Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 maart 2013, 10:37   #201
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
verklaar nader
Doe een kleine inspanning en kijk op de eerste bladzijden van deze draad.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2013, 12:38   #202
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ook het KVHV neemt de propagandaleugens mbt Venezuela over merk ik. De realiteit doet er blijkbaar niet toe. Arm Europa, zo in zelfbedrog verzonken.

Men heeft angst om de les te moeten trekken dat er een betere weg is dan die voorgeschreven door de westerse elites. Het zijn hun media die voor een groot deel bepalen wat de westerling denkt over het zuiden van de wereld. Maar daar komt verandering in. De bevolking wordt bewuster van de leugens hen voorgeschoteld. En naarmate de waarheid doorsijpelt zal het beest haar ware aard tonen. Want de censuur is in optocht in het westen.

We hebben meer Assange's nodig.
Daarnaast zijn er nu ook kanalen zoals Russiatoday beschikbaar in Europa, maar ook Chinese zenders, die weerwerk moeten bieden aan leugenmachines zoals BBC en CNN. Al-jazeera is over het algemeen genomen ook iets objectiever. Ook op internet is het mogelijk is andere kant van de waarheid te achterhalen, voor wie iets meer moeite doet.

Jammer genoeg beperken de meeste mensen zich tot de nationale kanalen. Maar goed, dat zijn dan dikwijls ook mensen die niet geïnteresseerd zijn in wat er buiten de landsgrenzen, of zelfs buiten hun streek, gebeurt. Ik merk echter dat ook veel zogenaamde intellectuelen, en zelfs journalisten, weinig moeite doen, het is geruststellender om zich tot het gebruikelijke denkkader te berpeken... en dat is dat het Westen en de vrije markt de bron van alles dat goed is in de wereld is, en dat de rest van de wereld daar naar moet opkijken. Het is geruststellend om te denken dat "onze jongens" goed werk leverden in Afghanistan of LibiË, en dat Iran werkelijk een echt gevaarlijk land is, Chavez een gevaarlijke gek, dat Chinezen vreselijk onderdrukt worden. en dat Roemenen, Bulgaren, etc. sinds de val van de muur gelukkig en welvarend zijn. Met dat referentiekader denken we te weten dat we goed bezig zijn. Natuurlijk mensen zoals U die al eens een stapje buiten Europa zetten weten beter, omdat je dan werkelijk geconfronteerd wordt met de leugens vande westerse pers, en met eigen ogen ziet dat er dingen niet kloppen in het verhaal dat je tot dan toe te horen kreeg.

Oost-Europeanen weten ook beter, ze zien dagelijks dat wat ze in de media te zien krijgen niet overeen stemt met de werkelijkheid.

Laatst gewijzigd door tomm : 12 maart 2013 om 12:41.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2013, 18:02   #203
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het is geruststellend om te denken dat "onze jongens" goed werk leverden in Afghanistan of LibiË, en dat Iran werkelijk een echt gevaarlijk land is, Chavez een gevaarlijke gek, dat Chinezen vreselijk onderdrukt worden. en dat Roemenen, Bulgaren, etc. sinds de val van de muur gelukkig en welvarend zijn.
Als gij denkt dat d�*t het beeld is dat de Westerse media ophangen van de wereld, dan vraag ik me toch af welke media gij gevolgd hebt?
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2013, 18:17   #204
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Als gij denkt dat d�*t het beeld is dat de Westerse media ophangen van de wereld, dan vraag ik me toch af welke media gij gevolgd hebt?
Tomm heeft grotendeels gelijk: veel westerse media hangen zo'n beeld op van de wereld.
Hij volgt waarschijnlijk andere media dan jij. Hij is een vrij mens en volgt dus wat HIJ wil en niet wat jij zou willen.
Oud 12 maart 2013, 18:49   #205
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Tomm heeft grotendeels gelijk: veel westerse media hangen zo'n beeld op van de wereld.
Hij volgt waarschijnlijk andere media dan jij. Hij is een vrij mens en volgt dus wat HIJ wil en niet wat jij zou willen.
Maar hij hangt hier wel een beeld op van de "Westerse media" dat in de verste verte niet overeenkomt met de werkelijkheid...

