![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#261 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
En dan nog, eenzelfde taal hoeft nog niet te betekenen dat eenzelfde land een goed idee is. Eigenlijk is Duitsland veel te groot, en zou het beter opgedeeld worden. Veel inwoners van Bayern zien onafhankelijkheid trouwens best zitten.
|
|
|
|
#262 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Maar ik moet ook zeggen dat de Oranjes daar zelf debet aan zijn. Vooral Willem II speelde hierin een dubieuze en twijfelachtige rol in. Indien de Franstaligen geen platform was gegund door Willem II en Willem I wat minder rigide en rechtlijnig was geweest, dan was deze ellende van de scheiding nooit gebeurt. Dan waren wij nu het machtigste land van Europa geweest. En dan was het wegennet en alles ook veel uitgebreider geweest. Mocht het ooit tot een hereniging komen dan zal toch wel rekening moeten worden gehouden met de Walen omdat we met z'n allen nu eenmaal niet op een eiland wonen. Dit is ook in het belang van Europa en dus ook van een herenigd Groot-Nederland. Dus zonder meer maar de stekker er uit trekken uit Wallonië is niet echt slim.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 7 februari 2013 om 21:50. |
|
|
|
|
|
|
#263 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#264 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Maar ik heb het gevoel dat Wallonië en Vlaanderen steeds verder uit elkaar drijven en vooral de transfergelden een belangrijk punt van discussie zijn. Dit is ook duidelijk te merken aan de verkiezingsuitslagen in zowel Vlaanderen als Wallonïë.
|
|
|
|
#265 | |
|
|
Citaat:
Ook Wallonië is voor Nederland belangrijk, bijvoorbeeld Luik distributie. Vergis je er niet in dat Nederlandse bedrijven zich niet alleen op Vlaanderen richten, maar zich ook meer en meer op Wallonië richten. De cultuur in Wallonië verschilt met die in Vlaanderen, maar qua handel kan men goed overweg met elkaar. Ben er overigens niet zo zeker van of Wallonië zich zondermeer op Frankrijk zal richten. Als ze zich bij Frankrijk aansluiten vervallen ze tot een klein gebiedje in het grote Frankrijk, met nauwelijks invloed in het grote geheel. Laatst gewijzigd door Adrian M : 8 februari 2013 om 01:25. |
|
|
|
|
|
|
#266 |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
|
|
|
|
|
|
#267 | |
|
|
Citaat:
http://www.mkb.nl/images/MKB_Belgie_2007%5B1%5D.pdf |
|
|
|
|
|
|
#268 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#269 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#270 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#271 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#272 |
|
Gouverneur
|
Is een combinatie België - Nederland niet superieur aan Duitsland?
Er is meer in een mensenleven dan economisch presteren! |
|
|
|
|
|
#273 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Ik was in 1993 op een talencursus in Ierland en kwam daar een mede-cursiste tegen die ik Duits hoorde spreken. Vroeg toen aan haar: Sind Sie Deutsche? Ze antwoordde toen: Nein, ich bin Beyer. Hééél merkwaardig vond ik. Ze gaf wel aan dat Beieren deel uitmaakte van Duitsland, maar deed dit niet van harte. Volgens mij verlangen veel mensen in Beieren terug naar koning Ludwig II.
|
|
|
|
#274 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#275 | |
|
Banneling
|
Citaat:
![]() Welnee, de inwoners van Beieren zijn zelfs bij de meest fiere Duitsers, maar ze staan wel terzelfdertijd op de Beierse eigenheid. |
|
|
|
|
|
|
#276 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#277 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#278 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
En dat alles in die mate zelfs dat had de putsch van 1830 mislukt wij nu in de G7 zaten in de plaats van Italie. Nu maakt Nederland alleen niet eens deel uit van de G20!
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 februari 2013 om 14:52. |
|
|
|
|
|
|
#279 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Het weze dan evenwel met dien verschille dat wat IK schreef dit was: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=246
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
|
|
|
|
|
#280 |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Dan beseft je vrouw niet, dat het Schwizerdütsch voor veel Duitsers minstens net zo moeilijk te verstaan is het als Nederlands. Mijn vrouw is Noord-Duits, komt van "die "Waterkant" (ja, zo heet het kustgebied in het "Platt" werkelijk) en heeft het (gesproken) Nederlands binnen een jaar geleerd zonder een cursus te bezoeken. Een uidrukking als "Auch das noch" is in het Platt "Oo(c)k dat noch".
Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 21 februari 2013 om 17:58. |
|
|
|