Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2013, 21:43   #3421
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Vicars wel. Maar ik weet niet of bisschoppen getrouwd zijn. Ik denk van niet.
Wat hiërarchie niet allemaal kan doen.

Het fijne weet ik er ook niet van, maar ik verwacht geen ruimdenkende visie op dat vlak.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 22:27   #3422
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Homo's mogen al bisschop worden in Engeland. Het zal dus niet lang duren voor ze homohuwelijken inzegenen
U leest klaarblijkelijk dan niet wat er staat en neemt ook niet mee wat de situatie is binnen "the Church of England". In tegenstelling tot de orthodoxe en katholieke Kerk, kent de anglicaanse gemeenschap wel gehuwde bisschoppen. Om de eenvoudige reden dat een grote meerderheid van de geestelijkheid nu eenmaal gehuwd is.

De vraag was echter al eerder hoe om te gaan met geestelijken die niet gehuwd zijn omwille van andere redenen dan een bepaalde geestelijke roeping (er zijn namelijk ook geestelijken die er bewust voor het celibaat kiezen - vooral binnen de "anglo-catholics"). Sommige bleken er een relatie op na te houden die niet strookte met de christelijke moraal. In sommige parochies was men daar ruimdenkend over, in andere niet.

Daarom ook is dat ter sprake gekomen in een aantal synodes. Stel dat een van die geestelijken tot bisschop wordt verkozen. Welnu, men heeft, volledig overeenkomstig de christelijke moraal, geoordeeld dat deze mensen tot het bisschoppelijk ambt kunnen komen, maar dan alleen als duidelijk is dat ze hun homofiele neigingen niet in de praktijk brengen. M.a.w. van deze mensen wordt het celibaat verwacht.

In die zin kiest de anglicaanse gemeenschap voor celibataire bisschoppen, daar waar de katholieke Kerk dat principe over de hele lijn doortrekt, ongeacht of men hetero- of homofiele gevoelens koestert.

De anglicaanse Kerk heeft zich trouwens in niet mis te verstane bewoordingen uitgelaten over het homo"huwelijk". Het is "neen" over heel de lijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 22:37   #3423
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U leest klaarblijkelijk dan niet wat er staat en neemt ook niet mee wat de situatie is binnen "the Church of England". In tegenstelling tot de orthodoxe en katholieke Kerk, kent de anglicaanse gemeenschap wel gehuwde bisschoppen. Om de eenvoudige reden dat een grote meerderheid van de geestelijkheid nu eenmaal gehuwd is.

De vraag was echter al eerder hoe om te gaan met geestelijken die niet gehuwd zijn omwille van andere redenen dan een bepaalde geestelijke roeping (er zijn namelijk ook geestelijken die er bewust voor het celibaat kiezen - vooral binnen de "anglo-catholics"). Sommige bleken er een relatie op na te houden die niet strookte met de christelijke moraal. In sommige parochies was men daar ruimdenkend over, in andere niet.

Daarom ook is dat ter sprake gekomen in een aantal synodes. Stel dat een van die geestelijken tot bisschop wordt verkozen. Welnu, men heeft, volledig overeenkomstig de christelijke moraal, geoordeeld dat deze mensen tot het bisschoppelijk ambt kunnen komen, maar dan alleen als duidelijk is dat ze hun homofiele neigingen niet in de praktijk brengen. M.a.w. van deze mensen wordt het celibaat verwacht.

In die zin kiest de anglicaanse gemeenschap voor celibataire bisschoppen, daar waar de katholieke Kerk dat principe over de hele lijn doortrekt, ongeacht of men hetero- of homofiele gevoelens koestert.

De anglicaanse Kerk heeft zich trouwens in niet mis te verstane bewoordingen uitgelaten over het homo"huwelijk". Het is "neen" over heel de lijn.
Deze homo-bisschoppen zouden dus wel met een vrouw mogen trouwen.
Ze moeten dus niet celibatair zijn. En wie zal controleren of ze er echt geen (homo) seksuele praktijken op nahouden? Ze geloven op hun woord?

Laatst gewijzigd door eno2 : 4 januari 2013 om 22:39.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 23:23   #3424
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Deze homo-bisschoppen zouden dus wel met een vrouw mogen trouwen.
Ze moeten dus niet celibatair zijn. En wie zal controleren of ze er echt geen (homo) seksuele praktijken op nahouden? Ze geloven op hun woord?
Er bestaat niet zoiets als "homobisschoppen".
Oud 5 januari 2013, 00:10   #3425
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Er bestaat niet zoiets als "homobisschoppen".
Citaat:
The Church of England has agreed that gay clergy in civil partnerships can become bishops so long as they remain sexually abstinent, a decision that looks set to reopen one of the church's most bitter internal debates.
Oud 5 januari 2013, 00:18   #3426
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...
Wat kranten schrijven, is hun zaak.
Oud 5 januari 2013, 03:29   #3427
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
een beetje zoals wat homohatende idioten 3000 jaar geleden in een boekske hebben geschreven hun zaak is en moderne verstandige mensen daar best geen rekening mee houden?
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 06:52   #3428
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
een beetje zoals wat homohatende idioten 3000 jaar geleden in een boekske hebben geschreven hun zaak is en moderne verstandige mensen daar best geen rekening mee houden?
Zoiets, ja.
Oud 5 januari 2013, 12:21   #3429
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Jan zelf beperkt zich tot" de waarde van het huwelijk gaat omlaag" of" de voorbestemdheid van mannen en vrouwen" ratio zit er bij de argumenten van Jan zelf niet bij...
Wie openstaat voor de inhoudelijke kant van het debat (wat vaak niet het geval is bij de voorstanders van het homo"huwelijk"...), kan even de tijd nemen om de verklaring van de Franse bisschoppen te lezen. Daar wordt ook veel aandacht besteed aan die elementen die buiten het religieuze discours staan.

