Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 mei 2013, 21:59   #201
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Jaak, als je nog ergens wat reputatie wil overhouden (voor zover die er nog is)...
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2013, 22:00   #202
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De Gouverneur heeft toegelaten dat een inwoner vergast werd door hem te verplichten binnenhuis te blijven......
Man wat bent u een zeveraar.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2013, 22:30   #203
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Als het zo makkelijk is moet Milquet het maar overnemen.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...omers_federaal

"Kamerlid en burgemeester van Mechelen Bart Somers (Open VLD) had er voor gepleit om het rampenplan voor Wetteren "op te schalen" en op het federale niveau te brengen, zodat Milquet verantwoordelijk zou worden."

Ze zei "non".
Wie zegt dat het makkelijk is? En waarom zou Milquet het moeten overnemen? Bij mijn weten overstijgt deze ramp de provinciale grenzen niet en het is pas dan dat een federaal rampenplan in werking komt. Dat de coördinatie op het provinciale niveau gebeurt, staat overigens versterking met federale middelen niet in de weg (zoals ook bij deze ramp blijkt). Ik zie niet in waarom we nog gouverneurs nodig hebben wanneer ze niet in staat blijken om één van hun belangrijkste functies naar behoren uit te voeren.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2013, 22:40   #204
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Deze gouverneur als schuldige aanduiden voor een dode is op zijn zachtst gezegd nogal kort door de bocht:

- Je kan mijns inziens niet verlangen van een gouverneur dat het een toxicologische expert is. Hij moet zich dan ook laten adviseren door experts wat betreft veiligheidsperimeters.

- Naar mijn mening is hij ook niet verantwoordelijk voor een eventueel gebrekkig onderhoud van de spoorweginfrastructuur of een onverantwoordelijke treinbestuurder

- Naar mijn mening is hij ook niet verantwoordelijk voor de veiligheidsvoorschriften bij het vervoer van dergelijke producten.
Je verwart 2 zaken: de verantwoordelijkheid voor het ongeval en de verantwoordelijkheid voor de manier waarop er op dat ongeval wordt gereageerd. Met dat eerste heeft de gouverneur niets te maken, met het tweede alles, aangezien het om provinciaal rampenplan gaat waar de gouverneur dus verantwoordelijk is voor de coördinatie en de communicatie. En laat het er nu net met die 2 zaken misgaan. Hij moet zich inderdaad laten adviseren, maar vervolgens ook zorgen dat die adviezen bij alle betrokkenen terecht komen én dat de verschillende diensten daar vervolgens op een gestructureerde manier mee verder gaan. Als die communicatie al mank loopt (dixit de coördinator van het operationele centrum), dan kan er niet op de goede manier gereageerd worden met alle gevolgen vandien. En dan zwijg ik nog van de communicatie naar de bevolking en vooral de slachtoffers.
Oud 8 mei 2013, 22:45   #205
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De chronologie in een eierdopje samengevat, n�* de ramp, in de gevaarszone:

- brandweer hoort wat product ontsnapt, en stelt voor te ontruimen. Men doet dat.
- brandweer blijft meten, en meet niets meer, dus stelt voor dat de mensen terug mogen
- brandweer blijft meten, en verschietachtig: het is terug gekomen; dat had men niet zien aankomen; dus stelt men voor weer te ontruimen, en men doet dat.

Ik stel vast dat het moeilijk is om een wisselvallige en grillige realiteit te communiceren op een niet-wisselvallige en niet-grillige manier.

Voor alle beleidsmakers: hoop dat jullie alleen éénduidige rampen tegen komen.
Zo van hier is de ramp, zo lang duurt dat, ze erg is dat, en dat is het.
Niet zo van hier is de ramp, zo erg is het, nu betert het, nu verslecht het enz.
want ....
.... daar kunnen de mensen, maar vooral de journalisten niet mee om.

En dan gaan ze in hun politieke agenda kijken wie ze een pee gaan stoven.
Je schijnt nog steeds niet in te zien wat er precies fout loopt met de communicatie. Niet zozeer het grillige karakter ervan, dan wel het ontbreken ervan. Als de spoedarts van het operationele centrum zegt dat zij niet op de hoogte worden gehouden en sommige dingen zelfs uit de pers moeten vernemen, dan is er toch een serieus probleem, me dunkt. Zeker wanneer men in het crisiscentrum dan ook nog eens beweert dat het normaal is dat het via de pers gaat. En dan zwijg ik nog van de communicatie naar de bevolking. Die staan helemaal in de kou. Nochtans lees ik op de website van de provincie dat die communicatie naar de bevolking tot de kerntaken van de gouverneur behoort.
Oud 8 mei 2013, 22:59   #206
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Toegegeven dat Briers niet de meest briljante communicator is. Et alors
Dat behoort tot de kerntaken van een gouverneur. Het lijkt mij dus nogal voor de hand liggend dat daar kritiek op mag gegeven worden. Als de gouverneur uit een andere hoek kwam, dan zou de N-VA bovendien de eerste partij zijn om die kritiek te uiten.

