Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2013, 08:56   #241
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Dat rekening rijden was wel degelijk een Nederlands idee, en jullie hebben Belgie daarin meegesleurd. Jullie vorige regering heeft dat rekeningrijden afgeschaft en wij gaan er mee door.
Als dit jullie niet aanstaat kan je nog altijd langs Duitsland naar het zuiden en zijn wij tegelijk verlost van al die volgepropte caravannekes die in de zomer onze wegen onveilig maken.
Als jullie dan stoppen met het terroriseren van onze supermarkten, stranden en steden, dan is er sprake van een win-win situatie. Hopenlijk hebben jullie eindelijk door dat er voor jullie soort mensen geen plaats is in Nederland.

Laatst gewijzigd door Van Poppel : 9 mei 2013 om 08:58.
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2013, 10:01   #242
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard Volksaard alarm!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
De volksaard van Vlamingen verschilt van die van Nederlanders. Groot-Hollanders ontkennen dat graag, ik weet het. ze doen maar. Het overgrote deel van de Vlamingen heeft geen afkeer of haat jegens Hollanders, maar ze identificeren er zich niet mee: het is wij hier en zij daar. Vlamingen kijken anders aan tegen de maatschappij, menselijke relaties, omgang,... op bepaalde punten dan NL'ers, relatief gesproken, en wat de oorzaak daarvan is, is van geen belang. Ongetwijfeld zal 180 jaar belgië een invloed achterlaten op de Vlaamse volksaard, maar hoe dan ook zal belgië, wanneer het morgen -hopelijk- ophoudt te bestaan, altijd een deel blijven uitmaken van de Vlaamse geschiedenis. Sommige Groot-kaaskoppenland gezinde Vlaams-nationalisten willen dat maar al te graag onder de mat vegen.
Mijn aversie van zoheten 'volksaard' is dat dat steeds als een 'vals ' argument wordt aangehaald voor bijvb. anti-grootnederlandisme.
Terwijl Belgicisten dan weer een gemeenschappelijke volksaard terugvinden bij Walen en Vlamingen. Kortom men kan daarmee alle richtingen uit.

Het is bovendien niet wetenschappelijk en er is een facistisch geurtje aan.
Mijn devies is dat van Prudens Van Duyse: de Tael is gansch het Volk.
En wie dezelfde moedertaal heeft als ik (al was het maar de standaardtaalversie) is per definitie mijn volksgenoot. Ook al gaat het om Surinamers!

U ziet een samenwonen niet zitten. Maar Groot-Nederland impliceert toch niet dat ge elke ochtend met een Vlaming de ontbijttafel moet delen, letterlijk noch figuurlijk....
Een staatsinrichting heeft toch niets te maken met uw persoonlijk leven.
Men verwart steeds de wenselijkheid van een staatsinrichting met persoonlijke intermenselijke relaties. Als ge morgen zoudt wakker worden in een herenigd Nederland en men zou dat voor U 'geheim' houden dan zoudt ge er nooit iets van merken in uw persoonlijk leven. Waar hebben we het dan over?

Zelden treed ik System bij, maar hier wel:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Trouwens al die denkbeelden als het 'volkseigen' zijn nu wat voorbijgestreefd. Wat is de dag van vandaag nog 'de volksaard'. We worden zo gebombardeerd door allerlei cultuurinvloeden dat zoiets als 'het volkseigen' langzaam maar zeker verdwijnt. Of toch meer zo 'eigen' is. De 'volksaard' of 'het volkseigen' worden meer en meer nostalgische vage begrippen die niemand meer goed weet in te vullen.
...die niemand meer goed weet in te vullen, behalve anti-grootnederlanders en Belgicisten, waarbij die invulling dan gebeurt met klichees en veralgemeningen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 mei 2013 om 10:11.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2013, 10:15   #243
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
3. Mijn eigenste persoontje is hier van geen belang, tenzij in jouw poging er een persoonlijke aanval van te maken. hetgeen ik zeg, geeft weer hoe een grote meerderheid van de Vlamingen erover denkt, waarvan een flink deel die zich trouwens -helaas!- nog steeds in belangrijke mate met belgië identificeert.
Als ge zelf zegt dat het enige wat telt "Bloed en Bodem" is dan moet ge kunnen verdragen dat ik U 'racist' noem zonder dat dat een persoonlijke aanval is.
Oud 9 mei 2013, 10:17   #244
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard Omstreeks 1800 wisten de Vlamingen nog dat ze ook Nederlanders waren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde
Tot pakweg 1800 noemde de Vlamingen zich Nederlanders.
Citaat:
Onzin.
Toch niet:

In 1790 werden de 'Vereenigde Nederlandsche Staeten' opgericht en dat versus de Franse vertaling 'les états unies Belgique'.

