![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#721 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#722 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Al die Marokkanen en Turken. Al die Indonesische Nederlanders. Al die Surinamers die Surinaams praten of Hindoestaans. Allemaal maar halve Nederlanders? Mensen die zich niet gerespecteerd voelen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#723 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#724 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Laat ik als voorbeeld dan Hollanders versus (NL) Limburgers aangeven. Neem aan dat u het me eens zult zijn dat Limburgers zich zo voelen, dan wel kunnen voelen ten aanzien Hollanders .. om dit woord dan maar te gebruiken, geringschatting. Erkenning van hun taal kan daarmee helpen dat men zich meer gerespecteerd gaat voelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#725 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat viel me telkens op in de twee draden over Limburg dat dit geheel ontbreekt voor dat ik hierover de subdraad startte waar we nu in zitten! Ik vond dat zeer opvallend en merkwaardig. Wie van al diegenen stelt zoals ik zijn taal boven zijn portefeuille? Zelfs Pajoske niet! Waar hebt ge het dan nog over? Citaat:
Of anders gesteld:hoeveel Limburgers geven hun taal nog door aan hun kinderen? De Limburgers verraden hun roots en gooien een eeuwenoud immaterieel kulturteel patrimonium op de mestvaalt, en dat uit een zekere vorm van pseudo-intellektueel snobisme. Dat is de bittere werkelijkheid. Maar ze zijn niet alleen. Het gebeurt overal in Europa en zelfs wereldwijd. Deze tijd wordt gekenmerkt door een algehele kulturele nivellatie. Alles wordt gestandaardiseerd tot zelfs de talen toe.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 januari 2013 om 01:18. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#726 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals u het beschrijft, lijkt het veel op de toestand die de Vlamingen meemaakten na de officiële invoering van de tweetaligheid in de 19e eeuw. Dat was een maatregel op papier. Voortaan werden er tweetalige munten en bankbiljetten ingevoerd, mochten steden naast de Franse ook een Nederlandse naam plaatsen, enzovoort. Verder ging die "erkenning" niet. Voor het overige bleef alles zoals het was: Frans in de administratie, Frans in het bedrijfsleven, Frans is in de scholen. Ik heb evenwel niet de indruk dat het in beide Limburgen zo aangevoeld wordt. Men aanvaardt zonder tegenspraak het AN als onze en hun aller standaardtaal. M.a.w. AN wordt als het overkoepelend idioom beschouwd van het plaatselijke. Geen aparte taal dus, maar een verzameling dialecten van het Nederlands. Vandaar dat heel die zaak van "erkenning" veel meer een theoretische zaak is die weinig inhoudt en ook weinigen beroert, dan een zaak van een onderdrukte taal die nu erkend wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#727 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#728 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het heeft ongekende juridische gevolgen die het hele evenwicht volkomen in vraag stellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#729 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#730 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() (Ik ben van de streek dus ik weet wel wat...) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#731 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Misschien geen slecht idee,wat denkt gij Jan? Ik ben voor en onze vriend Bollen dus blijkbaar ook. We gaan het nog eens worden... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 januari 2013 om 01:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#732 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#733 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#734 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geef mij dan maar de staatsgreep van een kultureel bewuste elite. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 januari 2013 om 01:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#735 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De bewoners zijn Nederlanders, zoals elke andere Nederlander. De officiele taal is ook voor hen nu het Nederlands geworden. De talen op deze eilanden, Papiamentu en Engels, hebben een status welke vergelijkbaar is met de overige talen in Nederland, zoals het Limburgs en het Nedersaksisch. Het Fries heeft daarentegen een hogere status en is een officiele taal, naast het Nederlands. Nederland kent slechts twee officiele talen, het Nederlands en het Fries. De overige talen zijn streektalen (plus het Jiddisch en Romani). Het Engels en het Papiamentu zijn geen officiele landstalen Het Papiamento wordt op Aruba gesproken, maar staat los van Nederland Aruba is een onafhankelijke staat binnen het koninkrijk Gezien de erkenning van het Limburgs als streektaal, wordt het Limburgs, in Nederland, niet gezien als een dialect van het Nederlands. Dat men in Belgie dit anders ziet is van geen belang voor Nederland en NL Limburg. Het is een hoofdzakelijk Nederlandse en NL Limburgse kwestie. België heeft het handvest niet ondertekend en speelt dus ook niet voor België om wel -/of niet tot erkenning van het Limburgs over te gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#736 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#737 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Papiaments is een andere taal dan het Nederlands. Het Engels ook. Het Fries ook. Het Limburgs niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#738 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#739 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In het groothertogdom is Luxemburg ook een taal om politieke redenen, daar waar het net over de grens 'slechts' een Duits dialect is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#740 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Euh, Oostenrijk en delen van Zwitserland bij Duitsland dus... Ongeacht wat de bevolking denkt?
|
![]() |
![]() |