![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik ben mezelf aan het leren gitaar spelen. Dat zou vrij eenvoudig moeten zijn, zeggen ze, want je kan bijna alles spelen met drie akkoorden. Of toch faken
![]() Dus oefen ik me te pletter op het D, E en A akkoord. Hier en daar er eens een C of een G bijpakkend. Anyway, ik wordt stapelgek van dat A akkoord. Ik heb grote handen en geen sierlijke vingertjes. Als ik een A akkoord wil pakken, zitten er altijd vingers in de weg. Tot ik merkte dat ik het A akkoord probleemloos kan pakken met gewoon 1 vinger, mijn ringvinger. Zuiver en razendsnel. Enige nadelen aan verbonden?
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() eu, dat uw hoge E snaar niet vrij zal klinken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Door het A akkoord met je ringvinger te pakken heb je wel meer kans dat je de onderste E snaar mee gaat pakken of gaat dempen en dat is niet de bedoeling bij een A akkoord. Die onderste snaar zou open moeten blijven.
Misschien is de A voor jou beter te pakken als barre op de 5de fret? In principe maakt het niet uit hoe of waar je je A pakt. Zolang je ze maar tegoei laat klinken. En het feit dat het moeilijk is om met dikkere vingers een bepaald akkoord te pakken zou je niet mogen tegenhouden om toch te blijven oefenen. Uiteindelijk lukt het wel maar het kan even duren. Tip: kijk op websites (of software) waar en hoe je bepaalde akkoorden kan pakken. Je kan dan kiezen welke manier voor jou de gemakkelijkste is. Dit is zo'n handige site waar je naast alle akkoorden ook toonladders ed kan opzoeken. Ik heb bv een tijdje gespeeld door alle akkoorden enkel op de 4 onderste snaren te pakken. Heel leuk en leerzaam en je krijgt weer een heel ander geluid. Maar de gouden tip voor beginnende gitaristen is: sluit P.be en ga spelen!!
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() begin gewoon te spelen op een zessnarige bas. Plaats genoeg voor dikke vingers
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Of koop dit handige toestelletje om wat dunnere vingers te krijgen.
![]()
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 6 maart 2013 om 10:11. Reden: Puntenslijper van 3000x2000px was wat groot... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Europees Commissaris
|
![]() @BigF en Vrijevlaming. Mijn hoge E blijft zuiver hoor, mijn vingers plooien leuk, toch iets dat ik heb
![]() Maar jullie zien geen problemen naar de toekomst toe bij het switchen?
![]() |
#7 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En voor de toekomst voorzie ik op dat vlak niet echt problemen. Je pakt je A met je ringvinger dus je wijsvinger en middelvinger zijn op dat moment vrij en dus snel in stelling te brengen voor het volgende akkoord.
![]() |
![]() |
#9 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik heb een gitaar gekregen van m'n schoonbroer die naar Nieuw-Zeeland vertrok en geen plaats had voor het ding.
En een leerboek voor beginners van een andere schoonbroer met vingerzettingen en simpele akkoorden. Maar ik ben even handig als een amoebe en ik kan geen noten lezen (behalve dat ik het verschil ken tussen een volle noot en een halve en een kwart enzovoort; met steeltje en vlagjes erop enzo). Hoe beginnen? Vingerzettingen oefenen eerst? Ik deed dat al eens maar ik was ongeveer twee minuten bezig per akkoord. En hoe hoog of laag zet je je vingers? En druk je die snaren gewoon op de steel of iets zachter? Ik zal eens op youtube moeten zien; enige video's die aan te raden zijn? Het enige wat ik wel al goed doe is de gitaar vastnemen met de steel naar boven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Veel succ6 Speelde nog bij M. Jackson (This is it) ![]() Citaat:
![]() Eens naar de muziek software kijken daar misschien?
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. Laatst gewijzigd door Universalia : 6 maart 2013 om 10:32. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() iedere goede rockgitarist moet eerst leren hoe stijlvol een gitaar in brokken te slaan. Ik stel voor dat je daarmee begint
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Terzake: ik geef beginners altijd de raad om zoveel mogelijk vingeroefeningen te doen, in combinatie met een goeie slagtechniek van de rechterhand. Omdat dat echter vrij snel gaat vervelen geef ik ook meestal de raad om toch ook direct enkele akkoorden te leren zodat je toch al iets kan spelen. Maar het belangrijkste blijven vingeroefeningen. Toch zeker in het begin. Je drukt de snaar tegen net achter de fret aan. Niet op de fret, niet in't midden tussen twee frets. Nee, net achter de fret. Hoe hard je moet drukken scheelt van gitaar tot gitaar. Simpel gezegd moet je net zo hard drukken tot het goed klinkt. Dat zou normaal niet te hard mogen zijn. Citaat:
Te koop voor 20 euro bij Bol. Beste aankoop die ik als gitarist ooit deed.
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 6 maart 2013 om 10:45. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In het begin druk je vrij hard en is eht pijnlijk. na een week, misschien twee merk je al dat je minder pijn hebt en als bonus dat je minder hard moet drukken ![]() Dit clipje was voor mij fantastisch om al vanaf het allerbegin iets herkenbaars te kunnen produceren: http://www.youtube.com/watch?v=BKWYaUNPy5Q met twee vingers aub ![]() Volledige lessen, vrij gedetaileerd vindt je op www.justinguitar.com Ooooh, en deze app is zo goed als onmisbaar geworden. Gstrings
![]() Laatst gewijzigd door Travis66 : 6 maart 2013 om 10:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Vraag maar aan een willekeurige popster ![]() (en dan nu de idealisten op mijn dak in 3,2,1...) Laatst gewijzigd door Travis66 : 6 maart 2013 om 11:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() ![]()
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Europees Commissaris
|
![]() Kan goed zijn dat de vooruitgang niet stilstaat. Maar ik herhaal, ik schakel pas over als ik het eerste natte broekje heb gezien dat daardoor werd veroorzaakt. Dit lijkt me eerder iets uit mannendromen
![]() Laatst gewijzigd door Travis66 : 6 maart 2013 om 11:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |