Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 februari 2013, 22:36   #27241
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
Ergens in een Indogebied,Pinda...
De gewone Indonesiërs zijn een enorme aanwinst voor de Nederlands cultuur, en zij passen zich merendeels aan aan onze cultuur en gewoonten. Eigenlijk zijn de Nederlanders nu ook een beetje Indonesiër geworden door de opneming van de cultuur en eetgewoonten van dit prachtvolk!
Oud 19 februari 2013, 23:14   #27242
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
België is ontstaan vanuit de Franse schoot.
En werd door Franstaligen bestuurd.
Vele bedrijven zijn al in handen van Fransen.
Vlamingen worden verplicht om Frans te leren.
Vele Vlamingen hebben een afkeer van Nederlanders. Waarbij er velen zijn die de Franse denkwijze aanbidden.
Vele Vlamingen hekelen het AN.
En plooien terug op een Nederlands dat als 'verkavelingsvlaams' wordt herkend. En dat steevast aangeduid wordt als 'Vlaams' en niet als 'Nederlands'.
Hierbij nemen zij de Franse denkwijze over dat in 'Flandre' alleen maar 'flamand' gesproken wordt. Zoals er in de Elzas alleen maar Elzassisch gesproken wordt, en geen Duits, alhoewel het Elzassisch gewoon tot de Duitse taal behoort. Waarom het zo ook niet benoemen.
In Oostenrijk wordt ook geen Oostenrijks gesproken maar Duits. Niemand die dat zelfs maar in twijfel trekt.
Maar in Vlaanderen spreekt men Vlaams. Punt.
Taalhekeling.
Neen, in VL spreekt men NL.
Ettelijke jaren geleden was wat nu de Vlaamse gemeenschap heet, gewoon de Nederlandse cultuurgemeenschap. Waarom werd dit veranderd ?
Voor mij is Vlaams iets geografisch, en niet iets taalgebonden.

De debatcultuur in Vlaanderen is Frans.
Als eens een debat gezien op de NL TV ? Een ware verademing.

Het derespect dat Vlamingen hebben voor hun taal is een spiegel van de opsokkeling van de Franse taal. Voor velen nog steeds een superieure taal. Een 'Übersprache'. En het 'Vlaams' een 'Untersprache'.

België ademt Frans. Vlaanderen ademt Frans.

Vlamingen hebben een zeer hoge kerktorenmentaliteit. En blijven steevast op hun geisoleerd eilandje zitten. Typisch Frans.

Alleen nog onze taal vervangen door het Frans, en we kunnen met zijn allen voluit Parijs aanbidden.
Mocht men het besluit nemen om uit de taalune te stappen, wat altijd kan, dan zal de divergentie nog meer gaan toenemen van de beide Nederlandse talen. Uiteindelijk krijg je dan een taal zoals het Afrikaans, verstaanbaar maar duidelijk anders.
Het `Vlaams` zal dan naar mijn gevoel daarna in een overgangsfase terecht komen met de Franse taal als het uiteindelijk resultaat. Ik zeg naar mijn gevoel, want het blijft koffiedik kijken.
Oud 19 februari 2013, 23:34   #27243
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Mocht men het besluit nemen om uit de taalune te stappen, wat altijd kan, dan zal de divergentie nog meer gaan toenemen van de beide Nederlandse talen.
1- Er is maar één Nederlandse taal
2- Je overschat het belang van de Taalunie
3- De taaldivergentie is hoofdzakelijk het gevolg van het gescheiden (tv-) medialandschap.
4- Tussen Suriname en Nederland vindt juist weer taalconvergentie plaats

Citaat:
Uiteindelijk krijg je dan een taal zoals het Afrikaans, verstaanbaar maar duidelijk anders.
Dat kan alleen maar als de Vlaamse overheid ook het Nederlandse deel van het internet gaan ''dichtzetten'' voor Vlaanderen.
De invloed van Nederlandse deel van het internet op vooral de snel groeiende Vlaamse allochtone gemeenschap is enorm. youtube, feesboek, twitter, allerlei fora...