In 1795, ten tijde van de Boerenkrijg, richtten de verzetsstrijders zich in vlugschriften tot "Nederlanders" in de Zuidelijke Nederlanden (en dus niet tot de 'Belgen'.)
Er verschenen "plakkaten" (aanplakbrieven) in de grote steden op kerken en openbare gebouwen met o.a. de tekst: "Nederlanders ! blyft nu bijeen, wy moeten standvastich wezen".

150 jaar na de officiële scheiding der Nederlanden (Verdrag Van Westfalen 1648) beschouwden de Vlamingen zich dus nog steeds als Nederlanders.
Dat kollektief Nederlands nationaal bewustzijn was dus zeer sterk aanwezig.
En uiteraard werd dat bewustzijn in de Franse tijd en vooral tijdens de "Belgische bezetting" van Vlaanderen gereset.

Tijd voor een nieuwe reset, zou ik zo zeggen!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 mei 2013 om 10:46.
Oud 9 mei 2013, 10:46   #245
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht
Als jullie dan stoppen met het terroriseren van onze supermarkten, stranden en steden, dan is er sprake van een win-win situatie. Hopenlijk hebben jullie eindelijk door dat er voor jullie soort mensen geen plaats is in Nederland.
Maak me zorgen om je Van Poppel, je zit duidelijk weer tegen een crisisopname aan
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2013, 10:56   #246
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Mijn aversie van zoheten 'volksaard' is dat dat steeds als een 'vals ' argument wordt aangehaald voor bijvb. anti-grootnederlandisme.
Terwijl Belgicisten dan weer een gemeenschappelijke volksaard terugvinden bij Walen en Vlamingen. Kortom men kan daarmee alle richtingen uit.

Het is bovendien niet wetenschappelijk en er is een facistisch geurtje aan.
En wie dezelfde moedertaal heeft als ik (al was het maar de standaardtaalversie) is per definitie mijn volksgenoot. Ook al gaat het om Surinamers!

U ziet een samenwonen niet zitten. Maar Groot-Nederland impliceert toch niet dat ge elke ochtend met een Vlaming de ontbijttafel moet delen, letterlijk noch figuurlijk....
Men verwart steeds de wenselijkheid van een staatsinrichting met persoonlijke intermenselijke relaties. Als ge morgen zoudt wakker worden in een herenigd Nederland en men zou dat voor U 'geheim' houden dan zoudt ge er nooit iets van merken in uw persoonlijk leven. Waar hebben we het dan over?

Zelden treed ik System bij, maar hier wel:
...die niemand meer goed weet in te vullen, behalve anti-grootnederlanders en Belgicisten, waarbij die invulling dan gebeurt met klichees en veralgemeningen.
Zit een zekere logica in. Als voorbeeld zoals u opmerkte ... op drie eilanden in de Cariben kozen ze voor aansluiting bij Nederland en werden wakker als Nederlander.
Oud 9 mei 2013, 11:24   #247
Adrian M

Standaard

Citaat:
Valt over te discussiëren, die kaaskoppen kunnen we allicht veel gemakkelijke verjagen dan de belgische elite. Als NL daar veel doden voor over heeft, warum nicht?
Hoezo veel Nederlandse doden? Laten we over aan het West Europese Unie Leger

