Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 maart 2013, 19:34   #27381
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Uw koningin gewerkt? Ge zijt ook van een onbegrenste naïviteit eh gij.

Uw oranjebegeestering benevelt permanent uw geest. En nog niet zo'n klein beetje zou ik zo zeggen!
Of ik aan Oranjebegeestering leidt is uw vaststelling. Men hoeft geen Oranjefan te zijn om zaken vast te kunnen stellen.
Als u een beetje uw hersens gebruikt zou u beter kunnen weten aangaande het harde werken van koningin Beatrix.
Maar goed u bent dan ook een buitenlander met een grenzeloze haat tegen de Oranjes.

Bij ons erkennen zowel vriend en vijand dat hare majesteit zich buitengewoon ingezet en keihard gewerkt heeft.
Zelfs een uitgesproken republikein met veel kritiek, zoals Wilders erkende haar grote inzet en betuigde z'n respect.

Let wel bijvoorbeeld alleen al alle wetten en besluiten per jaar doorwerken, bespreken en tekenen kost enorm veel tijd.
Neem m'n pet er voor af om met 75 jaar soms 15 uur in te touw te zijn, een kort nachtje slaapt en vervolgens een noodzakelijk overleg hebt.

Interessant detail, ware republikeinen zoals bijvoorbeeld ex min. Kok was zeer gesteld op haar en had zeer veel aan haar kennis en inzicht tijdens zijn regeringsperiode.
Een republikein als Andre van Es (PSP) werd aangezocht om Maxima persoonlijk te begeleiden om haar te helpen Nederland bij te brengen.
Dit zegt wel iets over hoe koningshuis en republikeinen met elkaar om kunnen gaan in Nederland en respect kunnen hebben voor elkaar.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 3 maart 2013 om 19:52.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2013, 19:43   #27382
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik krijg bijna het gevoel dat ik je al jaren ken!
Is dat niet zo dan?..

Jeff
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2013, 19:44   #27383
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hollande Bekijk bericht
Lachen om je eigen grap?!?..

Jeff
Oud 3 maart 2013, 19:47   #27384
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw koningin gewerkt? Ge zijt ook van een onbegrenste naïviteit eh gij.

Uw oranjebegeestering benevelt permanent uw geest. En nog niet zo'n klein beetje zou ik zo zeggen!
Ken je Adrian M dan persoonlijk?..
Ik dacht het niet..

Bovendien als er 1 iemand hierop het forum dient te zwijgen over het hebben van een "benevelde geest".
Dan ben jij het wel, meneer de Hollander hater!..

Jeff
Oud 3 maart 2013, 19:50   #27385
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Paar dagen hopeloos druk gehad op het werk. Effe geen tijd gehad dus.
Top, lijkt me leuk. Komende zomer of zo?
Amsterdam of ergens anders maakt me niet uit. Van twee biertjes lig ik niet onder de tafel overigens

Gr. Adrian
Eerst maar eens zien of Amsterdam nog heel is na 30 april..
Hehe..

Jeff
Oud 3 maart 2013, 20:11   #27386
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Eerst maar eens zien of Amsterdam nog heel is na 30 april..
Hehe..

Jeff
Zullen het afwachten of er nog wat van Amsterdam heel blijft?
Wel zaak om de grens op tijd dicht te gooien voor enkelijke zeer specifieke anti Oranje elementen uit het zuiden, .... .... .... , en vooral daar te houden

Leuke anekdote Pr. W.A.: Logboek militaire Hogere Stafvorming
"De derde dinsdag in september kan ik niet aanwezig zijn omdat ik op Prinsjesdag met mijn moeder in een gouden caravan door Den Haag moet scheuren"

Laatst gewijzigd door Adrian M : 3 maart 2013 om 20:12.
Oud 3 maart 2013, 20:37   #27387
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Of ik aan Oranjebegeestering leidt is uw vaststelling. Men hoeft geen Oranjefan te zijn om zaken vast te kunnen stellen.
Als u een beetje uw hersens gebruikt zou u beter kunnen weten aangaande het harde werken van koningin Beatrix.
Maar goed u bent dan ook een buitenlander met een grenzeloze haat tegen de Oranjes.

Bij ons erkennen zowel vriend en vijand dat hare majesteit zich buitengewoon ingezet en keihard gewerkt heeft.
Zelfs een uitgesproken republikein met veel kritiek, zoals Wilders erkende haar grote inzet en betuigde z'n respect.

Let wel bijvoorbeeld alleen al alle wetten en besluiten per jaar doorwerken, bespreken en tekenen kost enorm veel tijd.
Neem m'n pet er voor af om met 75 jaar soms 15 uur in te touw te zijn, een kort nachtje slaapt en vervolgens een noodzakelijk overleg hebt.

