Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2013, 20:14   #101
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

NieuwNoors's schermafbeelding

Standaard

[quote=eno2;6592704]
Citaat:

Neen. Het is de legale basis. Je kan pas toestemming geven vanaf een bepaalde leeftijd. In Spanje is dat 13 jaar (!!!): Dat gaat opgetrokken worden.
Het is te hopen dat ze die leeftijd optrekken. 13 jaar?? Dat zijn KINDEREN!!!!
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2013, 20:26   #102
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht

Het is te hopen dat ze die leeftijd optrekken. 13 jaar?? Dat zijn KINDEREN!!!!
Ja, daar is pedofilie dus nog legaal toegestaan. Erg hé.

De leeftijd waarop gehuwd mag worden, is pas opgetrokken van 14 jaar naar 17 jaar.

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 april 2013 om 20:27.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2013, 20:30   #103
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Achter die noties van wenselijkheid en onwenselijkheid zit toch een moraal? Het enige wat geleerde mensen doen is die moraal expliciet maken en erover reflecteren. Alleen op die manier kan ze verbeterd worden.
Neen, ze maken er theorieën van en leerstellingen. De gewone mens gaat uit van wenselijkheden en daar volg ik hem in. Dat is een soort praktische pre-moraal. Veel dichter bij de gebeurtenissen.
Oud 6 april 2013, 20:55   #104
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Neen, ze maken er theorieën van en leerstellingen. De gewone mens gaat uit van wenselijkheden en daar volg ik hem in. Dat is een soort praktische pre-moraal. Veel dichter bij de gebeurtenissen.
Diezelfde "praktische pre-moraal" is nog altijd de motor van homofobie in onze samenleving: mensen gaan uit van wat ze persoonlijk afstotelijk vinden en vertalen dat naar maatschappelijke opvattingen over "wenselijkheid"...
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2013, 20:57   #105
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Diezelfde "praktische pre-moraal" is nog altijd de motor van homofobie in onze samenleving: mensen gaan uit van wat ze persoonlijk afstotelijk vinden en vertalen dat naar maatschappelijke opvattingen over "wenselijkheid"...
Je vergist je.
De onwenselijkheid van homoseksualiteit is sterk vervaagd...
Oud 6 april 2013, 20:59   #106
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je vergist je.
De onwenselijkheid van homoseksualiteit is sterk vervaagd...
Dankzij de inspanningen van mensen die de heersende moraal in vraag durfden te stellen i.p.v. klakkeloos een aantal oude "wenselijkheden" na te bauwen.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2013, 21:03   #107
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=eno2;6592704]
Citaat:

Neen. Het is de legale basis. Je kan pas toestemming geven vanaf een bepaalde leeftijd. In Spanje is dat 13 jaar (!!!): Dat gaat opgetrokken worden.
Blij dat ik niet in Spanje woon......
Oud 6 april 2013, 21:05   #108
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Dankzij de inspanningen van mensen die de heersende moraal in vraag durfden te stellen i.p.v. klakkeloos een aantal oude "wenselijkheden" na te bauwen.
Het is juist de moraal die zich maar al te dikwijls vastklampt aan geprefabriceerde dogma's allerhande.
Wenselijkheden zijn veel minder gefixeerd. Die reageren veel nauwer op de omstandigheden en op de context op het terrein. Ze zijn veel democratischer.

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 april 2013 om 21:06.
Oud 6 april 2013, 21:07   #109
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Blij dat ik niet in Spanje woon......
Jij loopt nauwelijks gevaar op je leeftijd
Ik heb ook geen last van 13-jarigen...

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 april 2013 om 21:08.
Oud 6 april 2013, 21:09   #110
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij loopt nauwelijks gevaar op je leeftijd;-)
Ik heb ook geen last van 13-jarigen...
Je hebt gelijk, vaderke Eno!
Oud 6 april 2013, 21:17   #111
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Je hebt gelijk, vaderke Eno!
Vader weet het best...
Oud 6 april 2013, 21:47   #112
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Ja? En waarom? Ik zie niet in wat die stap van hetero- naar homoseksualiteit zo speciaal maakt.

