Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 december 2012, 05:48   #21
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zwarte piet Bekijk bericht
Regenwater is niet drinkbaar, zeker in fijn-stof-land België.
En hoeveel water drinkt ge zo per dag ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2012, 05:50   #22
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Geef iedereen gratis water, en je gaat de verspilling nogal zien gaan.

Geef iedereen een beperkte hoeveelheid gratis water, en ga na het einde van het waterratsoen de rest van het jaar eens kijken.

Maar het is een idee om in plaats van het water af te sluiten, een beperkte hoeveelheid per dag vrij te geven.
Laat ons het houden op 10m³ (gratis) per jaar voor een gezin. Da's iets meer dan 25 liter per dag.
Niet gemakkelijk, maar mits het gebruik van openbare baden(die zijn er nog steeds hoor) en alternatieve watertoevoer (regenput, tegenwoordig trouwens verplicht bij nieuwbouw) is het prima te doen.
+1
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2012, 10:24   #23
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zwarte piet Bekijk bericht
Regenwater is niet drinkbaar, zeker in fijn-stof-land België.
En je opmerking over gedrogeerde steuntrekkers is een beledigende, leugenachtige veralgemening.
Regenwater is wel drinkbaar,de dieren drinken het dagelijks.Effe koken en geen probleem.Wat je aan de ene gratis geeft zal door de andere betaald worden.Drugs is wel een veralgemening,maar water is levensnoodzakelijk en vrij goedkoop.Mensen die zo iets belangrijk niet kunnen betalen kunnen in feite niks meer betalen.Voor die mensen bestaat het ocmw.Budgetbeheer lijkt aangewezen.
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2012, 12:09   #24
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Regenwater is wel drinkbaar,de dieren drinken het dagelijks.Effe koken en geen probleem.Wat je aan de ene gratis geeft zal door de andere betaald worden.Drugs is wel een veralgemening,maar water is levensnoodzakelijk en vrij goedkoop.Mensen die zo iets belangrijk niet kunnen betalen kunnen in feite niks meer betalen.Voor die mensen bestaat het ocmw.Budgetbeheer lijkt aangewezen.
Dagelijks water koken is een enorme meeruitgave en beschermt ook niet tegen alle verontreinigingen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2012, 12:22   #25
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Dagelijks water koken is een enorme meeruitgave en beschermt ook niet tegen alle verontreinigingen.
Ja,ja,gratis water,gratis electriciteit,gratis voedsel,gratis onderdak.Waarom stoppen we de armen niet op hotel?Den eno zal er wel voor betalen.Voor mij ook als het zover komt.Want als alles gratis is ga ik niet meer weken.Hallo,roomsevice.
Oud 5 december 2012, 12:34   #26
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja,ja,gratis water,gratis electriciteit,gratis voedsel,gratis onderdak.Waarom stoppen we de armen niet op hotel?Den eno zal er wel voor betalen.Voor mij ook als het zover komt.Want als alles gratis is ga ik niet meer weken.Hallo,roomsevice.
Cynicus ontdaan van alle moreel besef of als zodanig poserend

het afsluiten van water is gewoon regelrecht tegen de grondwet. Er moet eens een proces komen daartegen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 5 december 2012 om 12:37.
Oud 5 december 2012, 12:41   #27
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Cynicus ontdaan van alle moreel besef of als zodanig poserend

het afsluiten van water is gewoon regelrecht tegen de grondwet. Er moet eens een proces komen daartegen.
Staat er in de grondwet iets van verplicht gratis drinkwater?

En zo ja, is dat volgens de regeltjes van 1831 dan?

Laatst gewijzigd door maddox : 5 december 2012 om 12:41.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2012, 12:43   #28
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Klopt. Koken van water zorgt er alleen voor dat de bacteriele en vluchtige verontreinigingen eruit zijn. Zware metalen en hun verbindingen zijn meestal nog steeds volop aanwezig.

Maar, regenwater gebruiken voor het WC , de wasmachine en dergelijke is geen probleem.
Als ik een waterput zou kunnen steken, had ik het al lang gedaan.
Oud 5 december 2012, 13:12   #29
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Ooit dronk men water uit sloot, gracht en kanaal.
Dat was niet best voor de volksgezondheid. Al snel had men door dat water uit waterputten beter was totdat de cholera kwam.
Toen is de waterleiding herontdekt (de Romeinen hadden die al).

In eerste instantie kwamen er standpijpen (tapkraan op straat).
Later kwam de wettelijke verplichting dat alle woningen een wateraansluiting moesten hebben. Kosten van aanleg binnenshuis voor de huisbaas. Die deed zuinig: de kraan kwam tegen de muur achter de voordeur te zitten.

Het volgende probleem was: arme mensen werden afgesloten omdat ze het water niet konden betalen.
Toen werd bij wet vastgelegd dat huizen 'watervrij' verhuurd moesten worden ofwel: de kosten van water zitten in de huur via de huisbaas. Deze regeling is in Nederland tot 1988 in stand gehouden.

