![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#4501 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Ze hebben gelijk. Er is geen enkele reden om het huwelijk te blijven voorbehouden voor man-vrouw-relaties, die op geen enkele manier hinder ondervinden van de openstelling van het huwelijk. Mannen en vrouwen kunnen nog steeds met elkaar trouwen en kindjes krijgen. Dat twee mannen of twee vrouwen met elkaar kunnen trouwen, verandert daar niets aan.
|
|
|
|
|
|
#4502 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Zelfs als dat ooit de bestaans- of ontstaansreden voor het huwelijk was (en laten we wel wezen: die bewering heb je nog steeds niet kunnen hard maken), is dat in de hedendaagse maatschappij niet langer relevant. De maatschappij evolueert. Je daar tegen blijven verzetten op basis van de prehistorie heeft geen enkele zin. Leg je neer bij de evolutie, aanvaard je medemensen zoals ze zijn en misgun hen geen gelijke rechten.
|
|
|
|
|
|
#4503 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Die willen helemaal niks veranderen. Het huwelijk is een simpel contract (dat desgewillend kan ontbonden worden) tussen twee mensen. Dat was het voor het homo/lesbo-huwelijk, en dat is het nog steeds
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus) ![]() Laatst gewijzigd door Zipper : 16 januari 2013 om 20:13. |
|
|
|
|
|
|
#4504 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik zie het zo: Het bestaan van het huwelijk, zie ik als een uiting van menselijk gedrag. Volgens mij is dat een antropologisch gegeven. Net zoals het kunstzinning zijn van de mens, net zoals dat de mens zijn doden begraaft, net zoals dat de mens alles verklaart wil zien enz..., huwt hij ook.... Dieren houden zich daar allemaal niet mee bezig. Waarom? Omdat alleen mensen het doen en altijd en overal. Het huwelijk wordt, zoals je weet, van oudsher gevierd door de gemeenschap waar ze plaatsgrijpt en het is zo typsch dat ik er zelfs van overtuigd ben dat wanneer men morgen nog ergens in het regenwoud een mensenstam zouden vinden; zij ook het huwelijk zullen kennen. Niemand spreekt dat tegen. Als we dan kijken naar het huwelijk zelf, wat zien we dan? Wel als je kijkt met de bril van de homofiel, zie je een beschermd statuut in onze maatschappij van twee mensen die van elkaar houden. Dit statuut brengt bepaalde voordelen mee, voor kinderen die samen met het koppel een gezin vormen. Erfrecht is daar een voorbeeld van. En wat zegt de homofiel? Hij zegt dat als het huwelijk niet openstaat voor gelijkslachtigen die elkaar net zo graag zien, dan kunnen wij niet van deze voordelen genieten. Dus worden wij gediscrimineerd en dus moet het huwelijk veranderen, want discriminatie is verboden in ons land. Maar als je kijkt naar het huwelijk met de bril van de antropoloog die het huwelijk aanschouwt in al zijn facetten, in alle culturen en doorheen de ganse geschiedenis, dat zie je inderdaad een beschermd statuut in de maatschappij, die weldegelijk alles met kinderen te maken heeft. Het is juist om de kinderen te beschermen dat men het gezin een beschermend statuut geeft. Men geeft het alleen maar aan mensen die van elkaar houden en die het potentieel hebben om samen kinderen te maken. Kinderen die buiten het huwelijk geboren worden, zijn minder beschermd. het zou niet mogen, weet ik wel, maar ik kijk gewoon eens door de bril van de antropoloog. Sommige huwelijken mogen met instemmning van de gemeenschap zelfs ontbonden worden als er geen kinderen van komen. Sommige huwelijken mogen met instemming van de gemeenschap ontbonden worden als de partners elkaar ontrouw zijn en seksualiteit beleven buiten hun verbond van trouw. Dat is wat we zien als we kijken met deze bril. Waarom de homofiel dat niet ziet blijft mij een raadsel, maar dit terzijde. Je zou nu kunnen zeggen dat het huwelijk evolueert in zijn tijd en dat we nu aan het homohuwelijk toe zijn, maar ik zie daar toch wel een ernstig bezwaar. Het is juist dat ook het huwelijk, net zoals de meeste dingen, evolueert. Bij sommige culturen mogen vrouwen met meerdere mannen huwen en in andere mannen met meerdere vrouwen enz.. Maar altijd, altijd wordt het afgesloten tussen mensen van verschillend geslacht met het oog op het potentieel van kinderen. Als men nu het huwelijk toelaat tussen mensen van verschillend geslacht dan is dat geen evolutie, maar een verandering van het wezenlijke van een huwelijk. Homosekuelen hebben die potentie om met elkaar binnen hun relatie tot kinderen te komen niet. Niet om een medisch mankement, maar door hun aard. Door wat ze zijn. Daar het huwelijk er juist is gekomen om op die manier met erkenning van de gemeenschap tot reguliere voortplanting te kunnen komen, is het juist dat geven dat onmogelijk kan gebeuren. Dat is