Interessant detail, ware republikeinen zoals bijvoorbeeld ex min. Kok was zeer gesteld op haar en had zeer veel aan haar kennis en inzicht tijdens zijn regeringsperiode.
Een republikein als Andre van Es (PSP) werd aangezocht om Maxima persoonlijk te begeleiden om haar te helpen Nederland bij te brengen.
Dit zegt wel iets over hoe koningshuis en republikeinen met elkaar om kunnen gaan in Nederland en respect kunnen hebben voor elkaar.
Ik heb me anders laten vertellen dat het meer dan eens is gebeurd dat ze 's nachts goed dronken door het paleis laveerde. Menige vaas in het paleis schijnt gesneuveld te zijn in de jaren dat ze koningin was. Veel zal er de dag nadien niet gewerkt zijn geworden door zijne majesteit in ieder geval.

Maar dat zal wel niet zo erg geweest zijn, want deze porseleinen kleinoden zullen wel geschenkjes geweest zijn van een of andere oranjefan of één van de vele 'relatiegeschenken' die zij als belangrijke aandeelhoudster van Shell mocht ontvangen.

En de Hollanders maar hun broeksriem aanspannen. Tsjonge tsjonge toch, hoe lomp kunt ge toch maar zijn als Nederlandse onderdaan.

Laatst gewijzigd door system : 3 maart 2013 om 20:39.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2013, 21:04   #27388
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De Nederlanders die ik ken zijn zonder uitzondering zeer kritisch over Beatrix.
Ook van die zogenaamde werklust is men niet echt onder de indruk. Vooral de vakanties vallen op.

Misschien moet je eens kijken naar het aantal dagen dat het regeringsvliegtuig door Beatrix wordt gebruikt en naar de 670.000 euro per jaar die zij uitgeeft aan commerciele vluchten.

Op een snoepreis een handje geven en een obligate toespraak houden (NOOIT in het Nederlands overiges) noem ik geen werken. Een alleenstaande moeder met drie kinderen die de hele dag plee's schoonmaakt voor een karig loon, dát is hard werken.

Wat politici zeggen over de koningin valt nauwelijks serieus te nemen. Kritisch zijn op haar levert immers ''problemen'' op.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 3 maart 2013 om 21:06.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2013, 21:35   #27389
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
De Nederlanders die ik ken zijn zonder uitzondering zeer kritisch over Beatrix.
Ook van die zogenaamde werklust is men niet echt onder de indruk. Vooral de vakanties vallen op.

Misschien moet je eens kijken naar het aantal dagen dat het regeringsvliegtuig door Beatrix wordt gebruikt en naar de 670.000 euro per jaar die zij uitgeeft aan commerciele vluchten.

Op een snoepreis een handje geven en een obligate toespraak houden (NOOIT in het Nederlands overiges) noem ik geen werken. Een alleenstaande moeder met drie kinderen die de hele dag plee's schoonmaakt voor een karig loon, dát is hard werken.

Wat politici zeggen over de koningin valt nauwelijks serieus te nemen. Kritisch zijn op haar levert immers ''problemen'' op.
En kennen diezelfde Nederlanders haar persoonlijk of hebben zich er uberhaupt al ooit in geïnteresseerd?

Je kunt toch zelf ook bedenken hoeveel tijd erin gaat zitten om bijvoorbeeld alleen al in al die dossiers ingevoerd te raken, bestuderen, doorbespreken en later tekenen bij besluiten en wetten.
Wat denk je van al die regeringscrisessen waar ze bij bij betrokken was.
Geef het je te doen om soms 15 uur op een dag in touw te zijn met 75 jaar.

Nogal een simplistische gedachtengang om in slechts snoepreisjes en lintjes doorknippen te denken.
Oud 3 maart 2013, 21:49   #27390
Adrian M

Standaard

Citaat:
Als ze kritisch zijn over haar uitspraken in het openbaar, zijn ze ook ook kritisch op zichzelf.
Verspreekt ze zich, wat binnenskamers is besloten, kunnen ze haar alleen aanwrijven dat dit niet naar buiten had mogen komen.
Ze dient zich van uitspraken te onthouden, daar de ministers verantwoordelijk zijn voor haar uitspraken.

Interessant detail. Als het koningschap een ceremoniele zou gaan worden hoeft W.A. zich daar niet meer aan te houden.
In principe kan hij dan zeggen wat hij denkt en wil, hij is dan namelijk geen lid van de regering meer.
Een ceremoniele functie heeft een voordeel, maar ook een fiks nadeel. De koning raakt in dat geval minder controleerbaar in zijn doen en laten.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 3 maart 2013 om 21:55.
Oud 3 maart 2013, 23:44   #27391
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je kunt toch zelf ook bedenken hoeveel tijd erin gaat zitten om bijvoorbeeld alleen al in al die dossiers ingevoerd te raken, bestuderen, doorbespreken en later tekenen bij besluiten en wetten.
We weten het niet.
We weten wel dat ze relatief weinig in Nederland is.

