Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 januari 2013, 00:22   #3821
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graham C. Bekijk bericht
Waar denk je dat die notaris zijn bevoegdheid vandaan haalt?
Dit gaat niet over de taak van de notaris of diens bevoegdheid, maar wel over het feit of de overheid dan een stelsel moet voorzien voor uw al die soorten "huwelijken". Dan volstaat het toch gewoon dat de overheid dit alles sterk beperkt en de vrijheid tot regeling overlaat aan de burgers.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2013, 00:28   #3822
Graham C.
Provinciaal Statenlid

Graham C.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit gaat niet over de taak van de notaris of diens bevoegdheid, maar wel over het feit of de overheid dan een stelsel moet voorzien voor uw al die soorten "huwelijken". Dan volstaat het toch gewoon dat de overheid dit alles sterk beperkt en de vrijheid tot regeling overlaat aan de burgers.
Ah, nu al aan de burgers... Daarnet was het nog aan de notaris. Je maakt er wel een potje van hé Jan?

En dat allemaal om toch maar die ene vraag te kunnen ontwijken.
Graham C. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2013, 00:32   #3823
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah, nu al aan de burgers... Daarnet was het nog aan de notaris. Je maakt er wel een potje van hé Jan?
Potje?

Citaat:
Laat de mensen in alle vrijheid de inhoud van hun partnerschap ("trouw") bij een notaris vastleggen.
Ik dacht dat u voldoende intelligent was de gelijkenis tussen "burgers" en "mensen" in deze context te trekken. Blijkbaar niet.

In ieder geval, het is wel goed te zien dat u als een van de weinigen de redenering doortrekt. Vele bladzijden geleden in deze draad wees ik mensen als eno en alice er op dat de afbraak het huidig huwelijksstelsel logischerwijze de deur openzet naar andere "huwelijksvormen". Naar huwelijken met drie personen bijvoorbeeld of zelfs meer. Als repliek las ik toen slechts de dooddoener "het is evident dat het huwelijk iets is tussen twee personen".

Er is evenwel dan geen enkele evidentie meer. Als men het huwelijk niet meer ziet als een verbond tussen een man en een vrouw, maar slechts als een willekeurig invulbare band tussen een aantal contractanten is voortaan alles mogelijk. Dan is het m.i. ook niet langer nodig nog te spreken over het "huwelijk".
Oud 13 januari 2013, 00:53   #3824
Graham C.
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Potje?

Ik dacht dat u voldoende intelligent was de gelijkenis tussen "burgers" en "mensen" in deze context te trekken. Blijkbaar niet.
En ik dacht dat jij intelligent genoeg was om in te zien dat ook wat de notaris doet door de overheid gereglementeerd wordt. Blijkbaar niet. Het is niet omdat de overheid wettelijke krijtlijnen uittekent waarbinnen intermenselijke relaties zich afspelen, zoals ze dat trouwens voor alle soorten van verbintenissen doet, dat ze zich 'bemoeit' met wat burgers doen.

Citaat:
In ieder geval, het is wel goed te zien dat u als een van de weinigen de redenering doortrekt. Vele bladzijden geleden in deze draad wees ik mensen als eno en alice er op dat de afbraak het huidig huwelijksstelsel logischerwijze de deur openzet naar andere "huwelijksvormen". Naar huwelijken met drie personen bijvoorbeeld of zelfs meer. Als repliek las ik toen slechts de dooddoener "het is evident dat het huwelijk iets is tussen twee personen".

