Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 januari 2013, 17:17   #101
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Tsjechië, Slovakijë en Montenegro werden nieuwe staten als de EU al lang bestond.

Graag uitleg hoe dit allemaal kon.
Zij hebben zich natuurlijk niet afgescheiden van een staat die al lid was van de EU.
Nu, normaal wanneer een staat splits dan erven de nieuwe staten in principe alle verplichtingen van de oude staat. Dus eigenlijk is een onafhankelijk Vlaanderen dus automatisch een EU lidstaat...
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2013, 17:19   #102
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Ik zie hier toch maar bitter weinig tegenargumenten hoor. Nochtans, als de nationalisten écht het Vlaamse volk willen overtuigen van onafhankelijkheid dan zullen ze toch met klinkende argumenten moeten aantonen dat een dergelijk scenario onmogelijk kan plaatsvinden.

Bonne chance.
-zucht- lessen trollen gevolgd bij system etc heb ik de indruk? Je denkt dus serieus dat de EU Vlaanderen niet zou toelaten? Een grote haven zal uitsluiten, je denkt toch niet dat de NL havens van vandaag op morgen alle capaciteit van Antwerpen kan overnemen met de daarbij horende verkeers- opslag- en alle andere benodigde infrastructuur wat nodig zou zijn in jouw onrealistisch "VL verliest alle handelspartners" scenario? EU gaat een welvarende regio als lid weren, zeker een in hartje Europa? Waarom ga je er bijvoorbeeld niet van uit dat alle delen van het ex-België lid worden van de EU als erfgenamen van de BE staat? Dit zal immers besproken moeten worden want Wallonië (met of zonder Brussel is niet relevant in dit geval) zal niet beweren België te zijn, er zal een erfopvolging nodig zijn om onder andere de staatsschuld te verdelen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Zij hebben zich natuurlijk niet afgescheiden van een staat die al lid was van de EU.
Nu, normaal wanneer een staat splits dan erven de nieuwe staten in principe alle verplichtingen van de oude staat. Dus eigenlijk is een onafhankelijk Vlaanderen dus automatisch een EU lidstaat...
Dit dus

Laatst gewijzigd door Gwyndion : 8 januari 2013 om 17:20.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2013, 17:22   #103
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Zoals... ?
Ik begrijp dat ook niet.
Ik heb dat in andere draden ook gevraagd.
Alleen een beetje "fictie" kreeg ik als antwoord.

PS ik treur , mijn vroegere leraar Frans van de Jozefieten in Leuven is gestorven aan kanker .
Jan Simoen ,slechts 59 geworden .
Tevens een bekroond schrijver van jeugdboeken.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2013, 17:22   #104
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ge hebt niet alleen geen glazen bol , maar ook geen argumenten .
Ge zit "op sukkel" Geert.
Niet onnozel doen hé, ik ben hier één van de enigen die argumenten heeft aangedragen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Tsjechië, Slovakijë en Montenegro werden nieuwe staten als de EU al lang bestond.

Graag uitleg hoe dit allemaal kon.
Maar zij waren er geen lid van hé.

Citaat:
Zoals... ?
Heb ik eerder al aangehaald:
Citaat:
(over Brussel, de boedelscheiding, de staatsschuld, het statuut van de Franstaligen in de Rand,...
En als Vlaanderen onvoldoende toegeeft zal het in de wachtkamer blijven sudderen tot onze economie er zo hard onder lijdt dat a) de Vlamingen alsnog die toegevingen slikken of b) de overige EU-landen besluiten dat het Vlaamse voorbeeld afschrikwekkend genoeg is om separatisme in eigen land te ontmoedigen. Hoe je het ook draait of keert, Vlaanderen heeft meer te verliezen bij onafhankelijkheid dan te winnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 8 januari 2013 om 17:22.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2013, 17:27   #105
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Klopt niet, nieuwe staten erven wel de verplichtingen van de oude staat maar ze verwerven niet automatisch het lidmaatschap in internationale organisaties. Eigenlijk kan alleen de reststaat, op voorwaarde dat er een is, aanspraak maken op automatisch lidmaatschap.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Je denkt dus serieus dat de EU Vlaanderen niet zou toelaten?
Als Vlaanderen onvoldoende toegeeft, dan zeker. Denk eraan: Europa kan zonder Vlaanderen, Vlaanderen kan niet zonder Europa.

Citaat:
EU gaat een welvarende regio als lid weren, zeker een in hartje Europa?
De Vlaamse welvaart is bijna volledig afhankelijk van de handel met de EU, vandaar mijn stelling dat Vlaanderen niet in een positie zal verkeren om veel eisen te stellen maar integendeel zware toegevingen zal moeten doen (op allerlei vlakken). De machtsverhoudingen liggen nu eenmaal niet anders.

