Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 9 april 2013, 14:22   #41
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Moet ik iets ontkennen misschien?
Oud 9 april 2013, 15:18   #42
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Moet ik iets ontkennen misschien?
Als islamiet mag je dat, liegen tegen ongelovigen. En je hier voordoen als niet-gelovige bvb.

De invulling van dit gegeven, origineel liegen uit zelfbescherming, is ondertussen in praktijk uitgebreid tot liegen om het geloof te beschermen en dus ook om achter te houden wat de werkelijke bedoelingen zijn tot een voldoende groot bruggenhoofd is gevormd.

http://elchanan.antwoordt.nl/homepag...aginaid=278409
http://nl.wikipedia.org/wiki/Takiyya

Uit de wikilink:
Veiligheidsdiensten gaan er in de strijd tegen het als politiek-islamitisch bestempelde terrorisme vanuit, dat aan deze interpretatie gerelateerde handelingen structureel – ook op een breder vlak - worden toegepast. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen “een voornamelijk openlijk dan wel heimelijk karakter van de activiteiten”.

Citaat: "Bij de heimelijke strategieën betreft het activiteiten als heimelijke financiering, intredepolitiek in het maatschappelijk middenveld onder valse vlag en/of met een dubbele agenda, het doelbewust rondstrooien van valse geruchten en samenzweringstheorieën om spanningen tussen groepen te stimuleren enzovoort."
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2013, 15:43   #43
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Als islamiet mag je dat, liegen tegen ongelovigen. En je hier voordoen als niet-gelovige bvb.
Oei, nu ben ik blijkbaar al een Islamiet. Tja, ik kan het tegendeel onmogelijk aantonen, en zelfs al zou ik aantonen dat ik geen Islamiet ben, zou dit enkel bewijzen dat ik er een ben en dat ik erover aan het liegen ben, nietwaar? Zou ik voor uw neus varkensvlees eten en een Koran verbranden, zou dit enkel aantonen hoe serieus ik de takiyya uitvoer.

Citaat:
De invulling van dit gegeven, origineel liegen uit zelfbescherming, is ondertussen in praktijk uitgebreid tot liegen om het geloof te beschermen en dus ook om achter te houden wat de werkelijke bedoelingen zijn tot een voldoende groot bruggenhoofd is gevormd.

http://elchanan.antwoordt.nl/homepag...aginaid=278409
http://nl.wikipedia.org/wiki/Takiyya

Uit de wikilink:
Veiligheidsdiensten gaan er in de strijd tegen het als politiek-islamitisch bestempelde terrorisme vanuit, dat aan deze interpretatie gerelateerde handelingen structureel – ook op een breder vlak - worden toegepast. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen “een voornamelijk openlijk dan wel heimelijk karakter van de activiteiten”.

Citaat: "Bij de heimelijke strategieën betreft het activiteiten als heimelijke financiering, intredepolitiek in het maatschappelijk middenveld onder valse vlag en/of met een dubbele agenda, het doelbewust rondstrooien van valse geruchten en samenzweringstheorieën om spanningen tussen groepen te stimuleren enzovoort."
Gaat het over Moslims, of over Vlaams Belangers? Veel verschil is er precies niet...

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 9 april 2013 om 15:43.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2013, 15:48   #44
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Gaat het over Moslims, of over Vlaams Belangers? Veel verschil is er precies niet...
Het grote verschil is dat de politiek correcte, suicidaal humanistische en cultureel marxistische meute geen kritiek durft te geven op de Moslims, wel op het VB.
Oud 9 april 2013, 15:56   #45
CLAESSENS Joris
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oei, nu ben ik blijkbaar al een Islamiet. Tja, ik kan het tegendeel onmogelijk aantonen, en zelfs al zou ik aantonen dat ik geen Islamiet ben, zou dit enkel bewijzen dat ik er een ben en dat ik erover aan het liegen ben, nietwaar? Zou ik voor uw neus varkensvlees eten en een Koran verbranden, zou dit enkel aantonen hoe serieus ik de takiyya uitvoer.
Ik heb niet gezegd dat je een moslim bent maar indien je je aangesproken voelt...
Wat je zegt, na de ervaringen die we hier in België hebben met mensen zoals Ahidar en Moureaux zijn ontkenningen idd niet meer geloofwaardig... maar dat bewijst natuurlijk ook het tegendeel niet.