Er is evenwel dan geen enkele evidentie meer. Als men het huwelijk niet meer ziet als een verbond tussen een man en een vrouw, maar slechts als een willekeurig invulbare band tussen een aantal contractanten is voortaan alles mogelijk. Dan is het m.i. ook niet langer nodig nog te spreken over het "huwelijk".
Alle gekheid op een stokje. Jij weet natuurlijk net zo goed als ik dat een partnerschap zoals het huwelijk zich in de overgrote meerderheid van de gevallen afspeelt tussen twee mensen die geen familiale band met elkaar hebben. Ik geloof ook niet dat er in de praktijk erg veel vraag is om dat uit te breiden naar meerdere partners. Mocht evenwel blijken dat er een ruim maatschappelijk, of minstens politiek draagvlak is om huwelijken uit te breiden naar meer dan twee partners, wie ben ik dan om die mensen hun 'geluk' in de weg te staan? Het is niet mijn kopje thee, maar iedereen zijn meug hé! Argumenteren dat het homohuwelijk de deur openzet voor andere soorten partnerschappen, is echter een hellend vlak redenering. Ik hoop dat je bezwaar tegen het homohuwelijk wel wat meer om het lijf heeft dan deze behoorlijk doorzichtige drogredenering?
Oud 13 januari 2013, 01:00   #3825
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ik dacht dat jij intelligent genoeg was om in te zien dat ook wat de notaris doet door de overheid gereglementeerd wordt. Blijkbaar niet. Het is niet omdat de overheid wettelijke krijtlijnen uittekent waarbinnen intermenselijke relaties zich afspelen, zoals ze dat trouwens voor alle soorten van verbintenissen doet, dat ze zich 'bemoeit' met wat burgers doen.
Wat de notaris doet, wordt inderdaad door de overheid bepaalt. Niet echter wat de burger wil vastleggen bij de notaris.

Dat eenvoudige onderscheid schijnt u niet te vatten.
Oud 13 januari 2013, 01:02   #3826
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alle gekheid op een stokje. Jij weet natuurlijk net zo goed als ik dat een partnerschap zoals het huwelijk zich in de overgrote meerderheid van de gevallen afspeelt tussen twee mensen die geen familiale band met elkaar hebben. Ik geloof ook niet dat er in de praktijk erg veel vraag is om dat uit te breiden naar meerdere partners. Mocht evenwel blijken dat er een ruim maatschappelijk, of minstens politiek draagvlak is om huwelijken uit te breiden naar meer dan twee partners, wie ben ik dan om die mensen hun 'geluk' in de weg te staan? Het is niet mijn kopje thee, maar iedereen zijn meug hé! Argumenteren dat het homohuwelijk de deur openzet voor andere soorten partnerschappen, is echter een hellend vlak redenering. Ik hoop dat je bezwaar tegen het homohuwelijk wel wat meer om het lijf heeft dan deze behoorlijk doorzichtige drogredenering?
Begrijp ik het nu goed dat de mogelijke verandering van het huwelijksstelsel dus louter een zaak is van politieke prioriteiten? Als er dus geen meerderheid is voor een wijziging, is dat dan ook in orde voor u?

U bracht trouwens zelf dat element uit die zogenaamde "hellend vlak redenering" aan. Ongewild natuurlijk, maar voor mij was het bijzonder mooi meegenomen.
Oud 13 januari 2013, 01:09   #3827
Graham C.
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Wat de notaris doet, wordt inderdaad door de overheid bepaalt. Niet echter wat de burger wil vastleggen bij de notaris.

Wat wil de burger dan vastleggen bij de notaris?
Oud 13 januari 2013, 01:13   #3828
Graham C.
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Begrijp ik het nu goed dat de mogelijke verandering van het huwelijksstelsel dus louter een zaak is van politieke prioriteiten?
Uiteraard. Van wat anders?

Citaat:
Als er dus geen meerderheid is voor een wijziging, is dat dan ook in orde voor u?
Dan betekent dat dat er verder moet 'gestreden' worden.

Citaat:
U bracht trouwens zelf dat element uit die zogenaamde "hellend vlak redenering" aan. Ongewild natuurlijk, maar voor mij was het bijzonder mooi meegenomen.
Ik bracht dat helemaal niet aan. Jij deed dat!
Oud 13 januari 2013, 01:13   #3829
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat wil de burger dan vastleggen bij de notaris?
Dat bepaalt de burger. U maakt schijnbaar geen onderscheid tussen "aan de notaris" en "bij de notaris".
Oud 13 januari 2013, 01:15   #3830
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard. Van wat anders?

