![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het zijn precies die staten die moeten opgedoekt worden.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het Belgische niveau moet inderdaad verdampen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar voor de Europese integratie kun je het startpunt op 9 mei 1950 leggen, toen de Schumanverklaring werd ondertekend. Slechts vijf jaar na het einde van WO-II. Dan zou je naar de tijd van voor 1950 terug willen? Vergeet niet dat de belangrijkste Europese landen (grote) koloniale rijken hadden. Uitgezonderd Duitsland. Wat het in WO-II in een keer poogde goed te maken. Pas eind 1949 hebben de NL'ers Indonesië definitief opgegeven; een half jaar voor de Schumanverklaring. België hield Congo nog tot 1960. Het maakt voor de politieke bewegingsmogelijkheden nogal wat uit of je kunt steunen op een koloniaal rijk, of dat je als klein landje je moet plooien naar de grillen van grote mogendheden. Om de politieke mogelijkheden te situeren voor een Nederland of Belgiek heb ik dat hoxhistisch Albanië genoemd. Wil je samenwerken met andere Europese landen, dan krijg je opnieuw de hele problematiek van de vorm waarin dat moet plaatsvinden op je bord. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Goed. Daar waar samenwerking op een positieve manier mogelijk is, is dat zonder meer te bevoorkeuren.
Alleen gebeurt dat niet. Samenwerking wordt momenteel politiek afgedwongen en dat leidt tot wrevel en non-uitvoering. Om een ander soort politiek te introduceren zal je eerst de oude verdragen moeten herroepen. En dan met een schone lei beginnen omdat we dan geleerd hebben waar de grenzen liggen. In de 50er jaren dacht niemand aan een Europa zoals dat nu is. Eerst kwam de Benelux en daaruit groeide de EKSG. Daarna de EEG. En daarbij had het moeten blijven. Zoals het nu is kan het niet en daar is iedereen van overtuigd behalve Brussel en wel om vrij logische redenen uitsluitend de politieke figuren dienende. Weg ermee.
![]() |
#26 |
Vreemdeling
|
![]() -Waar staat Europa nog in de wereld van vandaag?
Ik denk dat we mogen zeggen dat China en nog meerdere Oosterse staten de westerse heerschappij over de wereld aan het overnemen zijn. Ook Zuid-Amerika doet het niet slecht. Er maar over zitten denken dat dit wel weer zal veranderen, is denk ik geen goede oplossing, daar deze er geen is. De nog steeds groeiende wereldbevolking wordt alsmaar onafhankelijker en vermogender. Hierdoor kunnen ze meer en meer spenderen aan voor de mensheid onnodige producten en hierdoor raken voor de hele wereldbevolking resources zo stilaan uitgeput. -Waar wil Europa naar toe? Ik als gewone burger weet het eigenlijk niet maar we zullen er toch dringend iets aan moeten doen. Hiervoor moeten we wel weten waar Europa echt naar toe wil. Ik wil hier graag over mee discuteren en zou het fantastisch vinden mochten er uit elk Europees land 1 of 2 personen met dezelfde belangen hieraan meedoen. -Waar wil België in Europa naar toe? Hier geld voor mij hetzelfde als bij de vorige vraag. Ik kan beter nog een deel vragen stellen die voor mij heel belangrijk zijn in het naar waar we naar toe willen met België en Europa. -Hoe blijft onze bevolking gelukkig en wat doen we eraan. Hierbij zou ik mij graag laten begeleiden met mensen zoals in Oostenrijk. Dit land doet het erg goed en de meeste mensen zijn er gelukkig. -Bestaan er grote denkers voor België en/of Europa of laten we ons allen alleen door het kapitalisme leiden. Ik wil er graag aan meedoen. -Zouden we dit ook kunnen inzien ook al geloven we er niet echt in? Is dit niet de enige kans op slagen weg nemen en dit alleen omdat we ons dan beter voelen als anderen. - zijn wij er niet verplicht toe om het toch te proberen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Bevolking in Azie, Afrika, Zuid Amerika zijn in aantal de laatste 100 jaar veel sneller gegroeid dan in Europa, een echte bevolkingsexplosie zelfs. En langzaamaan willen die ipv 5 dollar per dag er 10 hebben. En ze wille ook een koelkast, enz ... Alles wordt dus schaarser en bijgevolg duurder. En zolang de gemiddelde Belg denkt dat hij het zich kan permiteren om verder te blijven leven zoals we nu doen zullen we verder steeds harder met de neus op het deksel