Maar om alle verwarring en verdachtmakingen te ontzenuwen zou je misschien wat minder blindelings de mohammedanen kunnen witwassen van alle zonden om de vijf regels?

Citaat:
En nu nog de link met Hitler en je zit helemaal op je gewone niveau...
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Oud 9 april 2013, 15:59   #46
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Het grote verschil is dat de politiek correcte, suicidaal humanistische en cultureel marxistische meute geen kritiek durft te geven op de Moslims, wel op het VB.
Wees gerust, het VB geeft kritiek op de Moslims, en de Moslims geven kritiek op het VB. Alles blijft zo goed in evenwicht.
Oud 9 april 2013, 15:59   #47
CLAESSENS Joris
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Er zijn wel meer verschillen maar die horen in de draad over de Oostfronter thuis...
Oud 9 april 2013, 16:07   #48
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Ik heb niet gezegd dat je een moslim bent maar indien je je aangesproken voelt...
Wat je zegt, na de ervaringen die we hier in België hebben met mensen zoals Ahidar en Moureaux zijn ontkenningen idd niet meer geloofwaardig... maar dat bewijst natuurlijk ook het tegendeel niet.

Maar om alle verwarring en verdachtmakingen te ontzenuwen zou je misschien wat minder blindelings de mohammedanen kunnen witwassen van alle zonden om de vijf regels?
Gezien ik inderdaad geen Moslim ben, voel ik mij niet echt aangesproken, neen. Ik stelde mij gewoon de vraag wat uw vorige opmerking hier komt doen, waarbij ik door u rechtstreeks gequoted wordt. Ik ging er dus van uit dat u zich tot mij richtte. Waarvoor mijn excuses, uiteraard, soms speelt mij ego mij parten.

Citaat:
En nu nog de link met Hitler en je zit helemaal op je gewone niveau...
Dat heet een intentieproces. Ik zie niet goed in waarom ik Nonkel Dolf erbij zou betrekken... Of hebt u daar aanwijzingen voor?

Afijn, Godwin's point reached.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 9 april 2013 om 16:28.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2013, 17:29   #49
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Behalve de toon, geef ik Kallikles hier gelijk, hoor... De Diyanet valt rechtstreeks onder het gezag van de Eerste Minister, Erdogan in casu. Uiteraard schrijft hij zijn preken niet alleen, maar als beleidsverantwoordelijke bepaalt hij wel de krijtlijnen en de prioriteiten.
Precies.

Citaat:
Trouwens is het zo dat de Diyanet eveneens een identitair kenmerk heeft ontwikkeld, het is nl. een instrument van buitenlands beleid. Turkije vertrekt vanuit het standpunt dat Turken Turken blijven, ongeacht hun nationaliteit en geboorteplaats. En Turkije ziet het als haar plicht tussen te komen in het leven van die Turken, ook in het buitenland, ook al hebben die mensen nooit geen voet in Turkije gezet (bepaalde incidenten de laatste weken zijn daar trouwens een illustratie van).

Dus neen, de Turkse moskeeen zijn zeker niet "neutraal", zij zijn een Turks instrument in het buitenland. Indien (ik hoop van niet) Turkije in de toekomst een religieus-radicale toer zou ingaan, heeft zij de nodige structuren om dit ook in ons land te laten vertalen.
Daarom dat een islamitische theologische faculteit met imamopleiding aan een grote Vlaamse universiteit nogmaals aan de orde moet worden gesteld. Het is niet normaal dat het beleid inzake religieuze aangelegenheden in Vlaanderen vanuit een ander land wordt bepaald. De Vlaamse moslims leven hier en zijn ook vragende partij voor een Vlaamse aanpak in deze materie. En ook voor de Vlaamse samenleving zou dit een positieve evolutie zijn:
http://www.n-va.be/nieuws/persberich...er-imams-klaar

Een intelligent man als Geert Bourgeois heeft al moedige uitspraken in die richting gedaan.

