Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 december 2012, 19:01   #21
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Waarover die verzurende politiekers (poliZEIKers) toch liggen te melken !!!!
Hebben die vroeger misschien een trauma opgelopen of iets dergelijk ??
Laat een kind genieten van z'n kind zijn !!!!
Hoe gaan ze dit aan hun eigen kinderen uitleggen ??

Blijkbaar:
De vrije meningsuiting wordt misbruikt om ze kapot te maken !!!!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2012, 19:13   #22
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Ach, ik snap het nut van die zwarte pieten toch allang niet meer, en ze worden door andere bevolkingsgroepen van ons landje duidelijk als schofferend ervaren. Van mij mogen ze verdwijnen.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2012, 07:28   #23
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

En het nut van sinterklaas snapt ge wel?
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2012, 07:46   #24
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
En het nut van sinterklaas snapt ge wel?
Duh, Sinterklaas heeft dezelfde boodschap als Kerstmis. Speelt geen rol hoe hard ge het ettertje hebt uitgehangen, ge krijgt toch kadookes.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 5 december 2012 om 07:46.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2012, 08:06   #25
geentje.gleiewiend
Vreemdeling

Standaard

Wellicht is het zo dat de oorsprong van Sinterklaas terug gaat naar de Germaanse god Wodan mijn zijn achtbenig paard Sleipnir en twee raven Hugnin en Muninn. Sleipnir zou later zijn zus "hel" vermoorden. Enfin lang verhaal natuurlijk.

Sinterklaas is tot de figuur Wodan terug te leiden en zijn paard tot de achtbenige Sleipnir. Misschien is "zwarte Piet' dan wel terug te leiden tot de twee raven die Wodan altijd begeleiden.

Later in de griekse mytohlogie is Zwarte Piet terug te vinden in zijn eerste gedaante als Herne die vaak (bijna altijd) afgebeeld wordt met een opgerichte falus die symool staat voor de vruchtbaarheid van de "kudde".
In het Joelfeest werd Herne dan weer gebruikt als een afschrikwekkende figuur die het vee door de gloeidende kolen van het joelfeest te jagen dat als heilig werd beschouwd en dus tot doel had de vruchtbaarheid van de kudde te bevorderen.

Het was later weer de bedoeling van de kerk om de "oude leer" te demoniseren waardoor het eerste beeld van Zwarte Piet omgevormd werd tot de straffende helper van de heilige man. Een heilige die ze in het leven hebben geroepen omdat ze zonder alternatief voor de oorspronkelijke rituelen van de oude leer geen overhand zouden krijgen.

Het is een misvatting dat Zwarte Piet een negroide type zou zijn. Het was de bedoeling van de kerk om naast het symbool van de behaarde god Wodan (die nu blank -niet donker door de lichaamsbeharing- en met lange witte haren de favorite manier van beeldend voor de kerk en god) eveneens het angstbeeld van de "hel" werd opgevoerd.
Zwarte Piet werd door de kerk voor het "duistere, de hel, de duivel" geplaatst.
Daaruit ontstond dan weer de misvatting dat hij een negroide slaaf zou zijn van een blanke man, terwijl de kerk tot doel had om overhand te krijgen op de oude leer door gebruiken over te nemen en die naar eigen hand te zetten waarbij sinterklaas het goede, het witte, de god voorstelt en zwarte piet het duistere, het dreigende, de duivel en de hel voorstelt.
geentje.gleiewiend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2012, 09:32   #26
geentje.gleiewiend
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Duh, Sinterklaas heeft dezelfde boodschap als Kerstmis. Speelt geen rol hoe hard ge het ettertje hebt uitgehangen, ge krijgt toch kadookes.
Natuurlijk is dat zo. De commerciële kerstman is het erbarmelijke overblijfsel van de hardnekkige maar vage herinnering aan de oude sjamaan, die de mens hielp in harmonie met Gaia te blijven. Gaia is echter een Griekse godin, maar ondanks het feit dat men niet weet hoe zij in oudere culturen genoemd werd is het wel zeker dat zij al vereerd werd in het stenen tijdperk. Sommigen vereren haar als een natuurkracht anderen als een godin.

De kerstman en het woord Kerstmis komen pas tot leven bij de vorming van het christendom waarbij de term "Christus-Mis" ingevoerd werd ter vervanging van de heidense najaars en winterfeesten en die gebaseerd zijn op de geboorte van Christus en de daaraan verbonden christelijke rituelen.

Dat Jezus geboren werd in december is eveneens een aanpassing om de hardnekkigheid van de heidenen te ondermijnen die in die periode hun midwinter zonnewende vierden.
Echter overal ter wereld werd de zonnegod gevierd. De Egyptische god Ra en de Griekse Hellos. De katholieke kerk noemt Jezus de brenger van het licht en vandaar werd er beslist om hem te laten geboren worden op 25 december, iets wat door alle heidenen een aanvaardbare periode was om onder de christelijke noemer en rituelen hun eigen traditie verdergezet te zien.