de bestaansreden en dat haal je toch niet zo maar onderuit vind ik. Pas op, Caligula was ook met zijn paard gehuwd, maar laten we wel wezen; dat is niet waar het huwelijk voor staat. Ten tweede. Als homostellen kinderen wensen, dan moeten ze beroep doen op een mannelijk een vrouwelijk element vanbuiten het huwelijk. Maar dat is nu altijd en overal net een aanvaardbare reden geweest voor de gemeenschp om te scheiden van elkaar en het huwelijk te ontbinden. Het buitenechtelijke is uit den boze voor het huwelijk zoals we deze kennen, maar binnen het homohuwelijk zou ze juist noodzakelijk moeten zijn. Tjagh? Dat kan natuurlijk niet. Je laat ook geen alcoholliekers toe in de club van geheelonthopuders toch? Laat staan dat zij de regels van de club zouden gaan bepalen. Mijn besluit is dan ook dat het huwelijk een instelling is tussen mensen van verschillend geslacht en we dat wil uitbreiden naar koppels van hetzelfde geslacht, die verandert het huwelijk in iets wat het nooit geweest is. Het verwordt op zo'n manier, louter tot een samenlevingscontract. Niet meer en en niet minder dan dat. Maar dat samenlevingcontract bestaat al. Daar kunnen homoseksuelen al gebruik van maken. Maar dat willen ze niet. Ze moeten en zullen het huwelijk in zijn wezen treffen, en onderwerpen aan hun waarden en normen over trouw, seksualiteit en ouderschap en wie niet akkoord is,... ... wel ja, die is homofoob hé?! Een beetje flauw en kortzichtig vind ik. Paulus. |
|
|
|
|
|
|
#4505 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De vraag was: Paulus.Leg eens uit waarom je het argument 'voortplanting' verwerpt voor de bestaansreden van het huwelijk. |
|
|
|
|
|
|
#4506 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Of noemt u dat argumenteren? Paulus. |
|
|
|
|
|
|
#4507 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#4508 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Waarom zouden wij dat dan wel doen?? |
|
|
|
|
|
|
#4509 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.” |
|
|
|
|
|
|
#4510 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Iedereen blij en discussie opgelost. Paulus. |
||
|
|
|
|
|
#4511 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar zelfs dat doet er niet toe. Het huwelijk is al ouder dan onze wet. Onze wet kan dus nooit bepaald hebben wat het huwelijk is. Nog altijd geen antwoord op de vraag dus. Deze was: Paulus.Leg eens uit waarom je het argument 'voortplanting' verwerpt voor de bestaansreden van het huwelijk. |
|
|
|
|
|
|
#4512 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Nee, iedereen gelijk voor de (zelfde) wet, lijkt mij het beste.
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus) ![]() Laatst gewijzigd door Zipper : 16 januari 2013 om 20:54. |
|
|
|
|
|
|
#4513 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Het huwelijk is voor hetero's en holebi's en dat is nu al bijna 10 jaar zo. ![]() De middeleeuwen hebben gebeld, ze willen hun moraal terug.
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.” |
|
|
|
|
|
|
#4514 |
|
Provinciaal Statenlid
|
|
|
|
|
|
|
#4515 |
|
Provinciaal Statenlid
|
|
|
|
|
|
|
#4516 |
|
Provinciaal Statenlid
|
|
|
|
|
|
|
#4517 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Dat lijkt mij inderdaad ook het beste. Zo voorkom je trouwens ook dat op homoseksuelen, die dan alleen toegang tot dat samenlevingscontract zouden hebben, neergekeken wordt, alsof zijn 'maar' een tweedrangshuwelijk hebben. Dat bevordert de integratie niet, maar juist de segregatie. Maar misschien is dat nu juist de verborgen agenda van de tegenstanders?
|
|
|
|
|
|
#4518 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Tjach?
Het was wel het consequent doortrekken van uw redeneren hé?! BRAVO ![]() Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 16 januari 2013 om 21:15. |
|
|
|
|
|
#4519 |
|
Minister-President
|
Dom en doortrapt.
Wat lijkt op zeemzoeterig gewauwel is eigenlijk gif verpakt in een blinkend papiertje met een strikje van vroomheid errond. Zij weten (of hij weet) perfect wat kwetsend is en wanneer ze de kwetsende opmerkingen moeten maken om een maximum effect proberen te bekomen. Oxygen thieves.
|
|
|
|
|
#4520 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Nee Paulus. Dat was het niet. En ik heb ook uitgelegd waarom het dat niet was. Je hebt die uitleg genegeerd, daar niet van, en ik had ook niets anders verwacht. Al post je hier nog duizend lachende en klappende ventjes. De keiharde realiteit blijft dat ik jouw belachelijke redenering met één vlotte beweging van tafel heb geveegd. Maar geen nood: Jan zal hier wel snel zijn om jou bij te vallen en je gelijk te geven. Dan kan je jezelf nog eens tot 'overwinnaar' van het debat uitroepen. Ben jij altijd zo'n klier op dit forum?
|
|
|
|