Misschien nu we met zijn allen weer verrijkt gaan worden, is een stapje terug mogelijk: sociale woningen weer 'watervrij' verhuren?
Toendertijd was dat een oplossing.
Het lijkt een oplossing maar druist dan weer in tegen de huidige richtlijnen om zo zuinig mogelijk met drinkbaar water om te springen.
Ik woon in een regio waar men nog de keuze heeft tussen een watermeter en een "forfait" waarbij men het ridicule idee had om het aantal kranen als richtlijn te nemen.
Vroeger heel erg interessant: de meeste mensen hadden één kraan en wat er later werd bijgezet werd niet meer doorgegeven;
Toen wij net gebouwd hadden kwam de mijnheer de kranen tellen: vier of zelfs vijf kranen in de garage jawel: wasmachine, auto wassen, GEVEL KUISEN, aanvoerkraan... koud en warm water = 2 kranen wc = kraan. Ik geloof dat ik rond de dertig kranen op mijn nek kreeg. Veel te laat ben ik overgestapt naar de gemeten hoeveelheid, wat een pak minder kostte.

enfin, het gratis water �* volonté is dus iets uit de jaren vijftig. ik vrees dat men eerder met een gratis aantal m3 zal moeten werken. maar dan in een regeling dat dit vb. maandelijks wordt herberekend of zo. Dan zal het badje wel worden afgeschaft en het doucheke een tiental minuutjes korter gemaakt. En die lekkende wcbak zullen ze dan ook wel laten maken.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 5 december 2012 om 13:14.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2012, 13:18   #30
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Staat er in de grondwet iets van verplicht gratis drinkwater?

En zo ja, is dat volgens de regeltjes van 1831 dan?
De grondwet verzekert de onmisbare basisbehoeften.

Waar gaan we naartoe als je zelfs het water ontzegd wordt?

Nu vind ik dat artikel wel niet in de grondwet....

Laatst gewijzigd door eno2 : 5 december 2012 om 13:42.
Oud 5 december 2012, 13:30   #31
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat een rotopmerking!
Er zijn maar genoeg één ouder gezinnen, waarvan de ouder werkt die bij de minste tegenslag zoals ziekenhuiskosten, met hun budget niet meer de vaak te hoge huur, gas, elektriciteit , schoolrekeningen en water kunnen betalen.

Arm zijn is echt niet steeds je eigen schuld. Wat wel in het verhaal van Eno niet klopt is dat die mensen, alvorens er wordt afgesloten, een afbetalingsplan kunnen vragen, en maandelijks een beetje kunnen inlopen van hun schuld. Dat kan gerust, en met een beetje budgetbegeleiding, en nagaan of mensen geen rechten hebben zoals verhoogde tegemoetkoming bij de mutualiteit, kun je mensen weer op het spoor krijgen, vaak wachten ze te lang om hulp te vragen, uit schaamte en gevoel van onmacht.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2012, 13:49   #32
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Gratis water voor iedereen dan?
Uiteraard.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2012, 13:51   #33
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Hé man,je woont in Belgie.zet een ton buiten en je hebt gratis water.De waterfactuur onbetaalbaar???Ja,als je je steungeld gebruikt om drugs te kopen
De cafébaas vraagt wanneer ge eens een tournée generale geeft ipv voortduren dpinten van de anderen achterover te kappen.

P.S. Nooit politieke discussies op een internetforum aangaan als je aan het pintelieren bent.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2012, 14:29   #34
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De grondwet verzekert de onmisbare basisbehoeften.

Waar gaan we naartoe als je zelfs het water ontzegd wordt?
Niemand wordt drinkbaar water ontzegt. Er zijn nog steeds publiek toegankelijke punten van drinkbaar water.

Citaat:
Nu vind ik dat artikel wel niet in de grondwet....
Erg he.
Oud 5 december 2012, 14:31   #35
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Uiteraard.
Goe bezig. Awel, dan gebruik ik komende zomer een continue toevoer van drinkwater om een adabiatisch koelsysteem in gang te houden. Moet ik geen peperdure airco kopen en al even achterlijk dure electriciteit te gebruiken. Of gaat U ook die gratis geven?

Eneuh, wie gaat gratis het waterleidingsnet onderhouden en verbeteren? Wie gaat de watervoorziening op peil houden, gratis en voor niks? Om maar een paar andere dingetjes aan te halen.
Oud 5 december 2012, 14:40   #36
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Wat een rotopmerking!
Er zijn maar genoeg één ouder gezinnen, waarvan de ouder werkt die bij de minste tegenslag zoals ziekenhuiskosten, met hun budget niet meer de vaak te hoge huur, gas, elektriciteit , schoolrekeningen en water kunnen betalen.