Maar we waren over de kerstman bezig. Deze deed zijn intrede in Amerika bij de eerste kolonisten die op het boegbeeld van hun schip de afbeelding hadden van de goede Sint Nicolaas, die beschermheilige was van de zeelieden.
De kolonisten stichten Nieuw-Amsterdam en brachten hun winterse feestgebruiken met zich mee.
Sint Nicolaas, in het oud Nederlands beter bekend als Sinter Claes werd al gauw verengelst naar het nu bekende Santa Claus, wat te verklaren valt uit het feit dat 38 jaar na stichting van Nieuw-Amsterdam de kolonie afgestaan werd aan de Engelsen die daar de voornaamste populatie uit ging maken, waarbij de Nederlanders verdwenen. Nieuw-Amsterdam werd het huidige New-York.
De Nederlanders verdwenen in de eerst volgende 500 jaar, maar namen als Roosevelt en Van Buren en enkele curieuze gebruiken zijn gebleven.
geentje.gleiewiend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2012, 09:38   #27
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Sinterklaas?
Niet meer dan een Turk die met negers hangt
.

http://www.youtube.com/watch?v=LurEuv7LjMU
Pablo Piet - Zwarte Pieten Stijl - Nederlandse Gangnam Style (3.200.000 hits) 10 oktober 2012

http://www.youtube.com/watch?v=anqzdBPtCrA
Sinterklaas vs Zwarte Piet Punchoutbattles (20.000 hits) 3 december 2012

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 5 december 2012 om 09:39.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2012, 17:38   #28
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Ach, ik snap het nut van die zwarte pieten toch allang niet meer, en ze worden door andere bevolkingsgroepen van ons landje duidelijk als schofferend ervaren. Van mij mogen ze verdwijnen.
Ja ja, zelf verklaarde woordvoerders van hun horen we in de pers luid kakelen over discriminatie. Dat is hun vaste lament.

Vanmiddag was ik in de supermarkt. Daar waren 2 Zwarte Pieten in vol ornaat aanwezig om samen met kindertjes op de foto te gaan. Ik bleef even kijken.
Eerst een paar kaaskop kinderen. lol, leuk.
Toen een allahtone moeder met 2 kindertjes. Ook die twee op de foto met veel lol. Toen kwam er een Surinaamse (creool) met 3 kindertjes. Uit de kinderwagen werd er eentje gepakt en in de handen van een Piet geduwd zodat ze alle drie tegelijk op de foto konden.
En iedereen vond het gewoon leuk.
Of het wel een politieke correct gebeuren was vroeg niemand zich af.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2012, 00:32   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het recht op verschil, weet u wel. U mag denken wat u wil, net zoals ik ook mag denken wat ik wil. Daarom ook is er geen enkele reden in te binden, omdat sommige mensen niet van "zwarte pieten" houden. Meer zelfs, er zijn er zelfs niet niet van de sint houden. Ook dan maar afschaffen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2012, 11:26   #30
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er pas achter gekomen dat Sint Niklaas en Zwarte Piet niet echt bestaan? En nu een beetje gefrustreerd?
Oud 6 december 2012, 13:07   #31
MIP
Banneling

Standaard

te gek voor woorden
MIP is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2012, 18:18   #32
F.B.
Parlementslid

Standaard

Wat heeft piet eigenlijk met negers te maken?
Oud 6 december 2012, 18:43   #33
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je zou willen dat de Sint, op zijn toch zeer hoge leeftijd, zelf door de schoorsteen kruipt?

