Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 december 2012, 13:53   #2321
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Binnen de redelijkheid. Het discrimineren van vrouwen is totaal onredelijk

Dat is weer het eeuwige probleem van het zich wel of niet onderwerpen aan de wet. Jullie doen dat niet graag of niet.
Bielefeldt geeft zelf aan dat de wet in zoiets niet kan voorzien. Hierdoor zou de staat zichimmers moeten begeven op een terrein dat het zijne niet is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 13:53   #2322
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Euh, wat u hierboven schrijft, is juridische onzin.
ha ja?

Het niet-discrimineren op basis van sexe, zogenaamd ras, politieke overtuiging, etc... is geen fundamenteel recht?

Citaat:
Bielefeldt pleit voor realisme. De vrijheid van godsdienst en levensovertuiging kan er niet voor zorgen dat iedereen tevreden is. Zo moet men religieuze genootschappen een flinke mate van autonomie gunnen in hun eigen kring, ook als zij ervoor kiezen in eigen kring vrouwen of seksuele minderheden te discrimineren. Dat is voor velen moeilijk verteerbaar maar ze moeten zich beschermd weten door de vrijheid van godsdienst en levensbeschouwing. Dat geldt, aldus Bielefeldt, ook voor de houding van de katholieke kerk jegens vrouwen. Bielefeldt zelf is katholiek maar hij zou graag hebben dat de katholieke kerk in dezen een meer verlicht standpunt zou innemen. Zolang dat niet gebeurt moet men de katholieke kerk de vrijheid gunnen om géén vrouwen tot het priesterambt toe te laten.
Ik neem aan dat U hierbij ook religieuze genootschappen die het Flying Spaghetti Monster aanbidden bijrekent? Of lukt het ineens niet meer als de FSM-kerk proclameert dat er om het uur een glas rode wijn moet genuttigd worden door de volgelingen?

Of wat te denken van de religieuze genootschap die toch wel vindt dat negertjes en joodjes niet echt tot het menselijke ras behoren? Gelden wetten namelijk niet meer als men onder het mom van "mijn god" eventjes de criminele toer opgaat?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 11 december 2012 om 13:55.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 13:56   #2323
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ha ja?

Het niet-discrimineren op basis van sexe, zogenaamd ras, politieke overtuiging, etc... is geen fundamenteel recht?
Ja, bovenstaande verwoording is juridische nonsens.
Oud 11 december 2012, 13:56   #2324
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik neem aan dat U hierbij ook religieuze genootschappen die het Flying Spaghetti Monster aanbidden bijrekent? Of lukt het ineens niet meer als de FSM-kerk proclameert dat er om het uur een glas rode wijn moet genuttigd worden door de volgelingen?
Wat situeert u dan wel het probleem? Als alles in vrijheid gebeurt en in respect met de wetten op de openbare orde, is er toch niet het minste probleem. Of wel soms?
Oud 11 december 2012, 13:58   #2325
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of wat te denken van de religieuze genootschap die toch wel vindt dat negertjes en joodjes niet echt tot het menselijke ras behoren? Gelden wetten namelijk niet meer als men onder het mom van "mijn god" eventjes de criminele toer opgaat?
Waar pleit ik ergens voor criminele daden "in naam van een godsdienst"? Ik stelde immers eerder al dat vrijheid van godsdienst natuurlijk niet absoluut is. Een godsdienst die oproept tot mensenoffers of het bekeren onder dwang kan nu eenmaal niet.
Oud 11 december 2012, 14:00   #2326
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het onthouden van subsidies kan een hefboom zijn om religies tot non-discriminatie van vrouwen te brengen, naast gerechtzaken en veroordelingen.
Waarom zouden wij om het geld ons geloof moeten ontwrichten? En ook het wapen van geweld en vervolging zal niet helpen.
Oud 11 december 2012, 14:02   #2327
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Bielefeldt geeft zelf aan dat de wet in zoiets niet kan voorzien. Hierdoor zou de staat zichimmers moeten begeven op een terrein dat het zijne niet is.
Bielefelt kan me de pot op en jullie discriminerende houding ook. Er komt een tijd dat dat afgelopen zal zijn met aan de wet te ontsnappen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 14:02   #2328
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk.

Waar schuilt het probleem?
Het probleem is dat ik daar geen cent aan wens te spenderen.

En dat godsdienstvrijheid dringend moet worden herzien. Op wereldvlak.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 14:03   #2329
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom zouden wij om het geld ons geloof moeten ontwrichten? En ook het wapen van geweld en vervolging zal niet helpen.

Je kan dan martelaar worden om de vrouwen en de homo's
buiten te houden - altijd bereid om te sterven voor de goeie zaak

Dappere Jan....

Laatst gewijzigd door eno2 : 11 december 2012 om 14:03.
Oud 11 december 2012, 14:04   #2330
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waar pleit ik ergens voor criminele daden "in naam van een godsdienst"? Ik stelde immers eerder al dat vrijheid van godsdienst natuurlijk niet absoluut is. Een godsdienst die oproept tot mensenoffers of het bekeren onder dwang kan nu eenmaal niet.
Maar je moet toch inzien dat het opvoeden van kinderen in één of andere godsdienst toch wel onder dwang gebeurt? Maar dit mag wel omdat het zogezegd in de rechten van de mens staat.

