Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 april 2013, 22:35   #27861
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik denk dan dat hij aan komt zetten met het aloude bier en friet nationalisme.
Verder komt hij toch niet.
Nou in 2011 gingen ze daar heel ver in..
Zie post #27819

Dus onderschat het niet edwin..

Jeff
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2013, 00:07   #27862
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht
Ik heb gekeken, maar hier geen bewijs gevonden van een niet indo-Europese oorsprong van het Nederlandse/Vlaamse volk. Ik waag het ook zeer te betwijfelen, aangezien de ligging van Nederland, centraal in Europa, het zeer moeilijk zou maken voor een volk om zich een paar duizend jaar zonder grote vermenging te laten doen standhouden. Het lijkt me eerder dat wij Nederlanders juist bij uitstek een volk zijn dat telkens vers bloed kreeg door volksverhuizingen en daarop volgende vermenging.

Nederland is geen Finland, waar daadwerkelijk sprake is van een bevolking waarvan men duidelijk kan zien dat zij een geheel andere afstamming heeft dan de meeste landen in Europa. Dit kun je dan ook daadwerkelijk aantonen door te wijzen op het genetische verschil met mensen uit andere landen. http://en.wikipedia.org/wiki/Finns#Genetics

Mocht iemand zoiets ook kunnen aantonen voor de Nederlandssprekende bevolking, dan houd ik me aanbevolen, maar tot die tijd vind ik het vooral een erg sterk verhaal.
Ben overigens een zelfde mening, voorlopig, als u toegedaan.
De grote toevloed aan buitenlanders, tijdens de eerste paar eeuwen na de onafhankelijkheid, lijkt mij een voorbeeld hoe dit in de eeuwen daarvoor waarschijnlijk ook heeft plaatsgevonden.

Tevens speelt ook nog mee het aantal huurlingen bij ons gediend heeft tot aan de 19e eeuw. Zou het artikel weer na moeten kijken daarover, maar in ieder geval meer dan een miljoen (contracten: min. 8 jaar)
Zelfs als deze huurlingen niet trouwden met Nederlandse vrouwen lieten ze zonder meer een fiks nageslacht achter gedurende deze eeuwen.

De VOC idem dito, deze kon bestaan dankzij een groot aantal buitenlanders in hun dienst.
Hoewel een kleine 200.000 zuidelijke Nederlanders hierheen geëmigreerd zijn, was het aantal Duitsers vele malen groter.
Aan de hand van de namen van nazaten van Schotse en Engelse huurlingen regimenten blijken ook deze zich te hebben laten gelden.

Gezien de geringe omvang van de bevolking was het aantal dat van buiten Nederland kwam dus van redelijk grote omvang.

Niet te vergeten de Nederlanders met Indisch bloed. Mogelijk een miljoen of meer Nederlanders heeft Indisch bloed.
Voor Belgen soms moeilijk te begrijpen, maar dit zijn volledig Nederlanders en altijd als zodanig beschouwd. Tijdens en na de koloniale tijd: Indische Nederlanders. Evenzo goed als dat we Friese Nederlanders kennen.

Niet te vergeten tevens de Surinaamse en Antilliaanse Nederlanders.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2013, 00:40   #27863
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Jij gelooft duidelijk nog in sprookjes!..

Jeff
Lullig voor je, maar de smaakpapillen jou, als Indische Nederlander, moeten dus welhaast ook aangetast zijn door het Calvinisme.
Je ontkomt er niet aan, Nederlanders ... één pot nat voor Nvalid.

Aangezien onze smaakpapillen aangetast zijn door de komst van het Calvisme uit het zuiden, zou ik aan mogen nemen dat we dus goede smaakpapillen hadden, totdat
onder invloed van de inwoners uit het land van Nvalid, onze smaakpapillen werden verpest
Oud 22 april 2013, 11:36   #27864
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij hebt wel vaker uitspraken gedaan hierop het forum, over die zogenaamde "waarheid" van jou..
Zie mijn onderschrift..

