Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2013, 10:04   #4701
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graham C. Bekijk bericht
Om te beginnen, gaat het niet om artikel 144 (huwelijksleeftijd) maar over artikel 143.
Jawel, dat was de oorspronkelijke nummering. U vindt de verwijzing in "Codes Belges" daterend uit 1847.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2013, 10:06   #4702
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijkbaar vond het Vlaams Belang het destijds nodig om een wetsvoorstel in te dienen om een artikel 144bis op te nemen, waarin het geslachtsverschil uitdrukkelijk als huwelijksvoorwaarde gesteld wordt.

Waarom zou het Vlaams Belang zo'n wetsvoorstel ingediend hebben, als het verschillend geslacht al in het Burgerlijk Wetboek stond, Jan? Maar misschien vind je de stelling van het Vlaams Belang ook een beetje onsamenhangend?
Neen, het oude artikel 144 omschreef de twee partijen als contractanten met de noodzakelijke voorwaarden, maar hield geen definitie in van het huwelijk. In die zin zou de tekst die het Vlaams Belang een heldere explicitering vormen.
Oud 18 januari 2013, 10:07   #4703
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alleen brengt u hier weer eens een nepvergelijking aan. U vergelijkt een koppel dat u kent en een dat u wel kent. M.a.w. niet de afweging over de interne situatie speelt een rol, maar wel uw vertrouwdheid met de koppel. Uw argument staat dus buiten het oordeel.

En nog dit: er is nooit een absolute zekerheid bij opvoeding. Als ouder streeft men steeds naar het goede, maar het leven brengt ons soms heel wat verrassingen. Ten goede, maar ook soms niet.
Indien u de volgende posts zou gelezen hebben zou u merken dat ik wel ondubbelzinnig heb geantwoord.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2013, 10:08   #4704
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zei het eerder al: een evolutie gebeurt niet van vandaag op morgen. Die gebeurt langzaam, met kleine stapjes. Nauwelijks 15 jaar geleden bestond het geregistreerd partnerschap voor homoseksuelen niet, laat staan het homohuwelijk. Vandaag is er al een hele resem landen waar een van beiden, of allebei bestaan en beweegt er op dat vlak vanalles in tal van andere landen. Jij mag wat mij betreft je ogen verder sluiten voor die evolutie, Jan, maar verwacht dan alsjeblieft niet dat je nog au serieux genomen wordt hé.
Natuurlijk beweegt er van alles. Alleen gaat het ook soms een richting uit die u minder bevalt. Zoals eerder al aangegeven, werd de wetswijziging in Australië bij parlementaire meerderheid weggestemd.

De verwoording "hele resem landen" doet me toch wel glimlachen. Met evenveel en zelfs nog meer gemak valt immers het omgekeerde te zeggen...
Oud 18 januari 2013, 10:09   #4705
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Indien u de volgende posts zou gelezen hebben zou u merken dat ik wel ondubbelzinnig heb geantwoord.
Dat zullen we dan zien als we de verschillende berichten hebben doorgenomen. Zoals steeds in chronologische volgorde.
Oud 18 januari 2013, 10:29   #4706
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Ik weet niet hoe we het zouden moeten noemen, als iemand weerloze kinderen op een toestel wil plaatsen waarover duscussie is onder deskundigen, ttz over de veiligheid ervan, ....

... en daarbij weigert verantwoording af te leggen over waarom hij dat doet...

....en terwijl anderen, die de kinderen wel naar het veilige vliegtuig willen leiden, publiekelijk gaat beschimpen en treiteren dat het niet mooi meer is....

Tjah?!

Ik denk "misdadig" of zo? Wat denk jij?

Paulus.
Vergelijkt u nu het ouderschap van twee mensen van hetzelfde geslacht met een onveilig vliegtuig???
En stelt u hetero's voor als veilig, enkel en alleen omdat het hetero's zijn?
En dan heeft u het over misdadig?
Het is schokkend te lezen dat er dus werkelijk mensen bestaan die mensen omwille van hun seksuele geaardheid als minderwaardig zien, als mensen die niet zouden kunnen opvoeden!
En dan durft u ontkennen dat u gewoonweg homofoob bent en discrimineert?

