Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2013, 12:05   #81
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helias Bekijk bericht
Juist.

Als ik een Belgicist was, zou mij vooral dit zinnetje zorgen baren:
"Voor de Vlaamse onafhankelijkheid is het nog te vroeg, zegt Ben Weyts in Metro. "
En dat klopt ook.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 12:08   #82
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Juist. En als de Vlamingen bij meerderheid beslissen dat die eerste stap (confederatie) voor hen voldoende is, dan komt die onafhankelijkheid er niet. Is dit voor u soms te moeilijk?

Ik krijg zowaar de indruk dat u een probleem mee hebt dat N-VA bereid is zich te beperken tot een confederatie als blijkt dat de meerderheid van de Vlamingen zich daarmee tevreden stellen.

.
Hoe komt u erbij?
Waarom zou ik er een probleem mee hebben?
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 12:10   #83
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schietboog Bekijk bericht
O-VLD in coallitie met N-VA ?
Nee, kwaad dat ze waren!
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 12:16   #84
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

In Opwijk zitten ze toch samen in het bestuur
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 12:22   #85
schietboog
Minister

schietboog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Waar exact heb jij mij horen beweren dat "in de Zuiderkempen rond Antwerpen de N-VA 2 voorakkoorden op zak had, net als in Schilde"?
In de draad "CVP-staat is terug als NVA-staat"

zei U op 15/11

Citaat:
Eén voorbeeld: in mijn gemeente hadden ze 2 voorakkoorden op zak...
Ik geloof niet dat dit een uniek geval is.
En omdat ik, buiten Schilde, eigenlijk geen weet had (en nog steeds niet heb) van een lokale N-VA met 2 voorakkoorden, ging ik ervan uit dat U het over Schilde had.
Maar ik zal mis geweest zijn.
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 12:23   #86
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schietboog Bekijk bericht
In de draad "CVP-staat is terug als NVA-staat"

zei U op 15/11

En omdat ik, buiten Schilde, eigenlijk geen weet had (en nog steeds niet heb) van een lokale N-VA met 2 voorakkoorden, ging ik ervan uit dat U het over Schilde had.
Maar ik zal mis geweest zijn.
U bent mis.
Maar goed geprobeerd.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 12:40   #87
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Hoog tijd dat de NVA het manifest van 13 oktober 2001 in de prullenbak gooit!
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 12:42   #88
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist. En als de Vlamingen bij meerderheid beslissen dat die eerste stap (confederatie) voor hen voldoende is, dan komt die onafhankelijkheid er niet. Is dit voor u soms te moeilijk?

Ik krijg zowaar de indruk dat u een probleem mee hebt dat N-VA bereid is zich te beperken tot een confederatie als blijkt dat de meerderheid van de Vlamingen zich daarmee tevreden stellen.

Die verklaring van Ben Weyts is eerder vervelend voor de Belgicistische anti-N-VA meute. Het neemt hen immers een wapen (de beschuldiging dat N-VA het einde van la Belgique nastreeft) uit handen.
Een Confederatie komt er niet omdat de franstaligen dit niet willen. Zij zullen de huidige federale staat slopen, niet de Vlamingen. Het confedrale voorstel dient om de softe Vlamingen te binden in een meerderheid, niet om tot een federale staat te komen. Vlamingen zijn geen revoltionairen.

In de onwaarschijnlijke situatie dat het Art 35 wordt toegepast en de Belgische staat uitgekleed tot een lege schelp zal de republikeinse wens verdwijnen. Is dat erg ? Neen, niet voor de meerderheid van de Vlamingen als zij op alle gebieden die zij wensen hun vuile goesting kunnen doen. Het lijkt wel echte autonomie.
Oud 4 januari 2013, 12:52   #89
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eindelijk eens een eerlijke analyse van Weyts.
Hij beseft stilletjesaan dat hij partners zal nodig hebben voor dat confederalisme.