Wat wel ooit zou kunnen is dat Vlaanderen , na haar onafhankelijkheid, de Vlaamse taal als de officiele uitroept.
In Moldavie gebeurde dat al eerder met het ''Moldavisch'' ter vervanging van he troemeens.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2013, 23:36   #27244
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De gewone Indonesiërs zijn een enorme aanwinst voor de Nederlands cultuur, en zij passen zich merendeels aan aan onze cultuur en gewoonten. Eigenlijk zijn de Nederlanders nu ook een beetje Indonesiër geworden door de opneming van de cultuur en eetgewoonten van dit prachtvolk!
Dank u..
Maar Indo's en Indonesiërs zijn 2 verschillende groepen..

Verder verklaar ik elke Nederlander volbloed al dan niet, die Nasi goreng met een gebakken ei en kroepoek en kip, en een goed glas bier afwijst voor gek..
Geef mij maar nasi goreng

Selamat Makan!.
Jeff
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.

Laatst gewijzigd door Pinda : 19 februari 2013 om 23:38.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2013, 23:57   #27245
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Klein aantekeningetje ... het zijn geen Indonesiers, maar Indische Nederlanders.

De Indische keuken is feitelijk zelfs niet specifiek Indonesisch, maar ontstaan vanuit aanwijzingen uit de Hollandse keuken gemengd met de Indonesische keuken (fushion).
Hieruit is een hoogwaardige keuken ontstaan, zoals bijvoorbeeld de Indische rijsttafel.
De Indische rijstafel zoals wij die kennen is nauwelijks bekend in het huidige Indonesië (De Indonesische variant is vrij sober)

Wat wij nu eten als Indisch, was tevens het voedsel van de blanke Nederlandse elite in Indië.
(Een Indische Rijsttafel, op hoog niveau, kon alleen de blanke elite zich permiteren welke flink in de slappe was zat)

De Indische bevolking bracht feitelijk hierheen, ons (deels) opgevoed ipv zich aanpassen, wat voor de Nederlanders in Indië normaal was.

Overigens, Nederlanders die terugkwamen uit de koloniën misten het Indische eten en gaven soms soms opdracht aan Chinezen om
er iets van te brouwen, op hun aanwijzingen. Het leek er wel enigszins op, maar dat was het dan ook wel.
Bij de vele huidige Chinese restaurants ziet men dan ook Indische menu's geserveerd worden. Het is echter een slap aftreksel en slechts min of meer gelijkenis
vertoont met een aantal gerechten uit de Indische keuken.

Indische Rijsttafel
Quote: Het gebruik kostte aardig wat geld, er moesten genoeg bedienden en koks betaald worden om alle gerechten te bereiden.
In het 'Hotel des Indes' in Batavia werden er minstens 24 bedienden gebruikt om alles op te dienen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijsttafel
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2013, 00:03   #27246
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Dank u..
Maar Indo's en Indonesiërs zijn 2 verschillende groepen..

Verder verklaar ik elke Nederlander volbloed al dan niet, die Nasi goreng met een gebakken ei en kroepoek en kip, en een goed glas bier afwijst voor gek..
Geef mij maar nasi goreng

Selamat Makan!.
Jeff
Behalve de Nasi Goreng van de Chinees dan toch zeker. Het is te eten, maar geen vergelijk met echte Nasi Goreng.
Oud 20 februari 2013, 00:10   #27247
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Behalve de Nasi Goreng van de Chinees dan toch zeker. Het is te eten, maar geen vergelijk met echte Nasi Goreng.
O maar beste Adrian..
Ik heb het dan ook over de Nasi Goreng van mijn moeder..

Ik zal wel is vragen wanneer er weer is een groot feest is bij ons, dan stuur ik je wel een persoonlijk uitnodiging om het te komen proeven en beoordelen..

En ja hoor.. meer dan 1 keer opscheppen mag.

Jeff
Oud 20 februari 2013, 00:23   #27248
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
1- Er is maar één Nederlandse taal
2- Je overschat het belang van de Taalunie
3- De taaldivergentie is hoofdzakelijk het gevolg van het gescheiden (tv-) medialandschap.
4- Tussen Suriname en Nederland vindt juist weer taalconvergentie plaats

Dat kan alleen maar als de Vlaamse overheid ook het Nederlandse deel van het internet gaan ''dichtzetten'' voor Vlaanderen.
De invloed van Nederlandse deel van het internet op vooral de snel groeiende Vlaamse allochtone gemeenschap is enorm. youtube, feesboek, twitter, allerlei fora...