Alhoewel, vrees dat het nog geen deuk in een pakje boter zal slaan
Oud 9 mei 2013, 11:33   #248
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Antwerpen lijkt hoe langer hoe meer een Nederlandse stad. En ik heb het niet over dagjestoeristen. De middenstand bvb geraakt ervan doordrenkt. En ze zijn welkom. Niemand lijkt er problemen mee te hebben en het samenleven lukt best precies. Het zijn gelukkig mensen van een ander slag als de Nederlandse medeforummers hier. Buiten Derk zijn dat hier precies een bende reactionaire kaloten die geen grap of grol van een grom kunnen onderscheiden.
Op het werk komen we ook meer en meer in contact en dat gaat vlot, zelfs nu blijkt dat ze opgeleid worden om ons werk af te pakken. Nu ja, misschien gaat dat na de aanslag op Wetteren niet zo'n vaart meer lopen.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2013, 12:43   #249
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Hoezo veel Nederlandse doden? Laten we over aan het West Europese Unie Leger

Alhoewel, vrees dat het nog geen deuk in een pakje boter zal slaan
Zoveel te beter, zolang Vlaanderen maar onafhankelijk is.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2013, 12:44   #250
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Zit een zekere logica in. Als voorbeeld zoals u opmerkte ... op drie eilanden in de Cariben kozen ze voor aansluiting bij Nederland en werden wakker als Nederlander.
Kortom, het Nederlanderschap is gedegradeerd tot een puur staatsburgerschap. Best zielig eigenlijk. Op het zelfde niveau als de belgische nationaliteit, alleen dat is nooit gedegradeerd want het is ook gestart op het laagtste niveau, conform de Romaanse visie op nationaliteit.
Oud 9 mei 2013, 12:47   #251
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Toch niet:

In 1790 werden de 'Vereenigde Nederlandsche Staeten' opgericht en dat versus de Franse vertaling 'les états unies Belgique'.

In 1795, ten tijde van de Boerenkrijg, richtten de verzetsstrijders zich in vlugschriften tot "Nederlanders" in de Zuidelijke Nederlanden (en dus niet tot de 'Belgen'.)
Er verschenen "plakkaten" (aanplakbrieven) in de grote steden op kerken en openbare gebouwen met o.a. de tekst: "Nederlanders ! blyft nu bijeen, wy moeten standvastich wezen".

150 jaar na de officiële scheiding der Nederlanden (Verdrag Van Westfalen 1648) beschouwden de Vlamingen zich dus nog steeds als Nederlanders.
Dat kollektief Nederlands nationaal bewustzijn was dus zeer sterk aanwezig.
En uiteraard werd dat bewustzijn in de Franse tijd en vooral tijdens de "Belgische bezetting" van Vlaanderen gereset.

Tijd voor een nieuwe reset, zou ik zo zeggen!
De gewone Vlaming noemde zich geenszins Nederlander lieverd. Stellen dat er hier in Vlaanderen een sterk collectief Nederlands nationaal bewustzijn heeft bestaan , is liegen dat je zwart ziet. maar ik kan best begrijpen dat Groot-Holland aanhangers de geschiedenis graag een beetje naar hun hand (willen) zetten, net zoals de belgicisten dat ook zo graag deden en doen. Ze zitten in hetzelfde schuitje.
Oud 9 mei 2013, 12:49   #252
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Als ge zelf zegt dat het enige wat telt "Bloed en Bodem" is dan moet ge kunnen verdragen dat ik U 'racist' noem zonder dat dat een persoonlijke aanval is.
Als je "bloed en bodem" per definitie vertaald naar racisme, dan ben je gewoon een ... dommekloot.

Ius sanguinis is dus een juridische vorm van rassenwetgeving / racisme volgens jou?
Oud 9 mei 2013, 13:00   #253
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Wie oneerlijk is, kan ent zoals met statistiek inderdaad met dergelijke begrippen alle kanten uit. Zowel Groot-Holland aanhangers als belgicisten misbruiken de zaken graag in hun voordeel. Inzake een volksaard, benadrukken ze graag die zaken die hun ideaal bevestigen en verdonkermanen hetgeen ertegen ingaat.

Citaat:
Het is bovendien niet wetenschappelijk
Kijk eens aan, laat dan maar elke vorm van nationaal en nationalistisch sentime,nt varen m'n beste. Een volleerd marxist en een volleerd liberaal zouden het niet beter kunnen zeggen. De mens is nu eenmaal niet volledig rationaal en niet alles wat de mens doet, aanspreekt, organiseert, vormt,... hoeft wetenschappelijk verklaarbaar te zijn.