Laatst gewijzigd door alice : 18 januari 2013 om 10:31.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2013, 10:38   #4707
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De geschiedenis leert ons, dat bepaalde evoluties binnen diverse maatschappijen, niet altijd positieve evoluties zijn. De opkomst en afschaffing van de slavenhandel is daar een duidelijk voorbeeld van. De Duyitsers bijvoorbeeld hebben ook een tijd geloofd, dat hun maatschappelijke visie een positieve evolutie was. De moslimlanden denken dat ook van zichzelf.

Al deze concrete voorbeelden tonen aan dat een evolutie over bespaalde maatschappelijke standpunten, niet per definitie een vooruitgang voor de mensheid zijn.

Jij geef mij de indruk dat je dat wel vindt, gezien je evolutie als waardemeter gebruikt voor het homohuwelijk, terwijl maatschappelijke tendenzen, nooit las criterium voor goed of fout kunnen fungeren.

Paulus.
Nazisme, slavenhandel,fundamentalisme...en daar vergelijkt u het homohuwelijk mee als negatieve maatschappelijke ontwikkeling? Zeg eens, hoe doe je dit wanneer je homo's zo gelijkwaardig vindt?

Evolutie is wel degelijk in verband te brengen met het homohuwelijk, omdat het gaat over aanvaarding, tolerantie, gelijkwaardigheid van mensen met een andere seksuele geaardheid. Dat heeft niets te maken met een ideologie zoals het Nazisme waar oom homo's werden vervolgd, niets met het islamfundamentalisme wat homo's ophangt, of met slavenhandel.

Het heeft wel te maken met apartheid, waarbij een recht wordt voorgehouden voor een bepaalde groep om basis van discriminatie, blijkbaar bent u daar voorstander van.
Oud 18 januari 2013, 10:43   #4708
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je doet het weer:

Omdat de opvoeding van heterostellen soms niet beantwoord aan bepaalde normen, moet men bijgevolg de wettelijke mogelijkheid openstellen dat homostellen kinderen adopteren en opvoeden.

De logica wordt hier gewoon geschonden, daar het ene geen inhoudelijk verband vormt met het andere. Het falen uit de ene situatie betekent geen garantie voor het slagen in een andere situatie.

Puur logisch denken.
Kunt u me dan even helpen uw logica te vinden?
Wanneer er geen enkel inhoudelijk verband is, waarom zou je dan het één verbieden?
Kunt u eens uitleggen waarom u denkt dat mijn zoon als opvoeder minder geschikt zou zijn dan bijvoorbeeld de zonen( met zeven kinderen neem ik aan dat Jan wel een zoon heeft) van Jan?
Waarom zou er minder garantie zijn wanneer mijn zoon een kind opvoedt met partner dan wanneer de zoon van Jan dit doet met zijn vrouw?
Ik ben erg benieuwd naar de logica die voor u blijkbaar zo duidelijk is. Bij mijn weten leidt de geaardheid van mijn zoon niet tot een vorm van handicap wat hem niet geschikt maakt voor het ouderschap.
Oud 18 januari 2013, 10:45   #4709
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vindt u dat niet veel voor een betoging?

Volgens mij kwam zoveel volk nog niet op straat toen ze de wereldbeker wonnen. We spreken hier over efkens 400 000 man. Dat is Woodstock weet u?

Geen enkel Gaypride kan daar aan tippen, wees maar zekers.

Paulus.
Hoeveel van die mensen zijn met bussen uit andere landen aangevoerd?Hoeveel inwoners heeft Frankrijk en welk percentage in verhouding daarmee vond het de moeite op straat te komen? Blijkbaar niet zo veel dus.
Oud 18 januari 2013, 10:56   #4710
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat niet over garantie, want dat heb je inderdaad nooit. Het gaat over wat het best mogelijke is wat we aan kinderen kunnen geven.

Het gaat toch weer geen 5 pagina's duren voor je dat doorhebt, mag ik hopen?

En bij de zoektocht naar dat best mogelijke, wordt het kunnen opvoeden niet in vraag gesteld. We zijn het er allemaal over eens dat homosekuelen nat zo goed kinderen kunnen opvoeden als heteroseksuelen. Als het nog niet duidelijk is nu, stel dan een gesloten vraag waarop ik alleen maar met een "ja" of een "neen" kan antwoorden, zodat je het eindelijk snapt. Want het begint er serieus op te lijken dat je doet alsof, omdat je weet dat je vast gereden bent.