Confederalisme waarvoor ook Open VLD en CD&V voorstander van zijn.

http://www.standaard.be/artikel/deta...30104_00421774
Er zal in Vlaanderen niet snel draagvlak te vinden zijn. Daarvoor moet eerst de kiesplicht afgeschaft zijn en omgevormd tot kiesrecht. Daarom dat ik ook al al de tijd zeg dat de splitsing niet van de Vlaamse kant te verwachten is maar van de Waalse. De dag dat de Walen er voordeel aan doen niet langer samen te zijn met Vlaanderen is België gesplitst, en of daar dan draagvlak voor is bij de Vlamingen of niet, doet totaal niet ter zake.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 13:12   #90
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Ik wacht nog altijd op Führer Dewinter zijn plan voor onafhankelijkheid.
.
Ik dacht dat Annemans daar al een boek over had geschreven.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 13:26   #91
Helias
Gouverneur

Helias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ga heel eerlijk zijn: ja. Ik zou het jammer vinden als dit niet tot het einde van België leidt. Maar ik denk dat Cyrano gelijk heeft: Vlamingen zijn geen revolutionairen. Confederalisme is iets waarvoor ze misschien wel te verleiden zijn.

Citaat:
Die verklaring van Ben Weyts is eerder vervelend voor de Belgicistische anti-N-VA meute. Het neemt hen immers een wapen (de beschuldiging dat N-VA het einde van la Belgique nastreeft) uit handen.
Het is handig, juist. Maar het wapen blijft er, omdat Weyts vertikt om te zeggen dat onafhankelijkheid niet het einddoel is.
Stel je eens in de plaats van de Belgische unie en zijn hartstochtelijke verdedigers. De N-VA is als een jager die zegt tegen het konijn: "Het is nog te vroeg om je nu dood te schieten, dat kan later nog. Maar vind je het goed dat ik je alvast een poot afsnijd?"
Helias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 13:50   #92
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Valt me op hoe de VB'ertjes hier weer wild om zich heen gaan schoppen nu dat ze van de regimemedia wat aandacht krijgen, voor al hun commentaar hier op de N-VA hebben ze er blijkbaar zelf geen probleem mee dat ze nu enkel gedoogd worden nin de hoop dat ze de N-VA wat schade kunnen berokkenen... Op zich zie ik niet direct het probleem dat ze eerst voor confederalisme gaan, vanuit confederalisme kan je zowiezo snel naar onafhankelijkheid gaan tenzij ze zich met schijn-confederalisme laten afschepen. Wanneer confederalisme of de onderhandelingen niet lukken kan de N-VA dat aanhalen als argument naar onafhankelijkheid.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 13:57   #93
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ga heel eerlijk zijn: ja. Ik zou het jammer vinden als dit niet tot het einde van België leidt. Maar ik denk dat Cyrano gelijk heeft: Vlamingen zijn geen revolutionairen. Confederalisme is iets waarvoor ze misschien wel te verleiden zijn.

Het is handig, juist. Maar het wapen blijft er, omdat Weyts vertikt om te zeggen dat onafhankelijkheid niet het einddoel is.
Stel je eens in de plaats van de Belgische unie en zijn hartstochtelijke verdedigers. De N-VA is als een jager die zegt tegen het konijn: "Het is nog te vroeg om je nu dood te schieten, dat kan later nog. Maar vind je het goed dat ik je alvast een poot afsnijd?"
Dat klopt wel. Maar politiek is nu eenmaal de kunst van het mogelijke. Uiteindelijk is het N-VA (maar ook een aantal mensen uit andere Vlaamse partijen) erom te doen de Vlaamse beleidsautonomie zo groot mogelijk te maken. Het summum bereik je uiteraard door echte onafhankelijkheid. Maar wanneer je als politieke partij vaststelt dat voor die optie het water bij de meeste kiezers véél te koud is, dan kun je dat niet negeren. Dan is een zeer goed alternatief een vorm van confederalisme/doorgedreven federalisme waarbij de beleidsbevoegdheid drastisch en prioritair wordt toegewezen aan deelstaten (die er meteen de responsabilizering voor moeten aanvaarden) en slechts een overeengekomen restbevoegdheid aan een federaal niveau wordt toegekend.

Ik vrees evenwel dat de Belgische francofonie zich uit alle macht hiertegen zal verzetten. Wat met weeromstuit in Vlaanderen zou kunnen leiden tot een grotere bereidheid om toch maar voor onafhankelijkheid te kiezen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 14:04   #94
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ook dat zal niet gebeuren, Wuyts probeert hier maar duidelijk te maken aan de traditio's dat ze graag mede-traditio's zouden worden.