Laatst gewijzigd door Geert C : 12 maart 2013 om 18:49.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2013, 08:27   #206
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar hij hangt hier wel een beeld op van de "Westerse media" dat in de verste verte niet overeenkomt met de werkelijkheid...
Daaraan twijfel ik sterk.
Eén vb: bijna nergens wordt in de westerse media gesproken over de enorme prestatie van president Chavez waar hij erin slaagde de armoede van z'n volk bij 33 % van de mensen onder de armoede-grens (van de VN) te brengen.
Oud 13 maart 2013, 15:09   #207
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Ode aan Hugo C, met McDonalds reclame als extra bonus!

http://www.breitbart.com/Breitbart-T...bsite-and-Hulu
Oud 13 maart 2013, 15:34   #208
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
Het is geruststellend om te denken dat "onze jongens" goed werk leverden in Afghanistan of LibiË, en dat Iran werkelijk een echt gevaarlijk land is, Chavez een gevaarlijke gek, dat Chinezen vreselijk onderdrukt worden. en dat Roemenen, Bulgaren, etc. sinds de val van de muur gelukkig en welvarend zijn.
Tomm chargeert. Maar hij duidt wel de richting aan.

De meerderheid van de pers geeft aan:
- Er is goed werk geleverd in Afghanistan
- Iran is een gevaarlijk land
- Chávez vestigde langzamerhand een dictatuur
- Protesterende Tibetanen en Oeigoeren zijn het topje van de ijsberg van de onderdrukking in China
- Oké, Roemenen en Bulgaren zijn wellicht niet gelukkig, want het zijn notoire oplichters en dronkenlappen.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2013, 15:44   #209
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht

- Protesterende Tibetanen en Oeigoeren zijn het topje van de ijsberg van de onderdrukking in China
- Oké, Roemenen en Bulgaren zijn wellicht niet gelukkig, want het zijn notoire oplichters en dronkenlappen.
Ja? Wel, wat al die punten betreft hoor ik dan toch veel andere geluiden.

De tegenstanders van de Westerse liberale democratie vinden dat natuurlijk jammer en proberen toch een zo repressief mogelijk beeld op te hangen. Probleem is echter dat ze vrij worden gelaten om dat te doen en het dus weinig geloofwaardig klinkt.

Daardoor zijn ze gedwongen concepten als 'repressieve tolerantie' (cfr. Marcuse) te hanteren, maar dat klinkt natuurlijk hol wanneer men even kijkt naar échte autoritaire regimes.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2013, 16:00   #210
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Ja? Wel, wat al die punten betreft hoor ik dan toch veel andere geluiden.

De tegenstanders van de Westerse liberale democratie vinden dat natuurlijk jammer en proberen toch een zo repressief mogelijk beeld op te hangen. Probleem is echter dat ze vrij worden gelaten om dat te doen en het dus weinig geloofwaardig klinkt.

Daardoor zijn ze gedwongen concepten als 'repressieve tolerantie' (cfr. Marcuse) te hanteren, maar dat klinkt natuurlijk hol wanneer men even kijkt naar échte autoritaire regimes.
Oud 13 maart 2013, 16:18   #211
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe weet je dat als je die zelf niet volgt?

Men maakt gebruik van persburreaus; journo's te laten reizen is en te duur en te gevaarlijk.
Gevolg: onzinverhalen.
Oud 13 maart 2013, 16:26   #212
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Hoe weet je dat als je die zelf niet volgt?