Het idee alleen zal steeds dezelfde groep idioten en hysterici weer luid doen krijsen. Daarom kunnen we niet beter doen dan Stoiber te blijven parafraseren: es darf nicht sein, dass die Frustrierten über das Schicksal Flanderns bestimmen.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.

Laatst gewijzigd door Kallikles : 9 april 2013 om 17:30.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2013, 18:55   #50
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Precies.

Daarom dat een islamitische theologische faculteit met imamopleiding aan een grote Vlaamse universiteit nogmaals aan de orde moet worden gesteld. Het is niet normaal dat het beleid inzake religieuze aangelegenheden in Vlaanderen vanuit een ander land wordt bepaald. De Vlaamse moslims leven hier en zijn ook vragende partij voor een Vlaamse aanpak in deze materie. En ook voor de Vlaamse samenleving zou dit een positieve evolutie zijn:

Een intelligent man als Geert Bourgeois heeft al moedige uitspraken in die richting gedaan.

Het idee alleen zal steeds dezelfde groep idioten en hysterici weer luid doen krijsen. Daarom kunnen we niet beter doen dan Stoiber te blijven parafraseren: es darf nicht sein, dass die Frustrierten über das Schicksal Flanderns bestimmen.
Ik ben graag die idiote of hysterische of 'gefrustierte'.
Er hoeft helemaal geen theologische faculteit zich bezig te houden met de opleiding van Vlaamse imams. Nog meer geld verspild.

De katholieke geloofsleer sluit het wetenschappelijke niet uit (keuze hadden ze toch niet meer) en zo willen de mensen het houden.

En het wetenschappelijke zelf vraagt om kritiek qua visie, uitgangspunten en benaderingen.

De islam is een vreemde biotoop en strookt al niet met het wetenschappelijk elan.

En ja, ik weet wat je bedoelt, dat het toch zo positief zou zijn als ... maar daar geloof ik niet in. Het gaat pure verspilling zijn.

Een toekomstige imam kan beter pol en soc volgen, en iets humaner : archeologie en ethnologie en biologie. De eerste vijf jaar of zo.

Dan pas kan die hier in ons land misschien iets zinnigs verrichten. Niet eerder.

Je sprak toch over een Vlaamse imam?

En wat de imams betreft die aangewaaid zijn. Dat probleem is direct op te lossen. Linea recta terugsturen. Zo simpel is dat.

Of ze leren eerst deemoedig de eerste zes ontmoetingen van buiten van Dawkins' 'A Pilgrimage to the Dawn of Life'. Ontmoeting 7 is ligt wat gevoelig: Spookdiertjes.

De Koran hebben ze ook van buiten geleerd als kind, dus hier is een pedagogische toegeving om Dawkins van buiten te leren. Er zitten interessante herhalingen in.
Zodra de studenten Nederlands of Engels onder de knie hebben, kunnen ze daar een essay over schrijven. Hopelijk weten ze wat een essay is, maar ik vrees er voor.
En als mijn vermoedens gegrond zijn, gaan ze terug een jaartje naar het humaniora 1ste middelbaar Latijns-Grieks. Op die manier vernemen ze al wat meer over de tijd voor Mohammedje het zonlicht zag.
Oh ja, en ik zou ze ook onderwerpen aan een botanische test: spruiten en witloof kweken. Dan moeten ze de boer op. Het zij zo.
En als Erasmusproject kunnen ze een veertigtal dagen in een of andere woestijn doorbrengen zonder vermeldingswaardige proviand. Je bent een imam of je bent het niet.

Met andere woorden, ik vertrouw geen enkele moskee omdat ik onderhand weet waar ze op gestoeld is. De Koran staat haaks op onze grondwet behalve die ene wet over godsdienstvrijheid.
En je stelt het oh zo mooi voor, maar ik loop er niet in.

