Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 december 2012, 16:06   #61
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Euh.............ze kennen veeeeeeeeeeeeeeel better de originele versie :
http://www.youtube.com/watch?v=9bZkp7q19f0
Welnee.

Nederlands is per definitie altijd beter dan Andertaal.

Kijk dat is nu eens geen provinciaals, bescheiden, angstig verwarrend en/of krampachtig VlaamsNationalisme.

Het heet dan ook geen Vlaams nationalisme.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 16:21   #62
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Welnee.

Nederlands is per definitie altijd beter dan Andertaal.

Kijk dat is nu eens geen provinciaals, bescheiden, angstig verwarrend en/of krampachtig VlaamsNationalisme.

Het heet dan ook geen Vlaams nationalisme.
Alstublieft? Per welke definitie? Uw definitie?
Pablopiet scoort misschien in Vlaanderen en in Nederland maar dat stopt daar terwijl onze Zuid-Koreaanse Psy een wereldhit te pakken heeft, dat is het groot verschil!! De jonge generatie in Franstalig België luistert vooral naar Psy, Amerikaanse producties en ook naar Franstalige producties. Maar zeker niet naar Nederlandstalige producties, de meesten kennen er trouwens helemaal niets van.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 16:28   #63
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Alstublieft? Per welke definitie? Uw definitie?
Pablopiet scoort misschien in Vlaanderen en in Nederland maar dat stopt daar terwijl onze Zuid-Koreaanse Psy een wereldhit te pakken heeft, dat is het groot verschil!! De jonge generatie in Franstalig België luistert vooral naar Psy, Amerikaanse producties en ook naar Franstalige producties. Maar zeker niet naar Nederlandstalige producties, de meesten kennen er trouwens helemaal niets van.
Frans Belgie, is een andere wereld dan Vlaanderen;het hoort eigenlijk bij Frankrijk en is daarop gericht.
Alleen verstokte Belgicisten proberen het Belgisch sprookje in stand te houden.
Jammer voor hun ,maar dromen zijn bedrog.
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 16:30   #64
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roderik Bekijk bericht
Frans Belgie, is een andere wereld dan Vlaanderen;het hoort eigenlijk bij Frankrijk en is daarop gericht.
"Frans België", alleen het woord al...
Oud 7 december 2012, 17:24   #65
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Tja, het is niet de schuld van de Vlamingen dat de Franstaligen hun gemeenschap 'Franse Gemeenschap' gedoopt hebben, hoor. En niet 'Franstalige' of 'Waalse' Gemeenschap.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 17:31   #66
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Département de Sambre et Meuse klinkt vele keren beter.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 17:33   #67
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Tja, het is niet de schuld van de Vlamingen dat de Franstaligen hun gemeenschap 'Franse Gemeenschap' gedoopt hebben, hoor. En niet 'Franstalige' of 'Waalse' Gemeenschap.
Jawel, zij hebben meegestemd.
Oud 7 december 2012, 22:58   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alhoewel ik niet er onmiddellijk van beschuldigd kan worden lyrisch te worden als het woord België te horen valt, moet ik toch zeggen dat Wallonië, buiten enkele cultuurgebonden aspecten (als tv bijvoorbeeld), niet echt op Frankrijk is gericht. De Walen voelen zich geen Fransen. En voelen ook niets om staatkundig een te worden met de Fransen. Meer zelfs, ze hebben een zekere afkeer, want over het algemeen kijken Fransen op hen neer. "Les petits Belges" wordt er neerbuigend gezegd en met de Waalse tongval wordt goed gelachen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 23:09   #69
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alhoewel ik niet er onmiddellijk van beschuldigd kan worden lyrisch te worden als het woord België te horen valt, moet ik toch zeggen dat Wallonië, buiten enkele cultuurgebonden aspecten (als tv bijvoorbeeld), niet echt op Frankrijk is gericht. De Walen voelen zich geen Fransen. En voelen ook niets om staatkundig een te worden met de Fransen. Meer zelfs, ze hebben een zekere afkeer, want over het algemeen kijken Fransen op hen neer. "Les petits Belges" wordt er neerbuigend gezegd en met de Waalse tongval wordt goed gelachen.
waarom is dan de eigen media vooral op Frankrijk gericht?
waarom werd er bij de presidentsverkiezingen niet gesproken over de Franse presidentsverkiezingen maar gewoon dè presidentsverkiezingen.

