![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het is zondag namiddag 14u goed gegeten, afwas is klaar. Ik wil mijn bejaarde moeder bezoeken. 15 km ver. OV: ik moet 3 kwartier wachten om de eerste bus te nemen. Niet veel later ben ik in de volgende gemeente waar ik 59 minuten moet wachten op de aansluiting van de volgende bus. Alles samen doe ik er 1u52 minuten over om daar te geraken. Aankomst 16u35 Eén uur buiten in de koude wachten+ 1km wandelen. Daartegenover ben ik met de wagen om 14u18 op mijn bestemming i.p.v. 16.35u. met het openbaar vervoer. 18 minuten lekker warm in de auto is toch iets aangenamer dan het openbaar vervoer nemen. PS 1: we wonen beiden in het centrum van onze gemeente, op enkele honderden meters van de kerk. dus niet ergens ver afgelegen, er is al eeuwen een grote verbindingsweg tussen beide gemeenten. PS 2: Ik heb diezelfde berekening gedaan om naar mijn schoonmoeder te gaan. Resultaat: er loopt geen bus, enkel een belbus is mogelijk met OV. Afstand= 10km. Over treinen spreken we niet meer aan deze kant van het land. Die zijn hier zo een 30/40 jaar geleden afgeschaft. (op uitzondering van een enkele toeristische stoomtrein die naar nergens rijdt) PS 3 In de Tijd van het Belgische OV deed ik minder dan de helft van die tijd over dat traject Laatst gewijzigd door pajoske : 29 januari 2013 om 16:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#302 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#303 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#304 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#305 | |
|
![]() Citaat:
De ervaring met 'delijn' bewijst dat het Vlaamse niveau niks beter werkt dfan het Belgische. Komt daarbij: gewestoverschrijdend vervoer wordt hopeloos, want ieder zijn eigen techniek, uurregeling enz. EN verder hoor ik een van onze spoorbazen vertellen in verband met het fyra-fiasco dat de producent van de treinen maar weinig rekening hield met hun verzuchtingen omdat de bestelling van de Nederlandse en Belgische maatschappij veel kleiner was dan andere bestellingen, die dus voorrang kregen. Wat denk ge dat dat gaat geven bij een bestelling van een nog veel kleiner Vlaamse spoormaatschappij? Je moet toch geen Belgicist zijn om de vele nadelen te zien van een Vlaamse spoormaatschappij. Welke steden gaan die trouwens in Vlaanderen verbinden? Antwerpen met Gent? En voor de rest....een spoorlijn leggen in het Oosten van Limburg? De Vlaming Schoupe is jarenlang big-boss geweest, toen is er dat ook niet gekomen. Ik dnek trouwens dat snelbussen voor OV in deze regio veel beter zijn. Maar dan moeten ze veel regelmatiger rijden. En dan moet de rest van het busvervoer ook anders geregeld worden. Geen bussen die al die kleine dorpswegen volgen, maar waardoor je bijna een uur moet rijden om 15 km verder te geraken aan het treinstation. Laatst gewijzigd door pajoske : 29 januari 2013 om 17:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#306 | ||||
|
![]() Citaat:
In het station van Bern alleen al kan je treinen van drie bedrijven zien. Er rijden ook bussen van vier verschillende bedrijven, en er is een trambedrijf. En toch is alles geïntegreerd, de dienstregelingen kloppen, en er is een tarief. En dat is juist omdat er zoveel bedrijfjes zijn. 47 spoorwegbedrijven, dat wil zeggen 47 spoorweglobby's, in plaats van eentje. Dat wil ook zeggen, locale bedrijven, met locale verankering, minder gevoelig voor grillen uit de hoofdstad. In de jaren 60/70 besloot de Belgische minister van verkeer om alle streektramlijnen op te heffen. Want ze reden de auto's in de weg. In Bern reden de streektrams ook de auto's in de weg. Echter die trams werden niet door een nationaal bedrijf dat direct van het ministerie van verkeer afhing uitgebaat. Die bedrijven waren formeel onafhankelijk, en riepen "wij waren hier het eerst, lossen jullie het maar op". Dus werd er een tunnel aangelegd en de boeretram werd tot een heuse lichte metro omgebouwd. In België is de NMBS helemaal niet in lokaal spoorvervoer geïnteresseerd. Het zou juist beter zijn moest Vlaanderen daar ook zeggenschap over hebben. Citaat:
Ik zie juist het tegenovergestelde. Kleine spoorwegbedrijven, zoals er ook tientallen zijn in Duitsland en een aantal in Nederland bestellen gewoon treinen uit de katalogus van Stadler of Siemens of Alstom, en krijgen die doorgaans ook op tijd geleverd. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#307 |
|
![]() @ Zwitser: Een Vlaamse spoorwegmaatschappij is dus volgens jouw ook een slechte keuze. Want dat is hetzelfde als een Belgische maatschappij, maar dan op kleinere schaal.