Geen infrastructuur voor de islam, is mijn motto.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2013, 19:24   #51
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
De Belgische progressieve moslims (musulmans progressistes de Belgique) vragen dat de moskeeën in België duidelijk positie innemen tegen de sektarische discoursen waardoor bepaalde jonge Belgen naar Syrië vertrekken om mee te strijden tegen het regime van dictator Bashar Al-Assad. De Franstalige vereniging hoopt bovendien dat de Belgische staat de jongeren opvangt wanneer ze terug naar huis komen, aldus voorzitter Fouad Benyekhlef.
Tientallen jonge Belgen zijn naar Syrië getrokken om mee te vechten met de rebellen. "De jongeren, die in moeilijkheden verkeren, gaan een antwoord zoeken op hun vragen bij sektarische groepen", aldus Benyekhlef. "We moeten ons zorgen maken vanwege de indoctrinatie en de onbegrijpelijke wil van de jongeren om te sterven in de oorlog. Het
is daarom nodig dat de erkende religieuze autoriteiten in België een andere boodschap brengen en zo vermijden dat meer jongeren naar Syrië trekken."

De Belgische progressieve moslims vragen bovendien dat de Belgische staat de jongeren die weer naar huis komen, opvangt, omdat zij een gevaar kunnen betekenen voor de andere moslims en de samenleving. De vereniging herinnert aan de moord op een imam vorig jaar door een man die tijdens zijn verhoor verwees naar het conflict in Syrië.

Ten slotte moet de overheid volgens de vereniging werk maken van de strijd tegen de islamofobie die ervoor zorgt dat de moslims in België zich niet kunnen emanciperen.

Hicham El Mzairh (SP.A), voormalig adviseur Diversiteit van toenmalig Antwerps schepen Monica De Coninck, lanceerde op Knack.be ook al de oproep om de moskeeën als parners te zien in de strijd tegen het radicalisme. "Er is nood aan een evaluatie van de huidige erkenningsprocedure, gevolgd door een actieplan waar alle spelers binnen de islam in ons land aan deelnemen. Een ‘taskforce’ zeg maar, om te vermijden dat fatwa’s op het internet en radicale importislam hun weg vinden naar onze jeugd. De moskeeën kunnen een doorslaggevende rol spelen in de strijd tegen radicalisme, maar dan moeten de beleidmakers hen zien als partners. Alleen op deze manier vereffenen we het pad voor een progressieve islam van ‘eigen bodem’.
http://www.knack.be/nieuws/belgie/mo...72.htm#reviews

Drie vraagjes:
1. waarom moet de belgische belasting betaler opdraaien voor de opvang van de jihadstrijders? (heeft de Belgische staat hen ooit opdracht gegeven om jihaddeke te gaan spelen? of staat dat in hun boekske? hebben de moskeeën zelf geen oliedollars genoeg om die mensen op te vangen, hen een invaliditeitsuitkering te betalen en verder voor hun natje en droogje en een bruid te zorgen?)

2. kan iemand me een properkes uitleggen waarom mensen met kritiek op islam ervoor zorgen dat moslims niet "kunnen emanciperen"? enfin, kan iemand me misschien al eens uitleggen wat er bedoeld wordt met emanciperende moslims? en waarom islamcritici (ook wel geesteszieken genoemd) dit verhinderen?

3. Waarom moeten moskees PARTNERS worden in de strijd tegen islamitisch terrorisme? Ik hoor hier duidelijk de gespleten tong van Tarik Ramadan.

Ik vraag me tenslotte ook af hoe zo'n gediscrimineerde allochtoon als Hicham El Mzairh (SP.A), het ooit tot adviseur Diversiteit van toenmalig Antwerps schepen Monica De Coninck heeft kunnen brengen. We gaan toch niet veronderstellen dat er partijpolitieke spelletjes werden gespeeld binnen de SPA-bruis zekers?[/quote]

Zolang ze hunne muziek maar geen 4db boven het toegelaten niveau zetten is er niets aan de hand.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2013, 20:39   #52
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien, misschien niet, wel integendeel.

inderdaad. ze staan daar allah snackbar te roepen omdat ze een Mcdonalds varkenshamburger willen natuurlijk. Hoe dom zijn we toch wel?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2013, 20:42   #53
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wees gerust, het VB geeft kritiek op de Moslims, en de Moslims geven kritiek op het VB. Alles blijft zo goed in evenwicht.
Leuk! nu nog het VB evenveel subsidies geven als uw muzelmaanse mede-besnedenen en dan tot de constatatie komen dat er ook net meerderjarige of zelfs minderjarige VB-adepten zichzelf gaan opblazen in Syrie en we zijn er!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 10 april 2013, 08:02   #54
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Precies.