voorstander van een benelux-confederatie? sorry jongen, dat is een utopie!
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2012, 03:02   #70
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Vlaams-nationalisme van VB: exclusief nationalisme. enkel "echte" Vlamingen mogen zich Vlaming noemen, dus niet de anderstaligen, laat staan de andersgelovigen (vooral de moslims dan).

Vlaams-nationalisme van NV-A: inclusief nationalisme. iedereen in Vlaanderen met (nu nog) Belgische nationaliteit (lmss later Vlaamse nationaliteit) mag zich Vlaming noemen, welke taal je ook spreekt of welk geloof je hebt.
Had ge de kaart der Nederlandstalige getrokken, had ge deze shit niet gehad op Uw telloor:

Citaat:
En waarop is dat dan gebaseerd? Waar staat dit in het partijprogramma of de basistekst?

Wat is trouwens een "echte" Vlaming? Ben ik bijvoorbeeld een "echte" Vlaming, ik, die aan een kant van mijn afstamming Oostenrijkse wortels heb?

Wat is een "andersgelovige"? Is een Vlaming die atheïst dan geen Vlaming? Een die heiden is? Of een die zich bekeerd heeft tot het boeddhisme?

En wat met die "anderstaligen"? Is het niet zo dat voor het VB Brussel een integraal deel vormt van Vlaanderen?

Nu, ik stel gewoon mij de vraag welke Franstalige uit Brussel zich bijvoorbeeld als Vlaming identificeert. Wat mij betreft, mogen ze er gerust bijhoren, maar horen ze, buiten Brussel, niet op taalrechten te rekenen.
Wel Vlijm, wat ik hier tegen Garry zegde moet ik blijkbaar tegen U herhalen:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=264

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 december 2012 om 03:10.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2012, 03:33   #71
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard Kritiek NVA

(en klik die link aan voor ge verder leest!)
Maar ik begrijp U wel, Vlijm, wat ge wilde zeggen is dat het VB een extreemrechtse partij van de blanke christelijke Vlaming is.

Daartegenover de NVA stellende had ik U graag horen zeggen dat NVA de partij van de Nederlandstalige is.
Maar helaas, dat is ze niet. Waaraan ik behoefte heb is geen Vlaamsnationale neoliberale partij maar een FDN. Een Front Der Nederlandstaligen.

NVA is dat inderdaad allerminst:

- geen Kulturele Reconquista van Brussel door massaal geld te pompen in het NL-onderwijs.

- geen maatregelen om de immo-uittocht tegen te gaan; de Nederlandstaligen die kleine Waaltjes gaan maken over de taalgrens.

- Niets om het het leerplan geschiedenis te ontdoen van het Belgicisme met betrekking op het drama van 1830.

- Geen steun aan wat overblijft aan Nederlandstaligheid in Frans-Vlaanderen.
(Men zou Frans-Vlamingen kunnen het Belgisch staatsburgerschap aanbieden, Nederlandstalige privescholen oprichten in Frans-Vlaanderen...)

- En symboliek is belangrijk want zeer emotioneel geladen. K�*n er eigenlijk een Kardinaal Mercierstraat zijn in een gemeente waar NVA mee regeert? Om maar iets te noemen. Een grootscheepse aktie Straten en Monumenten dringt zich op.

- En bovenal: BDW trekt van leer tegen Dietsland, de Nederlandse hereniging is niet aan de NVA besteed.....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 december 2012 om 03:45.
Oud 8 december 2012, 04:07   #72
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Vlaamse onafhankelijkheid is geen doel, het is een middel. Een middel om:
- de mensen op het Vlaams grondgebied meer te verenigen
- en een betere toekomst te geven.

