Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 april 2013, 16:04   #27801
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het verschil tussen de Oranjes en de Coburgs is niet zo groot.

De Oranjes doen alsof ze iets met het volk inzitten, maar in hun hart kan het hun allemaal niet veel schelen. Ze ondergaan en doen alsof ze zich verbonden volen met het Nederlandse volk (vergeet nooit: de achter de rug uirgestoken middenvinger van Prins Friso, zoveel betekenend als: "ge kunt allemaal voor mij de pot op!)"

Bij de Coburgs is het maar net hetzelfde. Alleen spelen ze niet zoveel comedie.
Ik zie in het algemeen liever een zuivere republikeinse staatsvorm als een monarchie.
Men moet nu maar afwachten of een koning over voldoende capaciteiten beschikt om een land/volk op een goede manier op voldoende intellectueel niveau te vertegenwoordigen....

Laatst gewijzigd door edwin2 : 19 april 2013 om 16:07.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2013, 16:16   #27802
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Eerlijk is eerlijk, het enige waar dat 'koningslied' volgens mij goed voor is, is om gevangenen in Guantanamo Bay aan het praten te krijgen. Verschrikkelijk gewoon...
Oud 19 april 2013, 16:20   #27803
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik zie in het algemeen liever een zuivere republikeinse staatsvorm als een monarchie.
Men moet nu maar afwachten of een koning over voldoende capaciteiten beschikt om een land/volk op een goede manier op voldoende intellectueel niveau te vertegenwoordigen....
De monarchie in België en Nederland stamt uit het begin van de 19de eeuw. Een land moest toen vaak per se een monarch hebben als staatshoofd. De monarchie is met andere woorden deel gaan uitmaken van 'het systeem'. Nu, mij niet gelaten, zolang als het maar een ceremoniële functie is. Bovendien helpt het de buitenlandse handel naar het schijnt. Maar voor de rest heb ik daar niets mee.

Maar waar is de tijd dat uw Republiek nog een echte republiek was? Voltooid verleden tijd!

Laatst gewijzigd door system : 19 april 2013 om 16:22.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2013, 16:22   #27804
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Eerlijk is eerlijk, het enige waar dat 'koningslied' volgens mij goed voor is, is om gevangenen in Guantanamo Bay aan het praten te krijgen. Verschrikkelijk gewoon...
En blijkbaar werkt het .... je trekt flink van leer
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2013, 16:26   #27805
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Geen probleem .... zolang hij het goed doet. Anderszins kun je er welhaast zeker van zijn dat in dat geval het redelijk snel afgelopen zaak zal zijn.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2013, 16:28   #27806
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:
De monarchie in België en Nederland stamt uit het begin van de 19de eeuw. Een land moest toen vaak per se een monarch hebben als staatshoofd. De monarchie is met andere woorden deel gaan uitmaken van 'het systeem'. Nu mij niet gelaten, zolang als het maar een ceremoniële functie is. Bovendien helpt het de buitenlandse handel naar het schijnt. Maar voor de rest heb ik daar niets mee.

Maar waar is de tijd dat uw Republiek nog een echte republiek was? Voltooid verleden tijd!
U heeft weinig inzicht in de geschiedenis van Nederland.
De band met de Oranjes gaat veel verder dan het koningschap van Willem I
Ook in de tijd van de Republiek hadden de stadhouders voor een groot deel een symboolfunctie.
Voor Nederland gaat het om een symbool van 400 jaar onafhankelijkheid van de koning van Spanje en van de paus van Rome.
Het gaat om een groots verleden van een klein land met grote prestaties.
Het gaat om vrijheid in verscheidenheid.

De koning van Belgie is een totaal ander symbool, inderdaad opgelegd door de grote landen in de 19e eeuw.
Dus niet te vergelijken.
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2013, 16:37   #27807
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het verschil tussen de Oranjes en de Coburgs is niet zo groot.

De Oranjes doen alsof ze iets met het volk inzitten, maar in hun hart kan het hun allemaal niet veel schelen. Ze ondergaan en doen alsof ze zich verbonden volen met het Nederlandse volk (vergeet nooit: de achter de rug uitgestoken middenvinger van Prins Friso, zoveel betekenend als: "ge kunt allemaal voor mij de pot op!").