Citaat:
Geef het je te doen om soms 15 uur op een dag in touw te zijn met 75 jaar.
Nogmaals, ik heb niet de indruk dat Beatrix ooit harder heeft gewerkt dan een toiletschoonmaakster.

Citaat:
Nogal een simplistische gedachtengang om in slechts snoepreisjes en lintjes doorknippen te denken.
Als je een beetje ingevoerd zou zijn in de poppenkast van de hogere adel, zou je beter kunnen zien en invoelen hoe de hazen lopen in royalty-land. Alles gaat over en om status.

Snoepreizen maken is een luizenbaan, een ceremonieel, een tijdsverdrijf ter eer en meerdere glorie van haarzelf & haar familie. Net als het Nederlandse volkslied.

Ik verwijt dat Beatrix niet persoonlijk, maar wel de om haar heen dartelende kontkruipers die meestal in de gedaante komen van politici.
Oud 4 maart 2013, 00:16   #27392
Adrian M

Standaard

Citaat:
We weten het niet.
We weten wel dat ze relatief weinig in Nederland is.

Nogmaals, ik heb niet de indruk dat Beatrix ooit harder heeft gewerkt dan een toiletschoonmaakster.

Als je een beetje ingevoerd zou zijn in de poppenkast van de hogere adel, zou je beter kunnen zien en invoelen hoe de hazen lopen in royalty-land. Alles gaat over en om status.

Snoepreizen maken is een luizenbaan, een ceremonieel, een tijdsverdrijf ter eer en meerdere glorie van haarzelf & haar familie. Net als het Nederlandse volkslied.

Ik verwijt dat Beatrix niet persoonlijk, maar wel de om haar heen dartelende kontkruipers die meestal in de gedaante komen van politici.
Ben geen royalty fan, maar dit is gewoonweg geklets. Kunt er ook objectief tegenaan proberen te kijken.
Ze maakt deel uit van de regering en dient haar dossiers goed te kennen.
Het aantal besluiten, wetten etc. per jaar welke ze als staatshoofd tekent, om nabij de 300 per jaar.
Weinig in Nederland slaat nergens op. Het aantal staatsbezoeken dat ze heeft afgelegd is gemiddeld zelfs minder dan twee per jaar geweest.

Ter meerdere glorie van de famile? Als het aan W.A. gelegen had zou hij nooit koning geworden zijn, maar een eigen keuze gehad willen hebben hoe zijn leven te leiden.
Hij had het maar wat graag aan zijn broer overgelaten. Friso: "Jullie mogen Alex wel in elkaar slaan, maar niet doodslaan. Want dan moet ik koning worden"
Oud 4 maart 2013, 01:48   #27393
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het aantal staatsbezoeken dat ze heeft afgelegd is gemiddeld zelfs minder dan twee per jaar geweest.
Jij beweerde dat mevrouw zo hard werkte.

Ze had het regeringsvliegtuig in 2011 wel 92 dagen tot haar beschikking en maakte daarnaast een dikke zes ton aan commerciele vluchten.

Maar misschien was dat van Maastricht naar Eelde? Of toch lange buitenlandse vakanties?

Citaat:
Als het aan W.A. gelegen had zou hij nooit koning geworden zijn,
Praatjes voor het domme volk. Voor wie het gelooft dus. De waarheid is hel anders.

Als je wat royalty en adel kende, of je in zou kunnen leven, zou je weten dat het hier allemaal draait om status. De meest begeerde commodity voor deze lieden.
Elk koningshuis kent achter de schermen harde gevechten van familieleden die zo hoog mogelijk op de troon-ranking willen.
Een ander in het oog lopend gevecht is de titulatuur. Zo werd Mabel, het voormalge mafia-maatje, tóch prinses, en wordt Maxima toch koningin.

En dat is trouwens heus niet alleen voor het NL koningshuis het geval. Hier in Belgie bv kunnen de royals er ook iets van...

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 4 maart 2013 om 01:49.
Oud 4 maart 2013, 22:44   #27394
Adrian M

Standaard

Citaat:
Jij beweerde dat mevrouw zo hard werkte.
Dat houd ik ook staande omdat er een zekere logica in zit. Dit kan gewoon niet anders gezien o.a. de hoeveelheid wetten etc. en de vele afspraken per jaar waar
ze alleen al mee te maken heeft.
Voor of tegen de monarchie heeft er niets mee te maken, een andere discussie, maar een filmplaatje is mij iets te simplistisch.