Het Vlaamse 'de lijn' heeft al duidelijk aangetoond dat het Vlaamse ministerie van verkeer/vervoer niet geïnteresseerd is wat in de verschillende regio's van Vlaanderen noodzakelijk en nuttig is. Vandaar dat het hun bedoeling was snelbusdiensten af te schaffen. Als je volgens Zwitsers voorbeeld wil werken moet je onafhankelijke bedrijven toelaten lijnen uit te baten. Maar toen een privémaatschappij deze diensten wilde gaan uitbaten moest ze vanuit Nederland vertrekken omdat in Vlaanderen geregeld busvervoer enkel door 'delijn" mag aangeboden worden. Ik meen te weten dat dit ook de reden is dat geen stadsbus van Maastricht nog in Lanaken een vertrekpunt heeft. Uw argumenten zijn dan ook argumenten tégen een Vlaamse spoorwegmaatschappij. |
![]() |
![]() |
![]() |
#308 |
Minister-President
|
![]() Niet zozeer tegen een Vlaamse spoorwegmaatschappij, wel tegen een vervanging van een monopolist door een andere.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#309 | |
|
![]() Citaat:
- De infrastructuur komt in handen van het Vlaamse gewest. - Intercity en internationale verbindingen worden uitgebaat op commerciële basis. Dergelijke diensten zijn winstgevend uit te baten. Wel dient de overheid te waken over tariefintegratie en passagiersrechten. - Regionale verbindingen worden per lijn gewoon aanbesteed. De overheid bepaald welke dienst daar moet rijden en geeft de opdracht tot uitvoering aan een particulier bedrijf.
![]() |
![]() |
#310 | |
|
![]() Citaat:
![]() Wat blijft er nog over van Vlaamse spoorwegen zonder Brussel en Wallonië? Een mager beestje. Een lijn Knokke-Gent-Antwerpen. Wat ben je daar nu mee? Laatst gewijzigd door pajoske : 30 januari 2013 om 11:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#311 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Fusie met de Nederlandse spoorwegen lijkt me een betere optie. Meteen ook extra lijnen tussen noord en zuid aanleggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#312 | |
|
![]() Citaat:
Ge zijt toch op de hoogte dat de snelle treinverbinding tussen Maastricht en Brussel (via Luik) op die reden afgeschaft is (en omdat de Europese subsidie wegviel). Dat van die Franstaligen en taalproblemen is larie van Flaminganten, daar heb ik nooit iets van kunnen lezen op een Nederlandse site. Mij lijkt het veel beter direct op Europees niveau samen te werken en afspraken te maken over standaarden dan eerst nog een apart Vlaams-Nederlands systeem in te voeren dat daarna weer afgevoerd wordt. Samengevat heeft me nog niemand een voordeel kunnen aantonen voor een aparte Vlaamse spoorwegmaatschappij. Ze moeten ook niet afkomen dat dit voordelig zou zijn voor Limburg zoals onze gouverneur meende te moeten zeggen. Ervaring met de Vlaamse 'Delijn' bewees het tegendeel. Ervaring met het Vlaamse 'telenet' al evenzo. Verleden jaar hebben ze WDR van de kabel gegooid. Veel Limburgers ziijn daarom overgeschakeld op digitale TV. Nu een jaar later is die zender ook digitaal geschrapt. Uitleg van telenet (maar met andere woorden): 'Die paar Limburgers kunnen ons geen reet schelen.' Gelukkig komt er reactie van de eigen streekzenders: http://www.tvl.nl/nl/mijn-regio/via-.../#.UQkbPPK57YW Laatst gewijzigd door pajoske : 30 januari 2013 om 14:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#313 |
|
![]() Een trein Knokke - Antwerpen zou inderdaad handig zijn.
![]() |
#314 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het kan rond Basel wel met drie landen... Citaat:
Citaat:
Voor België is dat alvast tegen 2020 gepland. Samengevat heeft me nog niemand een voordeel kunnen aantonen voor een aparte Vlaamse spoorwegmaatschappij.
![]() |
![]() |
#315 |
|
![]() Een "beestje" dat nog steeds groter zal zijn dan 2/3 van de Europese spoorwegmaatschappijen...
![]() |
#316 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die trajecten lijken me overigens veel te lang. Er is al heel lang discussie over die voorliefde voor transregionale verbindings"pareltjes als Tongeren-Brussel-Gent-Blankenberge/Knokke, Eupen-Oostende, Brussel-Luxemburg, Antwerpen-Geraardsbergen/Kortrijk... Opsplitsen, zou ik zeggen. Ik zie trouwens niet in waarom al die lange afstandsverbindingen via de drie grote Brusselse stations moeten passeren.
Laatst gewijzigd door lombas : 30 januari 2013 om 15:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#317 | ||
|
![]() Citaat:
(Een keer per uur een overstapverbinding is overigens wat magertjes...) Citaat:
Als we bijvoorbeeld Tongeren - Knokke/Blankenberge in een Tongeren - Brussel en een Brussel -Knokke/Blankenberge zouden splitsen betekent dat twee treinen ipv 1 door de NZV... Brussel - Luxemburg daarentegen is dan weer een heel erg logische trein. Per slot van rekening de verbinding tussen twee hoofdsteden van de EU. Zou eigenlijk elk uur moeten doorrijden naar Straatsburg.
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... Laatst gewijzigd door Zwitser : 30 januari 2013 om 16:24. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#318 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#319 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door SDG : 30 januari 2013 om 18:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#320 |
|
![]() [quote=SDG;6517995]Nadeel is wel dat bij eventuele vertragingen door zulke lange trajecten de impact veel groter is. /QUOTE]
Daar is een mouw aan te passen. Bij de Zwitsers spoorwegen zit er bijvoorbeeld 10% marge in de dienstregeling. Per 10 minuten kan een minuut vertraging ingelopen worden. Op die manier kan een lange afstandsverbinding eventuele vertragingen gewoon onderweg inlopen. Natuurlijk zou men ook gewoon een aantal treinen laten eindigen voor de NZV, en gewoon het GEN frequent laten rijden.