Arm zijn is echt niet steeds je eigen schuld. Wat wel in het verhaal van Eno niet klopt is dat die mensen, alvorens er wordt afgesloten, een afbetalingsplan kunnen vragen, en maandelijks een beetje kunnen inlopen van hun schuld. Dat kan gerust, en met een beetje budgetbegeleiding, en nagaan of mensen geen rechten hebben zoals verhoogde tegemoetkoming bij de mutualiteit, kun je mensen weer op het spoor krijgen, vaak wachten ze te lang om hulp te vragen, uit schaamte en gevoel van onmacht.
Dat mensen door omstandigheden in de armoede kunnen terechtkomen weet ik goed genoeg.Op dat moment moeten de bestaande diensten een oplossing bieden.Maar het gratis verhaal komt recht uit het communisme en leidt tot verspilling.Iemand er bovenop helpen doe je niet door dingen gratis te maken.Een arme met gratis water blijft een arme.Een arme met schuldbemiddeling en advies kan er bovenop geraken.
Oud 5 december 2012, 14:42   #37
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
De cafébaas vraagt wanneer ge eens een tournée generale geeft ipv voortduren dpinten van de anderen achterover te kappen.

P.S. Nooit politieke discussies op een internetforum aangaan als je aan het pintelieren bent.
Ge moogt nen tournée gratis waterkes brengen.
Oud 5 december 2012, 15:12   #38
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat mensen door omstandigheden in de armoede kunnen terechtkomen weet ik goed genoeg.Op dat moment moeten de bestaande diensten een oplossing bieden.Maar het gratis verhaal komt recht uit het communisme en leidt tot verspilling.Iemand er bovenop helpen doe je niet door dingen gratis te maken.Een arme met gratis water blijft een arme.Een arme met schuldbemiddeling en advies kan er bovenop geraken.
Blij dat u nu iets genuanceerder uw mening geeft!
Schuldbemiddeling is niet altijd nodig, vaak is budgetbegeleiding en afbetalingsplannen, zolang schulden nog niet te hoog zijn al voldoende.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2012, 15:50   #39
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
On 28 July 2010, through Resolution 64/292, the United Nations General Assembly explicitly recognized the human right to water and sanitation and acknowledged that clean drinking water and sanitation are essential to the realisation of all human rights. The Resolution calls upon States and international organisations to provide financial resources, help capacity-building and technology transfer to help countries, in particular developing countries, to provide safe, clean, accessible and affordable drinking water and sanitation for all.

In November 2002, the Committee on Economic, Social and Cultural Rights adopted General Comment No. 15 on the right to water. Article I.1 states that "The human right to water is indispensable for leading a life in human dignity. It is a prerequisite for the realization of other human rights". Comment No. 15 also defined the right to water as the right of everyone to sufficient, safe, acceptable and physically accessible and affordable water for personal and domestic uses.
Citaat:
What is...?

Sufficient. The water supply for each person must be sufficient and continuous for personal and domestic uses. These uses ordinarily include drinking, personal sanitation, washing of clothes, food preparation, personal and household hygiene. According to the World Health Organization (WHO), between 50 and 100 litres of water per person per day are needed to ensure that most basic needs are met and few health concerns arise.
Safe. The water required for each personal or domestic use must be safe, therefore free from micro-organisms, chemical substances and radiological hazards that constitute a threat to a person's health. Measures of drinking-water safety are usually defined by national and/or local standards for drinking-water quality. The World Health Organization (WHO) Guidelines for drinking-water quality provide a basis for the development of national standards that, if properly implemented, will ensure the safety of drinking-water.
Acceptable. Water should be of an acceptable colour, odour and taste for each personal or domestic use. [...] All water facilities and services must be culturally appropriate and sensitive to gender, lifecycle and privacy requirements.
Physically accessible. Everyone has the right to a water and sanitation service that is physically accessible within, or in the immediate vicinity of the household, educational institution, workplace or health institution. According to WHO, the water source has to be within 1,000 metres of the home and collection time should not exceed 30 minutes.
Affordable. Water, and water facilities and services, must be affordable for all. The United Nations Development Programme (UNDP) suggests that water costs should not exceed 3 per cent of household income.
De vraag is of België voldoet aan de VN resoluties aangaande water. Water afsluiten gewoon omdat de factuur niet betaald is lijkt me in tegenspraak met de VN resoluties mbt het recht op water. Er dient op zijn minst naar het inkomen van het gezin gekeken te worden.

Een minimum hoeveelheid water gratis leveren lijkt me een goede oplossing. Hoe meer je verbruikt hoe hoger de kost van het water per kubieke meter zou kunnen zijn. Men kan met schalen werken. Tevens goed om verspilling tegen te gaan.

meer info mbt water als een recht:
http://www.un.org/waterforlifedecade...to_water.shtml

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 5 december 2012 om 15:57.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2012, 16:43   #40
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
De vraag is of België voldoet aan de VN resoluties aangaande water. Water afsluiten gewoon omdat de factuur niet betaald is lijkt me in tegenspraak met de VN resoluties mbt het recht op water. Er dient op zijn minst naar het inkomen van het gezin gekeken te worden.
Citaat:
Niemand wordt drinkbaar water ontzegt. Er zijn nog steeds publiek toegankelijke punten van drinkbaar water.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be