Er is vrij weinig over bekend wat en hoe haar dagtaken zijn. Ben gaan zoeken. Op jaarbasis tekent ze ±7000 maal, ±5760 aan stukken per jaar..

Kabinet der Koningin

Quote: Het Kabinet, geleid door directeur drs. F.E.R. Rhodius, regelt de honderden afspraken die de koningin jaarlijks heeft met ministers, staatssecretarissen, Kamerleden, burgemeesters, commissarissen van de koningin en andere dienaren der Staat. Het Kabinet heeft tevens een archieftaak: de originele exemplaren van alle staatsstukken (wetten, koninklijke besluiten, troonredes, enz.) worden bij het Kabinet gearchiveerd. Een groot deel van de 31 Kabinetsmedewerkers wordt ingezet bij deze archieftaak en geautomatiseerde gegevensverwerking.

Vier ambtenaren van het Kabinet lezen alle stukken die voor de koningin van belang zijn ter voorbereiding van haar vele gesprekken en bezoeken: beleidsnota's, de stukken en de notulen van de ministerraad, enz. Zij maken hiervan korte samenvattingen. Ook de 'vakliteratuur' wordt door deze medewerkers bijgehouden: publicaties uit algemene media en vakbladen die de koningin van pas zouden kunnen komen.

Vijf Kabinetsambtenaren controleren de staatsstukken die de koningin ter ondertekening krijgt aangeboden. Voor de 'eindredactie' van deze teksten gelden strikte regels. Jaarlijks tekent de koningin ruim driehonderd wetten, bijna vierhonderd algemene maatregelen van bestuur, circa zestig verdragen en ruim vijfduizend koninklijke besluiten. Sommige stukken vragen meer dan één handtekening. Alleen al onder deze staatsstukken plaatst de koningin per jaar circa 7.000 handtekeningen, en alle met de hand - een stempeltje met de koninklijke handtekening bestaat niet.
http://retro.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Beatrix/kabinet.html

In dit artikel deed een lakei een boekje open, wat uiterst ongewoon is om prijs te geven
Ze staat steevast om 07:15 op. Voor 01:00 gaat ze zelden naar bed. Ze leeft vrij sober gezien wat we zouden verwachten. Ook Ikea is haar niet te min.
Ze heeft daarentegen een apart trekje, postzegels met haar beeltenis mogen niet gebruikt worden op een envelop.

De dag dat koningin Beatrix naar de IKEA ging

Quote: Lang niet iedereen die bij de Dienst Koninklijk Huis werkt, gaat daadwerkelijk op regelmatige basis om met de Oranjes. Toegang tot hun privé-vertrekken is helemaal voor weinigen weg-?gelegd. Wel voor Ronald Stevens, die jarenlang ¬lakei was in Paleis Huis ten Bosch. Hij schetst een beeld van een huishouden dat wordt geregeerd door de klok en dat veel soberder is dan menigeen zou vermoeden. Koningin Beatrix woont op de eerste etage van de ¬Wassenaarvleugel van het paleis. Daar is de woonkamer waar ze ooit met haar hele gezin vertoefde, maar waar ze sinds de dood van prins Claus in haar eentje zit. Op dezelfde etage bevindt zich haar slaapkamer, de badkamer, een bescheiden bibliotheek en enkele ontvangstruimten. Eten doet de majesteit in de eetkamer, op de begane grond. Daar vinden we ook de keuken en een koffiekamer voor het ¬personeel: de koks, de lakeien en de ¬huishoudelijke dienst.

Die hebben zich zonder morren te voegen naar het in beton gegoten tijdschema van de koningin. Om exact kwart over zeven staat Beatrix op. Ronald Stevens zette op dat tijdstip een dienblad met een licht ontbijt – jus d’orange en twee boterhammetjes – bij de slaapkamerdeur. Een kamenier bracht het naar binnen, om de majesteit vervolgens buiten het zicht van mannelijke pottenkijkers te helpen kleden en opmaken. In de loop van ochtend nuttigt Beatrix enkele van haar onwaarschijnlijk sterke koppen koffie, waarna het rond één uur lunchtijd is in de kleine eetkamer. Daar zit ze aan een eenvoudige maaltijd van yoghurt, soep en broodjes. Na de dood van Claus had ze lange tijd in de eetkamer nog gezelschap van een papegaai in een kooi die ze ooit van haar man had gekregen, maar die papegaai is vijf jaar geleden overleden.