Wat is dan wel het verschil tussen ouders van hetzelfde of ouders van verschillend geslacht, in die zoektocht naar het best mogelijke? Wel dat is de omgeving natuurlijk. Een moeder is geen vader en een vader is geen moeder. Volgens sommige deskundigen zijn ze beiden nodig, vanwege het evenwicht tussen emotionele en rationele benadering van dingen. Volgens andere deskundigen speelt dat helemaal geen rol, maar al bij al is er daar toch nog altijd discussie over.

Waar er geen discussie over is onder deskundigen is of een vader én een moeder tot het best mogelijke behoren. Daar zijn ze het allemaal over eens. De discussie gaat louten over of twee vaders of twee moeders als ouder evangoed het best mogelijke zijn of juist niet.

Vandaar dat Jan en ik resoluut kiezen voor de man-vrouw relatie als best mogelijke, want daar is iedereen het over eens. Twee mannen of twee vrouwen als ouder, daar is wel discussie over en dat houdt dus een risico in.

En welke onverlaat wil er nu risico lopen met het welzijn van kinderen?

Jij toch ook niet neem ik aan?

Paulus.
Nu vertelt u regelrechte onzin! Er is geen enkele pedagoog die stelt dat vrouwen het emotionele vertegenwoordigen en mannen het rationele en om die reden zowel een vrouw als man nodig zijn. ( een volslagen achterhaald idee, gezien de vage en vooral emotionele argumenten van mannen zoals u en Jan binnen deze discussie)
Ik heb een pedagogische opleiding, nooit werd dit besproken of ergens als feit gesteld.

Wel wordt gesteld dat kinderen die binnen één oudergezinnen opgroeien contacten nodig hebben met zowel mannen als vrouwen als rolmodel, maar dat iedereen in die omgeving die rol kan opnemen, vrienden of vriendinnen, grootouders, leerkrachten of anderen die een vertrouwensrelatie kunnen opbouwen met het kind.
Maar dat een vader en moeder nodig zijn voor de ontwikkeling beweert geen enkele moderne pedagoog, zij spreken zich enkel uit over de beste voorwaarden om op te voeden, het geslacht van ouders werd daarbijj nooit van belang bgevonden.
U verzint gewoon onbestaande argumenten.
Oud 18 januari 2013, 11:01   #4711
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
"De meeste Fransen liggen niet wakker van het homohuwelijk."

Dan is er ook geen nood of noodzaak om de wetgeving te veranderen.
Dus als de meeste mensen niet wakker liggen van één of andere problematiek is een wetgeving desbetreffende niet aan de orde. Moet ik dit zo interpreteren?
Oud 18 januari 2013, 11:02   #4712
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat zullen we dan zien als we de verschillende berichten hebben doorgenomen. Zoals steeds in chronologische volgorde.
U reageert toch niet chronologisch. Dit bericht kwam als laatste.

Laatst gewijzigd door JimmyB : 18 januari 2013 om 11:04.
Oud 18 januari 2013, 12:20   #4713
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen.

Er is op geen enkele enige zekerheid dat de opvoeding door homoseksuelen "over het algemeen" (wat moet die verwoording hier trouwens voorstellen?) beter zou zijn dan wat heteroseksuele koppels kunnen en zullen aanbieden.

Trouwens, op basis van welke criteria zou die toetsing dan gebeuren en hoe komt u er nu al toe die zekerheid te formuleren?

Mij lijkt uw stelling geen onderbouw te kunnen.
Er staat 'indien wij een garantie inbouwen'. Als er geen garanties zouden zijn, dan zijn geen garanties ingebouwd.

Als dit niet onderbouwd is weet ik het ook niet meer.
Oud 18 januari 2013, 12:22   #4714
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Alleen brengt u hier weer eens een nepvergelijking aan. U vergelijkt een koppel dat u kent en een dat u wel kent. M.a.w. niet de afweging over de interne situatie speelt een rol, maar wel uw vertrouwdheid met de koppel. Uw argument staat dus buiten het oordeel.