Bescheidenheid lijkt mij meer op zijn plaats voor jou, je wilt toch niet als een "arrogante betweterige Hollander" overkomen, zoals NVAlid en van Poppel..

Jeff
'Betweterig' betekent dat men beter meent te weten, alhoewel dit misschien niet zo is. Als u me kunt aanduiden dat ik iets zei wat historisch fout was, dan moet u dat maar doen. Ik ben benieuwd.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2013, 11:42   #27865
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Gezien de polls ervaren de Nederlanders het blijkbaar niet als een smet. Maxima staat als populairst genoteerd, daarna W.A. Sinds kort populairder dan Beatrix.
Niemand is Sant in eigen land. Ook niet in Argentinië zo te zien.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 april 2013 om 11:44.
Oud 22 april 2013, 11:55   #27866
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
'Betweterig' betekent dat men beter meent te weten, alhoewel dit misschien niet zo is. Als u me kunt aanduiden dat ik iets zei wat historisch fout was, dan moet u dat maar doen. Ik ben benieuwd.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2013, 12:54   #27867
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je bent ongeveer de grootste betweter van het forum System, ofwel Het Oosten. Het meest hilarische is nog wel dat je aanvankelijk nog ontkende dat je een dubbelnick had.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2013, 14:34   #27868
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Je bent ongeveer de grootste betweter van het forum System, ofwel Het Oosten. Het meest hilarische is nog wel dat je aanvankelijk nog ontkende dat je een dubbelnick had.
Wat heeft nu de dubbelnick te maken met onze discussie? Over het zoveelste gezanik over de dubbelnicks van die of gene zijn er al hele bladzijden volgeschreven. Ik ga daar zelfs niet meer op in.

U echter, u bent nauwelijks weer op het forum of u zit weer naast de kwestie te praten. Ik vroeg dus of de poster mij iets kon aanwrijven wat ik verkeerd had gezegd. Ik kan me eens vergissen, maar dan is dit meestal uit verstrooidheid. Voor de rest onderbouw ik alles wat ik zeg. Niet op basis van mijn persoonlijke fantasietjes, maar op historische kennis, voor het overgrote deel niet gesteund op Wikipdia, maar op volgens mij gedegen én gelezen boeken.Ik hoop dat ik dit laatste ook van u mag zeggen. En af en toe refereer ik naar een site met een artikel geschreven is door een of andere historicus.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 april 2013 om 15:04.
Oud 22 april 2013, 14:38   #27869
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Met mensen die lachen zonder reden is er vaak iets mis.
Oud 22 april 2013, 17:15   #27870
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nou in 2011 gingen ze daar heel ver in..
Zie post #27819

Dus onderschat het niet edwin..

Jeff

Opvallende trend in Nederland:
Als maar meer Nederlandse topondernemingen vragen een Belgische CEO om de zaak te managen
.

De Morgen, vandaag.

Belg zijn is een kwaliteit.

Heineken, Tom Tom, Macintosh Retail Group: in steeds meer Nederlandse bedrijven staan een Belg aan het hoofd. Journalist en Nederbelg Gerd de Smyter onderzocht het geheim van hun succes en schreef het Boek: 'Belg in de boardroom'. De Nederlanders zijn even klaar met hun gepolder. Ze willen meer daadkracht.

Ik citeer maar. Want anders is het weer een gezegde van een zogenaamde 'Belgicist'.

Voor diegenen die het interesseert.

Laatst gewijzigd door system : 22 april 2013 om 17:39.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2013, 17:30   #27871
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als maar meer Nederlandse topondernemingen vragen een Belgische CEO om de zaak te managen
.

De Morgen, vandaag.

Heineken, Tom Tom, Macintosh Retail Group: in steeds meer Nederlandse bedrijven staan een Belg aan het hoofd. Journalist en Nederbelg Gerd de Smyter onderzocht het geheim van hun succes en schreef het Boek: 'Belg in de boardroom'. De Nederlanders zijn even klaar met hun gepolder. Ze willen meer daadkracht.

