![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#2541 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Bij een religieuze opvoeding stel ik me iets anders voor. Kinderen van jongs af bijbrengen dat vrouwen een minderwaardige rol hebben in de samenleving, dat homoseksuelen "verkeerde" of zelfs "abnormale" mensen zijn, die niet dezelfde rechten mogen genieten als heteroseksuelen, dat het verboden is om zelfs bij ondraaglijk lijden uit het leven te stappen, ... gaat m.i. een stap verder dan een kind het verschil tussen goed en kwaad aanleren. Het is daar dat ik de lijn trek.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." De langverwachte outing van duveltje382 |
|
|
|
|
|
|
#2542 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat die sekten betreft, zie ik geen verschil tussen pakweg scientology en het christendom, afgezien van hun omvang en het feit dat de ene veel centen krijgt van de staat en de andere niet.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." De langverwachte outing van duveltje382 |
|
|
|
|
|
|
#2543 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#2544 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dan was dat eerder onvolkomen verwoord. Nu, als ik u vragen mag, wat houdt een religieus geïnspireerde opvoeding volgens u dan nog in waaraan u zich schijnbaar stoort?
|
|
|
|
|
|
#2545 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De wetgevende en uitvoerende macht is nu eenmaal niet het overheidsapparaat. Juist dat laatste past de wetgeving toe. En daar geldt alleen de wet als norm. |
|
|
|
|
|
|
#2546 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
"Gezond verstand" lijkt me, alhoewel het in eerste instantie heel aannemelijk overkomt, eerder een vaag begrip dat aanleiding kan geven tot conflictsituaties in de moraliteit. Dit is een notie die van persoon tot persoon immers anders ingevuld kan worden. |
|
|
|
|
|
|
#2547 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Vrouwen hebben geen "minderwaardige rol", wel integendeel. Naar ons aanvoelen komt vrouwen een bijzonder hoogstaande, edele rol toe die zelfs een veel grotere macht omvat dan menigeen zou kunnen denken. Ik zie dan ook niet echt in waarin de moederrol bijvoorbeeld "minderwaardig" zou zijn. Ook gaat het niet over "abnormale mensen", maar wel over gedragingen die niet overeenkomstig zijn Gods verlangen met de mens en die de fundamentele gegevenheid van de mens oneer aandoen. Niet de mens wordt geviseerd, maar wel de daden, handelingen... Enzovoort. |
|
|
|
|
|
|
#2548 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Mij komt het voor dat het verschil niet anders als fundamenteel omschreven kan worden.
|
|
|
|
|
|
#2549 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Het is niet meer of minder dan een zoethoudertje voor de vrouwen. Dus de discriminatie wordt wel degelijk met de paplepel meegegeven. |
|
|
|
|
|
|
#2550 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
En dit was één van de belangrijkste argumenten om de discriminatie te verdedigen, nml "men heeft altijd de vrijheid om eruit te stappen". En uw god niet voortdurend zwaaien met verboden? Ik heb hier nog niets anders gelezen! Behalve discrimineren dan, dat mag. |
|
|
|
|
|
|
#2551 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
En ik heb tevens ook aangegeven in welke context dit bijbelfragment moet gelezen worden.
|
|
|
|
|
|
#2552 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Mij is het een volkomen raadsel waarom de moederrol door wie zich progressief noemt of zich als dusdanig beschouwt, als "minderwaardig" of "een zoethoudertje" wordt gezien. Wat is er immers groter dan een vrouw in haar moederrol? Ze schenkt ons het leven. Ze neemt een groot deel van de opvoeding op zich. Ze bestuurt dag in dag uit het huishouden. Ik heb er een mateloze bewondering en eerbied voor.
|
|
|
|
|
|
#2553 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#2554 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
U weet niet hoe het er in ons gezin aan toegaat. U weet niet hoe de geloofsoverdracht en -beleving gebeurt. Hoe kunt u dan een oordeel erover vormen? Mij lijkt het eerder dat u uw eerder geuite veronderstellingen gewoon herkauwt.
|
|
|
|
|
|
#2555 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Die heeft men weldegelijk, wat u ook moge beweren. Kijk maar naar al die mensen die, alhoewel gelovig opgevoed, toch de Kerk de rug toekeren. Vrijheid is er.
|
|
|
|
|
|
#2556 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Autoritair, verdrukkend, antidemocratisch, hiëratisch systeem Laatst gewijzigd door eno2 : 13 december 2012 om 10:24. |
|
|
|
|
|
|
#2557 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#2558 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Er is dus inderdaad verbetering, maar dit doet niets af van het feit dat we moeten blijvend waakzaam zijn dat de rechten van alle individuen gewaarborgd worden. |
|
|
|
|
|
|
#2559 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Er is iets spastisch aan een deel van de zogezegde "pro-emancipatie"-beweging voor vrouwen. Het na te streven doel wordt vooropgesteld als "gelijkheid tussen man en vrouw". Maar wat moeten we daaronder verstaan? Mij lijkt de benadering die sommigen naar voor schuiven toch wel wat simplistisch. Volgens mij wordt die doelstelling niet noodzakelijk gerealizeerd wanneer de vrouw overal en in alle omstandigheden hetzelfde kan/mag doen als de man. Er is niet enkel op lichamelijk vlak een groot verschil tussen man en vrouw, maar evenzeer in het psychische en intellectuële veld. Bepaalde situaties en problemen kunnen door vrouwen merkelijk vlotter en intelligenter worden aangepakt dan door mannen. Het omgekeerde geldt dan weer in andere omstandigheden. Radicale en ongenuanceerde standpunten zijn in deze materie niet aangewezen. Vrouwen zijn niet de mindere of de meerdere van de man. Ze zijn doodeenvoudig anders. Het woord "discriminatie" wordt hier toch wel wat al te vlug gehanteerd.
|
|
|
|
|
|
#2560 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ja, er zijn verschillen. Maar een vrouw zou geschikt kunnen zijn om priester te zijn maar dat kan niet, enkel en alleen omdat ze een vrouw is. Dit is discriminatie in zijn puurste vorm. |
|
|
|
|