Mijn diepe overtuiging is trouwens dat het huidige België een rem is, niet alleen voor de Vlamingen, maar ook voor de Walen. In het beste geval is het goed voor de Brusselaars, maar zelfs daar ben ik niet volledig van overtuigd.
Een middel om de Nederlandstaligheid te bevorderen. Een middel om de Nederlandse Hereniging te bewerkstelligen;het is niet op het Vlaamse grondgebied dat de mensen moeten verenigd worden.

'Mensen verenigen', wat moet ik mij daarbij trouwens voorstellen.
Dat klinkt zo wollig. Een voorkeur voor een bepaalde staatsinrichting heeft NIETS te maken met interpersoonlijke relaties.
Iets wat Everytime trouwens ook niet inziet. Vlaamsnationalisten hebben niets tegen Franstaligen, wel iets tegen de politiek van hun politici, lees grondhonger met afkeer van le droit du sol, wat ze trouwens zelf wilden.
Dat Vlamingen niet met Franstaligen willen samenleven is niet aan de orde: samenleven doet men met zijn partner of gezin. Zelfs niet met de buurman, als men niet wil, laat staan met de ganse andere volksgemeenschap!
Zet dus eens een andere plaat op in plaats van Everytime hetzelfde.

Die 'betere toekomst geven' klinkt zo neoliberaal en rukt naar centennationalisme.
Als ik in een Herenigd Nederland woon of in een onafhankelijk Vlaanderen, dan heb ik persoonlijk toch niet per se een betere toekomst.
Wél het Nederlands omdat we dan, om maar iets te zeggen, niet meer met het FDF moeten onderhandelen over de uitbreiding van Brussel.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 december 2012 om 04:22.
Oud 8 december 2012, 10:59   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
waarom is dan de eigen media vooral op Frankrijk gericht?
waarom werd er bij de presidentsverkiezingen niet gesproken over de Franse presidentsverkiezingen maar gewoon dè presidentsverkiezingen.

voorstander van een benelux-confederatie? sorry jongen, dat is een utopie!
Waarom kijken Walen/Franstalige Belgen zoveel naar de Franse zenders kijken? Wel, ooit afgestemd op de RTBF? Op sommige momenten lijken de uitzendingen op een doorslagje wat men ooit te zien kreeg op de DDR-televisie. Oubollig.

Bij presidentsverkiezingen is er inderdaad interesse voor Frankrijk. Bij vele andere zaken die gaan over Franse binnenlandse politiek komt het geenszins ter sprake.

De grootste fout die de Vlamingen hebben begaan in het verleden, is het loslaten van hun numerieke meerderheid. België had onze natiestaat kunnen geworden, zoals Zwitserland eigenlijk de staat is van de Duitstaligen. Op het ritme van hun verzuchtingen gebeurt er immers van alles (of niet) in Zwitserland, ondanks de sterk federale structuren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2012, 12:22   #74
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoort Franstalig Zwitserland bij Frankrijk of Duitstalig Zwitserland bij Duitsland? Nee. Bewijs dus dat u zevert.
Oud 8 december 2012, 12:24   #75
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ze voor de splitsing van België zijn, betekent het zowiezo dat ze iets tegen de Franstaligen hebben aangezien ze niet meer met hen willen leven. OK, het is geen afkeer zoals bij het VB maar ze hebben wel iets tegen de Franstaligen.
Jij bent dus 100% voorstander om België aan te sluiten bij Nederland? Of hebt ge iets tegen hollanders misschien!!????

Man man wat een debiele logica
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2012, 12:25   #76
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De meeste Walen, net als de meeste Vlamingen, voelen zich zeer goed in België en willen niets weten van uw communautair brol. En er is geen afkeer vanwege de Walen tegenover de Fransen.
Oud 8 december 2012, 12:29   #77
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Had ge de kaart der Nederlandstalige getrokken, had ge deze shit niet gehad op Uw telloor:

Wel Vlijm, wat ik hier tegen Garry zegde moet ik blijkbaar tegen U herhalen:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=264
en hoe is dat in tegenspraak met wat ik zeg?