Ik vermeld het maar even.
Als Belgen goed werk of beter werk afleveren dan een Hollander mag wat mij befreft elk bedrijf in Nederland geleid worden door een Belg.
Tijdens de VOC zetten ook veel Belgen uit de Zuidelijke Nederlanden zich in, dus laat maar komen ... een nieuwe gouden eeuw?
Oud 22 april 2013, 17:40   #27872
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
.

De Morgen, vandaag.

Ik vermeld het maar even.
Toch worden steeds meer topposities in Nederlandse bedrijven bekleed door Belgen. Naast de biermerken Heineken en Grolsch staat ook bij TomTom, Essent, Vitens en Esso een Belg aan het roer. Goed: ze worden als diplomatiek, kostenbewust en besluitvaardig ervaren.

http://www.managementboek.nl/boek/97...gerd-de-smyter
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2013, 17:41   #27873
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Als Belgen goed werk of beter werk afleveren dan een Hollander mag wat mij befreft elk bedrijf in Nederland geleid worden door een Belg.
Tijdens de VOC zetten ook veel Belgen uit de Zuidelijke Nederlanden zich in, dus laat maar komen ... een nieuwe gouden eeuw?
Dat is alllesbehalve zo. De VOC hield alles strikt in Hollandse handen. En als er dan eens een 'Belg' mocht 'meedoen', dan plaatsten ze hem daar waar geen enkele Hollander wilde naartoe gaan. Zo ging het.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2013, 17:57   #27874
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
Toch worden steeds meer topposities in Nederlandse bedrijven bekleed door Belgen. Naast de biermerken Heineken en Grolsch staat ook bij TomTom, Essent, Vitens en Esso een Belg aan het roer. Goed: ze worden als diplomatiek, kostenbewust en besluitvaardig ervaren.

http://www.managementboek.nl/boek/97...gerd-de-smyter
Wij hebben dan ook geen enkel probleem met "normale" Belgen en zij niet met ons
Oud 22 april 2013, 18:00   #27875
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Wij hebben dan ook geen enkel probleem met "normale" Belgen en zij niet met ons
natuurlijk niet,jullie kunnen er blijkbaar nog veel van leren van de vlamingen,belgen als het gaat om diplomatie,besluitvaardigheid.....
Oud 22 april 2013, 18:09   #27876
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
natuurlijk niet,jullie kunnen er blijkbaar nog veel van leren van de vlamingen,belgen als het gaat om diplomatie,besluitvaardigheid.....
Verbazingwekkend dat u nu juist het woordje diplomatie noemt....

Laatst gewijzigd door edwin2 : 22 april 2013 om 18:10.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2013, 18:17   #27877
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Verbazingwekkend dat u nu juist het woordje diplomatie noemt....
verbazingwekkend?nooit gehoord van actie en reactie misschien...nog iets dat jullie dan van de belgen vlamingen kunnen leren
Oud 22 april 2013, 18:58   #27878
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met mensen die lachen zonder reden is er vaak iets mis.
Prins Pils lacht in zijn vuistje.
Ben eens benieuwd hoelang hij zijn mond gaat kunnen houden binnen een ceremoniële functie.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2013, 19:15   #27879
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Prins Pils lacht in zijn vuistje.
Ben eens benieuwd hoelang hij zijn mond gaat kunnen houden binnen een ceremoniële functie.
Binnen een ceremoniele functie hoeft hij zijn mond niet te houden
Een reden waarom sommige partijen tegen een ceremoniéle rol zijn
In de huidige constructie kun je een vorst gemangeld c.q. in een dwangbuis houden.
Oud 22 april 2013, 19:20   #27880
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
verbazingwekkend?nooit gehoord van actie en reactie misschien...nog iets dat jullie dan van de belgen vlamingen kunnen leren
leren jullie nou maar eens hoe je banken niet kapot maakt, dan kunnen jullie wellicht binnenkort nog méér topposities verwerven.

Maar eerst de basis he
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be