En nog dit: er is nooit een absolute zekerheid bij opvoeding. Als ouder streeft men steeds naar het goede, maar het leven brengt ons soms heel wat verrassingen. Ten goede, maar ook soms niet.
Er is bij heel weinig absolute zekerheid.
Oud 18 januari 2013, 12:23   #4715
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is nogal gedurfd de opvoeding van kinderen te vergelijken met het nemen van een vliegtuig en te stellen dat een opvoeding van kinderen door homostellen te vergelijken is met een vliegtuig waarvan discussie is over de veiligheid.

Je spreekt over risicio's maar je hebt dit nog nooit gekwalificeerd nog gekwantificeerd. Over welke risico's praat je eigenlijk en op welke manier zou dit het resultaat, namelijk een gezond opgevoed, kritisch denkend individu kunnen beïnvloeden?

Indien je dan over "het best mogelijke" spreekt moet je het geluk van de homostellen ook in de balans leggen. Uiteindelijk zijn ook zij individuen in onze maatschappij met recht op geluk.
Laat hem maar vliegtuigen met ouders vergelijken en laat ik mezelf quoten om hem te tonen welk vliegtuig hij moet nemen:

Citaat:
Teologisch want we hebben allen uit de harde cijfers uit de States 1 ding geleerd: dagelijks zijn er 5 kinderen - en dit dag in, dag uit, jaar in, jaar uit - die een opvoeding door hun heterosexuele ouders niet overleven.
Voorts is de vergelijking vliegtuig/ouderschap grof, net zoals de poster en de algemene instelling van dit 'heer'schap.
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2013, 12:24   #4716
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus als de meeste mensen niet wakker liggen van één of andere problematiek is een wetgeving desbetreffende niet aan de orde. Moet ik dit zo interpreteren?
Het is duidelijk Jimmy: als het almachtig jantje of paulus niet aanstaat of niet interesseert, mag discriminatie blijven bestaan.
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2013, 12:31   #4717
Graham C.
Provinciaal Statenlid

Graham C.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jawel, dat was de oorspronkelijke nummering. U vindt de verwijzing in "Codes Belges" daterend uit 1847.
Toch nog even de puntjes op de i zetten. Wat de nummering betreft, dat laat ik in het midden. Blijkbaar is er inderdaad een en ander aan de nummering gewijzigd. Wat de inhoud betreft, zit je er echter compleet naast. Ik heb de moeite gedaan om even mijn oud exemplaar van het Burgerlijk Wetboek op te snorren en de pagina met het betreffende artikel in te scannen. Zoals je ziet, gaat het in artikel 144 over de leeftijdsvereiste, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen de huwbare leeftijd voor een man en de huwbare leeftijd voor een vrouw. Daaruit valt niet af te leiden dat een man alleen met een vrouw kan of mag trouwen. De vereiste dat beide partners van verschillend geslacht moesten zijn, stond dus niet in het Burgerlijk Wetboek. Ook niet in de Franse tekst. Kortom: je bent verkeerd.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  20130118105027_00001.jpg‎
Bekeken: 93
Grootte:  72,8 KB
ID: 89035  

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  20130118104956_00001.jpg‎
Bekeken: 106
Grootte:  188,7 KB
ID: 89036  

Graham C. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2013, 12:33   #4718
Graham C.
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Neen, er is reeds een leegte van bij het begin. Er ontbreekt een vader of een moeder.
Dat hoeft niet noodzakelijk een 'bijkomende moeilijkheid' te zijn.
Oud 18 januari 2013, 12:35   #4719
Graham C.
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Neen, het oude artikel 144 omschreef de twee partijen als contractanten met de noodzakelijke voorwaarden, maar hield geen definitie in van het huwelijk. In die zin zou de tekst die het Vlaams Belang een heldere explicitering vormen.
Het verschil in geslacht was nergens wettelijk opgenomen als huwelijksvoorwaarde.
Oud 18 januari 2013, 12:37   #4720
Graham C.
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Natuurlijk beweegt er van alles. Alleen gaat het ook soms een richting uit die u minder bevalt. Zoals eerder al aangegeven, werd de wetswijziging in Australië bij parlementaire meerderheid weggestemd.

De verwoording "hele resem landen" doet me toch wel glimlachen. Met evenveel en zelfs nog meer gemak valt immers het omgekeerde te zeggen...
Je houdt je vast aan strohalmen. Niet dat dat niet mag hé. Het is alleen een beetje zielig...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be