Men maakt gebruik van persburreaus; journo's te laten reizen is en te duur en te gevaarlijk.
Gevolg: onzinverhalen.
De onzinverhalen over Venezuela & Chavez zijn bijna niet meer te tellen.
Oud 13 maart 2013, 18:15   #213
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De onzinverhalen over Venezuela & Chavez zijn bijna niet meer te tellen.
Andersom het is een bloody shame dat wat gaande is in Venezuela betreffende criminaliteit, leegloop van immigranten en goedopgeleiden, de afschuwelijke gevangenisoproeren die het land kent, slechte niveau universiteiten, de ophitsing van arm tegen rijk, ga zo maar door, zo buiten de westerse mainstreammedia wordt gehouden.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2013, 23:29   #214
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Andersom het is een bloody shame dat wat gaande is in Venezuela betreffende criminaliteit, leegloop van immigranten en goedopgeleiden, de afschuwelijke gevangenisoproeren die het land kent, slechte niveau universiteiten, de ophitsing van arm tegen rijk, ga zo maar door, zo buiten de westerse mainstreammedia wordt gehouden.
Criminaliteit: ik ken een landje in de EU waar de gevangenissen al j�*�*�*�*�*�*�*�*ren uitpuilen van gedetineerden...
Leegloop van immigranten : hier zouden we héél tevreden zijn met zoiets !
Leegloop van goedopgeleiden: het begint hier ook. In Ierland: bijna 60.000 per jaar...
Gevangenisoproeren: vraag het eens aan de politie hoe dikwijls ze hier moeten optreden tegen opstanden en dgl.
Niveau univ's: het gaat hier ook bergaf hoor !!!
Arm tegen rijk: dat bestond al vóór Christus.
Oud 14 maart 2013, 00:03   #215
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Criminaliteit: ik ken een landje in de EU waar de gevangenissen al j�*�*�*�*�*�*�*�*ren uitpuilen van gedetineerden...
Leegloop van immigranten : hier zouden we héél tevreden zijn met zoiets !
Leegloop van goedopgeleiden: het begint hier ook. In Ierland: bijna 60.000 per jaar...
Gevangenisoproeren: vraag het eens aan de politie hoe dikwijls ze hier moeten optreden tegen opstanden en dgl.
Niveau univ's: het gaat hier ook bergaf hoor !!!
Arm tegen rijk: dat bestond al vóór Christus.
ga een eitje bakken en vergeet de boter niet (..)
Oud 14 maart 2013, 10:18   #216
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
²
Oud 14 maart 2013, 12:56   #217
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ten eerste vraag ik me af waar je die informatie vandaan hebt, want ik heb geleerd dat alles wat Venezuela betreft gepolitiseerd is en dat, naargelang met wie je spreekt, je een heel ander beeld van het land krijgt.

Volgens objectieve criteria en statistieken is het land grotendeels verbeterd, zeker de armoede is teruggedrongen.

Je moet weten dat de grote meerderheid in Venezuela arm is, en dat universiteiten vooral een zaak waren van de betere klassen. Ik kan me voorstellen dat de traditionele academische wereld de instroom van mensen uit lagere klassen met lede ogen aanziet. Ook het geweld dat je in Venezuela ziet is vooral gericht tegen mensen met geld heb ik me laten wijsmaken. In de armere wijken zou er tegenwoordig een sterke sociale controle zijn, ook al door de aanwezigheid van buurtcomité's en buurtmilities.

Ik vraag me ook af waarom een nog steeds relatief arm land als Venezuela nood heeft aan gastarbeiders. Er zijn genoeg mensen die bereid zijn om aan het minimumloon te werken, dat in Venezuela rond de 300 euro ligt, een stuk hoger dan in veel buurlanden. Gastarbeiders, bvb. uit Colombië, zijn natuurlijk bereid om aan lagere lonen te werken, maar dat ondermijnt de positie van de Venezuelaanse werknemers.

Kun je vergelijken met België en frankrijk: danzij eurocommissaris Bolkestein kunnen de fameuze Poolse loodgieter en vrachtwagenchauffeurs hier werken aan dumptarieven, goed voor de patroons, erg slecht voor de positie van Franse, Belgische, etc. loodgieters en vrachtwagenchauffeurs. (zie je trouwens ook in de bouw)

het zijn directe gevolgen van de grote sociale veranderingen die het land meegemaakt heeft het laatste decennia, veranderingen die over het algemeen goed zijn maar ook neveneffecten hebben. Eens de revolutie gestabiliseerd, kunnen de neveneffecten aangepakt worden.