Het groot probleem is dat je snel botst op de vrijheid van godsdienst, waardoor men via omwegen moet ageren.

Zo is het inderdaad mogelijk, en zelfs wenselijk, dat buitenlandse Imams vervolg worden en daarna het land worden uitgezet indien blijkt dat zij discours hanteren die niet stroken met onze wetten, of wanneer blijkt dat zij "buitenlandse agenten" zijn (dit lijkt wel een spionagefilm ). En als het om Belgen gaat, gewoon vervolgen.

Ook inzake financiering is er een en ander mogelijk, al is dit minder efficiënt dan men zou kunnen denken (waar ligt die valies uit Saoedi-Arabië nu?). Maar het is ook duidelijk dat de erkenning van de Moskeeën aan bepaalde voorwaarden moet beantwoorden. Al is daarvoor een grote kuisnodig bij de Moslimexecutieve...

Het idee van Vlaamse/Belgische Imams met een universitaire opleiding hier is inderdaad een uitstekend idee. Maar ook dat zal enkel effect hebben mits bepaalde randvoorwaarden vervuld zijn. Enerzijds moet de maatschappij een duidelijk signaal geven dat Moslims burgers als alle anderen zijn. Anderzijds moeten de Moslims zelf ook de "Vlaamse Islam" aanvaarden, bij voorbeeld door hun Marokaanse of Turkse Moskee te vervangen door een Vlaamse Moskee. Of inderdaad dat de "buitenlandse Moskeeen" hun identitaire kant laten varen en zich volledig in onzecontet inschrijven. Dit is een beetje veel naïef gezien er altijd extremisten zullen zijn, aan beide kanten, die voor de nodige negatieve publiciteit zullen zorgen, maar dit is wel de eerste stap.

En mijn oprechte verontschuldigingen aan alle niet-Moslims en Moslims die extremisme verfoeien, die een gewoon leven leiden, met rust gelaten willen worden, en hier eigenlijk ongewild bij betrokken raken.
Oud 10 april 2013, 08:04   #55
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Leuk! nu nog het VB evenveel subsidies geven als uw muzelmaanse mede-besnedenen en dan tot de constatatie komen dat er ook net meerderjarige of zelfs minderjarige VB-adepten zichzelf gaan opblazen in Syrie en we zijn er!
Spijtig genoeg (want het is een prachtig land), is Syrië momenteel niet aanbevolen voor toeristen. Ik zie dus niet in waarom VB'ers er naartoe zouden gaan...
Oud 10 april 2013, 08:30   #56
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Vermijden? Aanmoedigen zeker! . 30 jaar lang krijgen ze, de moslims, alle kansen om zich hier te integreren maar het gaat van kwaad naar erger. Laat ze maar vertrekken, hoe meer er vertrekken hoe beter. Om ginder te blijven uiteraard, dood of levend.
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2013, 09:16   #57
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U loopt zichzelf weer eens voorbij.

Die islamitische theologische faculteit met imamopleiding werd in Nederland al jaren geleden geinstalleerd: amper afstudeerders.

De richting wordt stopgezet:

Citaat:
Sinds de oprichting in 2006 studeerden er dertien studenten af, waarvan er slechts één daadwerkelijk imam werd. Afgelopen jaar kreeg Inholland dertien nieuwe aanmeldingen. De helft van de huidige studenten is langstudeerder.
Citaat:
Polderimams
Nu Inholland de imamstudie schrapt staat het politieke project voor 'polderimams' op losse schroeven. Doel was te komen tot in Nederland geïntegreerde moslimgeestelijken, die opgeleid zijn zonder bemoeienis uit islamitische landen.