Bij de Coburgs is het maar net hetzelfde. Alleen spelen ze niet zoveel komedie.

Wij Belgen zijn daar nuchterder in. Wij zitten niet zoveel in met ons koningshuis. Het mag er zijn, maar dat is het dan. Wij houden ons ver van de hysterie van de Hollanders die als kiekens zonder kop achter die rijke stinkers van de Oranjes lopen.
Je slaagt er werkelijk niet in om ook maar één goed woordje over dat interview uit je toetsenbord te kloppen. Je bent dusdanig vooringenomen dat je niet in staat bent te erkennen dat de communicatie door Willem-Alexander en Maxima voor ons Vlamingen en Nederlandstaligen, een héél stuk prettiger was om naar te luisteren dan het hakkelend en hortend gestamel van "la famille royale de Belgique". Niet alleen het verschil tussen onze "Philippe de Belgique" en Willem-Alexander is voor onze Coburgs "très pénible", maar de vergelijking tussen Maxima en de hier destijds geïmporteerde bruiden uit Italië (Paola) en Spanje (Fabiola) valt zwaar door in het voordeel van de Argentijnse. Haar Nederlands is verbluffend vlot en ze heeft klasse.

Ik begrijp dat dit voor een lakei van het Belgicisme zéér pijnlijk is. Ik kan er mij slechts in verheugen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2013, 16:39   #27808
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je slaagt er werkelijk niet in om ook maar één goed woordje over dat interview uit je toetsenbord te kloppen. Je bent dusdanig vooringenomen dat je niet in staat bent te erkennen dat de communicatie door Willem-Alexander en Maxima voor ons Vlamingen en Nederlandstaligen, een héél stuk prettiger was om naar te luisteren dan het hakkelend en hortend gestamel van "la famille royale de Belgique". Niet alleen het verschil tussen onze "Philippe de Belgique" en Willem-Alexander is voor onze Coburgs "très pénible", maar de vergelijking tussen Maxima en de hier destijds geïmporteerde bruiden uit Italië (Paola) en Spanje (Fabiola) valt zwaar door in het voordeel van de Argentijnse. Haar Nederlands is verbluffend vlot en ze heeft klasse.

Ik begrijp dat dit voor een lakei van het Belgicisme zéér pijnlijk is. Ik kan er mij slechts in verheugen.
Niks van. Die lanterfanters van de Oranjes hebben bij mij geen enkel krediet. Allemaal praat voor de bühne dat interview. En die Coburgs maar even weinig. En gedoog mijn koningshuis. Niet meer en niet minder. U verheerlijkt het uwe als ik u zo bezig hoor en vele van uw geestelijke landgenoten zo bezig zie. En zeer dwaze ingesteldheid.

Laatst gewijzigd door system : 19 april 2013 om 16:49.
Oud 19 april 2013, 16:43   #27809
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Jammer...
Oud 19 april 2013, 16:46   #27810
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roderik Bekijk bericht
U heeft weinig inzicht in de geschiedenis van Nederland.
De band met de Oranjes gaat veel verder dan het koningschap van Willem I
Ook in de tijd van de Republiek hadden de stadhouders voor een groot deel een symboolfunctie.
Voor Nederland gaat het om een symbool van 400 jaar onafhankelijkheid van de koning van Spanje en van de paus van Rome.
Het gaat om een groots verleden van een klein land met grote prestaties.
Het gaat om vrijheid in verscheidenheid.

De koning van Belgie is een totaal ander symbool, inderdaad opgelegd door de grote landen in de 19e eeuw.
Dus niet te vergelijken.
Ik had het over de Oranjes als koningen, niet over de stadhouders. Trouwens de Oranje-stadhouders gingen al vlug de dictatoriale toer op, eens dat zij aangesteld werden als hoofd van het leger. Mij lijkt het eerder dat uw inzichten geschiedkundig nogal beperkt zijn.

