Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Wat denkt u van dit scenario?
realistisch en wenselijk 6 12,24%
realistisch, maar niet wenselijk 11 22,45%
wenselijk, maar niet realistisch 5 10,20%
niet realistisch en niet wenselijk 27 55,10%
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 6 maart 2013, 15:53   #101
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Vandaar dat deze staat al sinds 1830 standhoudt, ze door het IMF, de Wereldbank en de Verenigde Naties tot de twintig welvarendste landen ter wereld wordt gerekend en de Amerikaanse denktank Fund For Peace maar 14 landen (op 177) kan opsommen die minder 'mislukt' zijn (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...tes_Index#2012).
maar toch hebben we 2 verschillende publieke opinies, zijn de politieke partijen gesplitst, zijn de vakbonden bijna allemaal gesplitst, leest of kijkt bijna niemand naar de media van de andere kant, zijn er beschermingsmaatregelen nodig in de grondwet zodat de ene kant de andere niet kan domineren, ......
Oud 6 maart 2013, 15:53   #102
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Indien de N-VA dan de ballen heeft zou ze via die Vlaamse regering gewoon de federale doodwurgen en zelf bevoegdheden overnemen (met als argument dat de federale het toch niet aankan en we anders in een crisis belanden). N-VA zou dat nog zeer geloofwaardig kunnen verkopen ook. Ze zou dat zelfs volledig op haar eentje kunnen doen want ze kan de andere partijen afdreigen met vervroegde verkiezingen die de N-VA dan al slapend gaat winnen.

Ik weet niet of de N-VA echt de ballen heeft daarvoor. Maar ze is de facto eigenlijk de partij die de macht in handen heeft. Enfin, zou kunnen hebben.
Je vergeet dat het Vlaams Parlement een legislatuurparlement is, als N-VA die weg op gaat dan zal het Vlaanderen zijn dat zich zes jaar lang in een politieke crisis zonder weerga zal bevinden. Vandaar dat ik eerder al zei dat Vlaanderen nog sneller gesplitst zal zijn dan België, als N-VA er voor zou kiezen de Vlaamse regering plat te leggen uit protest tegen de beslissing van de andere partijen om een federale regering te vormen zonder N-VA. Als zij écht die weg op gaan worden ze weggevaagd bij de eerstvolgende verkiezingen na 2014.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2013, 15:57   #103
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Je vergeet dat het Vlaams Parlement een legislatuurparlement is, als N-VA die weg op gaat dan zal het Vlaanderen zijn dat zich zes jaar lang in een politieke crisis zonder weerga zal bevinden. Vandaar dat ik eerder al zei dat Vlaanderen nog sneller gesplitst zal zijn dan België, als N-VA er voor zou kiezen de Vlaamse regering plat te leggen uit protest tegen de beslissing van de andere partijen om een federale regering te vormen zonder N-VA. Als zij écht die weg op gaan worden ze weggevaagd bij de eerstvolgende verkiezingen na 2014.
dat zal ook niet gebeuren hoor. Het is voor de N-VA te belangrijk dat Vlaanderen het goed doet.

maar een Vlaamse regering met N-VA als leidende partij tov een federale regering zonder N-VA, dat gaat vonken geven, daarvoor moet je toch niet al te veel fantasie voor hebben hé.
Oud 6 maart 2013, 16:00   #104
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
maar toch hebben we 2 verschillende publieke opinies, zijn de politieke partijen gesplitst, zijn de vakbonden bijna allemaal gesplitst, leest of kijkt bijna niemand naar de media van de andere kant, zijn er beschermingsmaatregelen nodig in de grondwet zodat de ene kant de andere niet kan domineren, ......
Je verwart natievorming met staatsvorming, vrees ik...
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2013, 16:12   #105
Schuppezot
Schepen

Schuppezot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
toen waren ze nog zo naïef om te geloven dat dit kon met gewone onderhandelingen.

nu zijn we niet meer zo naïef.
Ze waren niet naief, maar realistisch: men kan in het Belgische consensussysteem geen overstap naar confederalisme organiseren als de andere partijen niet meewillen..