"In het Midden-Oosten draaien de imamopleidingen om het opdoen van kennis en om literatuur", vertelt coördinator Rasit Bal van de Inholland-opleiding. "Hier in Amstelveen plaatsen we alles in een maatschappelijke context. Behalve theologie kwam ook de scheiding tussen kerk en staat ter sprake. De diversiteit is groot: er zaten hier mannen én vrouwen, Turken en Marokkanen, mystieke soefisten en orthodoxe salafisten. Salafi's hebben de neiging om heel stellig te zijn, alsof ze de opleiding al hebben afgerond. Dan zeggen we: 'jullie stelligheid mag ons niet beknellen'. Er kon veel, in ieder geval veel meer dan bij traditionele imamstudies. Maar de wetenschappers die meenden dat de Koran niet door God is geschreven, komen slechts zijdelings aan bod. Het moet wel een echte imamopleiding zijn."
Lees het volledige artikel in TROUW

Oud 10 april 2013, 09:57   #58
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
U loopt zichzelf weer eens voorbij.

Die islamitische theologische faculteit met imamopleiding werd in Nederland al jaren geleden geinstalleerd: amper afstudeerders.

De richting wordt stopgezet:

Lees het volledige artikel in TROUW
waw, 1 imam die in nederland afstudeerde, voor 453 moskeeën. Zelfs als ze alle 13 imam zouden worden wat het nog niets.

Allemaal langstudeerders trouwens, het zijn niet de slimste die de studie volgen blijkbaar.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2013, 14:59   #59
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het groot probleem is dat je snel botst op de vrijheid van godsdienst, waardoor men via omwegen moet ageren.

Zo is het inderdaad mogelijk, en zelfs wenselijk, dat buitenlandse Imams vervolg worden en daarna het land worden uitgezet indien blijkt dat zij discours hanteren die niet stroken met onze wetten, of wanneer blijkt dat zij "buitenlandse agenten" zijn (dit lijkt wel een spionagefilm ). En als het om Belgen gaat, gewoon vervolgen.
Dat is een gevaarlijke evolutie, hé. Er bestaat wel degelijk vrijheid van godsdienst en vrijheid van meningsuiting. Als we pastoors en imams gaan vervolgen die beweren dat homoseksuele handelingen niet toegelaten zijn, dan kunnen we alle geestelijken meteen opsluiten.

De essentie van een liberaal representatief regime is precies dat je een discours mag hanteren dat niet strookt met de wetten en dat de wetten per definitie de hele tijd ter discussie staan. Dat is precies het verschil tussen België en Nazi-Duitsland. Daar kon je inderdaad naar het concentratiekamp vliegen als je er een discours op nahield dat niet strookte met de geldende rassenwetten.

Je zou zeggen, ja maar onze wetten zijn toch goede wetten? Ja, maar dat dachten de nazi's ook. Het is precies de vrije discussie die de enige garantie is tegen willekeur.

Wat de "buitenlandse agenten" betreft, je zou er van versteld staan hoeveel prominente Europese politici op snoepreisjes naar de VS betaald door het State Department mochten, of aan diners van pro-Israëlische lobbyisten deelnemen. Gaan we die ook allemaal vervolgen?

Citaat:
Ook inzake financiering is er een en ander mogelijk, al is dit minder efficiënt dan men zou kunnen denken (waar ligt die valies uit Saoedi-Arabië nu?). Maar het is ook duidelijk dat de erkenning van de Moskeeën aan bepaalde voorwaarden moet beantwoorden. Al is daarvoor een grote kuisnodig bij de Moslimexecutieve...
Het probleem is daar precies dat men de Moslimexecutieve voortdurend ondermijnt met die voortdurende zgn. "grote kuis". Stel je voor dat ze bij de Katholieke Kerk in België edere prelaat de laan zouden uitsturen die de posities van de paus volgt inzake abortus, euthanisie, homoseksualiteit, seks voor het huwelijk, condoomgebruik, enzovoort. Dan was er geen Kerk meer, hé.

