Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 december 2012, 12:24   #21
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
‘Ik ben een product van de opleving van het Belgisch patriottisme in de Tweede Wereldoorlog. Tijdens de Duitse bezetting was het verboden om de Belgische driekleur te gebruiken, of een Belgisch lintje te dragen. Het was ook verboden om de Brabançonne te laten horen. Er waren twee uitzonderingen: op de nationale feestdag en op de dag van de dynastie mocht in de kerk, na de mis, op het orgel de Brabançonne worden gespeeld. De tekst was verboden, maar de melodie was tweemaal per jaar toegelaten. Op die dagen zaten de kerken vol, niet zozeer met vrome gelovigen maar met mensen die het volkslied wilden horen. Toen ik aan het eind van de oorlog, na vier jaar Duitse bezetting, de Brabançonne hoorde, rolden de tranen uit mijn ogen.'
Dat doet me toch iets, ondanks dat ik weinig voel voor de driekleur en het volkslied.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 12:34   #22
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Dat zeg ik deze keer niet, maar Lode Wils. Volgens Bruno (broer van) De Wever, de meest invloedrijke geschiedschrijver van de Vlaamse Beweging.
Hieronder een interview met de man.

http://www.standaard.be/artikel/deta...21207_00395677
Complete onzin uiteraard, aangezien de Vlaamse Beweging al ontstond kort na het ontstaan van de belgische staat. De overgang van flamingantisme naar een gedegen Vlaams nationalisme vond plaats tijdens en vlak na WO1.

Maar zelfs indien het waar zou zijn, dan nog is daar niets verkeerd mee. De collaboratie was, beoordeeld vanuit de afloop van WO1 en het Interbellum begrijpelijk én gerechtvaardigd.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 12:35   #23
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Who the fuck cares? Collaboratie? Was dat een eeuw of twee eeuwen geleden? En wat wil dat zeggen?
CD&V heeft haar wortels in de spaanse inquisitie.
Spa heeft haar wortels in de franse revolutie
oVLD heeft haar wortels in de anarchie
Groen heeft haar wortels in de kleuterschool

Het enige dat ik hoor is "ge zijt fout met N-VA te stemmen, alle 40%. Da's net een reden om het te blijven doen.
Oud 9 december 2012, 12:35   #24
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Voor een stuk is dit zeker waar. Zoals ik reeds zo vaak zei, een Vlaams-nationalistische partij zoals de vroegere VU, haalde zijn potentieel uit stemmen van vroegere collaborateurs en hun kinderen. Zelfs de eerste voorzitter van de VU, Frans Van der Elst, beaamde dit in zijn autobiografie (zie ook 'het geval Sauwens').

En aan die andere Vlaams-nationalistische partij, het Vlaams Belang, gaan we niet al te veel woorden meer vuil maken. Die zingen nog altijd de gekende oorlogsliedjes van de Duitse bezetter wanneer ze een half stuk in hun voeten hebben.

Edoch, dit alles willen onze Vlaams-nationalistische partijslaafjes niet inzien.
Toch wel, alleen, er is niets verkeerd aan. Integendeel.
Oud 9 december 2012, 12:45   #25
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Complete onzin uiteraard, aangezien de Vlaamse Beweging al ontstond kort na het ontstaan van de belgische staat. De overgang van flamingantisme naar een gedegen Vlaams nationalisme vond plaats tijdens en vlak na WO1.

Maar zelfs indien het waar zou zijn, dan nog is daar niets verkeerd mee. De collaboratie was, beoordeeld vanuit de afloop van WO1 en het Interbellum begrijpelijk én gerechtvaardigd.
Hop en hier gaan we weer. Het zijn zulke uitspraken van zulke Vlaams-nationalisten zoals u, die steeds weer opnieuw de discussies doen oplaaien over de collaboratie.

Neen, de collaboratie was fout. Zowel het Activisme als de collaboratie uit WO II. Immers, men werkt niet samen met Duitsers die uw land gewapenderhand binnenvallen. Want zelfs in uw optiek, vielen de Nazi's ook Vlaanderen gewelddadig binnen; ze installeerden er een keiharde bezetting, en voerden mensen en rijkdommen onder dwang weg naar Duitsland. Gedurende heel de oorlog.

En dus, wanneer u en uw geestesgenoten zulke ideeën blijven verkondigen, zal het Vlaams-nationalisme nooit vrij van smetten zijn. Want u zo te horen, moest het kunnen, en racistische Duitse (neo) Nazi's zouden het land opnieuw binnenvallen en opnieuw bezetten, dan beginnen u en uw Vlaams-nationalistische kornuiten van uw kaliber gewoon een derde collaboratie. Zonder verpinken.

Laatst gewijzigd door system : 9 december 2012 om 12:48.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 12:53   #26
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Weer zo'n bompa die blijven steken is in het verleden.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 13:00   #27
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Weer zo'n bompa die blijven steken is in het verleden.
maar die maken 'het punt' van de draad wel duidelijk.
jogo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 14:07   #28
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Belgische bloedarmoede, dat eeuwige "nazi! Nazi!" geroep, meer dan zestig jaar lang hetzelfde oubollige liedje.

Als dit alles is dat men tegen het Vlaamse bewustwordingsproces kan inbrengen, dan ziet de Vlaamse toekomst er goed uit.

En dat is meer dan men van de Belgische toekomst kan zeggen.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 14:09   #29
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Belgische bloedarmoede, dat eeuwige "nazi! Nazi!" geroep, meer dan zestig jaar lang hetzelfde oubollige liedje.

Als dit alles is dat men tegen het Vlaamse bewustwordingsproces kan inbrengen, dan ziet de Vlaamse toekomst er goed uit.