Citaat:
Waarom ga je er bijvoorbeeld niet van uit dat alle delen van het ex-België lid worden van de EU als erfgenamen van de BE staat?
Omdat ze moeilijk met twee op één stoel kunnen gaan zitten in de Raad.

Citaat:
Dit zal immers besproken moeten worden want Wallonië (met of zonder Brussel is niet relevant in dit geval) zal niet beweren België te zijn, er zal een erfopvolging nodig zijn om onder andere de staatsschuld te verdelen.
Tuurlijk, maar Vlaanderen zal geen sterke kaarten op tafel kunnen leggen bij die onderhandelingen. We zullen totaal afhankelijk zijn van de goodwill van onze EU-partners.

Laatst gewijzigd door Geert C : 8 januari 2013 om 17:37.
Oud 8 januari 2013, 17:27   #106
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet onnozel doen hé, ik ben hier één van de enigen die argumenten heeft aangedragen.

En als Vlaanderen onvoldoende toegeeft zal het in de wachtkamer blijven sudderen tot onze economie er zo hard onder lijdt dat a) de Vlamingen alsnog die toegevingen slikken of b) de overige EU-landen besluiten dat het Vlaamse voorbeeld afschrikwekkend genoeg is om separatisme in eigen land te ontmoedigen. Hoe je het ook draait of keert, Vlaanderen heeft meer te verliezen bij onafhankelijkheid dan te winnen.
Als gij fantasieën wars van de realiteit argumenten noemt, dan bestaan de smurfen ook.
Oud 8 januari 2013, 17:27   #107
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een ding moeten we je toegeven, je blijft volharden in de boosheid.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2013, 17:32   #108
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nee hoor, de Vlaming mag voor mijn part ook bang en onderdanig zijn in Europa, of in de herenigde Nederlanden. Is dat niet genereus van mij?
Maar mag de Vlaming van jou ook assertief en niet langer onderdanig zijn, en als het echt moet zelfs in België?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2013, 17:33   #109
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ben jij mentaal achtergesteld misschien?
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2013, 17:37   #110
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Maar mag de Vlaming van jou ook assertief en niet langer onderdanig zijn, en als het echt moet zelfs in België?
Nee , hij moet het dictaat van de Walen zonder meer aanvaarden , zoals een slaaf dat van zijn meester .
Oud 8 januari 2013, 17:44   #111
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Uittreksel uit "De Bekentenis van De Heer Burger & Politicoloog Magnette, Paul:

>>>

...

Wat kan confederalisme dan wel zijn, als het niet naar een juridisch concept en of een historisch proces verwijst? Gewoon meer autonomie voor de deelstaten? Maar in welke materies? En tegen wanneer, in de wetenschap dat de inkt van de zesde staatshervorming nog niet droog is? De N-VA belooft dat ze op een volgend congres een antwoord zal geven op die prangende vragen.

Ik moet bekennen dat ik als burger en als politicoloog popel van het ongeduld. We zullen weten of confederalisme een woord is dat betekent wat je wilt dat het betekent, een woord dat de diepe spanningen moet verbergen van een partij die niet weet hoe ze haar radicaalste leden en haar gematigde kiespubliek bijeen moet houden.

En we zullen weten of er kandidaten zijn voor dat confederalisme. Want als we de hypothese van een eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring terzijde laten, heb je in een democratie nog altijd partners nodig om een nieuwe grondwet op papier te zetten.<<<

Het lijkt wel alsof De Heer Burger & Politicoloog Magnette, Paul vooral popelt van ongeduld om de toch vrij neutrale politieke term "confederalisme" een niet langer neutrale inhoud te geven die ooit wel van pas zal komen om zelfs een eenvoudige uitwisseling van gedachten erover eigenlijk 'not done', op de één of andere manier niet 'salonfähig' genoeg, ja carrément 'taboe' te kunnen & mogen noemen.

De Heer Burger & Politicoloog Magnette, Paul zal binnenkort immers weten of er kandidaten zijn voor dat confederalisme.

En als het antwoord op die vraag dankzij langdurige en voldoende intensieve (tegen-)propaganda - en zo nodig ook wat dreigementen vanwege Sa Majesté - uiteindelijk "NON/NEEN" is geworden, zitten de jongens en meisjes van de N-VA met wat we zouden kunnen noemen 'een probleem':

Want als we de hypothese van een eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring terzijde laten, heb je in een democratie nog altijd partners nodig om een nieuwe grondwet op papier te zetten.