Citaat:
Waar het om draait is het feit dat de linkse meute bloed geroken heeft en het vel van Briers wil. Maar jullie gaan bot vangen. Zelfs de federale overheid steunt Briers. Tot spijt van wie het benijdt.
Ik heb nog niemand het ontslag van Briers horen eisen hoor. Iets waar de N-VA doorgaans zijn hand anders niet voor omdraait overigens. Het blijkt nog maar eens dat kritiek in eigen rangen not done is voor de N-VA en aanhang, maar daarbuiten des te meer.

(welke partij verspreidde de dag van de ramp nu weer een persbericht waarin de schuldige voor de ramp al gevonden was?)
Oud 8 mei 2013, 23:13   #207
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Heb jij ondertussen al toegegeven dat de Grote Leider tijdens de laatste federale onderhandelingen gebruik maakte van de CD&V studiedienst?

Nog altijd niet??

Zwijg dan maar over reputatie...
Uit de tekst:
Citaat:
De spoedarts benadrukt ook dat nieuwe burgemeesters nog niet zo ervaren zijn, maar ook ervaren rotten kunnen nog leren. Hij vindt ook dat provinciegouverneur Jan Briers een goed team rond zich heeft en zeer goed begeleid wordt. "Hij doet dat eigenlijk uitstekend", stelt Demeyer.
Nu zou je best onder een steen kruipen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2013, 00:27   #208
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit de tekst:

Ik zie niet in waarom. De spoedarts beklaagt zich over de slechte communicatie en wie is daar verantwoordelijke voor wanneer het provinciaal rampenplan van kracht is, denk je? Ik vraag me af met welke motivatie hij de zwarte piet tracht door te schuiven naar de burgemeesters.
Oud 9 mei 2013, 01:20   #209
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stevensterk Bekijk bericht
Wel volgens de logica van de topicstarter en de familie van het slachtoffer: Iedere gouverneur die ooit dodelijke slachtoffers had door een ramp in hun provincie.

Gezien de frequentie hiervan zou ik zeggen elke gouverneur die Belgie ooit heeft gehad sinds 1830
In die andere gevallen waren die dodelijke slachtoffers niet het gevolg van slechte adviezen door de gouverneur gecoördineerd. Natuurlijk kunnen gouverneurs geen superman zijn die iedereen komt redden. Wel moet een gouverneur op een ramp voorbereid zijn en geen adviezen geven om ramen en deuren te dichten wanneer er schadelijke stoffen ook langs andere wegen kunnen binnendringen om zo een burger weg te stoppen in een afgesloten ruimte waar de concentratie giftige stof zich enkel maar in kan blijven opstapelen.

Een blunder, te wijten aan een gebrek aan ervaring. En dat gewoon omdat het aantal gouverneurs per se de politieke verhoudingen moet weerspiegelen. Die politieke spelletjes over iets dat politiek zou moeten overstijgen eisen levens, klootzakken.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2013, 06:25   #210
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Als de brandweer wist om welke stoffen het ging en ook de reactie van deze stoffen met water en dit niet of laattijdig werd gecommuniceerd, komen de verantwoordelijkheden wel niet enkel bij de gouverneur terecht. Er bestaan voorschriften over de te gebruiken blusmiddelen en tot verdediging van Briers kan hier gezegd worden, dat de brandweercommandant hier zijn verantwoordelijkheid zeker had mogen nemen, omdat hij door zijn opleiding de gevolgen van die stoffen wel kent.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2013, 06:58   #211
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Vlaamse Leeuwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Als de brandweer wist om welke stoffen het ging en ook de reactie van deze stoffen met water en dit niet of laattijdig werd gecommuniceerd, komen de verantwoordelijkheden wel niet enkel bij de gouverneur terecht. Er bestaan voorschriften over de te gebruiken blusmiddelen en tot verdediging van Briers kan hier gezegd worden, dat de brandweercommandant hier zijn verantwoordelijkheid zeker had mogen nemen, omdat hij door zijn opleiding de gevolgen van die stoffen wel kent.
Inderdaad en volledig mee eens. Blussen met water ipv schuim te gebruiken was al een eerste fout. Het niet indammen van de rampplaats was een tweede fout. Dus vraag ik mij af of de brandweer effectief wel wist wat de inhoud van die wagons was toen ze ter plaatse kwamen.

