Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 maart 2013, 13:53   #21
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dus van Goethe snapt u geen ... ?
Niemand denk ik.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2013, 15:48   #22
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Ik denk dat Goethe eerder speelde met de islam dan zich er werkelijk toe bekeerde, een beetje zoals veel Westerlingen zich vandaag aangetrokken voelen tot het Boeddhisme, zonder zich werkelijk te bekeren.
Voor alle duidelijkheid: ik wou geenszins suggereren dat Goethe zich bekeerd had tot de islam.

Zijn positie afdoen als louter Spielerei doet echter afbreuk aan het feit dat we hier toch spreken over een van de grootste Duitse intellectuelen en aan het feit dat voor kern-Duitsers het woord "Ernst" toch nog een andere connotatie heeft als in de Lage Landen gebruikelijk is.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2013, 17:43   #23
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Niemand denk ik.
In zijn tijd werd hij anders als dichter en schrijver en in staatsdienst als Geheimradt wèl begrepen en zeer geprezen - hij werd in de adelstand verheven. Zelf heb ik geen moeite met hem, al kan ik zijn romantische inslag niet delen. Toch heb ik zijn Werther met plezier en verwondering gelezen. Ik heb nog eens zijn huis en tuinhuis bij het slot bezocht in Weimar; is allemaal nog redelijk in tact.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2013, 17:54   #24
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Voor alle duidelijkheid: ik wou geenszins suggereren dat Goethe zich bekeerd had tot de islam.

Zijn positie afdoen als louter Spielerei doet echter afbreuk aan het feit dat we hier toch spreken over een van de grootste Duitse intellectuelen en aan het feit dat voor kern-Duitsers het woord "Ernst" toch nog een andere connotatie heeft als in de Lage Landen gebruikelijk is.
Stel, louter als werk hypothese, zonder dat ik ook maar in het minst zou willen suggereren dat dit zo is of dat ik dit geloof, dat Goethe, van wie bekend is dat hij het christendom met een korreltje zout nam, in de persoon van een moslim de christelijke dogma's op de hak genomen heeft, wat zou hij dan een sluwe vos geweest zijn en ook nog een vos met humor.
Oud 26 maart 2013, 18:03   #25
smiley

smiley's schermafbeelding

Standaard

Goethe vond de koran streng, vreeswekkend en onmenselijk.
Oud 27 maart 2013, 12:17   #26
respublica
Minister

Standaard

Citaat:

Ja, maar in het klimaat van de romantiek speelde men wel met vanalles. Enfin, je kan dat spelen noemen, maar je kan ook zeggen dat de romanticus elk onderwerp enorm ernstig nam, om snel daarna even passioneel om te gaan met een andere thematiek. De interesse van Goethe en Beethoven in het verhaal van de dood van graaf Egmont heeft nooit geleid tot een werkelijk diepgaande interesse in de geschiedenis en de toestand van de Nederlanden, en zelfs niet in de complexe figuur die Egmont was.

Daß er das Buch der Bücher sei
Glaub' ich aus Mosleminen-Pflicht.

Indien Goethe werkelijk ernstig was bij het schrijven van deze verzen, zou hij moslim moeten zijn geworden. Goethe wil gewoon de gevoelswaarde van het moslim-zijn uitdrukken op artistieke wijze.

Jesus fühlte rein und dachte
Nur den Einen Gott im Stillen;
Wer ihn selbst zum Gotte machte
Kränkte seinen heil'gen Willen.

Deze verzen, ongetwijfeld bedoeld om wat te provoceren, wijzen zeker op een skepsis van Goethe over de christelijke dogma's. Wellicht zijn dat de zaken die we kunnen leren uit dit werk van Goethe; een kritiek op de kerkelijke dogma's, een positieve houding en interesse voor de islam en een artistieke expressie van die twee.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2013, 13:40   #27
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smiley Bekijk bericht
Goethe vond de koran streng, vreeswekkend en onmenselijk.
Jij ook, maar laten we daarbij de vergelijking houden voor wat ze is.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2013, 16:03   #28
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Jezus voelde zich helder en dacht
enkel die ene god in de stilte :
Wie zichzelf tot god maakt
verziekt z'n heilige wil.
En zo moet de waarheid lijken
wat ook de duivel lukt
enkel door het begrijpen van dat ene
heeft hij de werkelijkheid bedwongen.