Het komt er voor De Heer Burger & Politicoloog Magnette, Paul (en zijn bondgenoten in de anti-confederalistische strijd) op aan ervoor te zorgen dat enerzijds het aantal mogelijke 'partners' van de 'zéér gevaarlijke' N-VA zo laag mogelijk blijft en anderzijds de N-VA niet zó sterk wordt dat ze eigenlijk geen 'partners' meer nodig heeft om het spel naar haar hand te zetten.

Ik kijk alleszins al reikhalzend uit naar het vervolg op "De Bekentenis van De Heer Burger & Politicoloog Magnette, Paul"

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 8 januari 2013 om 17:46.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2013, 17:50   #112
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ik begrijp dat ook niet.
Ik heb dat in andere draden ook gevraagd.
Alleen een beetje "fictie" kreeg ik als antwoord.

PS ik treur , mijn vroegere leraar Frans van de Jozefieten in Leuven is gestorven aan kanker .
Jan Simoen ,slechts 59 geworden .
Tevens een bekroond schrijver van jeugdboeken.
Innige deelneming, Pericles.

Oud 8 januari 2013, 18:07   #113
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...

OK, het spijt me dat ik die eerdere aanhaling over het hoofd heb gezien.

Zijn er ergens betrouwbare documenten opgediept waaruit duidelijk blijkt tot wélke zware toegevingen over Brussel, de boedelscheiding, de staatsschuld, het statuut van de Franstaligen in de Rand,... "Onafhankelijk Vlaanderen" (toegegeven, voorlopig nog steeds een fictie) door "Europa" zal worden gedwongen? Graag een link.

Was er pakweg een 'lek' van notulen van vergaderingen van hooggeplaatste functionarissen uit "Europa" waarin wordt opgesomd WAT "Onafhankelijk Vlaanderen" zal moeten betalen en HOE het dat zal moeten doen?
Heeft iemand ergens 'atoma-schriftjes' van één of andere belangrijke radicale Anti-Vlaams-Nationalist uit een vuilbak gehaald?

WIE binnen "Europa" houdt zich 'hier & nu' en 'concreet' bezig met de voorbereiding van de 'sabotage' van "Onafhankelijk Vlaanderen"?

Namen graag.

Let wel, ik sluit het bestaan van dergelijke dingen niet bij voorbaat uit.

Ik ben tot nu toe echter niet vaak genoeg met voldoende concreet bewijsmateriaal geconfronteerd om die waarschuwing van 'zware toegevingen' voldoende ernstig te kunnen nemen om er nu al maar - preventief, a.h.w. - mijn gedrag voor te wijzigen.

Laatst gewijzigd door djimi : 8 januari 2013 om 18:09.
Oud 8 januari 2013, 18:09   #114
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Kan iemand zich voorstellen dat een gewest het initiatief zou nemen om eenzijdig zijn onafhankelijkheid uit te roepen en dus niet langer een staat te zijn, geen lid meer van de Europese Unie, de Navo, het IMF, de Oeso en noem maar op?

Mocht Vlaanderen die keuze maken, dreigt het vooral Brussel te verliezen – door de toepassing van het principe van de zelfbeschikking van de volkeren. De twee in meerderheid Franstalige gewesten, Wallonië en Brussel, zouden automatisch een residuaal België vormen, dat zich zelfs de luxe zou kunnen veroorloven om te beletten dat Vlaanderen, wanneer het na een uiterst lang diplomatiek parcours als staat erkend zou zijn, lid zou worden van de Europese Unie. Ik denk niet dat het romantische nationalisme in de eenentwingste eeuw nog sterk genoeg is om dergelijke avonturen te dragen.
http://www.standaard.be/artikel/deta...30107_00425174
Nu beginnen ze al te dreigen!
Theorie, allemaal theorie.
Bangmakerij.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2013, 18:09   #115
Zwitser

Standaard

Citaat:
Klopt niet, nieuwe staten erven wel de verplichtingen van de oude staat maar ze verwerven niet automatisch het lidmaatschap in internationale organisaties. Eigenlijk kan alleen de reststaat, op voorwaarde dat er een is, aanspraak maken op automatisch lidmaatschap.
De EU is ondertussen al een stuk meer dan een "internationale organisatie". Het is een statenbond, waarbij de lidstaten een hoop verplichtingen hebben. Ik denk niet dat je die zo makkelijk kwijt geraakt.
Er zijn ook precedenten: Binnen de Zwitserse confederatie blijven kantons die zich van andere kantons afscheiden gewoon lid.