Wat wel ooit zou kunnen is dat Vlaanderen , na haar onafhankelijkheid, de Vlaamse taal als de officiele uitroept.
In Moldavie gebeurde dat al eerder met het ''Moldavisch'' ter vervanging van he troemeens.
Mijns inziens heb je daarin gelijk, de taalunie wordt flink overschat.
Zou me in het geheel niet verbazen als daar iets als een soort van unie zonder Vlaanderen van overblijft.
Taaldivergentie heeft volgens mij niet alleen maar specifiek met het medialandschap te maken, maar ook diverse andere oorzaken.
Surnaamse woorden als Roti begint steeds meer ingeburgerd te raken, als wel in de keuken (Roti kip)
Oud 20 februari 2013, 00:27   #27249
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Zelfs dan nog niet, volgens mij,, maar wel als ze de daarnaast landsgrenzen dichtgooien.

Laatst gewijzigd door Weyland : 20 februari 2013 om 00:28.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2013, 00:28   #27250
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

Nog een reden voor de aansluiting van Vlaanderen bij Nederland: betere beveiliging van luchthavens (blijkbaar vormt de tweetaligheid van de luchthaven een veiligheidsrisico (de overwegend Franstalige (Brusselse) tarmac medewerkers op Zaventem dachten dat er een Vlaamse politiewagen voor hun neus heen en weer voorbij raasde maar het bleek een overvallers auto te zijn onderweg naar EN terug van een vertrekkende vliegtuig MET passagiers aan boord!

En de overval lukte ook nog
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2013, 00:34   #27251
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
O maar beste Adrian..
Ik heb het dan ook over de Nasi Goreng van mijn moeder..

Ik zal wel is vragen wanneer er weer is een groot feest is bij ons, dan stuur ik je wel een persoonlijk uitnodiging om het te komen proeven en beoordelen..

En ja hoor.. meer dan 1 keer opscheppen mag.

Jeff
Top! Maarre, meer dan 1 keer opscheppen daar ben ik meer dan bekend mee geraakt. Hoewel, zelf opscheppen .,.. m'n bord was/is soms alweer volgeschept, voordat ik maar wat kon zeggen.
(m'n beste vriend is een Indo, met een moeder die een ware keukenprinses ... helaas inmiddels... was)
Oud 20 februari 2013, 14:04   #27252
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Voor sommigen hier is dit in ieder geval een stiekeme al dan niet openlijke wens.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2013, 15:13   #27253
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht
Nog een reden voor de aansluiting van Vlaanderen bij Nederland: betere beveiliging van luchthavens (blijkbaar vormt de tweetaligheid van de luchthaven een veiligheidsrisico (de overwegend Franstalige (Brusselse) tarmac medewerkers op Zaventem dachten dat er een Vlaamse politiewagen voor hun neus heen en weer voorbij raasde maar het bleek een overvallers auto te zijn onderweg naar EN terug van een vertrekkende vliegtuig MET passagiers aan boord!

En de overval lukte ook nog
Waarom zien Francofone Brusselaars geen verschillen tussen boeven en Vlaamse politie?
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2013, 15:20   #27254
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klein aantekeningetje ... het zijn geen Indonesiers, maar Indische Nederlanders.

De Indische keuken is feitelijk zelfs niet specifiek Indonesisch, maar ontstaan vanuit aanwijzingen uit de Hollandse keuken gemengd met de Indonesische keuken (fushion).
Hieruit is een hoogwaardige keuken ontstaan, zoals bijvoorbeeld de Indische rijsttafel.
De Indische rijstafel zoals wij die kennen is nauwelijks bekend in het huidige Indonesië (De Indonesische variant is vrij sober)

Wat wij nu eten als Indisch, was tevens het voedsel van de blanke Nederlandse elite in Indië.
(Een Indische Rijsttafel, op hoog niveau, kon alleen de blanke elite zich permiteren welke flink in de slappe was zat)

De Indische bevolking bracht feitelijk hierheen, ons (deels) opgevoed ipv zich aanpassen, wat voor de Nederlanders in Indië normaal was.