gedrukt worden. Onze ecologische voetafdruk is gewoon te groot om op langere termijn zo verder te doen. Vroeger konden we dat allemaal afwimpelen op die verre gebieden. Nu komen zij gewoon hun deeltje opeisen. Ik zie de wereld als een communicerend vat dat uiteindelijk naar evenwicht zoekt. En dan zie ik onze kant alleen maar zakken, minder loon, meer werkloosheid, minder middelen, ... De Euro is eerder een goede zaak in die ganse wereldomvattende beweging en zorgt dat we samen sterk kunnen staan als Europees blok. Echter dat "samen" moeten politici nog wat beter begrijpen. Teveel nog is het eerder een gevecht van landen onderling. Vraag is ook of politici uiteindelijk wel samen willen werken. Politiek is vooral "verdeel en heers" en samenwerkingsverbanden als de Euro, zijn eerder een schaamlapje voor het bloeden. Het groot kapitaal zit uiteindelijk sterk verweven in de politiek en beslist al honderden jaren wat er feitelijk gebeurt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]() Je laatste alinea is duidelijk en zoals ik al eerder aangaf is het de vraag of politici wel samen [i]willen[u] werken. Want naar mijn idee schort het aan die wil. Met name bij de landen die spelletjes met eigen agenda spelen zoals Frankrijk/Hollande dit momenteel doet.
Iets nieuws opzetten op verrotte fundamenten gaat niet, dus eerst de oude verdragen opheffen en opruimen, Brussel incluis.
![]() |
#30 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De vraag is niet of politici willen samenwerken, maar of wij dat willen. Uiteindelijk kiezen wij, de kiezers, de politici die het politieke handwerk moeten verrichten. Het gaat er dan om die politici te kiezen die een goed samenwerkingsverdrag ontwerpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
|
![]() Het zou zo moeten zijn, maar het is het niet.
Zodra politici verkozen zijn, slaan zij hun eigen weg in en gaat eigenbelang gevolgd door partijbelang primaire aandacht krijgen. Maar dat behoeft allemaal geen uitleg.
![]() |
#32 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Vreemdeling
|
![]() Mijn eerste voorstel is, schaf de subsidies af voor producten die in andere landen geproduceerd worden en hef meer taks op van hoe ver een product komt, zo steun je lokale bedrijven en geef je de mensen ook weer werk. Het moet gedaan zijn met toestanden zoals in de fabriek van Bangladesh met meer als 1000 doden of het schandaal in Europa met het paardevlees en ga zo maar voort. Ik begrijp ook dat dit klinkt als terug naar ieder voor zich maar alleen zo kan een maatschappij functioneren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
![]() Het heeft 70 jaar geduurd voordat het communisme viel. Maar nog weigeren politici daar een les uit te trekken, dus hoe lang moet het duren voordat aan een algemeen ongewilde EU een einde wordt gemaakt.
![]() |
#35 |
Vreemdeling
|
![]() Ik denk wel als de EU nu eens echt democratisch bestuurd zou worden en niet op dezelfde wijze als elke staat tot nu toe bestuurd wordt dat dan wel iedereen deze EU zou willen. Ik denk ook dat de meerderheid van de mensen in Europa dit verwachten en hopen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zelfs als jij er op wonderlijke wijze in slaagt de EU democratisch te maken, wat een lachwekkend naïef idee is, dan negeer je nog dat je stem op zulke schaal effectief geen enkele betekenis heeft. Een Europese democratie verschilt op praktisch geen enkele wijze van een Europese oligarchie. Op zo'n ver-van-bed gecentraliseerde macht kan U geen enkel politiek effect uitoefenen. Dat is al een probleem bij huidige gecentraliseerde democratieën, die bijlange niet zo groot zijn als de EU. Bovendien heeft een Griek of een Duitser etc. niets over mijn leven te beslissen. Het is nog niet erg genoeg dat ook dit aspect een groot nadeel is van democratiën op natie-schaal (zie transfers etc.) zeker?
![]() |
![]() |
#38 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De realiteit van het trachten te doordrijven van Uw naïeve visie gaat een ware dystopie zijn.
![]() |
![]() |
#40 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De terugkeer naar lokale munten zou de schuldgraad van de armere landen alleen maar verhogen en hun banken naar het bankroet leiden. |
|
![]() |
![]() |