Altijd aan het werk
Waar en wanneer Stevens Beatrix ook trof, steeds was ze aan het werk. Ook in de eigen woon¬kamer, ook ’s avonds. “Altijd was ze stukken aan het lezen. Televisie kijken deed ze nooit.” Voor één uur ’s nachts gaat de majesteit zelden naar bed. Haar meeste werkuren brengt ze hier door, in haar privé-omgeving, en dus niet in Paleis Noordeinde, waar onder anderen haar secretaresses zitten. Heeft ze een lakei nodig, dan drukt ze op een belletje of pakt ze de telefoon. Het werk wordt alleen nog onderbroken door de avondmaaltijd, rond half acht. Die is natuurlijk goed klaargemaakt door een kok die daar eer in legt, maar haute cuisine is het bepaald niet. De koningin mag er graag een glaasje wijn bij nuttigen. Na negen uur, wanneer de dienstdoende kok en lakei naar huis zijn, moet de majesteit zich voor haar drankjes zelf zien te redden met flesjes fris in een klein koelkastje dat in de woonkamer staat.

Wie mocht denken dat die woonkamer een balzaal is vol duur antiek, kroonluchters en oude meesters aan de muur: dat is dus niet het geval. “Het is een redelijk modern ingerichte kamer met een open haard, maar zeker niet enorm groot. Ik schat zo’n tachtig vierkante meter. Hij ziet eruit als vele andere woonkamers. Echt, het is niets bijzonders,” zegt Ronald Stevens. “De Oranjes leven niet naar hun geld, ze zijn erg zuinig.” De Familie zou haar privémeubilair ook nooit door een ander laten kopen – zoiets wil ze absoluut zelf in de hand houden. “Iedereen denkt dat iemand dat voor ze doet, maar die mensen hebben zelf ook smaak.” En die smaak is zéker niet extravagant: Stevens weet dat Beatrix een keer naar IKEA is geweest. “Zoiets kan natuurlijk niet op een gewone zaterdagmiddag, hoewel ze dat misschien zelf wel het liefst zou willen. Dus hebben ze na sluitingstijd de zaak opengedaan voor de koningin, die met een hofdame en beveiligingsmensen wat heeft uitgezocht dat later is thuisbezorgd.”

We proberen het ons even voor te stellen: een lege, doodstille IKEA waar de koningin rondsnuffelt tussen de bijzettafeltjes, de klapstoeltjes en de rolgordijnen. Soms is de werkelijkheid mooier dan de fantasie.

Niet alles kan de majesteit natuurlijk zelf doen. Het is bijvoorbeeld haar kamenier die panty’s en aanverwante artikelen koopt. Het liefst, zo weet Ronald Stevens uit ervaring, lost ze echter ook de kleine huiselijke euvels zelf op. “Als er iets echt kapot is, komt er een handyman. Grotere ¬reparaties vinden plaats wanneer De Familie niet thuis is. Maar als er een lampje kapot is en de koningin heeft nog ergens een reserve liggen, dan draait ze die gewoon zelf in. En ik heb haar ook eens, tevergeefs trouwens, een warmhoudplaatje zien repareren.”

Postzegels
Het zijn taferelen die niet in het aanschijn van het volk plaatsvinden. Zoals het hele privédomein in het paleis off limits is voor buitenstaanders. Zelfs de minister-?president wordt niet in de koninklijke woonkamer toegelaten: die neemt voor zijn wekelijkse bespreking plaats in een aparte kamer. Haar eigen vertrekken vormen de enige vierkante meters in het koninkrijk waarin de majesteit zichzelf mag zijn. En dan blijkt dat ze ondanks alle poeha een bijna aandoenlijke bescheidenheid aan de dag kan leggen. Want, zo weet Ronald Stevens, Beatrix heeft bijvoorbeeld verordonneerd dat er uit haar naam geen post de deur uitgaat waar een postzegel met haar eigen beeltenis op staat. Gewoon, omdat dat toch een beetje gênant is.
http://www.hpdetijd.nl/2012-09-16/de...-de-ikea-ging/

Citaat:
Praatjes voor het domme volk. Voor wie het gelooft dus. De waarheid is hel anders.

Als je wat royalty en adel kende, of je in zou kunnen leven, zou je weten dat het hier allemaal draait om status. De meest begeerde commodity voor deze lieden.
Ik ken geen royalties. Jij wel dan? De waarheid? Wat is die dan wel?
Ik weet het niet, kan er alleen maar naar gissen, beredeneren, reduceren en deduceren.

Ik kan me in die zin inleven dat W.A. het lange tijd liever aan zijn neus voorbij had zien gaan.
Z'n broers hadden de vrije keus om richting te geven aan hun leven. Hij zat bij geboorte al vast aan wat hem opgelegd ging worden. Deed hij het niet dan draaiden z'n broers er wel voor op.
Lekker leven om bij geboorte al vast te zitten in een gevangenis, mij niet gezien.

Wat de keuze van zijn vrouw betreft was hij in ieder geval duidelijk. Of Maxima, dan wel Nederland kon de pot op.
Toch iets van die ouwe Willem I, hij trouwde tegen de zin in van de regering met een Belgische gravin en gaf de troon op.

