![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1321 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1322 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wat heeft dat met het begrijpen of verkeerd interpreteren van de wet te maken?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." De langverwachte outing van duveltje382 |
|
|
|
|
|
#1323 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Bepaalde individuen in de religeuze omgeving zouden wel eens mensen kunnen wijsmaken dat trouwen voor hun kerk automatisch ook wettelijk is. Het is dus van belang dat ze er op een ondubbelzinnige manier op gewezen worden dat dit niet zo is. |
|
|
|
|
|
|
#1324 |
|
Banneling
|
Zo had ik dat onmiddellijk begrepen. Ik ben dus slimmer dan al de rest.
|
|
|
|
|
|
#1325 | |
|
Banneling
|
Citaat:
te blijven usurperen ( gedwongen te dubbelen) Laatst gewijzigd door eno2 : 2 december 2012 om 12:49. |
|
|
|
|
|
|
#1326 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ligt dit dan aan de staat, of aan de kerk als instantie? Hebben antroposofen het over een God die via zijn vertegenwoordigers huwelijken wettigt? Nee...nochtans deed de kerk dit in het verleden wel, niet de ambtenarij, niet een burgelijke plechtigheid, maar de vertegenwoordigers van God verklaarden mensen getrouwd, alternatieven waren er niet. Daat kwam verandering in, de kerk werd die macht ontnomen, niet God, maar de ambtenarij bevestigt de legitimiteit van huwelijken. Vandaar dat je dit ook terug vind in de wet, anders dan eender welke vrijwillig gehouden ceremonie, is de kerk de enige die claimde boven mensen te staan als vertegenwoordigers van de hoogste macht, God. Is die verandering een beperking van vrijheid? Nee. Het is een beperking van macht die de kerk wel, maar anderen nooit geclaimt hebben in onze geschiedenis, blijkbaar zijn er nog mensen die daar nooit overheen gekomen zijn. Religie is geen staatszaak meer, maar prive, net zoals alle andere Belgen kunnen gelovigen na het afsluiten van het burgelijk huwelijk, een religeuze plechtigheid houden. Er zijn voor hen geen uitzonderingsmaatregels, die vrijheid bieden we dan ook terecht niet. |
|
|
|
|
|
|
#1327 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat los daarvan er nog andere aspecten zijn, is uiteraard zo, maar de leiding ligt wel degelijk bij de overheid omdat wie de inrichtende, wetgevende en uitvoerende macht bezit, de spelregels van de samenleving bepaald. |
|
|
|
|
|
|
#1328 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1329 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#1330 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 2 december 2012 om 14:04. |
|
|
|
|
|
|
#1331 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Of bepleit u eigenlijk, zoals ik al stelde, dat de kerk zichzelf machtigt om huwelijken af te sluiten, die voor de kerk geldig zijn, maar niet voor de samenleving? Je blijft dus in je gemeente als ongehuwd staan op de burgelijke stand? Stel dat die mensen gaan scheiden, wie regelt dan het hoederecht over kinderen, de verdeling van bezit en het onderhoud van de partner met kinderen? Uw kerk??? Welk verschil is er dan met een Islamitisch land, want dan houdt de kerk zich bezig met bevoegdheden die ze niet eens heeft. Wat u wilt is dat de kerk die macht terugkrijgt, zelfs wanneer de overheid die macht niet zou erkennen, bij mijn weten houdt vooral Opus Dei zich met dergelijke plannen bezig. Staat u achter dan gedachtengoed? Wat is dan het verschil tussen u en sharia 4 belgium, die ook nastreeft dat een mullah het leven van gelovigen regelt en niet een democratisch verkozen politieke vertegenwoordiging onafhankelijk van religieuze bemoeienis? God weer aan de macht? Denk het niet. |
|
|
|
|
|
|
#1332 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Nee, alice. De kerk mag geen huwelijksceremonie houden als er niet eerst een burgerlijk huwelijk werd afgesloten. De kerk kan dus niet eender welke ceremonie houden.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." De langverwachte outing van duveltje382 |
|
|
|
|
|
#1333 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#1334 |
|
Banneling
|
Ze vindt het belangrijk genoeg om het gedwongen te dubbelen met het burgerlijke huwelijk en heeft het kerkelijke huwelijk terecht zo van zijn maatschappelijk belang ontdaan
Laatst gewijzigd door eno2 : 2 december 2012 om 14:07. |
|
|
|
|
|
#1335 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
U kletst uit uw nek. Dit dovemansgesprek is zinloos...
|
|
|
|
|
#1336 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
NEE, DAAR GAAT HET NIET OVER! Lees toch eens wat anderen schrijven, mens!
|
|
|
|
|
#1337 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar wanneer morgen de kerk zegt" we houden een gewoon een plechtigheid, maar dat is geen huwelijksplechtigheid en daarna ben je dan ook niet getrouwd maar heb je gewoon onze goedkeuring om samen leven zonder getrouwd te zijn" dan is er geen vuiltje aan de lucht. De kerk kan echter geen bevoegdheden claimen die ze allang niet meer heeft. Niet God maar de ambtenarij heeft de macht, dus kun je eender welke plechtigheid houden, zolang je niet claimt een huwelijk afgesloten te hebben wat wettig is. |
|
|
|
|
|
|
#1338 |
|
Banneling
|
Het kerkelijk huwelijk is een ander soort huwelijk dan het burgerlijk huwelijk. Ik ben tot beide gedwongen geweest, dus de dwang was voor mij nog groter dan de dwang voor Jan
|
|
|
|
|
|
#1339 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#1340 |
|
Banneling
|
Waar het over gaat , dat is dat de staat het kerkelijke huwelijk terecht en noodzakelijk geüsurpeerd heeft vanwege het maatschappelijke belang van het huwelijk.
Laatst gewijzigd door eno2 : 2 december 2012 om 14:14. |
|
|
|