Overigens, Nederlanders die terugkwamen uit de koloniën misten het Indische eten en gaven soms soms opdracht aan Chinezen om
er iets van te brouwen, op hun aanwijzingen. Het leek er wel enigszins op, maar dat was het dan ook wel.
Bij de vele huidige Chinese restaurants ziet men dan ook Indische menu's geserveerd worden. Het is echter een slap aftreksel en slechts min of meer gelijkenis
vertoont met een aantal gerechten uit de Indische keuken.

Indische Rijsttafel
Quote: Het gebruik kostte aardig wat geld, er moesten genoeg bedienden en koks betaald worden om alle gerechten te bereiden.
In het 'Hotel des Indes' in Batavia werden er minstens 24 bedienden gebruikt om alles op te dienen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijsttafel
De rijsttafel is inderdaad een Nederlandse uitvinding.

De Indonesische keuken bestaat eigenlijk niet, maar kent sterke, regionale verschillen, zoals de Javaanse keuken, de Molukse en de Sumatraanse keuken (waarvan de zogenaamde, doorgaans zeer kruidige Padang-gerechten het bekendst zijn).
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2013, 15:24   #27255
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De Javaanse nasi goreng asli uit de zogenaamde warung is niet te versmaden.

Voeg daarbij een heerlijke sateh gambing met kecap en cabeh rawit en uiteraard een koel glas bir bintang.

Aduh ...

Selamat makan
Oud 20 februari 2013, 15:27   #27256
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Top! Maarre, meer dan 1 keer opscheppen daar ben ik meer dan bekend mee geraakt. Hoewel, zelf opscheppen .,.. m'n bord was/is soms alweer volgeschept, voordat ik maar wat kon zeggen.
(m'n beste vriend is een Indo, met een moeder die een ware keukenprinses ... helaas inmiddels... was)
Untuk saya piring kedua!
Oud 20 februari 2013, 16:20   #27257
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roderik Bekijk bericht
Waarom zien Francofone Brusselaars geen verschillen tussen boeven en Vlaamse politie?
De luchthaven is 100% op Vlaams grondgebied maar vanwege de nationale karakter van de faciliteit is er een soort halfslachtige tweetalig statuut van kracht - dit zorgt ervoor dat er drie verschillende beveiligingsdiensten op Zaventem werken en zij werken allemaal langs elkaar heen.
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2013, 20:31   #27258
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Je lult inderdaad volledig uit je nek. Indo's zijn Nederlanders, altijd zo geweest .... Indische Nederlanders
We kennen daarnaast: Friese Nederlanders, Drentse Nederlanders, Limburgse Nederlanders ...

Plus de Nederlanders op Saba, Sint Eustatius en Bonaire. Dit zijn eveneens bewoners van Nederland.
Zijn dit ook halve Nederlanders volgens jou, als wel zijn de Friezen ook halve Nederlanders?
(Overigens 98% van de Nederlanders schijnt buitenlands bloed te hebben, zo bezien zijn het allemaal halve Nederlanders)

Het "wij" gevoel soms, waar je het, wat Nederlanders betreft, over hebt?
Yep, daarin heb je dus gelijk. Nederlanders: Friezen, Indo's, Brabo's, Limbo's, Zeeuwen ...
Het "wij" gevoel lijkt in België daarentegen, Belgen, nogal eens te willen ontbreken. Walen en Vlamingen; één volk.
alvast een interssante kijk op het hollands kolonialisme en de daaraan gekoppelde slavernij als het gaat om de Indos
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2013, 20:37   #27259
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht
De luchthaven is 100% op Vlaams grondgebied maar vanwege de nationale karakter van de faciliteit is er een soort halfslachtige tweetalig statuut van kracht - dit zorgt ervoor dat er drie verschillende beveiligingsdiensten op Zaventem werken en zij werken allemaal langs elkaar heen.
Net als in Brussel Zuid?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2013, 20:56   #27260
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
alvast een interssante kijk op het hollands kolonialisme en de daaraan gekoppelde slavernij als het gaat om de Indos
Hou jij je maar lekker bezig met België, dat is al moeilijk genoeg voor je..
Hé jongetje..

Jeff
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be