Het enige dat België bedreigt is de economische instorting van de sociale zekerheid, zonder die instorting zal België - in haar huidige vorm, blijven bestaan.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 17:55   #95
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Truukjes van Weyts al doorzien :

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...Doomst_reactie

Citaat:
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 4 januari 2013 om 18:00.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 18:22   #96
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Hetgeen meneer Weyts uitdrukte was eigenlijk al langer,vanuit N-VA-kringen bekend.Overigens,N-VA heeft op federaal vlak geen meerderheid aan Nederlandstalige kant gekregen bij de laatste Belgische verkiezingen.....feiten zijn feiten.We zouden kunnen opmerken,zoals BDW vroeger al opmerkte ,dat Belgie ook kan "verdampen" binnen Europa.Om een of andere reden zette dat ook al "kwaad bloed"...hoewel de staatsmacht van de leden van de EU al 30 jaar,beetje bij beetje,reglementje bij reglementje,aan het "verdampen" is,om te "condenseren" binnen de EU-instellingen......
NU is er GEEN draagvlak voor het einde van Belgie.Waarschijnlijk zal dat in 2014 niet anders zijn.Is dat nu zo erg dat vast te stellen?

Waar is er dan WEL draagvlak voor?
wel mensen,KIJK hoe Vlaamse- en Waalse overheid ondertussen macht hebben,macht uitoefenen ........Hoe deze beide overheden inmiddels vergelijkbare-,zoniet grotere financiele middelen en wetten moeten beheren dan de "Belgische overheid".

Uiteindelijk ZAL het zover komen dat we (Fr- en Nl-taligen) zullen samenzitten met de ultieme vraag,wat gaan we nog TESAMEN doen?

...en ja...defensie zal daar bij zijn,waarschijnlijk de coordinatie van buitenlandse zaken,en mogelijk toch Justitie en Binnenlandse Zaken...(en defensie en Justitie zullen DRINGEND eens verbeterd mogen worden als "Belgie" nog lang geloofwaardig wil blijven maar dit terzijde...)

Is dat allemaal nu zo "revolutionaire"..zo "anarchistisch"?

Voor de CD&V wordt het ondertussen heel pijnlijk.Een ouwe Van rompuy begint nog net niet te schelden op N-VA,en een jonge Van Rompuy en meneer d'oomst geven in het openbaar een VERSCHILLENDE interpretatie van enkele uitingen van meneer Weyts...

Laatst gewijzigd door kelt : 4 januari 2013 om 18:25.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 18:50   #97
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wat heeft die te zeggen?

trouwens, de N-VA zal Vlaanderen niet uit de EU loodsen hé, vergeet dat ook niet. integendeel, voor de N-VA is de EU een onderdeel van de strategie: de verdamping van België gebeurt aan de 2 kanten: intern door confederatie en extern doordat er meer bevoegdheden naar de EU gaan.
Indien zij hun confederatiedroom er niet doorkrijgen en samen met het VB voor de Vlaamse onafhankelijkheid gaan vrees ik dat er binnen de EU geen 100% meerderheid zal gevonden worden om Vlaanderen tot de Unie toe te laten. Frankrijk, Spanje en de UK zullen gezien hun interne problemen tegenstemmen.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 19:00   #98
Echte Waal
Staatssecretaris

Echte Waal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en op welke manier is dat anders dan wat de N-VA sinds 2007, het kartel, zegt????

simpel uitgelegd:

Walen: nee
Turken & Marokkanen: ja
fixed
Oud 4 januari 2013, 19:39   #99
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

En dan te weten dat er zogenaamde Vlaams-nationalisten zijn die het zouden toejuichen als het VB zou verdwijnen... we mogen nochtans blij zijn dat er nog één partij is die het Vlaamse onafhankelijkheidsstreven consequent uitdraagt, zonder daarbij continu te vrezen of dit hen zou verhinderen akkoorden te sluiten met de traditionele maffiapartijen.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 20:45   #100
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Citaat:
Juist.

Als ik een Belgicist was, zou mij vooral dit zinnetje zorgen baren:
"Voor de Vlaamse onafhankelijkheid is het nog te vroeg, zegt Ben Weyts in Metro. "
En dat klopt ook.
inderdaad het klopt . Ben Weyts beweert vandaag in De Metro bladzijde 4 - ik citeer - "voor ons het heel duidelijk dat er momenteel geen draagvlak is voor een onafhankelijk vlaanderen". Ben zegt ook in hetzelfde interview : "van kamervoorzitter Flahaut is het duidelijk welke politieke kleur hij heeft". Bij de pinken, die Ben.

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 4 januari 2013 om 20:46.
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be