Hoe de EU het precies oplost als er een deel van een lidstaat zich afscheidt zullen we binnenkort wel zien.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2013, 18:09   #116
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Zonder corridor zou dat wel een probleem opleveren voor Brussel
klopt!
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2013, 18:56   #117
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat de EU doet zal vooral afhangen van de inschikkelijkheid van de Vlamingen en hun vertegenwoordigers. Als het onafhankelijke Vlaanderen bereid is om veel grote en pijnlijke toegevingen te doen (over Brussel, de boedelscheiding, de staatsschuld, het statuut van de Franstaligen in de Rand,...) dan kan het snel gaan. Maar als het onafhankelijke Vlaanderen dat weigert, tja.

Ik heb het hier al vaker gezegd: als Vlaanderen ooit onafhankelijk wordt zal het onder zulke voorwaarden zijn dat de Vlamingen naderhand zullen wensen dat ze nooit in de Vlaams-nationale waanzin waren meegestapt. Vooral de landen die zelf met afscheidingsbewegingen te maken hebben (zoals Spanje en Frankrijk) zullen er tijdens de onderhandelingen met de EU alles aan doen om het ons zo lastig mogelijk te maken.
Op basis van welk verdrag zou de EU de bevoegdheid hebben om wat dan ook te doen in verband met interne aangelegenheden van een oude staat, of de nieuwe staten die uit die oude staten zouden voortspruiten ?

En in tweede orde: denkt ge dat er vele regeringsleiders zijn die die kwestie langer dan drie seconden gaan interesseren wat wij binnenskamers zouden afspreken ?

En in derde orde: als Di Rupo nog eens naar zijn vriend Hollande zou gaan, gaat deze dan reageren zoals die vorige keer ? Te weten: er zich geen bal van aantrekken.

.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2013, 19:13   #118
Geert C

Standaard

Citaat:
Ik ben tot nu toe echter niet vaak genoeg met voldoende concreet bewijsmateriaal geconfronteerd om die waarschuwing van 'zware toegevingen' voldoende ernstig te kunnen nemen om er nu al maar - preventief, a.h.w. - mijn gedrag voor te wijzigen.
Het is door die houding dat de nationalisten met hun kop tegen de muur zullen knallen als ze ooit hun goesting krijgen.

Je trekt het wel in het belachelijke, maar tegenargumenten hoor ik niet. Typisch voor Vlaams-nationalisten blijkbaar, al wat niet in hun kraam past bestaat niet. De ideologie wint het steeds van de rede. We wagen eerst de sprong en dan zien we wel hoe of waar we neerkomen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Als die 'assertiviteit' bestaat uit kakken op de Walen en met leeuwenvlaggetjes zwaaien, dan liever niet.

Laatst gewijzigd door Geert C : 8 januari 2013 om 19:17.
Oud 8 januari 2013, 19:44   #119
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Er wordt hier nogal wat over en weer gesmeten met 'argumenten' over wat Europa al of niet zou doen bij een splitsing van een land.
Is er iemand die ook een link heeft naar wat Europa hierover te vertellen heeft, i.p.v. hypothesen uit de lucht te plukken ?
Kwestie van te weten of ik mijn goedendag moet invetten of niet.....
Oud 8 januari 2013, 20:11   #120
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Er wordt hier nogal wat over en weer gesmeten met 'argumenten' over wat Europa al of niet zou doen bij een splitsing van een land.
Is er iemand die ook een link heeft naar wat Europa hierover te vertellen heeft, i.p.v. hypothesen uit de lucht te plukken ?
Kwestie van te weten of ik mijn goedendag moet invetten of niet.....
Het zijn dan wel hypothesen, maar wel hypothesen waar tot op heden geen enkele Vlaams-nationalist een antwoord op heeft gevonden. Zo gaat dat vrijwel altijd in discussies met nationalisten, zij gaan er van uit dat bij de Vlaamse onafhankelijkheid alles van een leien dakje zal lopen en als je dan vraagt "wat als het allemaal niet zo vlot gaat als gij het u voorstelt?" dan antwoorden ze "dat kan niet!"

In plaats van antwoorden te bedenken op de uitdagingen waar een onafhankelijk Vlaanderen ongetwijfeld mee geconfronteerd zou worden lachen ze elke kritische bedenking en alle mogelijke moeilijkheden weg, het lijkt wel alsof na het uitroepen van de onafhankelijkheid de gebraden kippen ons in de mond zullen vliegen, Brussel en de EU zullen ons in de armen vallen en we gaan ons nooit meer iets moeten aantrekken van de Franstaligen. Ik wou dat de werkelijkheid zo simpel was.

Laatst gewijzigd door Geert C : 8 januari 2013 om 20:11.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be