Dezelfde redenering kunnen we toch perfect gebruiken voor heteroseksualiteit: 'eens de stap wordt gemaakt van aseksualiteit naar heteroseksualiteit, staat de de deur open voor pedofielen, necrofielen, etc.' Non-argument dus.
Welke stap van aseksualiteit naar heteroseksualiteit? Het traditionele gezin tussen man en vrouw is altijd de norm geweest.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2013, 21:51   #113
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het is wel grappig dat Vermeersch bij een verschil voor zichzelf t.o.v. zijn standpunten van 1979 de veranderde tijdsgeest inroept, maar dat hij dat weigert te doen voor moslimgeleerden van meer dan een milennium geleden! Deze laatsten wil hij per se met de normen en waarden van vandaag beoordelen om de superioriteit van het liberaal kapitalisme en de inferioriteit van de islam te kunnen bewijzen!
Terechte opmerking !
Oud 6 april 2013, 22:02   #114
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou "functioneel" naakt - wat bedoelt u daar eigenlijk mee???- van kinderen moeten kunnen? En waarom betwijfelt u dat verbieden veel zin heeft?
Met 'functioneel naakt' bedoel ik bijvoorbeeld dat men private delen (en nee, ook niet van kinderen) niet krampachtig moet verdoezelen in films wanneer er bijvoorbeeld een douchescène in een film verwerkt zit (als dit relevant is voor het verhaal). In de USA, onder impuls van de neocons, plaatst men al geruime belachelijke blokjes over de private delen en zelfs over het achterwerk, waardoor deze eigenlijk nog meer geaccentueerd worden, terwijl men ze gewoon als een natuurlijk lichaamsonderdeel zou moeten beschouwen en er niet meer aandacht aan moet schenken.

Bij ons (Europa) gaat men gelukkig nog niet zover om zulke belachelijke maatregelen te nemen (net zoals het piepen over scheldwoorden in de USA), vrouwen en mannen worden functioneel meestal nog volledig en normaal in beeld gebracht, maar bij kinderen ligt dit de jongste jaren beduidend moeilijker. Ik vraag me steeds af waarom ? We zijn toch allemaal naakt ter wereld gekomen, of gaan we binnenkort borelingen in utero een broekje aandoen om niet een mogelijke perceptie van hang naar kindermisbruik uit te lokken ? In onschuldige kinder- en familiefilms van Europese makelijk was het tot in de jaren negentig geen taboe om kindacteurs (sporadisch en functioneel) gewoon bloot in beeld te brengen, bijna niemand nam daar overigens aanstoot aan, dat lijkt me overigens nog steeds de gewone gang van zaken te moeten zijn.

Wat betreft het verbieden van een pedoclubje als Martijn: dit heeft inderdaad weinig zin, integendeel zelfs, het verbieden zal deze heerschappen enkel nog maar meer 'ondergronds' doen handelen. Het gevaar bij deze zit hem in enkele zieke geesten van individuen die deel uitmaken van dit clubje, maar niet in het bestaan van de 'organisatie Martijn' as such.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2013, 22:05   #115
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
De machtsrelatie tussen kinderen en volwassen is zodanig dat er nooit sprake kan zijn van seksuele betrekkingen met wederzijdse toestemming, punt uit.
Wat bewijst precies dat daar nooit sprake van kan zijn? Er zijn geen rationele argumenten om enerzijds homoseksualiteit te institutionaliseren (niet tolereren) en anderzijds andere afwijkende geaardheden te criminaliseren.
Oud 6 april 2013, 22:08   #116
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Wat bewijst precies dat daar nooit sprake van kan zijn? Er zijn geen rationele argumenten om enerzijds homoseksualiteit te institutionaliseren (niet tolereren) en anderzijds andere afwijkende geaardheden te criminaliseren.
Discriminatie van homo's is ongewenst.

Pedofilie is ongewenst
Oud 6 april 2013, 22:08   #117
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Terechte opmerking !
Ik vind het laag bij de gronds en overigens compleet onwaar om Etienne Vermeersch zelfs maar te betichten van een mogelijke hunkering naar sympathie voor pedo's. Hij hamerde enkel op de veranderende tijdsgeest en ontkende in zijn diverse betogen niet dat kinderen ook seksuele wezens zijn met eigen gevoelens en behoeften, uiteraard niet in lijfelijk contact met volwassenen en letterlijk op een ander niveau.

