Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 januari 2013, 13:36   #1
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard Dotaties aan politieke partijen

Er wordt door de particraten en separatisten heel wat gepraat over de dotaties aan het koningshuis, maar er wordt in alle talen gezwegen over de 75 miljoen euro of meer die elk jaar naar de politieke partijen (privé-organisaties die niet eens in de grondwet staan) versluisd worden. Om nog maar te zwijgen van de vergoedingen van de politieke mandaten. Er is zeer weinig bekend over het bedrag dat de politieke partijen jaarlijks van het hoopje parlementen ontvangen en nog minder over het gebruik en de bestemming van deze belastinggelden. Hebben de Belgische burgers geen recht om te weten wat met dit geld gebeurt?
Oud 11 januari 2013, 13:39   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Er wordt door de particraten en separatisten heel wat gepraat over de dotaties aan het koningshuis, maar er wordt in alle talen gezwegen over de 75 miljoen euro of meer die elk jaar naar de politieke partijen (privé-organisaties die niet eens in de grondwet staan) versluisd worden. Om nog maar te zwijgen van de vergoedingen van de politieke mandaten. Er is zeer weinig bekend over het bedrag dat de politieke partijen jaarlijks van het hoopje parlementen ontvangen en nog minder over het gebruik en de bestemming van deze belastinggelden. Hebben de Belgische burgers geen recht om te weten wat met dit geld gebeurt?
Er wordt daar helemaal niet over gezwegen. 't Is al vele malen onderwerp van discussie en berichtgeving geweest. In het begin van dit jaar is daarover nog een beslissing genomen door de regering trouwens.

http://www.dekamer.be/FLWB/pdf/53/2019/53K2019002.pdf

Kortom, neem uw eigen onwetendheid niet als norm.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 13:49   #3
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

In hoeverre is deze thread gestart uit onvrede over het feit dat de BUB (wegens geen verkozenen, laat staan een verkiezingsresultaat dat slechts met vele cijfers na de komma uit te drukken valt) geen recht heeft op die partijsubsidies?
Oud 11 januari 2013, 13:54   #4
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
gelijk behandelen zoals alle koninklijke dotaties; met onmiddellijke ingang afschaffen.

Belgisch koningsschap bij opbod en in concessie vergunnen. zo brengt het op ipv te kosten.

genoeg sjeiks die een aardige stuiver gaan neertellen om een paar jaar Koning van Belgie te mogen spelen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 13:59   #5
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
gelijk behandelen zoals alle koninklijke dotaties; met onmiddellijke ingang afschaffen.

Belgisch koningsschap bij opbod en in concessie vergunnen. zo brengt het op ipv te kosten.

genoeg sjeiks die een aardige stuiver gaan neertellen om een paar jaar Koning van Belgie te mogen spelen.
Da's pas een idee!

Goeie middag, overigens. Het was weer zeer lang geleden.
Oud 11 januari 2013, 14:27   #6
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Waarom zitten jullie hier constant draadjes uit 2003 naar boven te... of nee wacht... sorry, mijn vergissing...

SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 14:30   #7
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Da's pas een idee!

Goeie middag, overigens. Het was weer zeer lang geleden.
tx

ook goeiemiddag
Oud 11 januari 2013, 15:11   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik heb er geen probleem mee dat de partij die ik aanduid in het kieshokje, en die ik dus opdraag om een taak op te nemen, een bepaalde som geld krijgt uit het belastingspotje.

Bijgevolg heb ik er zelfs geen probleem mee dat ook de pvda, indien zij verkozenen zouden hebben na een verkiezing, ook zo iets krijgen. 'k Vind dat wel spijtig, maar mijn moeder heeft me geleerd van eerlijkheid te aanvaarden.

En voor de 10.000ste keer op dit forum: liever zo dan dat ze gaan hengelen achter sponsors in het bedrijfsleven.
Zelfs al gebeurt dat nu ook nog, en deels verdoken. (bijvoorbeeld die Waalse burgemeester die eist dat zijn lokale voetbalploeg gesponsord wordt; tsja in dat bestuur en onder de aangesloten leden/ouders van voetballende kindjes ... zitten veel mensen die de burgemeester genegen zijn ...)

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 15:19   #9
giserke
Banneling

Standaard

Wat zou het verschil zijn tussen een onverkozen parasiet, en een verkozen partij, die volgens de verkiezingsuitslag een werkingsdotatie krijgt?

Ik wil iedereen er nog eens aan herinneren waarom partijen werkingsmiddelen krijgen, en er een wet op partijfinanciering ontstaan is.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 15:23   #10
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb er geen probleem mee dat de partij die ik aanduid in het kieshokje, en die ik dus opdraag om een taak op te nemen, een bepaalde som geld krijgt uit het belastingspotje.