Citaat:
Het idee van Vlaamse/Belgische Imams met een universitaire opleiding hier is inderdaad een uitstekend idee. Maar ook dat zal enkel effect hebben mits bepaalde randvoorwaarden vervuld zijn. Enerzijds moet de maatschappij een duidelijk signaal geven dat Moslims burgers als alle anderen zijn. Anderzijds moeten de Moslims zelf ook de "Vlaamse Islam" aanvaarden, bij voorbeeld door hun Marokaanse of Turkse Moskee te vervangen door een Vlaamse Moskee. Of inderdaad dat de "buitenlandse Moskeeen" hun identitaire kant laten varen en zich volledig in onzecontet inschrijven. Dit is een beetje veel naïef gezien er altijd extremisten zullen zijn, aan beide kanten, die voor de nodige negatieve publiciteit zullen zorgen, maar dit is wel de eerste stap.
Je hebt ook "extremistische" pastoors die de Paus volgen. Zorgen die voor een probleem misschien?

Citaat:
En mijn oprechte verontschuldigingen aan alle niet-Moslims en Moslims die extremisme verfoeien, die een gewoon leven leiden, met rust gelaten willen worden, en hier eigenlijk ongewild bij betrokken raken.
Het gaat er gewoon om dat er in onze maatschappij gelovigen en niet-gelovigen zijn, en gelovigen van verschillende godsdiensten. Als er een erkende en door de overheid gesubsidieerde opleiding is voor leraars moraal, humanistische morele consulenten, pastoors enzovoort, is het niet meer dan normaal dat dit ook voor imams geldt.

Waarom moet ik als moslim met mijn belastinggeld de opleiding van pastoors en humanistische consulenten financieren, wanneer dit niet geldt voor imams?

Overigens heeft iedereen hier baat bij, zoals ik hoger heb geschetst. Maar als men liever Nederlandsonkundige imams heeft met alle gevolgen van dien, be my guest, maar achteraf niet komen huilen dat er problemen zijn.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2013, 15:22   #60
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Behalve de toon, geef ik Kallikles hier gelijk, hoor... De Diyanet valt rechtstreeks onder het gezag van de Eerste Minister, Erdogan in casu. Uiteraard schrijft hij zijn preken niet alleen, maar als beleidsverantwoordelijke bepaalt hij wel de krijtlijnen en de prioriteiten.

Trouwens is het zo dat de Diyanet eveneens een identitair kenmerk heeft ontwikkeld, het is nl. een instrument van buitenlands beleid. Turkije vertrekt vanuit het standpunt dat Turken Turken blijven, ongeacht hun nationaliteit en geboorteplaats. En Turkije ziet het als haar plicht tussen te komen in het leven van die Turken, ook in het buitenland, ook al hebben die mensen nooit geen voet in Turkije gezet (bepaalde incidenten de laatste weken zijn daar trouwens een illustratie van).

Dus neen, de Turkse moskeeen zijn zeker niet "neutraal", zij zijn een Turks instrument in het buitenland. Indien (ik hoop van niet) Turkije in de toekomst een religieus-radicale toer zou ingaan, heeft zij de nodige structuren om dit ook in ons land te laten vertalen.
We hebben het over de radicale boodschap in moskees hier, dat is het onderwerp!
Kallikles mag proberen om de focus ergens anders te leggen, maar bij Dyanet aangesloten moskees zijn over het algemeen Kemalisten, en die preek wordt in Ankara geschreven, om te vermijden dat organisaties zoals Milli Gorus via moskees hier aan invloed onder Turken zouden winnen.

Wie verantwoordelijk is voor de naleving van het verkondigen van die preken uit Ankara is de consul hier.
Dus, in tegenstelling tot de Marokkaanse moskees waar een vaak amper opgeleide imam voor zijn broodheren predikt, kennen Turkse moskees controle op wat gezegd wordt, daarom vind je veel minder Turkse radicale jongeren dan Marokkaanse.
Daar ging het over en niet over de Turkse politiek!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be