In Cuba bvb. is geen criminaliteit, en het niveau van onderwijs en universiteiten is bij de beste van Latijns-Amerika. Cuba heeft dan weer andere problemen, met name economische, maar dat terzijde. Ten andere, heel veel Venezuelanen (naast ook Surinamers bvb.) studeren in Cuba en heel veel Cubaanse profs geven les in Venezuela. Ik heb met een gesproken in Cuba die net terug was, hij zei me dat het onderwijsniveau inderdaad stukken lager ligt maar dat dat niet het gevolg was de laatste 10 jaar maar al lang aan de gang is. Zo bvb. is het klaarblijkelijk heel gebruikelijk leraars of profs om te kopen.
Oud 14 maart 2013, 13:05   #218
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is, in grote lijnen, toch de tendens. Misschien niet zo sterk gesteld (behalve in de Amerikaanse pers natuurlijk, die nog een heel stuk extremer is dan de Europese), maar subtiel is dat toch de algemene boodschap die we meekrijgen.
Oud 14 maart 2013, 13:19   #219
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht

Bvb. de sancties tegen Iran worden in de media niet in vraag gesteld, noch in de meeste media noch in het parlement, dat terwijl 1) Iran geen enkele internationale wet overtreden heeft en zelfs geen enkele regel van het internationaal atoomagentschap, dat overduidelijk in tegenstelling tot Israel en de VS 2) de sancties ook negatieve gevolgen hebben voor de Europese economie, zo las ik in le canard enchaine dat peugeot een derde van de Iraanse markt (Iran hoort bij de rijkere landen in de regio met een belangrijke afzetmarkt) in handen had, en die nu volledig kwijt is. En ja, le canard enchaine is ook westerse pers, net als solidair, maar wordt gelezen door misschien 5% van de bevolking. In de mainstream pers zul je zulke kanttekeningen zelden of nooit horen.

De algemene tendens is ook om vooral aan negatieve berichtgeving over China te doen, terwijl dat dat toch het land is dat op z'n eentje verantwoordelijk is voor de sterke afname van de armoede volgens het laatste VN-rapport (ook interessant, er werd wel bericht over de sterke afname van de armoede, alleen moest je echt al de artikels goed lezen om te weten te komen dat die daling bijna uitsluitend aan China te danken is). Als er weer eens zo'n dissident waar in China zelf niemand van wakker ligt de wet overtreedt en enkele dagen opgesloten wordt, vormt dat zonder uitzondering hoofdnieuws in alle grote westerse media.

Het Rusland van Putin wordt ook constant op de korrel genomen, misschien wel ergens terecht, maar er zijn veel andere ex-sovjet en Oost-europese landen waar de levensstandaard lager ligt en die ook nog eens stukken autoritairder zijn. (zoals bvb. Kazakhstan of Turkmenistan).

Kritische berichtgeving over de terreur financierende oliesheiks moet je ook echt met een grote loupe gaan zoeken. Misschien ook al omdat die oliesheiks zich ingekocht hebben bij veel westerse mediaconcerns.

Laatst gewijzigd door tomm : 14 maart 2013 om 13:23.
Oud 14 maart 2013, 13:29   #220
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In de armere wijken zou er tegenwoordig een sterke sociale controle zijn, ook al door de aanwezigheid van buurtcomité's en buurtmilities.
Daar wil ik het fijne wel eens van weten. Het is mij bekend dat er maffiosie zijn die een zeer veilige buurt kunnen garanderen. Zoals een Jamaicaanse topgangster die 3 jaar geleden meen ik met leger inzet in Kingston is gearresteerd, en aan Amerika werd uitgeleverd. Uiteindelijk heeft hij zich overgegeven om verder bloedvergieten te voorkomen, het was nml een oorlog tussen de wijk en het leger. Iig, niemand die het in hun hoofd haalde om een oude oma te beroven in de wijk waar hij de baas was. Gebeurde dat echter wel dan werd de militie verantwoordelijke in de buurt er voor gestraft, tenminste als de rover niet gepakt werd. Enkel grote zaken als drugshandel en afpersing van ondernemers werd mee verdiend, niet met kruimeldiefstal.

Is dit de weg waar we op moeten vraag ik me af.

Ofwel, veiligheid afdwingen door de maffia of chaos waar geroofd en verkracht wordt bij het leven. Het telkens weer oppakken van (nieuwe) criminele topstukken zoals in Mexico gebeurd, werkt iig contraproductief tegen de bestrijding criminaliteit op straat.

Een breinbreker

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 14 maart 2013 om 13:33.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be