Dat is hoe ik met mijn pover begrip van de Duitse taal de vers versta
en het enige dat dan bij me opkomt is dat Jezus zich blijkbaar meestal niet al te helder voelde.
Dat is nou het leuke van een gedicht: je kunt er van maken wat je wil.

God en Jezus en de Duivel zijn alle drie één en dezelfde persoon.

Dat is de truc van de dialectiek.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2013, 16:04   #29
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, maar in het klimaat van de romantiek speelde men wel met vanalles. Enfin, je kan dat spelen noemen, maar je kan ook zeggen dat de romanticus elk onderwerp enorm ernstig nam, om snel daarna even passioneel om te gaan met een andere thematiek. De interesse van Goethe en Beethoven in het verhaal van de dood van graaf Egmont heeft nooit geleid tot een werkelijk diepgaande interesse in de geschiedenis en de toestand van de Nederlanden, en zelfs niet in de complexe figuur die Egmont was.
Welnu, de stelling van mevrouw Mommsen is dat er bij Goethe wel degelijk een diepgaande interesse in de complexiteit van de islamitische traditie was. Haar boek "Goethe und der Islam" heeft een enorme invloed op het Goethe-onderzoek gehad.

Citaat:
Daß er das Buch der Bücher sei
Glaub' ich aus Mosleminen-Pflicht.

Indien Goethe werkelijk ernstig was bij het schrijven van deze verzen, zou hij moslim moeten zijn geworden. Goethe wil gewoon de gevoelswaarde van het moslim-zijn uitdrukken op artistieke wijze.
Dat laatste vraagt toch een zekere kennis en inlevingsvermogen dat louter romantische Spielerei overstijgt.

Citaat:
Jesus fühlte rein und dachte
Nur den Einen Gott im Stillen;
Wer ihn selbst zum Gotte machte
Kränkte seinen heil'gen Willen.

Deze verzen, ongetwijfeld bedoeld om wat te provoceren, wijzen zeker op een skepsis van Goethe over de christelijke dogma's. Wellicht zijn dat de zaken die we kunnen leren uit dit werk van Goethe; een kritiek op de kerkelijke dogma's, een positieve houding en interesse voor de islam en een artistieke expressie van die twee.
Inderdaad. Volledig mee eens.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2013, 16:06   #30
smiley

Standaard

Hitler was a Muslim Who Secretly Prayed to Allah
http://islamversuseurope.blogspot.be...ly-prayed.html
Oud 27 maart 2013, 17:14   #31
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Hitler was a Muslim Who Secretly Prayed to Allah
http://islamversuseurope.blogspot.be...ly-prayed.html
Ge doet te hard uw best om alles uit de kast halen.
Uw kritische zin is volledig weg.
Elke onzin is zo bruikbaar in je strijd.

Je bent fanatieker en verblind door haat, misschien zelfs meer dan diegene die je beweert te bestrijden.

Hitler was a muslim...

Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2013, 17:32   #32
smiley

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ge doet te hard uw best om alles uit de kast halen.
Uw kritische zin is volledig weg.
Elke onzin is zo bruikbaar in je strijd.

Je bent fanatieker en verblind door haat, misschien zelfs meer dan diegene die je beweert te bestrijden.

Hitler was a muslim...

Moslims zeggen toch ook dat Goethe een moslim was ? Hitler had iets tegen joden, homos, zigeuners, niet ariers, gehandicapten, communisten enz maar niks tegen moslims.
Oud 28 maart 2013, 08:31   #33
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
"Mahomet" =/= "Baphomet"
De Islam (Mohammed = Baphomet) is het begin van de Heilige Geest, door de christenen als Duivel (Baphomet) aangezien en door de Tempeliers aanbeden (volgens de Franse koning, die hen vervolgde) .

Het heeft ook te maken met de Gnostici, die eveneens in een Kruistocht zijn bestreden en uitgeroeid.
Want dat de Tempeliers gnostici zouden zijn werd ook beweerd.
Ze zouden om valse redenen naar het Heilige Land zijn getrokken, niet voor de christenen, maar om hun eigen redenen.