De moderne ontwikkelingspsychologie heeft overigens al lang het Freudiaanse idee van de latente kindertijd verworpen en kinderen dienen erkend te worden als seksuele wezens. Hetgene Vermeersch al sinds de jaren zeventig betoogt komt eigenlijk ook daar op neer, er iets anders achter zoeken zegt volgens mij meer over de 'interpretator' dan over Vermeersch zelf. Snap overigens niet waarom men er hier ineens de islamstandpunten van de moraalfilosoof bij wilt sleuren.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2013, 22:11   #118
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Met 'functioneel naakt' bedoel ik bijvoorbeeld dat men private delen (en nee, ook niet van kinderen) niet krampachtig moet verdoezelen in films wanneer er bijvoorbeeld een douchescène in een film verwerkt zit (als dit relevant is voor het verhaal). In de USA, onder impuls van de neocons, plaatst men al geruime belachelijke blokjes over de private delen en zelfs over het achterwerk, waardoor deze eigenlijk nog meer geaccentueerd worden, terwijl men ze gewoon als een natuurlijk lichaamsonderdeel zou moeten beschouwen en er niet meer aandacht aan moet schenken.

Bij ons (Europa) gaat men gelukkig nog niet zover om zulke belachelijke maatregelen te nemen (net zoals het piepen over scheldwoorden in de USA), vrouwen en mannen worden functioneel meestal nog volledig en normaal in beeld gebracht, maar bij kinderen ligt dit de jongste jaren beduidend moeilijker. Ik vraag me steeds af waarom ? We zijn toch allemaal naakt ter wereld gekomen, of gaan we binnenkort borelingen in utero een broekje aandoen om niet een mogelijke perceptie van hang naar kindermisbruik uit te lokken ? In onschuldige kinder- en familiefilms van Europese makelijk was het tot in de jaren negentig geen taboe om kindacteurs (sporadisch en functioneel) gewoon bloot in beeld te brengen, bijna niemand nam daar overigens aanstoot aan, dat lijkt me overigens nog steeds de gewone gang van zaken te moeten zijn.

Wat betreft het verbieden van een pedoclubje als Martijn: dit heeft inderdaad weinig zin, integendeel zelfs, het verbieden zal deze heerschappen enkel nog maar meer 'ondergronds' doen handelen. Het gevaar bij deze zit hem in enkele zieke geesten van individuen die deel uitmaken van dit clubje, maar niet in het bestaan van de 'organisatie Martijn' as such.
We willen juist dat pedofielen niet open en bloot kunnen handelen.

Functioneel bloot van kinderen in film is nog geen pedofilie.
Oud 6 april 2013, 22:14   #119
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik vind het laag bij de gronds en overigens compleet onwaar om Etienne Vermeersch zelfs maar te betichten van een mogelijke hunkering naar sympathie voor pedo's. Hij hamerde enkel op de veranderende tijdsgeest en ontkende in zijn diverse betogen niet dat kinderen ook seksuele wezens zijn met eigen gevoelens en behoeften, uiteraard niet in lijfelijk contact met volwassenen en letterlijk op een ander niveau.

De moderne ontwikkelingspsychologie heeft overigens al lang het Freudiaanse idee van de latente kindertijd verworpen en kinderen dienen erkend te worden als seksuele wezens. Hetgene Vermeersch al sinds de jaren zeventig betoogt komt eigenlijk ook daar op neer, er iets anders achter zoeken zegt volgens mij meer over de 'interpretator' dan over Vermeersch zelf. Snap overigens niet waarom men er hier ineens de islamstandpunten van de moraalfilosoof bij wilt sleuren.
Omdat Vermeersch mbt de islam geen rekening houdt met de tijdsgeest. Verder heb ik nergens beweerd dat hij sympathie heeft voor pedo's.
Oud 6 april 2013, 22:16   #120
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Discriminatie van homo's is ongewenst.

Pedofilie is ongewenst
Probeer eens iets meer te investeren in een discussie.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be