Of ze allemaal op status uit zijn? Eén van die prinsen heeft met z'n vrouw een flinke tijd op een woonboot gewoond in Amsterdam. Niet echt status lijkt me.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 4 maart 2013 om 22:46.
Oud 4 maart 2013, 23:22   #27395
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of ze allemaal op status uit zijn? Eén van die prinsen heeft met z'n vrouw een flinke tijd op een woonboot gewoond in Amsterdam. Niet echt status lijkt me.
Je weet toch hoe hip / duur dat is?

Citaat:

Er is vrij weinig over bekend wat en hoe haar dagtaken zijn. Ben gaan zoeken. Op jaarbasis tekent ze ±7000 maal, ±5760 aan stukken per jaar..
En zet daarnaast iemand, een alleenstaande moeder, die toiletpotten schoonmaakt. 260 dagen per jaar. 85 plees per dag. Meer dan 22.000 potten per jaar. En dat voor 1230 euro per maand.
Daarna terug met metro/tram/bus, nog even de boodschappen en dan de kinderen.

Dát is buffelen.

Dat zijn tevens de mensen die de (banken) crisis mogen betalen.

In tegenstelling tot de Engelse koningin betaalt Beatrix, miljardaire toch, nog steeds geen belasting.
Ze heeft dat ook nooit aangeboden.
Ook heeft ze niet aangeboden om haar eigen broek op te houden.
Misschien bedoel je dat met: ''de Oranjes zijn zuinig''.

Citaat:
Ze staat steevast om 07:15 op. Voor 01:00 gaat ze zelden naar bed. Ze leeft vrij sober gezien wat we zouden verwachten.
De Roy en zijn ex-vrouw vertelden een héél ander verhaal over mevrouw. Willem Oltmans ook.

Citaat:
De Oranjes leven niet naar hun geld, ze zijn erg zuinig.
Gezien het grote aantal exclusieve vakanties, de buitenlandse optrekjes, het botenbezit en het indrukwekkende wagenpark, feitelijk totaal onjuist.

Citaat:
Stevens weet dat Beatrix een keer naar IKEA is geweest. “Zoiets kan natuurlijk niet op een gewone zaterdagmiddag, hoewel ze dat misschien zelf wel het liefst zou willen. Dus hebben ze na sluitingstijd de zaak opengedaan voor de koningin, die met een hofdame en beveiligingsmensen wat heeft uitgezocht dat later is thuisbezorgd.”
Prins Laurent (ook een graaier trouwens) kun je hier gewoon maandelijks tegenkomen in de IKEA van Zaventem. Soms alleen , soms met gezin. Op de gewone tijden, zonder bewaking.
Een uitstekende winkel trouwens hoor, IKEA. Wist je dat niet?

Citaat:
...Maar als er een lampje kapot is en de koningin heeft nog ergens een reserve liggen, dan draait ze die gewoon zelf in.
Ik vind dat volstrekt normaal, jij niet?

Citaat:
Ik kan me in die zin inleven dat W.A. het lange tijd liever aan zijn neus voorbij had zien gaan.
Ach. geloof dat toch niet, beste vriend.

Het is echt een voortdurend gevecht om de beste plaatsen, de eerste rij, de juiste tafel, de hoogste titel, enzv

Met Nederland heeft dat niets te maken.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 4 maart 2013 om 23:29.
Oud 4 maart 2013, 23:33   #27396
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En zet daarnaast iemand, een alleenstaande moeder, die toiletpotten schoonmaakt. 260 dagen per jaar. 85 plees per dag. Meer dan 22.000 potten per jaar. En dat voor 1230 euro per maand.
Daarna terug met metro/tram/bus, nog even de boodschappen en dan de kinderen.

Dát is buffelen.
sinds wanneer is dat de maat? Volgens mij is dat een knap staaltje emo-argumenteren.
De discussie begon omdat iemand beweerde dat de Koningin nog nooit een dag had gewerkt. Ofzo. dat is feitelijk onjuist en zelfs al was dat waar, het is de perceptie die relevant is.
Of denk jij dat al die gangsta's op tv allemaal echt gouden bling dragen en in ferrari's rijden? Precies, perceptie.

