snijdt, als ook professor grondwettelijk recht het als een bepaling zien uit vroeger tijden die nu geen enkel belang meer heeft.
|
|
|
|
|
|
#1309 |
|
Minister-President
|
|
|
|
|
|
|
#1310 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#1311 |
|
Minister-President
|
Hoe bewijst het dat, zoals u beweert, de ondergeschiktheid van het kerkelijk huwelijk aan het burgerlijk huwelijk nog veel scherper kan worden gesteld, nl. door de huidige regeling volledig af te schaffen ??
|
|
|
|
|
|
#1312 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dan is heel duidelijk dat alleen het burgerlijk huwelijk enig belang heeft voor de overheid. Met religieuze riten wordt geen enkele rekening gehouden. Op geen enkele manier. Heel scherp. Heel duidelijk. Onmiskenbaar eenduidig.
|
|
|
|
|
|
#1313 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Het arrest van 26 december 1876 stelt dat “inzegening van een huwelijk” (cfr. inmiddels in Art 21GW “huwelijksinzegening”) van toepassing is op elk soort religieus huwelijk. De bepaling in Art. 21GW slaat derhalve op elk huwelijk dat niet door een burgerrechtelijk bevoegde instantie wordt verricht. |
|
|
|
|
|
|
#1314 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Zou u akkoord kunnen gaan met het vervangen van het huidig tweede lid “Het burgerlijk huwelijk moet altijd aan de huwelijksinzegening voorafgaan, behoudens de uitzonderingen door de wet te stellen, indien daartoe redenen zijn” door “Geen enkel huwelijk dat niet door een burgerrechtelijk bevoegde instantie wordt ingesteld heeft wettelijke waarde, of kan als een wettig huwelijk worden aanzien”. Als u daarmee akkoord gaat mag u het kacheltje aansteken voor de witte rook, want daar zou ik het meteen mee eens zijn. Laatst gewijzigd door Gwylan : 2 december 2012 om 04:48. |
|
|
|
|
|
|
#1315 | ||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
Ben benieuwd.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 2 december 2012 om 08:05. |
||
|
|
|
|
|
#1316 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." De langverwachte outing van duveltje382 |
|
|
|
|
|
|
#1317 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." De langverwachte outing van duveltje382 |
|
|
|
|
|
|
#1318 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#1319 |
|
Europees Commissaris
|
Ik denk dat er nog één potentieel probleem rest, nml dat men een huwelijk zou kunnen voorstellen als zijnde wettelijk terwijl het dit niet is. Dit zou kunnen opgelost worden door te eisen dat er bij eender wel ceremonieel huwelijk duidelijk en ondubbelzinnig gecommuniceerd wordt naar de huwende partijen toe dat dit enkel een ceremonieel huwelijk is en geen enkel wettelijk belang heeft met een referentie naar het wettelijk huwelijk voor het geval men wenst te kiezen voor een huwelijk met wettelijke impact.
Voor de rest ben ik het volledig eens met de stelling van Esperanza, vooral met de bemoeienissen van de kerk in burgerlijke zaken. |
|
|
|
|
|
#1320 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|