http://www.eglise.catholique.fr/conf...ete-14982.html
Oud 5 januari 2013, 12:32   #3430
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie openstaat voor de inhoudelijke kant van het debat (wat vaak niet het geval is bij de voorstanders van het homo"huwelijk"...), kan even de tijd nemen om de verklaring van de Franse bisschoppen te lezen. Daar wordt ook veel aandacht besteed aan die elementen die buiten het religieuze discours staan.

http://www.eglise.catholique.fr/conf...ete-14982.html
Ja, en wat wilt u nu eigenlijk zeggen?
Dat inhoudelijk argumenten die niet stroken met de religieuze opvattingen geen argumenten kunnen zijn?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 12:39   #3431
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, en wat wilt u nu eigenlijk zeggen?
Wat er staat.
Oud 5 januari 2013, 13:57   #3432
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is voornamelijk de zaak van de lezer die goeie en open informatie op prijs stelt.
Oud 5 januari 2013, 14:53   #3433
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat er staat.
Dus uw deelt de standpunten van de link die u gaf? Is dat wat u wilt zeggen?
Dan herhaal ik nog maar een mijn vraag, betekent dit dat andere standpunten inhoudelijk geen bijdrage zijn?

Wanneer u het debat aangaat, moet u ook eens leren gestelde vragen te beantwoorden.
Oud 5 januari 2013, 15:14   #3434
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus uw deelt de standpunten van de link die u gaf? Is dat wat u wilt zeggen?
Dan herhaal ik nog maar een mijn vraag, betekent dit dat andere standpunten inhoudelijk geen bijdrage zijn?

Wanneer u het debat aangaat, moet u ook eens leren gestelde vragen te beantwoorden.
Mij een raadsel hoe u tot zo'n vraag kunt komen, daar die immers vertrekt van een gegeven dat er helemaal niet staat. Kortom, een vraag die gewoon over niets gaat en bijgevolg ook niet kan beantwoord worden.

Dit schreef ik:

Citaat:
Daar wordt ook veel aandacht besteed aan die elementen die buiten het religieuze discours staan.
Lees dus even weer de zin en merk op dat er het woord "ook" staat. Naast die elementen komen er dus ook (!) andere aan bod. Wel van religieuze aard.
Oud 5 januari 2013, 15:42   #3435
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mij een raadsel hoe u tot zo'n vraag kunt komen, daar die immers vertrekt van een gegeven dat er helemaal niet staat. Kortom, een vraag die gewoon over niets gaat en bijgevolg ook niet kan beantwoord worden.

Dit schreef ik:

Lees dus even weer de zin en merk op dat er het woord "ook" staat. Naast die elementen komen er dus ook (!) andere aan bod. Wel van religieuze aard.
En met welke argumenten van niet religieuze oorsprong bent u het dan eens?
En tellen die inhoudelijk mee, wanneer ze niets met religie te maken hebben, of daar zelfs haaks op staan?

Of gebruikt u ze enkel wanneer de inhoud van die argumenten uw religieus standpunt ondersteunen?
Daar gaat de vraag over, relevant dus met uw eigen opmerkingen dus geef maar eens antwoord inplaats van het gebruikelijk gedraai en gekeer.
Oud 5 januari 2013, 15:45   #3436
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En met welke argumenten van niet religieuze oorsprong bent u het dan eens?
En tellen die inhoudelijk mee, wanneer ze niets met religie te maken hebben, of daar zelfs haaks op staan?
Waarom zou de argumentatie niet waardevol zijn? Kortom, heeft u eigenlijk al de tekst gelezen en kunnen we dan bijgevolg een inhoudelijke discussie voeren?
Oud 5 januari 2013, 15:47   #3437
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar gaat de vraag over, relevant dus met uw eigen opmerkingen dus geef maar eens antwoord inplaats van het gebruikelijk gedraai en gekeer.
Welk gedraai en gekeer? Ik verwijs naar een tekst en de daarin besloten argumentatie. U daarentegen begint plotseling over de stelling van een zogezegde tegenstelling tussen de twee vormen argumentatie. Mij een raadsel hoe u daartoe komt, daar u nog niet eens de tekst heeft gelezen. Laat staan dat u dus een of andere tegenspraak zou kunnen aanhalen.
Oud 5 januari 2013, 15:56   #3438
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Welk gedraai en gekeer? Ik verwijs naar een tekst en de daarin besloten argumentatie. U daarentegen begint plotseling over de stelling van een zogezegde tegenstelling tussen de twee vormen argumentatie. Mij een raadsel hoe u daartoe komt, daar u nog niet eens de tekst heeft gelezen. Laat staan dat u dus een of andere tegenspraak zou kunnen aanhalen.
Jij bent behept met het ontwijken van vragen door tegenvragen. Dat is onbeleefd. Verder weet jij niet of A. je tekst las of niet. Dat zijn meestal onheuse toeschrijvingen. Leer eens wat minder bochtig argumenteren.
Oud 5 januari 2013, 18:01   #3439
Graham C.
Provinciaal Statenlid

Graham C.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou de argumentatie niet waardevol zijn? Kortom, heeft u eigenlijk al de tekst gelezen en kunnen we dan bijgevolg een inhoudelijke discussie voeren?
Wat is nu eigenlijk precies je probleem met dat homohuwelijk, Jan?
Graham C. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 18:15   #3440
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graham C. Bekijk bericht
Wat is nu eigenlijk precies je probleem met dat homohuwelijk, Jan?
Ik weet het
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be