Dit dan volgens verschillende stripboeken over dit onderwerp van de Kruistochten en de Tempeliers.

Laatst gewijzigd door harriechristus : 28 maart 2013 om 08:36.
Oud 28 maart 2013, 09:40   #34
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Moslims zeggen toch ook dat Goethe een moslim was ? Hitler had iets tegen joden, homos, zigeuners, niet ariers, gehandicapten, communisten enz maar niks tegen moslims.
In je hersenloze redeneringen ben je niet beter dan de ergste moslim. Hitler had ook niets tegen Japanners, was hij dan zelf Japanner?
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2013, 11:35   #35
smiley

Standaard

Citaat:
In je hersenloze redeneringen ben je niet beter dan de ergste moslim. Hitler had ook niets tegen Japanners, was hij dan zelf Japanner?
Het zijn moslims zelf die zeggen dat Hitler moslim was http://islamversuseurope.blogspot.be...ly-prayed.html

net zoals ze zeggen dat goethe moslim was. Waarom komt bekeerlingske kallikles met Goethe voor de dag denk je ? Ik kom met Hitler voor de dag waar moslims ook van beweren dat ie moslim was. Hij kon het in elk geval goed met hen vinden en boekske mein kampf (mijn strijd) lijkt op boekske koran http://www.inthenameofallah.org/Qura...n%20Kampf.html

muslim SS handzar division

Professor Urbain Vermeulen over relatie islam en jodendom
http://forum.politics.be/showthread.php?t=9662

Laatst gewijzigd door smiley : 28 maart 2013 om 11:50.
smiley is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2013, 12:19   #36
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In zijn tijd werd hij anders als dichter en schrijver en in staatsdienst als Geheimradt wèl begrepen en zeer geprezen - hij werd in de adelstand verheven. Zelf heb ik geen moeite met hem, al kan ik zijn romantische inslag niet delen. Toch heb ik zijn Werther met plezier en verwondering gelezen. Ik heb nog eens zijn huis en tuinhuis bij het slot bezocht in Weimar; is allemaal nog redelijk in tact.
Ik heb dit soort van discussies gewoon altijd al enigzins amusant gevonden. Gewichtige interpretaties (alsof het om een existentieel en levensbelangrijk vraagstuk gaat) met veel dure woorden van een tekst van iemand die dood is en die ons dus nooit nog zal kunnen vertellen wie er nu eigenlijk gelijk heeft. Dat komt bij mij eerder over als een intellectuele masturbatietopic dan iets anders. Een beetje zoals "kunstkenners" die met veel dure termen staan uit te leggen wat de kunstenaar met zijn kotsplek-op-canvas bedoelde. Nobody knows, nobody cares.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 28 maart 2013, 13:59   #37
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

@Distel

Argumentum auctoritatis (alias: Argumentum ad Verecundiam)

(Latin: auctoritas berarti kewibawaan) adalah sesat pikir dimana nilai penalaran ditentukan oleh keahlian atau kewibawaan orang yang mengemukakannya. Jadi suatu gagasan diterima sebagai gagasan yang benar hanya karena gagasan tersebut dikemukakan oleh seorang yang sudah terkenal karena keahliannya [5].

Sikap semacam ini mengandaikan bahwa kebenaran bukan sesuatu yang berdiri sendiri (otonom), dan bukan berdasarkan penalaran sebagaimana mestinya, melainkan tergantung dari siapa yang mengatakannya (kewibawaan seseorang).
Oud 28 maart 2013, 16:11   #38
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
@Distel

Argumentum auctoritatis (alias: Argumentum ad Verecundiam)
Dat is dan ook wel een beetje kort door de bocht natuurlijk. Immers:

Citaat:
Er wordt hier blijkbaar niet veel gedacht...
Citaat:
De naam van Goethe vernoemen mag dus ook al niet meer.

Welkom in de idiocratie!
Zoals ik al zei, dit komt mij dan over als een intellectuele masturbatietopic.
Oud 28 maart 2013, 20:24   #39
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hitler is de God Odin.

Maar wel had hij een neef die Allah heet....
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be