Citaat:
Gezien het grote aantal exclusieve vakanties, de buitenlandse optrekjes, het botenbezit en het indrukwekkende wagenpark, feitelijk onjuist.
Welke boten? Die houten schuit? Mooi ding wel, maar nauwelijks een Koningin waardig. Van mij mag dat ietsje meer zijn hoor. Ik wil dat ons nationaal visitekaartje een beetje netjes voor de dag kan komen.
Even uit mijn hoofd heeft het Koningshuis een vakantiehuis in Italië (net als half Nederland) en een te koop staand bouwsel in Afrika. Lekker belangrijk.
En ze gaan jaarlijks skieeen in Oostenrijk. Net als half Nederland.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2013, 12:41   #27397
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Welke boten? Die houten schuit? Mooi ding wel, maar nauwelijks een Koningin waardig. Van mij mag dat ietsje meer zijn hoor. Ik wil dat ons nationaal visitekaartje een beetje netjes voor de dag kan komen.
Even uit mijn hoofd heeft het Koningshuis een vakantiehuis in Italië (net als half Nederland) en een te koop staand bouwsel in Afrika. Lekker belangrijk.
En ze gaan jaarlijks skieeen in Oostenrijk. Net als half Nederland.
Best wel interessant wat er soms aan beelden die we ons voorstellen klopt of mythe zijn

Boten
Die boten, dat zijn er niet meer dan twee: De Groene Draek en een gerestaureerd zeilbotje van 8 meter (Oranje)
Beide boten werden hen geschonken. Bernard heeft op z'n ouwe dag nog een motorjacht gekocht, maar die is verkocht.
De koningssloep staat in het museum en is van de Marine

Koningssloep (1818)
Roeisloep: Eigendom Koninklijke Marine, Scheepvaartmuseum

Piet Hein
Motorjacht: Huwelijksgeschenk NL voor Juliana en B toen ze trouwden
Aan een stichting gegeven tbv maritiem jeugdwerk

Red Devil
Valk klasse: tweemans zeilbootje van 6,5 m
In het verleden ooit van Beatrix en Irene geweest

Groene Draek
Lemsteraakjacht: Geschenk NL voor Beatrix toen ze 18 werd

Oranje
Regenboogklasse: Een oud zeilbootje van 8 m uit 1931
Gerestaureerd door de Regenboogclub en aan WA en Máxima als huwelijkscadeau gegeven

Jumba V1
Privé motorjacht Bernard: verkocht

Jammer dat die Koningssloep niet gebruikt wordt met de inhuldiging, maar wie weet ...kunt nooit weten

Belasting en rijkdom
De koningin betaalt weldegelijk belasting, dit is steevast een misvatting en een mythe.
Ze betaalt belasting zoals elke andere Nederlander, evenals WA en Maxima.
De enigsten die overigens door de staat betaald worden, de rest moet in het eigen onderhoud voorzien.

Elsevier heeft een boek op de markt gebracht waarin dit ontzenuwd werd. Een aantal vrijstellingen heeft ze echter wel (wegenbelasting o.a.)
Een interessant feitenboek met waarheden, onbekende zaken, maar ook totale mythes.

Dat ze bijvoorbeeld zo rijk zou zijn als vaak wordt beweerd is feitelijk niets over bekend. Een bij benadering betrouwbare schatting is van Forbes volgens dit boek.
Geschat op $200 miljoen en beslist geen miljardaire.
Van Europa wordt de prins van Monaco als één van de rijkste geschat in Europa, op $1 miljard

Auto's
Heb geen idee of ze een enorm groot autopark hebben?
Wel dat een aantal van die auto's met A nummer door de hofhouding gebruikt worden. Als wel dat er 115 nummerborden zijn waar ze uit kunnen kiezen.
Soms worden die nummerborden tijdelijk op huurauto's gezet wanneer bij gelegenheden er meer auto's nodig zijn.

94 dagen regeringsvliegtuig beschikbaar en €600.000 commerciele vluchten
Lijkt enorm hoog, maar als je er doorheen kijkt

o Een regeringsvliegtuig is bij een staatsbezoek bijvoorbeeld pakweg 5 dagen alleen al van huis

o Ook WA en Maxima maken er gebruik van. Meen dat de overige Oranjes er geen gebruik (meer) van mogen maken.

o Ministers, of andere regeringslui welke dezelfde kant op moeten, vliegen evengoed mee om kosten te besparen.
Het is dan ook een regeringsvliegtuig en niet specifiek voor de royals bedoeld.

o Bij die €600.000 dient men in te calculeren dat daar ook de personen van de hofhouding en beveiliging toe behoren die altijd mee gaan.
Eén zo'n vlucht, deels vermoedelijk first class, kost dus een flinke bak geld als er bijvoorbeeld 10 man meegaan. Laat staan als ze met z'n drieen tegelijk gaan.

o Plus een regeringsvliegtuig in onderhoud wordt er gebruik gemaakt van particuliere vluchten, dan wel ingehuurd (minsters en Oranjes).
Of gebruik gemaakt wordt van de Gulstream van de luchtmacht.

o Zit bij dat bedrag ook inbegrepen wanneer het om privévluchten gaat?