Citaat:
en er is een facistisch geurtje aan.
En dan?

Citaat:
Dus de Franstalige Vlamingen zijn geen Vlamingen? Pure onzin. Taal is slechts één component van de bepaling van een volk, maar het is zeker niet een exclusief gegeven.

Citaat:
Welkom bij het FDF zou ik zeggen! De Franstalige wereld gebruikt sinds jaar en dag deze redenering voor hun taal-en cultuurimperialisme.
Of nog maar eens een aanwijzing hoe dicht de Groot-Hoilland aanhangers aanleunen bij de belgicisten en de Franstalige nationalisten / imperialisten.

Een volk wordt door meer bepaald dan enkel taal m'n beste. Een gemeenschappelijke taal is zelfs niet eens een noodzakelijke voorwaarde. Ik ben en voel me meer verwant met een Franstalige Brusselaar van Vlaamse etnische afkomst dan met een Marokkaan of een Surinamer die Nederlands spreekt.

Citaat:
Ik wens dat Vlamingen voor 100% beslissen over wat er in Vlaanderen gebeurt. Geen EU-lakei, geen Nederlander, geen Fransman, geen neger, geen jood, geen Turk,... Echte Vlaamse onafhankelijkheid. En dat betekent geenszins een "Vlaams eiland" zoals men dan graag karikaturaal voorstelt.

Citaat:
Tot ik briefwisseling in m'n bus krijg komende uit Amsterdam of Den Haag. Vlamingen die belastingen moeten betalen aan kaaskoppen? NOOIT!!!
Oud 9 mei 2013, 13:06   #254
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De gewone Vlaming noemde zich geenszins Nederlander lieverd. Stellen dat er hier in Vlaanderen een sterk collectief Nederlands nationaal bewustzijn heeft bestaan , is liegen dat je zwart ziet. maar ik kan best begrijpen dat Groot-Holland aanhangers de geschiedenis graag een beetje naar hun hand (willen) zetten, net zoals de belgicisten dat ook zo graag deden en doen. Ze zitten in hetzelfde schuitje.
Denk je nu écht dat jouw visie op Vlaanderen onvoorstelbaar aantrekkelijk is? Een onafhankelijk Vlaanderen dat aan jouw normen zou horen te beantwoorden: een Vlaanderen dat zich veeleer als "Vlaenderen" opstelt. Dat vijandig staat tegenover alles wat met Nederland te maken heeft Dat onze formele taal met de term "Vlaams" aanduidt. Dat evenzeer vijandig staat tegenover Europa...
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2013, 13:32   #255
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Denk je nu écht dat jouw visie op Vlaanderen onvoorstelbaar aantrekkelijk is? Een onafhankelijk Vlaanderen dat aan jouw normen zou horen te beantwoorden: een Vlaanderen dat zich veeleer als "Vlaenderen" opstelt. Dat vijandig staat tegenover alles wat met Nederland te maken heeft Dat onze formele taal met de term "Vlaams" aanduidt. Dat evenzeer vijandig staat tegenover Europa...
Maar zeveraar toch...

1. Waar haal je het vandaan dat VL zich vijandig zou moeten opstellen tov alles wat met NL te maken heeft? Goed nabuurschap, zij daar en wij hier.
2. Waar haal je het vandaan dat onze taal als "Vlaams" zou moeten worden aageduid? Blijkbaar is begrijpend lezen ete moeilijk voor de Groot-Hollanders. Nogmaals, ik zeg dat Nederlands niet gelijk is aan de Vlaamse dialecten. Ik beweer helemaal niet dat in Vlaanderen het standaard Nederlands niet zou mogen of moeten onderwezen worden! Alleen is het zo dat dit standaard Nederlands in principe niet de volkstaal is van de Vlamingen, omdat die volkstaal eigenlijk de verschillende dialecten zijn.
3. Ik wens helemaal geen vijandigheid tav Europa, wel tav de EU maar beide zijn dan ook gelukkig niet gelijk te stellen.