Trouwens, ik vraag me af wat welke andere mogelijkheid er nog is naast 'gewone onderhandelingen'..

Laatst gewijzigd door Schuppezot : 6 maart 2013 om 16:17.
Schuppezot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2013, 16:17   #106
Schuppezot
Schepen

Schuppezot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
En ik zit nog steeds te wachten op een deftige uitleg over hoe het VB dat allemaal zou aanpakken.
U veronderstelt dat ik er van uitga dat VB wel confederalisme of onafhankelijkheid kan realiseren en N-VA niet? Dat klopt niet, ik ben trouwens een N-VA-stemmer en geen VB'er (meer).

Maar zowel VB als N-VA kunnen nooit een grote staatshervorming realiseren. Het oorzaak van het probleem ligt namelijk niet bij de aanpak van VB of N-VA, maar wel bij de manier waarop de Belgische politiek werkt (=compromismodel) en bij het tekort aan draagvlak voor (echt) confederalisme bij de andere partijen + de afkeer daarvan in Wallonie.
Oud 6 maart 2013, 16:32   #107
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schuppezot Bekijk bericht
U veronderstelt dat ik er van uitga dat VB wel confederalisme of onafhankelijkheid kan realiseren en N-VA niet? Dat klopt niet, ik ben trouwens een N-VA-stemmer en geen VB'er (meer).

Maar zowel VB als N-VA kunnen nooit een grote staatshervorming realiseren. Het oorzaak van het probleem ligt namelijk niet bij de aanpak van VB of N-VA, maar wel bij de manier waarop de Belgische politiek werkt (=compromismodel) en bij het tekort aan draagvlak voor (echt) confederalisme bij de andere partijen + de afkeer daarvan in Wallonie.
Iedere partij geeft zijn eigen invulling aan het woord confederalisme. Feit is wel dat op Ecolo/Groen na en in mindere mate CDH de Franstalige partijen allemaal voorstander zijn van een vergaande federalisering.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2013, 16:44   #108
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat zal ook niet gebeuren hoor. Het is voor de N-VA te belangrijk dat Vlaanderen het goed doet.

maar een Vlaamse regering met N-VA als leidende partij tov een federale regering zonder N-VA, dat gaat vonken geven, daarvoor moet je toch niet al te veel fantasie voor hebben hé.
Ik heb een gebrek aan fantasie in deze. Kan je een beetje meer beschrijven zonder beeldspraak wat je bedoelt met 'vonken geven' ?

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
Oud 6 maart 2013, 16:49   #109
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Ik heb een gebrek aan fantasie in deze. Kan je een beetje meer beschrijven zonder beeldspraak wat je bedoelt met 'vonken geven' ?
Kan je ook eens stoppen met van die onnozele vragen te stellen?

Laatst gewijzigd door Vrijheideerst : 6 maart 2013 om 16:51.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2013, 17:14   #110
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
uw gebrek aan tactisch politiek inzicht spreekt weer boekdelen.

De verkiezingen na 2014 doen er helemaal niet toe: ofwel krijg n-va in '14 haar zin en zal ze de keer erop een stuk verliezen (omdat hun programma voor het grootste stuk is uitgevoerd), ofwel lukt n-va er niet in incontournable te worden en is het momentum voorbij.
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2013, 17:15   #111
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb een gebrek aan fantasie in deze.
dat weten we al langer. 10000 keer hebben we de mogelijke scenario's al proberen uit te leggen aan u, zonder resultaat. Of het uit domheid, onkunde of onwil van uw kant is, laat ik nog in het midden.

Feit is dat het zo klaar is als pompwater wat de mogelijke scenario's zijn in '14
Oud 6 maart 2013, 17:15   #112
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Kan je ook eens stoppen met van die onnozele vragen te stellen?
Voor één keer dat hij een duidelijke vraag stelt...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2013, 17:16   #113
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
uw gebrek aan tactisch politiek inzicht spreekt weer boekdelen.