Bijgevolg heb ik er zelfs geen probleem mee dat ook de pvda, indien zij verkozenen zouden hebben na een verkiezing, ook zo iets krijgen. 'k Vind dat wel spijtig, maar mijn moeder heeft me geleerd van eerlijkheid te aanvaarden.

En voor de 10.000ste keer op dit forum: liever zo dan dat ze gaan hengelen achter sponsors in het bedrijfsleven.
Zelfs al gebeurt dat nu ook nog, en deels verdoken. (bijvoorbeeld die Waalse burgemeester die eist dat zijn lokale voetbalploeg gesponsord wordt; tsja in dat bestuur en onder de aangesloten leden/ouders van voetballende kindjes ... zitten veel mensen die de burgemeester genegen zijn ...)

.
ik dacht van niet, dat verdoken hengelen kan je oplossen door partijen eindelijk te verplichten een boekhouding te voeren en deze heel transparant en openbaar te maken

lijkt mij een stuk efficienter dan openbare middelen hiervoor te misbruiken volgens regeltjes opgesteld door diezelfde partijen en hoogte van die middelen ook al te laten bepalen door diezlfde partijen
Oud 11 januari 2013, 15:26   #11
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
ik dacht van niet, dat verdoken hengelen kan je oplossen door partijen eindelijk te verplichten een boekhouding te voeren en deze heel transparant en openbaar te maken

lijkt mij een stuk efficienter dan openbare middelen hiervoor te misbruiken volgens regeltjes opgesteld door diezelfde partijen en hoogte van die middelen ook al te laten bepalen door diezlfde partijen
Dit zou moeilijk zijn, want het is een politieke partij en privé geld.
Daarom is de wet op de partijfinanciering er gekomen met bijhorende werkingsmiddelen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 15:29   #12
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Dit zou moeilijk zijn, want het is een politieke partij en privé geld.
Daarom is de wet op de partijfinanciering er gekomen met bijhorende werkingsmiddelen.
politieke partijen verplichten een boekhouding te voeren dus. probleem opgelost.
Oud 11 januari 2013, 15:30   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ben jij echt zo naïef om te denken dat de financiën van een partij met een zuil voor één gat te vangen zouden zijn ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 15:34   #14
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ben jij echt zo naïef om te denken dat de financiën van een partij met een zuil voor één gat te vangen zouden zijn ?

.

besef je niet meer wat je zegt, of ben jij nu werkelijk voor maffiatoestanden aan het pleiten ????

een verplichte dubbele boekhouding, jaarlijkse audit door rekenhof en roterende auditkantoren.

en t is gegarandeerd uit met de maffiapret.

maar je voelt al waar het schoentje knelt hé, t zouden de partijen zijn die zichzelf dit moeten opleggen ...
Oud 11 januari 2013, 16:02   #15
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Wat heeft het ene met het andere te maken, vraag ik me af?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 16:15   #16
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Praktisch in alle westerse democraieën bestaat er een systeem van subsidiëring en controle op de inkomsten van politieke partijen ; zonder deze
financiering zouden politieke partijen te sterk afhankelijk zijn n van financiering door het bedrijfsleven en staat de poort helemaal open voor corrupte toestanden zoals omkoping.

In Zwitserland bv. bestaat er geen publieke partijfinanciering en is deze zelfs helemaal geheim, zodat de politieke partijen die het bedrijfsleven zeer genegen zijn er meer dan nvoldoende financiële middelen hebben om dank zij ruime middelen de politiek te beheersen.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 16:20   #17
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Je hebt gelijk... Weg met de politiek en terug naar de middeleeuwen!
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 16:23   #18
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk Bekijk bericht
Je hebt gelijk... Weg met de politiek en terug naar de middeleeuwen!
De BUB zou niets liever willen, gezien hun prehistorische visie over het koningshuis en Vlaanderen.
Oud 11 januari 2013, 16:24   #19
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Praktisch in alle westerse democraieën bestaat er een systeem van subsidiëring en controle op de inkomsten van politieke partijen ; zonder deze
financiering zouden politieke partijen te sterk afhankelijk zijn n van financiering door het bedrijfsleven en staat de poort helemaal open voor corrupte toestanden zoals omkoping.

In Zwitserland bv. bestaat er geen publieke partijfinanciering en is deze zelfs helemaal geheim, zodat de politieke partijen die het bedrijfsleven zeer genegen zijn er meer dan nvoldoende financiële middelen hebben om dank zij ruime middelen de politiek te beheersen.
en toch kent Zwitserland burgerinitiatiefrecht tot wetgevend werk ... wat wel enigszins in tegenspraak is met je kritiek en besluit ... ik ken namelijk geen staat in Europa die beter doet in democratisch oogpunt.
Oud 11 januari 2013, 16:33   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
politieke partijen verplichten een boekhouding te voeren dus. probleem opgelost.
Bij mijn weten moeten partijen een boekhouding bijhouden. Sinds 1989.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be