Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 april 2013, 23:54   #27841
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Aardappels, groenten en een gehaktbal is ook een eetcultuur
Geven het eerlijk toe, dagelijks geen 5 gangen menu met kaas en port na zoals bij u
Nou, ik houd niet zo van Port, maar voor de rest. Verder is zo'n nationale 'generalisatie' toch gel...ehh onzin . Immers bij uitzonderingen op de regel gaat het ook om substantiële groepen.
Maar ik vind het hooguit van een hautain dedain getuigen, dat men neerkijkt op aardappelen, groenten en vlees, wat toch ook in Vlaanderen gewoon de dagelijkse kost is. U zal allicht vaker op restaurant gaan, nou chapeau.

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 20 april 2013 om 23:55.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2013, 11:37   #27842
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amphioxys Bekijk bericht
Sterker nog: Nederland heette in het begin ook België! Of althans... Wat betreft de latijnse benamingen in elk geval. Daar werd Diets "Nederlanden" gelijkgesteld met "Belgica". Na onafhankelijkheid van de Spaanse Habsburgers werd er naar de noorderlijke nederlanden verwezen als "Belgica foederata" en het zuiden "Belgica regia".

Jullie hebben misschien wel eens gehoord van de Leo Belgicus? De Leeuw van de Lage Landen?

Dus eigenlijk zijn we allemáál Belgen!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgica

http://en.wikipedia.org/wiki/Leo_Belgicus
Of ook wel Vlamingen.
Ik begreep dat men vroeger het noordelijke gedeelte ook wel aanduidde als Vlaanderen.
Oud 21 april 2013, 11:41   #27843
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amphioxys Bekijk bericht
Sterker nog: Nederland heette in het begin ook België! Of althans... Wat betreft de latijnse benamingen in elk geval. Daar werd Diets "Nederlanden" gelijkgesteld met "Belgica". Na onafhankelijkheid van de Spaanse Habsburgers werd er naar de noorderlijke nederlanden verwezen als "Belgica foederata" en het zuiden "Belgica regia".

Jullie hebben misschien wel eens gehoord van de Leo Belgicus? De Leeuw van de Lage Landen?

Dus eigenlijk zijn we allemáál Belgen!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgica

http://en.wikipedia.org/wiki/Leo_Belgicus
Maar de w?*re Belgen, d?*t zijn wij.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2013, 12:09   #27844
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
No problem, maar leg ons eens uit wat de ware Belg inhoud?
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2013, 12:12   #27845
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Heel vreemd uw classificatie, waar u waarschijnlijk naar verwijst zijn de oude Belgae. Maar ik moet u teleurstellen, genetisch zijn Nederlanders en Vlamingen hetzelfde. Alleen de Walen zijn genetisch enigszins anders. Ik ben zelf overtuigd van het bestaan van een niet Indo Europese oorsprong van het volk van Vlaanderen en Nederland, dus het noord westblok. Kelten en Germanen zijn pas veel later België en Nederland binnen komen vallen.
Oud 21 april 2013, 12:33   #27846
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
No problem, maar leg ons eens uit wat de ware Belg inhoud?
Ik denk dan dat hij aan komt zetten met het aloude bier en friet nationalisme.
Verder komt hij toch niet.
Oud 21 april 2013, 13:06   #27847
Cloggie
Lokaal Raadslid

Cloggie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Heel vreemd uw classificatie, waar u waarschijnlijk naar verwijst zijn de oude Belgae. Maar ik moet u teleurstellen, genetisch zijn Nederlanders en Vlamingen hetzelfde. Alleen de Walen zijn genetisch enigszins anders. Ik ben zelf overtuigd van het bestaan van een niet Indo Europese oorsprong van het volk van Vlaanderen en Nederland, dus het noord westblok. Kelten en Germanen zijn pas veel later België en Nederland binnen komen vallen.
Mag ik vragen waarop deze aanname gebaseerd is?
Oud 21 april 2013, 13:14   #27848
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht
Best interessant onderwerp (nogal wat visies en meningen daarover)
http://users.telenet.be/alexanderc/be.html
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2013, 13:22   #27849
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat de Vlamingen een genetische blauwdruk zouden zijn van de Nederlanders is hoogst onwaarschijnlijk. De Vlamingen zijn een mengeling van in hoofdzaak Kelten en in mindere mate Germanen. U moogt nooit vergeten dat, toen de Franken zich kwamen vestigen in Vlaanderen, dat deze Franken maar een relatief kleine groep was in vergelijking met de autochtone bevolking die in oorsprong Keltisch was. De Franken vormden wel de bovenlaag en gingen uiteindelijk in de autochtone Keltische bevolking op. Een groot deel van de Nederlanders zijn van Germaanse oorsprong. Behalve in het zuiden van Nederland, waar ook de Kelten gedurende lange tijd standhielden