Wel m.i. zouden we deze rechten eens moeten herbekijken want er zitten tegenstrijdigheden in.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 14:05   #2331
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bielefelt kan me de pot op en jullie discriminerende houding ook. Er komt een tijd dat dat afgelopen zal zijn met aan de wet te ontsnappen.
Neen, hoor. Er is al een heel omvangrijke jurisprudentie over de verhouding tussen godsdienstvrijheid en de mate waarin de overheid kan optreden. Het Europese Hof heeft al veel gevallen behandeld. Steeds wordt daarbij de godsdienstvrijheid als een bijzonder belangrijke waarde bevestigd en wordt het werkterrein van de overheid op dat vlak genuanceerd uitgeklaard. Niet in de richting evenwel die u voorstaat. Wel integendeel!
Oud 11 december 2012, 14:08   #2332
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Maar je moet toch inzien dat het opvoeden van kinderen in één of andere godsdienst toch wel onder dwang gebeurt? Maar dit mag wel omdat het zogezegd in de rechten van de mens staat.

Wel m.i. zouden we deze rechten eens moeten herbekijken want er zitten tegenstrijdigheden in.
U beweert dat, maar het Europees Hof bijvoorbeeld heeft duidelijk aangegeven dat er zoiets bestaat als vrijheid van opvoeding waarbinnen het religieuze aspect een rechtmatige plaats mag krijgen.
Oud 11 december 2012, 14:09   #2333
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Je kan dan martelaar worden om de vrouwen en de homo's
buiten te houden - altijd bereid om te sterven voor de goeie zaak

Dappere Jan....
Naar de verschillende uitspraken van het Europees Hof is daar nog lang geen gevaar voor. Het EH bevestigt immers in zovele zaken de godsdienstvrijheid, en dat op allerlei terreinen. Er zal ook geen ruimte zijn binnen onze democratische rechtstaat om religieuze gemeenschappen te dwingen hun eigen liturgische regels bijvoorbeeld aan te passen.
Oud 11 december 2012, 14:11   #2334
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Naar de verschillende uitspraken van het Europees Hof is daar nog lang geen gevaar voor. Het EH bevestigt immers in zovele zaken de godsdienstvrijheid, en dat op allerlei terreinen. Er zal ook geen ruimte zijn binnen onze democratische rechtstaat om religieuze gemeenschappen te dwingen hun eigen liturgische regels bijvoorbeeld aan te passen.
Ik zei het al: invloed....

Maar geen recht....

Dat gaat niet blijven duren.

Ge zou beter j e invloed gebruiken, om de hoererij te verbieden

Laatst gewijzigd door eno2 : 11 december 2012 om 14:13.
Oud 11 december 2012, 14:15   #2335
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Maar geen recht....

Wees gerust, godsdienstvrijheid als een fundamentele waarde in ons Westen zal blijven.

Met invloed heeft het niets te maken, tenzij u mij eens kunt aantonen dat de rechtspraak van het Europees Hof niet objectief en onafhankelijk gebeurt.
Oud 11 december 2012, 14:18   #2336
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel, laat ik even een vrijzinnige katholiek aan het woord. Heiner Bielefeldt, hoogleraar Mensenrechten aan een Duitse universiteit. Hij is katholiek, maar wijkt in zijn persoonlijke beleving sterk af van wat de Kerk voorschrijft. Hij als liberaal weet het volgende te vertellen:

http://www.ru.nl/soeterbeeckprogramm...rslag-freedom/
Hij maakt weinig indruk op me.

De overheid dient nog meer afstand te nemen van de Kerk. Veel meer afstand.

Stel dat een jong meisje die zich heel 'close to God' voelt tijdens de godsdienstles vraagt waarom ze geen kardinaal kan worden, of priester, of paus? Dat meisje moet dan het verdict vernemen over de Drievuldigheid gemodelleerd op het familiemodel en dat mannen hoofd zijn van de familie en zij happy moet zijn dat ze onderricht kan geven aan andere vrouwen later.
Een bank naast haar zit een jongen 'eveneens close to God' en vraagt: 'En ik mag dan wel priester, kardinaal, bisshop en Paus worden?' Ja, knikt de leerkracht.
En het meisje werpt een blik op die jongen en vraagt zich af wat zij minder heeft dan die medeleerling.

Dat soort onderwijs is uit den boze!

Het zou indd heel constructief zijn om mensen pas toe te laten een godsdienst te practiseren vanaf een bepaalde leeftijd. Tot ze welgesteld genoeg zijn om af te dragen aan de Kerk. Want een overheid die meebetaalt dat gaat me te ver.
Oud 11 december 2012, 14:22   #2337
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar geen recht....

Ge zou beter j e invloed gebruiken, om de hoererij te verbieden
Is dat hier nu bijna gedaan met dat ge-offtopic? Dat gaat hier wel over de onterechte overheidsinmenging in de kerkelijke aangelegenheid van het kerkelijk huwelijk, dat geen juridische gevolgen heeft...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 14:23   #2338
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vind dat de vrijheid van godsdienst ook niet absoluut is wanneer vrouwen gediscrimineerd worden binnen die godsdienst, en erger nog, kinderen worden geïndoctrineerd om het normaal te vinden dat ze gediscrimineerd worden.
Oud 11 december 2012, 14:24   #2339
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Is dat hier nu bijna gedaan met dat ge-offtopic? Dat gaat hier wel over de onterechte overheidsinmenging in de kerkelijke aangelegenheid van het kerkelijk huwelijk, dat geen juridische gevolgen heeft...
Het gaat hier over de discriminatie van de Gay's, zoals Jan goed weet
Oud 11 december 2012, 14:26   #2340
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat hier over de discriminatie van de Gay's, zoals Jan goed weet
Tut tut... Wij zeggen dat het over kerkelijk vs. burgerlijk huwelijk gaat en wij zijn in de meerderheid! Nah!
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be