Als bijvoorbeeld alleen al een uurtje vliegen met een F16 €20.000 kost zegt het mij niet zoveel. Philps heeft zelfs een complete luchtvloot ter beschikking.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 5 maart 2013 om 12:44.
Oud 5 maart 2013, 23:56   #27398
Adrian M

Standaard

Citaat:
die zij als belangrijke aandeelhoudster van Shell mocht ontvangen.
Ook dat niet. Men kan geen groot aandeelhouder, dan wel belangrijke aandeelhouder zijn, zonder dat dit geregisteerd staat.
Bij wet is het verboden om boven een x percentage aandelen van een bedrijf te bezitten, zonder dat dit gemeld en geregistreerd staat.
De Oranjes zijn van geen enkel bedrijf groot aandeelhouder, dan wel belangrijke aandeelhouder. Voor hen geldt geen uitzondering, ze staan dan ook niet geregistreerd als zodanig.
Oud 6 maart 2013, 00:57   #27399
Adrian M

Standaard

Citaat:
Jij Ze had het regeringsvliegtuig in 2011 wel 92 dagen tot haar beschikking en maakte daarnaast een dikke zes ton aan commerciele vluchten.

Maar misschien was dat van Maastricht naar Eelde? Of toch lange buitenlandse vakanties?
De cijfers van 2011 niet uitgezocht, maar 92 dagen de beschikking over het regeringsvliegtuig lijkt me vrijwel onmogelijk
o Daarmee kom je met slechts 1 uur vliegen á 92 dagen op: 92 uur = €485.392
o Dan moeten ze nog terug ook: 184 uur = €964.784

Hier is een overzicht hoeveel uur ze max. mogen vliegen met het regeringsvliegtuig in 2013
De privé uren welke ze mogen vliegen worden de komende paar jaar geheel afgebouwd (2015),
zowel met het regeringsvliegtuig, commerciële vliegtuigen, als wel met militaire toestellen.

2013: Inzet regeringstoestel t.b.v. het koninklijk huis op jaarbasis
o Openbaar belang: max. 60 uur
o Privé: max. 19 uur

Vluchten op jaarbasis (incl. retourvlucht): 2 á 4 uur
o Openbaar belang (60 uur) 15-30 vluchten
o Privé (19 uur): 4-9 vluchten

Kosten per vlieguur (ten opzichte van een F16 MLU):
- Fokker 70: ¼ van de kosten van een F16 per vlieguur> €5 276 <> €20.000
- Gulftstream IV: 1/8 van de kosten van een F16 per vlieguur > €2 410 <> €20.000

Standaard Fokker 70: 80 passagiers
Gulfstream IV: 11 passagiers
F16: 1 (2) piloot

Rijksbegroting 2013
Quote: Op grond van de ministeriële regeling «Besluit gebruik van het regeringsvliegtuig en luchtvaartuigen van de krijgsmacht», kunnen de zogenaamde uitkeringsgerechtigde leden van het koninklijk huis gebruikmaken van het regeringsvliegtuig.
Indien het regeringsvliegtuig niet beschikbaar is of niet aan de gebruikseisen voldoet, kan een beroep worden gedaan op luchtvaartuigen in beheer van het ministerie van Defensie. Indien zowel het regeringsvliegtuig als de luchtvaartuigen van Defensie niet beschikbaar zijn, draagt de vluchtcoördinator zorg voor civiele inhuur.

Het bedrag voor de post inzet regeringsvliegtuig voor het jaar 2013 bestaat uit een inschatting van de Dienst van het Koninklijk Huis van het aantal vlieguren van het regeringsvliegtuig in het kader van het openbaar belang (geraamd op 60 uur) en het maximale aantal vlieguren van dit vliegtuig dat voor privévluchten ter beschikking wordt gesteld (19 uur). Het totaal aantal vlieguren wordt vermenigvuldigd met het tarief dat is vastgesteld voor het regeringsvliegtuig.

Quote: Het budget voor de uitgaven voor privévluchten van leden van het koninklijk huis wordt, beginnende in de begroting 2013, in drie jaar afgebouwd. Vanaf eind 2015 is hiervoor dan geen budget meer gereserveerd
Oud 6 maart 2013, 19:34   #27400
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook dat niet. Men kan geen groot aandeelhouder, dan wel belangrijke aandeelhouder zijn, zonder dat dit geregisteerd staat.
Bij wet is het verboden om boven een x percentage aandelen van een bedrijf te bezitten, zonder dat dit gemeld en geregistreerd staat.
De Oranjes zijn van geen enkel bedrijf groot aandeelhouder, dan wel belangrijke aandeelhouder. Voor hen geldt geen uitzondering, ze staan dan ook niet geregistreerd als zodanig.
Hooguit dat ze borg staat voor de koninklijke status van Shell.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be