Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 december 2012, 13:20   #41
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Over dat laatste gaat het mij. Wel over het feit dat er voortdurend op de NMBS en de NS wordt geschoten, maar dat de verantwoordiging zich ogenschijnlijk niet richt naar de fabrikant. De twee spoorwegmaatschappijen hebben treinstellen besteld die, overeenkomstig de opgelegde lasten, goed horen te werken.
Het klopt uiteraard dat AnsaldoBreda de hoofdschuldige is van dit betrouwbaardheidsdebacle, maar ook NS en NMBS dragen schuld. Zij zijn tenslotte degenen die voor deze bouwer gekozen hebben. Men verschuilt zich dan graag achter 'de Europese aanbesteding' en dat men 'de goedkoopste moet kiezen', maar de opdrachtgever (in dit geval: NS en NMBS) bepaalt zelf welke elementen de doorslag geven in de keuze van fabrikant, en prijs is er daar maar één van. Als zij voor de goedkoopste moesten kiezen, dan is dat omdat zij ZELF die aanbesteding zodanig hebben uitgeschreven dat de prijs de zwaarste, meest doorslaggevende factor was.

Citaat:
Nederlandse zuinigheid? Heeft de NMBS er dan niets in te zeggen gehad?
Naar wat ik hoor was de NMBS voorstander van Alstom (die van de TGV), niet van AnsaldoBreda. Vooral de Nederlanders wilden bij de Italianen bestellen. En aangezien de Nederlanders 16 van de 19 stellen kopen, en de NMBS slechts drie...
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 13:44   #42
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Naar wat ik hoor was de NMBS voorstander van Alstom (die van de TGV), niet van AnsaldoBreda. Vooral de Nederlanders wilden bij de Italianen bestellen. En aangezien de Nederlanders 16 van de 19 stellen kopen, en de NMBS slechts drie...
NTV, de private concurrent van Trenitalia koos overigens wel voor Alstom. Die treinen mogen er gerust zijn:
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 14:07   #43
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Italian engineering, technology and quality. Net zoals de ramen van het MAS die om de haverklap barsten.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 20:04   #44
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik denk dat je de reden moet zoeken in het feit dat consequent gekozen is voor de goedkoopste treinenbouwer.

De Nederlandse zuinigheid is dus vaak een dure oplossing. Het maakt in deze niet uit wie ze gekocht heeft.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_aanbesteding
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 20:35   #45
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Zoals ik eerder al zei: zich verschuilen achter de Europese aanbesteding is wat makkelijk. Als volgens die aanbesteding de goedkoopste moest winnen, dan is dat omdat de NS en de NMBS de aanbesteding zo hebben opgesteld dat de prijs van doorslaggevend belang was. Men had perfect een 100% wettelijke aanbesteding kunnen uitschrijven waarbij het technische aspect een stuk belangrijker was dan de prijs. Klaarblijkelijk is dat niet gebeurd, en dus zitten we nu met de gevolgen...
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 22:10   #46
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Zoals ik eerder al zei: zich verschuilen achter de Europese aanbesteding is wat makkelijk. Als volgens die aanbesteding de goedkoopste moest winnen, dan is dat omdat de NS en de NMBS de aanbesteding zo hebben opgesteld dat de prijs van doorslaggevend belang was. Men had perfect een 100% wettelijke aanbesteding kunnen uitschrijven waarbij het technische aspect een stuk belangrijker was dan de prijs. Klaarblijkelijk is dat niet gebeurd, en dus zitten we nu met de gevolgen...
Volgens mij kan je prima met de technische variabelen spelen, maar moe je uiteindelijk toch voor de laagste prijs (bij gegeven technische variabelen) kiezen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2012, 08:24   #47
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Volgens mij kan je prima met de technische variabelen spelen, maar moe je uiteindelijk toch voor de laagste prijs (bij gegeven technische variabelen) kiezen.
Nee, je moet niet voor de laagste prijs kiezen. Je moet op een objectieve manier kiezen, en de beoordelingskriteria moeten op voorhand vastliggen, en aan alle deelnemers bekend zijn.
Meestal werkt men met een puntensysteem. Het is het bod met het hoogste aantal punten dat daarbij wint.
Op voorhand wordt dan bepaald hoeveel punten gaan naar de prijs, waarbij men tegenwoordig meestal naar de totale "life cycle" kost kijkt, dus inclusief onderhoud. Maar ook kwaliteit speelt een rol. En de fabrikant.