Laatst gewijzigd door system : 19 april 2013 om 16:49.
Oud 19 april 2013, 18:38   #27811
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht

Wat vooral pijnlijk zal zijn voor de toekomstige Nederlandse koningskinderen is dat zij ooit zullen vernemen dat hun grootvader van moederskant een trouwe uitvoerder was van het moordernaarsregime van dictator Videla.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 april 2013 om 18:42.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2013, 18:47   #27812
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
En blijkbaar werkt het .... je trekt flink van leer
touché
Oud 19 april 2013, 19:43   #27813
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Trouwens de Oranje-stadhouders gingen al vlug de dictatoriale toer op, eens dat zij aangesteld werden als hoofd van het leger. Mij lijkt het eerder dat uw inzichten geschiedkundig nogal beperkt zijn.
Schromelijk overdreven.
Oud 19 april 2013, 19:45   #27814
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wat vooral pijnlijk zal zijn voor de toekomstige Nederlandse koningskinderen is dat zij ooit zullen vernemen dat hun grootvader van moederskant een trouwe uitvoerder was van het moordernaarsregime van dictator Videla.
Tjonge jonge, uw bericht heeft wel een erg hoog "drama-queen" gehalte.
Oud 19 april 2013, 19:52   #27815
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bob Cramwinckel, een Nederlander... Een Nederlander die Belgische frieten gaat keuren. D?*t zal wel wat zijn. Vindt u nu zelf niet dat u overdrijft?
Toch wel grappig dat wanneer een Nederlander een politieke uitsprak doet met betrekking tot de Belgische politiek.... Zoals Vlaanderen en Nederland gaan niet samen..

Of een Belg die het Nederlandse financiële beleid negatief beoordeeld,.. tja dan is het allemaal waar en terecht voor meneer..

Maar een Nederlander die Belgische frieten gaat keuren,... dat is dan in ene een brug te ver..

Ach ja,..
Jeff
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2013, 19:57   #27816
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waarin ge zeker niet in moogt overdrijven is uw koningslied ter gelegenheid van de kroning van uw nieuwe 'vorst'.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2...remiere__.html

Ik dacht eerst dat het voor en door de EO geschreven was. Hetgeen wel zou kunnen gezien de religieuze achtergrond van de Oranjes.

Wat en miskleun. Een niet ophoudend gejank met af en toe geroep. Bovendien is het zo oubollig als het instituut van uw monarchie. V i j f lange minuten duurt dit gewauwel. Vijf minuten onzin met andere woorden.
Hup snel van onderwerp veranderen!..

Jeff
Oud 19 april 2013, 20:00   #27817
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Die kans is klein, want het interesseert me niet. U bent meer met ons koningshuis bezig dan ik.
Ja dat valt mij ook op..
Volgens mij is hij stiekem een fan van de Oranjes..

Jeff
Oud 19 april 2013, 20:02   #27818
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een pluim op de hoed 'van het Nederlandse volk' lijkt me dat nu ook weer niet.
Nou daar val jij toch niet onder..
Dus waar maak jij je druk over?..

Jeff
Oud 19 april 2013, 20:20   #27819
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo is dat. Edoch, wij houden niet zo veel van hysterisch gedoe.
Is dat zo??..

Frietrevolutie Gent: samen uit de kleren

Met een paar honderd kwamen ze opdagen om uit de kleren te gaan voor de Gentse frietrevolutie. Danig onder de indruk van de talloze camera's overwonnen toch tientallen jongeren hun schroom om op een ludieke manier hun stem te laten horen. "De nationalistische op-de-spits-drijvers zetten dit land en haar bewoners in hun blootje", zei actrice Marijke Pinoy.

Of deze is ook wel leuk;

Kussengevecht tegen splitsing België

Een vijfhonderdtal studenten van de Katholieke Universiteit Leuven (K.U.Leuven) en de Université Catholique de Louvain (UCL) houdt morgen een kussengevecht voor meer solidariteit in België en tegen het nationalisme. De actie sluit aan bij twee andere initiatieven van Brusselse en Gentse studenten.

En hier nog meer Belgische hysterie!;

"Boehoe ik laat je niet los.."
Volgens mij heb jij daar ook nog aan mee gedaan..

Ach ja,
Jeff
Oud 19 april 2013, 21:28   #27820
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tjonge jonge, uw bericht heeft wel een erg hoog "drama-queen" gehalte.
Misschien, maar het is wel de waarheid.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be