Wat de Walen betreft, ook zij zijn een mengeling van Germanen, Kelten en, in mindere mate, Latijnen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 april 2013 om 13:26.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2013, 13:40   #27850
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat de Vlamingen een genetische blauwdruk zouden zijn van de Nederlanders is hoogst onwaarschijnlijk. De Vlamingen zijn een mengeling van in hoofdzaak Kelten en in mindere mate Germanen. U moogt nooit vergeten dat, toen de Franken zich kwamen vestigen in Vlaanderen, dat deze Franken maar een relatief kleine groep was in vergelijking met de autochtone bevolking die in oorsprong Keltisch was. De Franken vormden wel de bovenlaag en gingen uiteindelijk in de autochtone Keltische bevolking op. Een groot deel van de Nederlanders zijn van Germaanse oorsprong. Behalve in het zuiden van Nederland, waar ook de Kelten gedurende lange tijd standhielden

Wat de Walen betreft, ook zij zijn een mengeling van Germanen, Kelten en, in mindere mate, Latijnen.

De komst van de Kelten en de Germanen is waarschijnlijk pas van later datum. Ik weet dat er discussie is om de haplogroep R1b U106 te koppelen aan de la Tène cultuur (de Kelten dus), maar dat acht ik onwaarschijnlijk.
Want dan zouden de noord-Nederlanders nog meer Keltisch zijn als de Belgen.

Maar ok, nu over de binnenvallende Germanen en Kelten, de tweede golf.
Uit onderzoek blijkt ook dat de Vlamingen voornamelijk Germaans zijn en minder Keltisch.
Hetzelfde geldt ook voor de Nederlanders.
Wat is dan nog het verschil?

Laatst gewijzigd door edwin2 : 21 april 2013 om 13:46.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2013, 13:45   #27851
Cloggie
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Best interessant onderwerp (nogal wat visies en meningen daarover)
http://users.telenet.be/alexanderc/be.html
Ik heb gekeken, maar hier geen bewijs gevonden van een niet indo-Europese oorsprong van het Nederlandse/Vlaamse volk. Ik waag het ook zeer te betwijfelen, aangezien de ligging van Nederland, centraal in Europa, het zeer moeilijk zou maken voor een volk om zich een paar duizend jaar zonder grote vermenging te laten doen standhouden. Het lijkt me eerder dat wij Nederlanders juist bij uitstek een volk zijn dat telkens vers bloed kreeg door volksverhuizingen en daarop volgende vermenging.

Nederland is geen Finland, waar daadwerkelijk sprake is van een bevolking waarvan men duidelijk kan zien dat zij een geheel andere afstamming heeft dan de meeste landen in Europa. Dit kun je dan ook daadwerkelijk aantonen door te wijzen op het genetische verschil met mensen uit andere landen. http://en.wikipedia.org/wiki/Finns#Genetics

Mocht iemand zoiets ook kunnen aantonen voor de Nederlandssprekende bevolking, dan houd ik me aanbevolen, maar tot die tijd vind ik het vooral een erg sterk verhaal.
Oud 21 april 2013, 13:48   #27852
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

link:http://nl.wikipedia.org/wiki/Noordwestblok
Oud 21 april 2013, 14:00   #27853
Cloggie
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Als ik dat stukje zo lees, kan ik alleen concluderen dat het hier gaat om een wel zeer klein select groepje wetenschappers die deze theorie onderbouwen. Daarnaast, zelfs als zou deze cultuur inderdaad ooit bestaan hebben, zegt dit nog niets over de huidige opbouw van de bevolking in de Lage Landen.

Veelzeggend vind ik dan ook het laatste stukje waarin in wordt gegaan op de genetica:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wikipedia
De genetische samenstelling van de noordwestblokregio wordt gekenmerkt door het voorkomen van de volgende Y-chromosoom markers: haplogroep R1b (gemiddeld 70%) en haplogroep I (gemiddeld 25%), respectievelijk verbonden aan de robuuste Eurasiatische Cro-Magnoïde homo sapiens van de Aurignacien cultuur, en de daaropvolgende gracile leptodolichomorfe mensen van de Gravettien cultuur die zo tussen 20.000 tot 25.000 geleden Europa binnenkwamen uit het Midden-Oosten.[11]