Mijn ideaal? Vlaanderen als autonome deelstaat van een Duits Rijk (neen, geen nieuw 1000-jaring NS-rijk) maar eerder in de visie van Christophe Steding. Met ook Nederland als autonome deelstaat daar
van. Autonomie is enkel cultureel (het Nederlands), idem voor Friesland.

M'n realistisch streven? Een onafhankelijk Vlaanderen dat uit de EU stapt. Opnieuw natoinale grenzen benadrukken, een eigen Vlaamse munt. We maken van Vlaanderen in afwachting van de instorting van het Westers financieel systeem een kapitaalstoevluchtsoord door een strikt bankgeheim in te voeren.
Oud 9 mei 2013, 13:40   #256
Adrian M

Standaard

Citaat:
Kortom, het Nederlanderschap is gedegradeerd tot een puur staatsburgerschap. Best zielig eigenlijk. Op het zelfde niveau als de belgische nationaliteit, alleen dat is nooit gedegradeerd want het is ook gestart op het laagtste niveau, conform de Romaanse visie op nationaliteit.
Yep, en zelfs de Friezen, vooraleerst ook Nederlander, waar ze zelfs trots op zijn
(Een vechtlustig volkje waar Willem I het vooral van moest hebben tijdens de 10 daagse veldtocht )
Oud 9 mei 2013, 13:46   #257
Adrian M

Standaard

Citaat:
M'n realistisch streven? Een onafhankelijk Vlaanderen dat uit de EU stapt.
Realiseer je je dat je juist de Nederlanders "deels" aan je zijde hebt?
De visie van Nederland staat haaks op de Belgische visie aangaande de EU
Oud 9 mei 2013, 14:05   #258
Adrian M

Standaard

Citaat:
Zoveel te beter, zolang Vlaanderen maar onafhankelijk is.
Als dat EU leger er niets van bakt laten we het wel aan de Friezen over en nog zo'n vechtlustig volkje ... Indische Nederlanders.
Met nog zo'n 40-50.000 Molukkers erbij, onze variant van de Gurkha's, gaat het wel lukken.
Kwestie van het beste inzetten wat we hebben (elite eenheden) ...
Oud 9 mei 2013, 14:13   #259
Adrian M

Standaard

Citaat:
Maar zeveraar toch...

1. Waar haal je het vandaan dat VL zich vijandig zou moeten opstellen tov alles wat met NL te maken heeft? Goed nabuurschap, zij daar en wij hier.
2. Waar haal je het vandaan dat onze taal als "Vlaams" zou moeten worden aageduid? Blijkbaar is begrijpend lezen ete moeilijk voor de Groot-Hollanders. Nogmaals, ik zeg dat Nederlands niet gelijk is aan de Vlaamse dialecten. Ik beweer helemaal niet dat in Vlaanderen het standaard Nederlands niet zou mogen of moeten onderwezen worden! Alleen is het zo dat dit standaard Nederlands in principe niet de volkstaal is van de Vlamingen, omdat die volkstaal eigenlijk de verschillende dialecten zijn.
3. Ik wens helemaal geen vijandigheid tav Europa, wel tav de EU maar beide zijn dan ook gelukkig niet gelijk te stellen.

Mijn ideaal? Vlaanderen als autonome deelstaat van een Duits Rijk (neen, geen nieuw 1000-jaring NS-rijk) maar eerder in de visie van Christophe Steding. Met ook Nederland als autonome deelstaat daar
van. Autonomie is enkel cultureel (het Nederlands), idem voor Friesland.

M'n realistisch streven? Een onafhankelijk Vlaanderen dat uit de EU stapt. Opnieuw natoinale grenzen benadrukken, een eigen Vlaamse munt. We maken van Vlaanderen in afwachting van de instorting van het Westers financieel systeem een kapitaalstoevluchtsoord door een strikt bankgeheim in te voeren.
Zomaar een vraag, denk je werkelijk dat je van Nederland wat te duchten hebt?
Valt het je niet op dat er nauwelijks of geen NL politici zijn die zich erover uiten.
Oud 9 mei 2013, 14:16   #260
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
IK lieg natuurlijk niet, integendeel, ik onderbouw mijn stelling en haal zelfs bronnen aan. En ik nodig U uit van hetzelfde te doen! Dan kan het misschien nog interessant worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 mei 2013 om 14:37.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be