Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 februari 2013, 11:01   #1
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.406
Standaard aiaiai.....alweer een probleemhelikopter?

Belgie heeft geen "geluk" gehad met de aankoop van militaire helikopters.....

De A109 van Agusta,waarvan er nog tientallen exemplaren in dienst zijn bij de strijdkrachten heeft nooit echt voldaan.Te licht als aanvalshelikopter(het afschieten van mitrailleurs en anti-tankraketten houdt een zeker risico in voor zowel het doel als de schutter ) ,te weinig robuust als "manusje van alles"voor ruige omstandigheden(zoals er bvb in Afghanistan te vinden zijn),en eigenlijk zelfs wat te klein als ambulance-helikopter (zoals er nu 2 in Mali ingezet worden).....Bovendien mag het buiten niet te veel spoken .Bovendien kun je met "onze" versies niks op zee beginnenJammer in een strijdmacht waar "multifunctionaliteit" de enige oplossing is voor dalende defenstiebudgetten.De A109 is bijlange geen slechte helikopter,maar mocht nooit een "militair livrei" dragen.....

En zo moeten de Belgische strijdkrachten nog steeds zwaar leunen op de "oudjes",zijnde de Sikorsky's en de Allouettes...

Het zou allemaal verbeteren met de NH90.Belgie deed nu eens niks "speciaals",geen "steekpenningen",geen "speciale bezuinigingsvraagjes",maar gewoon "meesurfen" met vele andere "militaire klanten" wereldwijd....Eindelijk zouden we eens een helikopter hebben zoals iedereen elders.....

Het NH90 project heeft ook alweer enkele jaren vertraging,en nu bubbelen "berichtjes" naar boven die zouden doen twijfelen of de NH90 wel een oplossing zal zijn,of alweer een nieuw militair probleem.....

Er zijn amper nog centen beschikbaar voor de strijdkrachten,en een nieuwe sof,een soort "militaire vliegende Fyra" is echt onaanvaardbaar.


In Polen en Rusland kun je serieus geupdate versies bestellen van de legendarische Mil-Mi 17 helikopterfamilie.Ze zien er niet uit,eerder als een bestelbusje met wat schroeven aan,maar ze werken,altijd,overal en alle omstandigheden!

Laatst gewijzigd door kelt : 2 februari 2013 om 11:09.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2013, 11:09   #2
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Fyra-heli's
Belgie op z'n best ...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2013, 11:10   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.406
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Surround Bekijk bericht
.....binnenland draadje openen ?
In een artikel in de Morgen werd gesproken omtrent klachten uit Nieuw Zeeland,Australie.....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2013, 11:17   #4
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.406
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Surround Bekijk bericht
Internationaal dan?

Het is daarvoor niet "politiek" genoeg ..

Laatst gewijzigd door kelt : 2 februari 2013 om 11:18.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2013, 11:44   #5
-Jo-
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Locatie: Brugge
Berichten: 6.158
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Belgie heeft geen "geluk" gehad met de aankoop van militaire helikopters.....

De A109 van Agusta,waarvan er nog tientallen exemplaren in dienst zijn bij de strijdkrachten heeft nooit echt voldaan.Te licht als aanvalshelikopter(het afschieten van mitrailleurs en anti-tankraketten houdt een zeker risico in voor zowel het doel als de schutter ) ,te weinig robuust als "manusje van alles"voor ruige omstandigheden(zoals er bvb in Afghanistan te vinden zijn),en eigenlijk zelfs wat te klein als ambulance-helikopter (zoals er nu 2 in Mali ingezet worden).....Bovendien mag het buiten niet te veel spoken .Bovendien kun je met "onze" versies niks op zee beginnenJammer in een strijdmacht waar "multifunctionaliteit" de enige oplossing is voor dalende defenstiebudgetten.De A109 is bijlange geen slechte helikopter,maar mocht nooit een "militair livrei" dragen.....

En zo moeten de Belgische strijdkrachten nog steeds zwaar leunen op de "oudjes",zijnde de Sikorsky's en de Allouettes...

Het zou allemaal verbeteren met de NH90.Belgie deed nu eens niks "speciaals",geen "steekpenningen",geen "speciale bezuinigingsvraagjes",maar gewoon "meesurfen" met vele andere "militaire klanten" wereldwijd....Eindelijk zouden we eens een helikopter hebben zoals iedereen elders.....

Het NH90 project heeft ook alweer enkele jaren vertraging,en nu bubbelen "berichtjes" naar boven die zouden doen twijfelen of de NH90 wel een oplossing zal zijn,of alweer een nieuw militair probleem.....

Er zijn amper nog centen beschikbaar voor de strijdkrachten,en een nieuwe sof,een soort "militaire vliegende Fyra" is echt onaanvaardbaar.


In Polen en Rusland kun je serieus geupdate versies bestellen van de legendarische Mil-Mi 17 helikopterfamilie.Ze zien er niet uit,eerder als een bestelbusje met wat schroeven aan,maar ze werken,altijd,overal en alle omstandigheden!
Op zich technisch gezien, is de A-109 inderdaad zeker kwalitatief een goede heli. Maar zoals gezegd is hij te licht voor d etaken die hij moet aankunnen in het ABL.

De A-109 is eigenlijk best geschikt voor licht transport, verkenning, verbindingstaken en opleiding. Men had veel beter de AW-101 aangekocht voor transport, SAR en CSAR en daarnaast nog de EC665 voor antitank en aanvalsondersteuning.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be