Een zeer klein neolithisch element kan worden onderscheiden in voorkomens van haplogroep E (Hg E3b1a, 5% of minder) dat oorspronkelijk een duidelijk Sub-Saharaans Afrikaans element representeerde[12] Een even laag frequent voorkomen betreft haplogroep R1a1. Onderzoek van het Y-chromosoom laat bij Nederlanders een aanzienlijk lagere frequentie zien van dit Hg R1a1 gen. Van dit gen denkt men dat deze is ontstaan in de Euraziatische Steppe ten noorden van de Zwarte- en de Kaspische Zee en dat deze gen is gerelateerd aan de Koergancultuur.[13] R1a1 metingen bedragen 6,2% voor Duitsers (4 keer minder dan voor Tsjechen en Slowaken waar de frequentie 26,7% bedraagt) en 3,7% voor Nederlanders.[14]

Met betrekking tot de noordwestblokhypothese dat er afgezien van de Germanen en Kelten nog sprake is geweest van een derde unieke cultuur in de regio, kan worden geconcludeerd dat geen enkele van deze genen op genetische isolatie wijst. Zowel Hg R1b als Hg I zijn grotendeels tot volledig in deelgroepen gerepresenteerd en bereiken hun maxima in Friesland (R1b1c9, de meest voorkomende deelgroep van R1b), in Nederland en Noord-Duitsland (Hg I1b2a, ook wel aangeduid als Hg I1c ) en het aangrenzende Noord-Europa (Hg I1a) [15] Dit resultaat is in tegenspraak met genetische barrière-analyses die een duidelijke genbarrière langs de Vistula hadden laten zien.[16]
Oud 21 april 2013, 15:38   #27854
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als ik dat stukje zo lees, kan ik alleen concluderen dat het hier gaat om een wel zeer klein select groepje wetenschappers die deze theorie onderbouwen. Daarnaast, zelfs als zou deze cultuur inderdaad ooit bestaan hebben, zegt dit nog niets over de huidige opbouw van de bevolking in de Lage Landen.

Veelzeggend vind ik dan ook het laatste stukje waarin in wordt gegaan op de genetica:
Het is allemaal nog veel verder weg.
Kijk maar naar het volgende artikel.
De golven van de migratie hebben alleen zorg gedragen voor een taalaanpassing of verandering.
Taal en afstamming staan redelijk los van elkaar.

http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-14630012
Oud 21 april 2013, 22:23   #27855
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Misschien, maar het is wel de waarheid.
Jij hebt wel vaker uitspraken gedaan hierop het forum, over die zogenaamde "waarheid" van jou..
Zie mijn onderschrift..

Bescheidenheid lijkt mij meer op zijn plaats voor jou, je wilt toch niet als een "arrogante betweterige Hollander" overkomen, zoals NVAlid en van Poppel..

Jeff
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2013, 22:25   #27856
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
in het geheel niet.

Die man is geen lid van ons Koningshuis en zal dat nooit worden. En Maxima heeft part nog deel gehad aan enige mensenrechtenschendingen in Argentinië. En mocht blijken dat dat toch zo is dan zit ze op het eerste vliegtuig naar huis.

Niks te smetten, die zijn er slechts in uw dromen.

Leopold II was wel eventjes van een andere orde, als smet zijnde denk ik.
2!...

Jeff
Oud 21 april 2013, 22:27   #27857
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
een nederlander die belgische frieten gaat keuren is gewoon te belachelijk voor woorden gezien zijn smaakpupillen verkloot zijn door het calvinisme
Jij gelooft duidelijk nog in sprookjes!..

Jeff
Oud 21 april 2013, 22:28   #27858
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht
Helemaal mee eens...laatst was ik in Belgenland en had wil zin in wat. Dus ik op zoek naar een zaak waar je "heerlijke Vlaamsche" frieten kunt kopen. Bleek er zo'n vieze dikke, chagrijnige man met kleine gluiperige bloeddoorlopen ogen en vettig en vies haar achter de toonbank te staan. Ik bestelde (met een ABN-accent) patat en de man werd zelfs nog chagrijniger; de haat stond in zijn ogen. Maargoed, dat viel allemaal mee vergeleken met het spul wat hij opdiende. Die melige, dikke troep, waar vet uit spuit als je er in knijpt was weerzinwekkend. Bah...wat is dat Belgenvoer smerig.
Goh... dat je nog leeft jonge...

Jeff
Oud 21 april 2013, 22:30   #27859
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jammer dat je op het niveau van die idioot je begeeft.
Ach... het is po zich wel een grappige repliek..
Niet boos op hem worden Adrian M..

Jeff
Oud 21 april 2013, 22:32   #27860
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Jeff
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be