Wat ook kan is werken met twee rondes. In de eerste ronde moeten kandidaten eerst zichzelf kwalificeren, en daarbij spelen doe financiële soliditeit, en prestaties uit het verleden een rol.
Bij de tweede ronde krijgen de fabrikanten die men bij de eerste ronde weerhouden heeft dan een uitnodiging om een aanbod te doen.
SBB wil 25 hogesnelheidstreinen kopen, en Ansaldo Breda mag niet eens meer meebieden, want ze zijn gewoon niet door de eerste selectie geraakt.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2012, 18:20   #48
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nederlandse zuinigheid? Heeft de NMBS er dan niets in te zeggen gehad?
Kunt u de verhoudingen staven ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2012, 18:21   #49
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Feit is dat de Nederlanders in deze bestelling het overwicht hadden.
16 tegen 3 stellen.
Moet er nog zand zijn ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2012, 12:12   #50
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

Als je zo de berichtgeving over die Fyra bekijkt bijv. waar de bevoegd ministers hun vehikel en de moeilijkheden "kinderziektes" noemen.
Die gasten lachen ons in het gezicht uit door 1) ons op te zadelen met hun incompetentie en 2) als die incompetentie terecht aangeklaagd wordt reageren zij arrogant in de trant "het is zo erg nog niet". Zij roepen hierdoor agressie op, het resultaat van hun arrogantie is nu dat spoorbegeleiders belaagt worden. http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...paign=20121219

Mensen hou op met u tegen elkaar te laten opzetten! Noch het spoorpersoneel, noch de pendelaars dragen ook maar enige verantwoordelijkheid. Enkel en alleen de beslissende politici en hun vriendjes hebben de zakken gevuld en duwen u nu tegen elkaar op. Wees verdraagzamer dan hen en trap er niet in!
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''

Laatst gewijzigd door the_dude : 19 december 2012 om 12:12.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2012, 13:16   #51
vrijevlaming
Banneling
 
 
vrijevlaming's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 7.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Waarom geen ICE of TGV, nu zitten NS en NMBS opgescheept met een wanproduct.
schuld van n-va
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 20:26   #52
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Waarom geen ICE of TGV, nu zitten NS en NMBS opgescheept met een wanproduct.
Of een echte hogesnelheidstrein zoals in China.
693 km op 2,5 uur. 3 keer langer dan Brussel-Amsterdam, maar even snel in de praktijk.

China opent langste hogesnelheidslijn
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 22:11   #53
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Of een echte hogesnelheidstrein zoals in China.
693 km op 2,5 uur. 3 keer langer dan Brussel-Amsterdam, maar even snel in de praktijk.

China opent langste hogesnelheidslijn
Moet je wel nog het uur dat je op voorhand op het station moet zijn bijtellen, want in China baten ze hun treinen uit alsof het vliegtuigen zijn...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2012, 18:03   #54
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Moet je wel nog het uur dat je op voorhand op het station moet zijn bijtellen, want in China baten ze hun treinen uit alsof het vliegtuigen zijn...
Een uur? De checkin is vergelijkbaar met de Eurostar hier, hoor. Een kwartiertje of zo.
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2013, 18:51   #55
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Smile

Morgen gaat het sneeuwen..........
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2013, 13:00   #56
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN
 
From_Vlaanderen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 maart 2008
Locatie: Kempen
Berichten: 22.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Je zit er niet ver af: het moederbedrijf van Ansaldo (Finmeccanica) bezit namelijk eveneens... Agusta.



Pittig detail: de huidige CEO van Finmeccanica was in de jaren negentig directeur Verkoop bij Agusta, de huidige CFO was een hoge pief bij de Italiaanse spoorwegen.



Nu, Bombardier en Ansaldo doen zeer graag zaken samen op het vlak van hogesnelheidstreinen..

http://en.wikipedia.org/wiki/Frecciarossa_1000
Nice dat wist ik niet, thanks.
__________________
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2013, 20:23   #57
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Nu, Bombardier en Ansaldo doen zeer graag zaken samen op het vlak van hogesnelheidstreinen..

http://en.wikipedia.org/wiki/Frecciarossa_1000
Wanneer Ansaldo onderaannemer is doen ze het best prima. Het komt er gewoon op aan wie er de zweep op legt...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2013, 21:21   #58
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Aan de andere kant, als het ALSTOM was geweest dan had weer "omdat het Frans is" geklonken.

Het is altijd wel iets.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2013, 22:17   #59
fbpolitics
Gouverneur
 
fbpolitics's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2012
Berichten: 1.279
Standaard

Mijn opinie: Fyra is een prestigeproject waarbij sommige politieke partijen de wil van BE wouden opleggen aan NL.

NL had hezegd dat het nog meer tijd nodig had om zaken te regelen. Maar BE heeft NL gedwongen om hun contract na te leven, met alle gevolgen vandien.

Dit zien we ook gebeuren in onze dagelijkse politiek, en de Hedwigepolder.
__________________
- Stop de renovatieplicht
- slava Ukraini

- Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig?
- rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog?
fbpolitics is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2013, 23:07   #60
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics Bekijk bericht
Mijn opinie: Fyra is een prestigeproject waarbij sommige politieke partijen de wil van BE wouden opleggen aan NL.

NL had hezegd dat het nog meer tijd nodig had om zaken te regelen. Maar BE heeft NL gedwongen om hun contract na te leven, met alle gevolgen vandien.

Dit zien we ook gebeuren in onze dagelijkse politiek, en de Hedwigepolder.
Onzin, het waren de Nederlanders die in het Fyra-project de voortrekkersrol speelden.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be