Je moet werken uit een realiteit, niet uit een droomwereld, naar die droomwereld moet je werken. De realiteit is dat Vlaanderen bestaat en dat er op dit moment geen meerderheid van Vlamingen is om met Nederland 1 land te gaan vormen. Er is zelfs geen meerderheid om Vlaanderen onafhankelijk te maken.

Eerst Vlaanderen uit het Belgisch cordon trekken en dan kijken om met Nederland hechter te gaan samenwerken, dat is de enigste volgorde die kan werken. Eventueel samen met de Walen, waarom niet. Ik heb geen enkel probleem om met de Walen in 1 land te wonen hoor. Het is dat Belgisch systeem dat er uit moet.

Daarnaast heb je geen tegenstelling tussen het respecteren van de taal van anderstaligen en het behouden van het Nederlands in Vlaanderen. Meer zelf, het is een voorwaarde om Vlaanderen Nederlandstalig te behouden. Ik zie in landen als Nederland of Duitsland ook veel respect voor andere talen zonder dat hun taal in het gedrang komt, waarom zou dat hier niet werken?

we moeten uit onze onderdanigheid komen, stoppen met constant ons aan te passen aan de anderstalige maar langs de andere kant ook niet verkrampt reageren op elke andere taal, ook niet het Frans.
Oud 8 december 2012, 12:35   #78
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Euh.............ze kennen veeeeeeeeeeeeeeel better de originele versie :
http://www.youtube.com/watch?v=9bZkp7q19f0
En die link zet je erbij voor die twee mensen op aarde die het origineel nog niet kenden?
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2012, 12:35   #79
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Een middel om de Nederlandstaligheid te bevorderen. Een middel om de Nederlandse Hereniging te bewerkstelligen;het is niet op het Vlaamse grondgebied dat de mensen moeten verenigd worden.

'Mensen verenigen', wat moet ik mij daarbij trouwens voorstellen.
Dat klinkt zo wollig. Een voorkeur voor een bepaalde staatsinrichting heeft NIETS te maken met interpersoonlijke relaties.
Iets wat Everytime trouwens ook niet inziet. Vlaamsnationalisten hebben niets tegen Franstaligen, wel iets tegen de politiek van hun politici, lees grondhonger met afkeer van le droit du sol, wat ze trouwens zelf wilden.
Dat Vlamingen niet met Franstaligen willen samenleven is niet aan de orde: samenleven doet men met zijn partner of gezin. Zelfs niet met de buurman, als men niet wil, laat staan met de ganse andere volksgemeenschap!
Zet dus eens een andere plaat op in plaats van Everytime hetzelfde.

Die 'betere toekomst geven' klinkt zo neoliberaal en rukt naar centennationalisme.
Als ik in een Herenigd Nederland woon of in een onafhankelijk Vlaanderen, dan heb ik persoonlijk toch niet per se een betere toekomst.
Wél het Nederlands omdat we dan, om maar iets te zeggen, niet meer met het FDF moeten onderhandelen over de uitbreiding van Brussel.
mij gaat het niet enkel om taal, mijn excuses daarvoor. mij gaat het ook over hoe politiek de mensen en hun toekomst rechtstreeks beïnvloedt.

een betere toekomst gaat niet over centen, laat staan over neoliberalisme, he gaat over kansen krijgen in een maatschappij, zonder problemen zijn/haar taal mogen spreken, een overheid hebben die de zaken zodanig regelt dat zowel het heden als de toekomst veilig stelt. Door heldere, transparante structuren met bevoegdheden daar waar ze de mensen het best helpen.

PS: ik ben voor een sterke maar efficiënte overheid, ben bv voor het terug nationaliseren van de energiesector. of dat neoliberaal is, weet ik niet.
Oud 8 december 2012, 12:38   #80
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De grootste fout die de Vlamingen hebben begaan in het verleden, is het loslaten van hun numerieke meerderheid. België had onze natiestaat kunnen geworden, zoals Zwitserland eigenlijk de staat is van de Duitstaligen. Op het ritme van hun verzuchtingen gebeurt er immers van alles (of niet) in Zwitserland, ondanks de sterk federale structuren.
2

los dat op en België heeft weer een toekomst.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be