Dan betekent dat dat er verder moet 'gestreden' worden.
Waarvoor dan wel? Om het nietszeggende "hun geluk niet in de weg te staan"? Staat men dan homoseksuelen "hun geluk in de weg" wanneer ze niet kunnen huwen? Zijn al dan die ongehuwde koppels ongelukkig?
Oud 13 januari 2013, 01:16   #3831
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik bracht dat helemaal niet aan. Jij deed dat!
O jawel, door een definitie op te snorren die wel een heel ruime invulling kan mogelijk maken van wat een gezin inhoudt. Met daar bovenop uw stelling dat mensen huwen om een gezin op te bouwen. Alle elementen waren aanwezig. Alleen had u dat niet voorzien.
Oud 13 januari 2013, 01:28   #3832
Graham C.
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Dat bepaalt de burger. U maakt schijnbaar geen onderscheid tussen "aan de notaris" en "bij de notaris".
Zoals jij geen onderscheid maakt tussen krijtlijnen uittekenen en bemoeien...
Oud 13 januari 2013, 01:29   #3833
Graham C.
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Waarvoor dan wel? Om het nietszeggende "hun geluk niet in de weg te staan"? Staat men dan homoseksuelen "hun geluk in de weg" wanneer ze niet kunnen huwen? Zijn al dan die ongehuwde koppels ongelukkig?
Nee. Alleen die koppels die willen huwen.
Oud 13 januari 2013, 01:31   #3834
Graham C.
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
O jawel, door een definitie op te snorren die wel een heel ruime invulling kan mogelijk maken van wat een gezin inhoudt. Met daar bovenop uw stelling dat mensen huwen om een gezin op te bouwen. Alle elementen waren aanwezig. Alleen had u dat niet voorzien.
Nee, ik had inderdaad niet voorzien dat jij in karikaturen zou vervallen om toch maar een antwoord op een eenvoudige vraag te ontwijken. Eén ding is me inmiddels duidelijk: jij bent een meester in het afbuigen van het onderwerp.
Oud 13 januari 2013, 01:40   #3835
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee. Alleen die koppels die willen huwen.
Hoezo? Is het seculiere huwelijk dan een waarborg voor geluk?
Oud 13 januari 2013, 01:40   #3836
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals jij geen onderscheid maakt tussen krijtlijnen uittekenen en bemoeien...
Als zo goed alles vrij hoort te zijn, wat mogen die krijtlijnen dan nog wel inhouden?
Oud 13 januari 2013, 06:11   #3837
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is geen enkel homoseksueel koppel dat een kind heeft dat voortspruit uit dat koppel. De natuurlijke gegevenheid laat zich niet ontkennen.
En zo zijn er ook veel heterosexuele koppels; je punt?
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2013, 06:12   #3838
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik reageer slechte op de goedkope stelling "holebi's kunnen ook kinderen hebben".
En dat feit is een reactie op de goedkope stelling dat "holebi's toch kunnen trouwen" (uiteraard met iemand van het andere geslacht).
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Oud 13 januari 2013, 06:24   #3839
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dus jij beweert dat de burger eender wat kan vastleggen bij de notaris?
Dus ook zaken die niet binnen de lijntjes van het wettelijke zitten?

Of heb je het enkel over de intentie jantje konijn? De intentie van de burger mag er zijn, die mag laten vastleggen wat hij wil? En gaat dat lukken? Neen, dus wat is het nut van uw 'logica'?
Oud 13 januari 2013, 06:40   #3840
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoezo? Is het seculiere huwelijk dan een waarborg voor geluk?

Nog meer gekronkel van jewelste!

Het gaat over het recht om de keuze te hebben om al dan niet te huwen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be