Live! Laugh! Love! If that doesn't work... ...LOAD! AIM! SHOOT! (repeat if you missed)
Vlaamse Leeuwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2013, 07:42   #212
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuwin Bekijk bericht
Inderdaad en volledig mee eens. Blussen met water ipv schuim te gebruiken was al een eerste fout. Het niet indammen van de rampplaats was een tweede fout. Dus vraag ik mij af of de brandweer effectief wel wist wat de inhoud van die wagons was toen ze ter plaatse kwamen.
Vaak wordt er eerst "gespoten" en dan nagedacht.......

Laatst gewijzigd door Henri1 : 9 mei 2013 om 07:43.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2013, 07:54   #213
Meuh
Provinciaal Gedeputeerde

Meuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad en daar zal zeker verder onderzoek gebeuren naar eventuele "schuldigen".

Mijns inziens valt Briers niets te verwijten wat de dood op zich betreft. Als het effectief zo is dat de communicatie naar de familieleden van het slachtoffer zo schandalig slecht was dan valt dit denk ik wel onder zijn verantwoordelijkheid. Dat behoort nu eenmaal tot zijn taken en voor die verantwoordelijkheid wordt hij betaald. Dit is voor mij echter totaal geen reden om zijn ontslag te eisen, dan wel andere maatregelen. Al doende leert men denk ik dan.Wel moet hij dan toegeven dat hij hier een "fout" gemaakt heeft

Eender welk signatuur men heeft, deze "problemen" in communicatie en coördinatie zouden denk ik bij elk van de gouverneurs voorkomen, net omdat de aard van de ramp zo ongewoon is.

Laatst gewijzigd door Meuh : 9 mei 2013 om 07:55.
Meuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2013, 07:55   #214
Meuh
Provinciaal Gedeputeerde

Meuh's schermafbeelding

Standaard

Dubbel

Laatst gewijzigd door Meuh : 9 mei 2013 om 07:56.
Meuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2013, 08:25   #215
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Vaak wordt er eerst "gespoten" en dan nagedacht.......
Denk dat je vader dat ook ooit gedacht heeft....

Live! Laugh! Love! If that doesn't work... ...LOAD! AIM! SHOOT! (repeat if you missed)
Oud 9 mei 2013, 08:29   #216
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Meuh Bekijk bericht
Inderdaad en daar zal zeker verder onderzoek gebeuren naar eventuele "schuldigen".

Mijns inziens valt Briers niets te verwijten wat de dood op zich betreft. Als het effectief zo is dat de communicatie naar de familieleden van het slachtoffer zo schandalig slecht was dan valt dit denk ik wel onder zijn verantwoordelijkheid. Dat behoort nu eenmaal tot zijn taken en voor die verantwoordelijkheid wordt hij betaald. Dit is voor mij echter totaal geen reden om zijn ontslag te eisen, dan wel andere maatregelen. Al doende leert men denk ik dan.Wel moet hij dan toegeven dat hij hier een "fout" gemaakt heeft

Eender welk signatuur men heeft, deze "problemen" in communicatie en coördinatie zouden denk ik bij elk van de gouverneurs voorkomen, net omdat de aard van de ramp zo ongewoon is.
We mogen ook niet vergeten dat deze man in de ochtend/voormiddag nog met zijn hond is gaan wandelen..... men had toen wel al laten weten om ramen en deuren gesloten te houden. Dan is het niet de bedoeling dat ge een 'luchtje' gaat scheppen hé. Ik denk dus eerder dat een serieuze inschattingsfout, van zowel het crisiscentrum als van het slachtoffer, hier aan de basis ligt.

Oud 9 mei 2013, 08:48   #217
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Hadden ze wel een goeie opleiding gekregen? Het lijkt me dat er veel amateuristische fouten zijn gebeurd, of er was geen tijd om schuim te gebruiken door ontploffingsgevaar. Er zijn zoveel factoren.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2013, 08:51   #218
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
We mogen ook niet vergeten dat deze man in de ochtend/voormiddag nog met zijn hond is gaan wandelen..... men had toen wel al laten weten om ramen en deuren gesloten te houden. Dan is het niet de bedoeling dat ge een 'luchtje' gaat scheppen hé. Ik denk dus eerder dat een serieuze inschattingsfout, van zowel het crisiscentrum als van het slachtoffer, hier aan de basis ligt.
Maar ja, is hij buiten besmet of via de rioleringen binnenshuis? Buitenshuis lijkt het me veiliger dan in een gesloten ruimte, toch met blauwzuurgas.
Oud 9 mei 2013, 08:51   #219
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Uit de tekst:

Heb je iemand gevonden die vindt dat hij het prima doet?
Mooi.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2013, 08:55   #220
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Heb je iemand gevonden die vindt dat hij het prima doet?
Mooi.
Ja hoor.

"MILQUET COUNTERT KRITIEK OP BRIERS"
http://nieuws.vtm.be/binnenland/4624...tiek-op-briers
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be