En dat is meer dan men van de Belgische toekomst kan zeggen.
Nazistische bloedarmoede met de eeuwige "België dit!, België dat!"retoriek is al even afgezaagd...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 14:13   #30
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Het Vlaams-nationalisme is een product van het Francofoon fascisme dat de Vlaming sinds 1830 onderdrukt en uitgezogen heeft.
Al in 1848 werd de onderdrukking van de Vlaming in het Belgische parlement aangekaart. Tevergeefs.
Het wordt tijd dat we eens gaan vechten tegen het fascisme dat vandaag nog altijd woedt in België: dat van de Maingains, de Marcourts en de Milquets, in plaats van te zeveren over een fascisme dat al lang uitgeroeid is.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 14:17   #31
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Nazistische bloedarmoede met de eeuwige "België dit!, België dat!"retoriek is al even afgezaagd...
Chanceke dat er (vrijwel) geen nazisten meer zijn tegenwoordig, dus je hebt er zo goed als geen last van.

Laatst gewijzigd door Schelfie : 9 december 2012 om 14:17.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 14:20   #32
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Het reactionair-belgicisme vindt zijn oorsprong in de genocides van Leopold-II in de Kongo.

Wanneer gaat de grootste Noord-belgische rioolgazet, de Standaard, dat eens als titel voeren? Ik vraag me echt af hoeveel ze de rioolgazetten betalen om dag na dag hun N-VA haat rond te zaaien.
Reageren op het artikel mag natuurlijk weer niet.

Laatst gewijzigd door fonne : 9 december 2012 om 14:21.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 14:29   #33
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Je lijdt aan Belgische blindheid Jack, de nazi's zijn in 1945 gestorven met Hitler.

Dat je zulke toch algemene feiten niet schijnt te weten is, ja, ik weet niet goed wat ik daarvan moet denken.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 14:33   #34
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Dat zeg ik deze keer niet, maar Lode Wils. Volgens Bruno (broer van) De Wever, de meest invloedrijke geschiedschrijver van de Vlaamse Beweging.
Hieronder een interview met de man.

http://www.standaard.be/artikel/deta...21207_00395677
Knap artikel, maar volgens mij heb je het niet gesnapt.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 14:38   #35
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door d2012 Bekijk bericht
Zouden we deze discussie niet beter een andere titel geven? "N-VA bashen dag 5: "Het Vlaams Nationalisme blijft een product van de Collaboratie.". En joepie joepie, het is dan nog door een Vlaams Nationalist gezegd.
De titel is dan ook misleidend vind ik. De Duitser buitte de reeds bestaande verlangens uit van de Vlamingen en zorgde mijn inziens enkel voor een acceleratie van het ontstaan van het Vlaams Nationalisme in. De kiem bestond nu eenmaal al. Het artikel handelt ook niet over de actuele motivatie van waarom men 'Vlaams Nationalist' is.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 9 december 2012, 14:39   #36
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Edoch, dit alles willen onze Vlaams-nationalistische partijslaafjes niet inzien.
Wat jij niet wilt (of kunt) inzien is dat er wel meer redenen zijn om de kaart van de Vlaams nationalisten te trekken die absoluut niets te maken hebben met wat er vorige eeuw gebeurde.
Oud 9 december 2012, 14:42   #37
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
De titel is dan ook misleidend vind ik. De Duitser buitte de reeds bestaande verlangens uit van de Vlamingen en zorgde mijn inziens enkel voor een acceleratie van het ontstaan van het Vlaams Nationalisme in. De kiem bestond nu eenmaal al. Het artikel handelt ook niet over de actuele motivatie van waarom men 'Vlaams Nationalist' is.
Collaboreren met de Duitsers in WO I en II ,collaboreren met de Fransen, nu al 200 jaar.
Het Vlaams Nationalisme collaboreert met zichzelf, voor een eigen Vlaamse staat.
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 14:44   #38
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Wils maakt een onderscheid tussen de Vlaamse beweging en het Vlaams Nationalisme. In dat opzicht klopt zijn redenering dan ook enigszins, maar waar hij veel te licht overgaat is over het feit dat de kiemen die leidden tot het Vlaams Nationalisme reeds bestonden voor de WO (die kiemen zijnde de Vlaamse Beweging).
Oud 9 december 2012, 14:48   #39
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Neen, de collaboratie was fout. Zowel het Activisme als de collaboratie uit WO II. Immers, men werkt niet samen met Duitsers die uw land gewapenderhand binnenvallen. Want zelfs in uw optiek, vielen de Nazi's ook Vlaanderen gewelddadig binnen; ze installeerden er een keiharde bezetting, en voerden mensen en rijkdommen onder dwang weg naar Duitsland. Gedurende heel de oorlog.
Ik vind het nogal onsmakelijk om na de feiten zo smug te spreken over de mensen die collaboreerden. Dat collaboratie fout is snapt het kleinste kind, maar wat velen onder ons zelfs niet kunnen vatten is onder welke omstandigheden de mensen toen leefden. Laat me klaar en duidelijk zijn:
Als de keuze zich stelt tussen mijn en mijn dierbaren hun overleving en de uwe, dat ik de keuze zal maken voor mijn & mijn dierbaren; al moet ik daarvoor mijn ziel verkopen aan de vijand.
Oud 9 december 2012, 15:29   #40
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je lijdt aan Belgische blindheid Jack, de nazi's zijn in 1945 gestorven met Hitler.

Dat je zulke toch algemene feiten niet schijnt te weten is, ja, ik weet niet goed wat ik daarvan moet denken.
't Is een liberaal! Wat had je verwacht...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be