De verkiezingen na 2014 doen er helemaal niet toe: ofwel krijg n-va in '14 haar zin en zal ze de keer erop een stuk verliezen (omdat hun programma voor het grootste stuk is uitgevoerd), ofwel lukt n-va er niet in incontournable te worden en is het momentum voorbij.
Bij het VB duurde het 31 jaar eer het momentum voorbij was.

Zolang de andere partijen niks beters te doen hebben dan de NVA als de "as van het kwaad" te zien zal ze op zijn minst een rol blijven spelen. Ik zie nieuwe federale verkiezingen al snel volgen op die van volgend jaar in mei, maar dat is een persoonlijke mening.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2013, 17:17   #114
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
Om op het federale niveau incontournable te worden zouden N-VA en VB samen zowat 80% van de stemmen moeten halen in Vlaanderen...
dat zou kunnen kloppen. Maar dat federale niveau is toch van geen belang. De walen hebben al gezegd dat ze de volgende keer gewoon willen doordoen.

Kwestie is dus om op vlaams vlak de boel lam te kunnen leggen. En dan kunnen de andere "vlaamse" partijen kiezen: ofwel vijf jaar crisis ofwel ervoor kiezen hun programma ook eens te durven uitvoeren
Oud 6 maart 2013, 17:29   #115
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe zou ze dat concreet doen ? Bedoel je voorbeeld dat Vlaanderen deloyaal aan het federaal niveau belastingen zou gaan innen en oproepen tot subversie bij de burgers aan het federaal niveau ?
Bijvoorbeeld. De Vlaamse regering kan simpelweg zeggen dat de federale staat niet langer adequaat functioneert en ze zou nog gelijk hebben ook want de federale ambetantenarij is legendarisch en dat weten zo ongeveer alle Vlamingen. Al wat nodig is om de Vlamingen hun belastingsbrief naar een Vlaamse administratie te laten sturen in plaats van een federale, is een minister-president die het lef heeft dat gewoon te dicteren.
Wellicht zullen een paar Goede Belgen gaan mopperen en nog eens een mars voor de eenheid organiseren.
De grote meerderheid is echter te lam om te protesteren en denkt bij zichzelf: "erger dan bij die prutsers op het ministerie van financiën kan het toch niet worden."
Een Vlaamse staatsgreep kan eigenlijk relatief geruisloos gebeuren.

Citaat:
Het Vlaams parlement is een legislatuurparlement. Vervroegde verkiezingen zijn onmogelijk.
Niets is onmogelijk, ook op dat vlak kan een stille staatsgreep gepleegd worden, maar daar had ik het niet over. Vervroegde verkiezingen op federaal niveau zijn de doodsteek voor de Belgische staat.

Citaat:
De Vlaamse regering kan enkel te val worden gebracht door een constructieve motie van wantrouwen. De kieswet is vooralsnog een federale materie.
De Vlaamse regering kan beslissen die federale materie opzij te schuiven, als ze dan toch bezig is met die staatsgreep.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2013, 17:31   #116
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je vergeet dat het Vlaams Parlement een legislatuurparlement is, als N-VA die weg op gaat dan zal het Vlaanderen zijn dat zich zes jaar lang in een politieke crisis zonder weerga zal bevinden.
Hoezo? Op Vlaams niveau zal N-VA snel partners vinden om weer een regering te vormen, de tsjeven zijn toch zo machtsgeil dat ze voor elk postje zwichten, zeker wanneer ze door hebben dat er op federaal niveau niks meer te rapen valt.

Citaat:
Vandaar dat ik eerder al zei dat Vlaanderen nog sneller gesplitst zal zijn dan België, als N-VA er voor zou kiezen de Vlaamse regering plat te leggen uit protest tegen de beslissing van de andere partijen om een federale regering te vormen zonder N-VA. Als zij écht die weg op gaan worden ze weggevaagd bij de eerstvolgende verkiezingen na 2014.
De andere partijen zullen inderdaad weggevaagd worden ja. N-VA zal zijn rol als underdog en oppositiepartij met verve kunnen spelen.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2013, 17:57   #117
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat is hetgeen BDW ook vertelde in dat interview:
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...zer-bedot.aspx

Ik vermoed dat BDW zijn eigen ruiten aan het ingooien is mbt het (mee-)regeren na volgende verkiezingen.