Dat is niet erg realistische he man?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2012, 18:48   #34
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Och, die linkse politiek-correcte zeikerds maken het toch al te bont. Weet je wat, laat ze inderdaad ophouden met blanken zwart te schminken en die dan de rol van "Piet" laten spelen. Ik stel voor dat we voor de kinderen de Sinterklaas-toneeltjes wel degelijk houden. Het is nu eenmaal een stokoude traditie. Alleen wie verzuurd links is ziet daar graten in. Maar laat ons beroep doen op mensen van Afrikaanse herkomst. Dat is een heel stuk meer authentiek. En dat zou nog aardig kunnen meevallen. Zwarte Afrikanen zijn van nature uit veel vrolijker mensen dan blanken. En wat vrolijkheid is op zijn plaats op dergelijk evenement met kinderen. Bovendien noemen we hen niet de "knecht" van Sinterklaas maar de helper. En Sinterklaas zelf spreekt bv. over Piet als vriend of helper. Meer nog, Sinterklaas zelf hoeft niet noodzakelijk een blanke te zijn. Hij komt "van ver" en dat kan net zogoed een ander continent zijn.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2012, 19:12   #35
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Och, die linkse politiek-correcte zeikerds maken het toch al te bont. Weet je wat, laat ze inderdaad ophouden met blanken zwart te schminken en die dan de rol van "Piet" laten spelen. Ik stel voor dat we voor de kinderen de Sinterklaas-toneeltjes wel degelijk houden. Het is nu eenmaal een stokoude traditie. Alleen wie verzuurd links is ziet daar graten in. Maar laat ons beroep doen op mensen van Afrikaanse herkomst. Dat is een heel stuk meer authentiek. En dat zou nog aardig kunnen meevallen. Zwarte Afrikanen zijn van nature uit veel vrolijker mensen dan blanken. En wat vrolijkheid is op zijn plaats op dergelijk evenement met kinderen. Bovendien noemen we hen niet de "knecht" van Sinterklaas maar de helper. En Sinterklaas zelf spreekt bv. over Piet als vriend of helper. Meer nog, Sinterklaas zelf hoeft niet noodzakelijk een blanke te zijn. Hij komt "van ver" en dat kan net zogoed een ander continent zijn.
En waarom mag het niet gewoon blijven zoals het al eeuwen lang is?
Overigens is hierboven al duidelijk uitgelegd dat de traditie van Zwarte Piet oeroud is en oorspronkelijk niets te maken had met "negers". Maar voor u moet het dus opeens een authentieke zwarte zijn. Dan moeten vanaf nu alle Sinterklazen en Kerstmannen echte witte baarden hebben: aangeplakte baarden zijn niet authentiek. En eigenlijk mag Sinterklaas dan ook maar alleen door èchte bisschoppen uitgebeeld worden.
Niks namaak meer, niks spel meer, niks verkleedpartijtjes meer, alles authentiek en heel hard oppassen dat we op niemand zijn lange teentjes trappen!
En wat is er in vredesnaam fout met het woordje knecht???
Oud 6 december 2012, 19:14   #36
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Overigens is hierboven al duidelijk uitgelegd dat de traditie van Zwarte Piet oeroud is en oorspronkelijk niets te maken had met "negers". Maar voor u moet het dus opeens een authentieke zwarte zijn. Dan moeten vanaf nu alle Sinterklazen en Kerstmannen echte witte baarden hebben: aangeplakte baarden zijn niet authentiek. En eigenlijk mag Sinterklaas dan ook maar alleen door èchte bisschoppen uitgebeeld worden.
Niks namaak meer, niks spel meer, niks verkleedpartijtjes meer, alles authentiek en heel hard oppassen dat we op niemand zijn lange teentjes trappen!
Het moet wel veilig blijven voor de kleuters.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2012, 20:19   #37
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Hold your horse!!!

Ik ben het niet die zich opwindt over de figuur van zwarte piet of over de terminologie "knecht". Ik meen begrepen te hebben dat sommige "politiek-correcte zuiveren in de leer" het Sinterklaasfeest gewoon willen afschaffen of dusdanig grondig overhoop gooien dat het gewoon onherkenbaar wordt. Daarom stel ik voor dat, indien zou blijken dat sommige Afrikanen zich ergeren aan die geschminkte "knechten", dat er gewoon zou kunnen over gepraat worden. Met een praktische oplossing die eigenlijk het wezen van het Sinterklaasfeest niet stuk maakt.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2012, 20:32   #38
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20121203_065

Voor als de link niet meer werkt:

Waarom moeten die poco's toch zo doen? Elk jaar weer rond Sinterklaas krijgen dezelfde debielen die dezelfde debiele voorstellen doen. Welk kind denkt nu in gdsnaam dat dit een negerslaaf is in dienst van een witte man?
Niks van. Zwarte Piet is de 'knecht' van Sinterklaas. En die knecht is niet per ongeluk een neger! Want negers moesten in die tijd de blanke dienen. En toevallig wordt Sinterklaas voorgesteld als een blanke. Het moet eens uit zijn met die flauwe kul en clichés uit het koloniale tijdperk. Net zoals in de album 'Kuifje in Congo' .

En dus, tradities die de suprematie van het blanke ras verkapt blijven inlepelen bij onze kinderen, moeten verdwijnen of aangepast worden. Laat Sinterklaas nu maar eens een tijdje een zwarte zijn met een blanke Piet. Edoch, het kot zou te klein zijn bij sommigen hier vrees ik.

Een koloniale Sinterklaas.

Laatst gewijzigd door system : 6 december 2012 om 20:47.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2012, 21:00   #39
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het moet wel veilig blijven voor de kleuters.
akkerdjie

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2012, 21:15   #40
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Niks van. Zwarte Piet is de 'knecht' van Sinterklaas. En die knecht is niet per ongeluk een neger! Want negers moesten in die tijd de blanke dienen. En toevallig wordt Sinterklaas voorgesteld als een blanke. En dus, tradities die de suprematie van het blanke ras verkapt blijven inlepelen bij onze kinderen, moeten verdwijnen of aangepast worden. Laat Sinterklaas nu maar eens een tijdje een zwarte zijn met een blanke Piet.
''Mooi'' gezegd. Door een zure blanke paternalistische man dan. De wijze witmang die weet wat goed is voor de zwartjes...

Gelukkig zijn nieuwe-Nederlanders minder gefrustreerd:

http://www.youtube.com/watch?v=UMlczYC0Ql8
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be