Het zou me trouwens verbazen dat een meerderheid van kiezers in 2014, op een moment van economische erg onzekere tijden, aanstuurt op het avontuur van Vlaamse onafhankelijkheid.
Geen enkele politicus zal ooit zo diep laten kijken in zijn kaarten dat je zijn echte plan kent voor na de verkiezingen. Zijn limieten, wat hij echt wil en echt zal weigeren. Dat stukje handelingsvrijheid en mogelijkheid om abrupt van koers te veranderen zal elke toppoliticus zeer goed beschermen en geheim houden. Dat maakt het voor ons leuk om erover te zitten spekuleren en ons groot licht erover te laten schijnen

Ik ga er al lang niet meer vanuit dat BDW zo nodig zijn partij in het federale bestuur wil loodsen. Toch zeker niet in 2014. Ze gaan vlaanderen op dominante manier besturen met zo weinig mogelijk partners. Misschien met de tsjeven, misschien met de liberalen.

Met je opmerking over wat de kiezers bereid zijn te aanvaarden op vlak van experimenten en mini-revoluties of hele onafhankelijkheidsverklaringen maak ik me ook niet te veel illusies. De harde kern die echt onafhankelijkheid wil en daar het prioritaire doel van maakt is zeker geen meerderheid in zijn eigen partij.
We gaan daar meer over weten als na 2014 de volgende studie van Swyngedouw verschijnt. De vorige na 2010 gaf alvast aan dat dit in eigen partij een duidelijk minderheidsstandpunt is.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2013, 18:00   #118
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En ik zit nog steeds te wachten op een deftige uitleg over hoe het VB dat allemaal zou aanpakken.
Het vlaams blok ligt op de afdeling paliatieve zorgen, aan het morfine infuus om de pijn te verzachten. Het aftakelingsproces is langzaam, maar zeker.
Die mensen hebben nu geen tijd voor politieke inzichten te verklaren, noch een beleid uit te stippelen. Outplacement, jobkes zoeken, proberen ergens binnen te geraken is nu veel urgenter.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2013, 18:03   #119
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
dat weten we al langer. 10000 keer hebben we de mogelijke scenario's al proberen uit te leggen aan u, zonder resultaat. Of het uit domheid, onkunde of onwil van uw kant is, laat ik nog in het midden.

Feit is dat het zo klaar is als pompwater wat de mogelijke scenario's zijn in '14
Als het zo klaar is als pompwater is voor jou een kleine moeite om het concreet weer te geven.

Oud 6 maart 2013, 18:07   #120
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Bijvoorbeeld. De Vlaamse regering kan simpelweg zeggen dat de federale staat niet langer adequaat functioneert en ze zou nog gelijk hebben ook want de federale ambetantenarij is legendarisch en dat weten zo ongeveer alle Vlamingen. Al wat nodig is om de Vlamingen hun belastingsbrief naar een Vlaamse administratie te laten sturen in plaats van een federale, is een minister-president die het lef heeft dat gewoon te dicteren.
Wellicht zullen een paar Goede Belgen gaan mopperen en nog eens een mars voor de eenheid organiseren.
De grote meerderheid is echter te lam om te protesteren en denkt bij zichzelf: "erger dan bij die prutsers op het ministerie van financiën kan het toch niet worden."
Een Vlaamse staatsgreep kan eigenlijk relatief geruisloos gebeuren.

Niets is onmogelijk, ook op dat vlak kan een stille staatsgreep gepleegd worden, maar daar had ik het niet over. Vervroegde verkiezingen op federaal niveau zijn de doodsteek voor de Belgische staat.

De Vlaamse regering kan beslissen die federale materie opzij te schuiven, als ze dan toch bezig is met die staatsgreep.
Het zou de Vlaams-nationalistische partijen sieren dat zij met zoveel duidelijk hun plannen kenbaar maken. Ere wie ere toekomt. Het Vlaams Belang is hier het duidelijkste in.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be